Razstave
(8)
Egon Schiele
Egon Schiele (12. junij 1890-31. oktober 1918), kakor se je upodobil na avtoportretu. Foto: Wikipedia Commons
Portret Wally Neuzil
Portret Wally Neuzil je nastal leta 1912. O Schielejevi rdečelasi muzi, ki je umrla v letu pred umetnikovo smrtjo, zgodovina ne ve prav veliko - predvsem le to, da je bila prej model Gustava Klimta in morda tudi njegova ljubica. Foto: Wikipedia Commons
Egon in Egon. Foto: Reuters

Dodaj v

Stoletje od smrti Egona Schieleja, ki bi ga sodobna gibanja nemilo pokopala

Avstrijski ekspresionist z realističnimi elementi
31. oktober 2018 ob 18:52
Dunaj - MMC RTV SLO, STA

"Umetnost ne more biti moderna. Umetnost je v temelju večna," je nekoč izjavil avstrijski slikar Egon Schiele, ki je umrl pri komaj 28 letih, vendar pa ni dvoma, da njegova umetnost predstavlja del večnosti.

Egon Schiele, sicer učenec Gustava Klimta, je bil poleg Oskarja Kokoschke nedvomno eden tistih umetnikov, ki so se iz formalnega okvira secesije in simbolizma razvili v ustvarjalce ekspresionizma z realističnimi elementi. Kljub kratkemu življenju je ustvaril približno 330 oljnih slik in več kot 2.500 risb.

Že kot najstnik sprejet na akademijo
V Tullnu blizu Dunaja leta 1890 rojeni Schiele se je s komaj 16 leti vpisal na dunajsko likovno akademijo, a jo je po dveh letih zapustil in z vrstniki ustanovil skupino Nova umetnost. Vrhunec umetniškega priznanja je doživel na 49. razstavi dunajske secesije leta 1918. Njegov vzornik Gustav Klimt je umrl le nekaj tednov pred njenim odprtjem, nekaj mesecev zatem pa je umrl tudi skoraj rosno mlad Schiele.

V zgodnjem obdobju je bil pod vplivom secesije in Klimta ter Kokoschke. Že leta 1910 pa je razvil lasten prepoznaven umetniški izraz v ekspresionističnem slogu. Na njegovih platnih so začela dominirati gola, bolna in deformirana telesa z močno izraženo seksualno energijo, s čimer je rušil moralne družbene konvencije na začetku 20. stoletja.

Kaj pomeni biti moški, kaj pomeni biti ženska?
Velja omeniti, da sta vlogi moškega in ženske na začetku 20. stoletja postajali vse bolj enakopravni, kar so povzročile tudi številne družbene in gospodarske spremembe – kot tudi sprememba miselnosti – ter tako pod vprašaj postavile tradicionalne vloge spolov. To priznavanje, ki ni prihajalo več le z moške strani, je razburkalo avstrijsko umetnost 20. stoletja, kar se je odražalo tudi v delih omenjenih vodilnih umetnikov.

Tudi Schielejevo življenje je bilo nekonvencionalno, zaradi česar je izzval bes tedanjih konservativnih krogov. Deloma tudi zaradi erotičnih risb so ga obtožili širjenja pornografije in pohujševanja mladoletnih, kar je bil posredni vzrok, da je 25 dni preživel v zaporu.


Ob klasikah razstavljene tudi pripravljalne študije
100-letnico umetnikove smrti so v dunajskem Muzeju Belvedere zaznamovali z razstavo njegovih stvaritev. Dotična postavitev združuje 20 Schielejivih del, ki so danes ali pa so bila nekdaj v zbirki tega muzeja. Med vrhunci na spletni strani izpostavljajo Portret Eduarda Kosmacka, Portret Wally Neuzil ter dela Pročelje hiše, Smrt in devica, Objem in Štiri drevesa. Na ogled so tudi pripravljalne študije in skice, povezane z razstavljenimi deli.

Postavitev, ki bo v dunajskem Muzeju Belvedere na ogled do 17. februarja, dopolnjuje še dokumentarno gradivo, ki ponuja v pogled pridobitev nekaterih stvaritev Egona Schieleja.


Spodaj si lahko pogledate nekaj utrinkov z londonske razstave, ki se poklanja tako stoletnici smrti Egona Schieleja kot tudi Gustava Klimta, za katero je risbe posodil dunajski muzej Albertina.

P. G., foto: EPA.
Prijavi napako
Komentarji
virus99
# 01.11.2018 ob 09:19
Dvakrat sem prebral članek, pa ne dojamem, o čem govori naslov.

Naslov govori o tem, da Schiele, ki je risal gole ženske z nogami narazen in mladoletnice ne bi prišel do javnih razstav, saj danes nekatera gibanja za politično korektnost in primernost uprizarjajo demonstracije pred muzeji, ki imajo slike golih žensk na stenah. Ta gibanja se spuščajo v reinterpretacijo vsebine teh historičnih slik skozi prizmo današnjih feminističnih in drugih ideologij in od muzejev zahtevajo, naj odstranijo slike golih žensk ker so te ženske bile objektivizirane v času patriarhalnih moških slikarjev.
Vrhovni
# 01.11.2018 ob 09:33
Prav zanimivo je, kako sodobna liberalna družba rodi gibanja, ki delujejo klasično konzervativno. Vse se vrti v krogu.
Haso
# 01.11.2018 ob 02:12
Ali pa gibanje me too.
psychocandy7
# 01.11.2018 ob 12:34
@naš človek
naslov prikrito opozarja na dejstvo, da so stekle, neizobražene SJW snežinke bolj puritanske od avstroogrskih tercialk. Takrat je bil obsojen "samo" na par dni zapora, sedaj bi njega (ali vsaj njegova dela) zažigali na grmadi.
za presojanje tovrstnih umetnin je treba malo več, kot generacija levo fašističnih insta mulcev premore- razgledanost, presojo, poznavanje konteksta.

Sama sem njegova dela prvič gledala kot gimnazijka, dejansko so pretresljiva, veličastna in mnogopomenska (slednje dojela šele vrsto let kasneje).
dumpster
# 01.11.2018 ob 00:31
@naš človek
Najbrž je imel avtor članka v mislih sodobna fašistoidna gibanja, ki ne prenesejo nobene drugačnosti.
naš človek
# 31.10.2018 ob 21:52
Dvakrat sem prebral članek, pa ne dojamem, o čem govori naslov.
obutimacek
# 10.11.2018 ob 19:19
Lepo
dharma
# 07.11.2018 ob 13:21
A to pomeni, da vsako umetniško obravnavanje akta odpade?
Kazalo