Naslov serije Jasmine Cibic se nanaša na delo enega od prvih piscev politične satire v Evropi, Karla Krausa. V svojem eseju Spielraum (1912) Kraus strastno nasprotuje uporabi dekoracije tako v jeziku kakor tudi v arhitekturi. Cibičeva Krausa interpretira v zvezi s splošno razširjenimi pojavi programatične aplikacije dekoracije v malodane sleherni (trans)nacionalni politični strukturi v jeziku in v skonstruiranem okolju. Foto: MGLC
Naslov serije Jasmine Cibic se nanaša na delo enega od prvih piscev politične satire v Evropi, Karla Krausa. V svojem eseju Spielraum (1912) Kraus strastno nasprotuje uporabi dekoracije tako v jeziku kakor tudi v arhitekturi. Cibičeva Krausa interpretira v zvezi s splošno razširjenimi pojavi programatične aplikacije dekoracije v malodane sleherni (trans)nacionalni politični strukturi v jeziku in v skonstruiranem okolju. Foto: MGLC
Janez Knez, Pred rovom − Rudarji, linorez, 1961
Zgodnje Knezove grafike s tematiko iz revirjev in proletarskega okolja so v osemdesetih letih prejšnjega stoletja posredno vplivale na razvoj slovenske retrogradne umetnosti. V njegovem ateljeju se je leta 1980 oblikovala glasbena skupina Laibach, katere eden od ustanoviteljev je njegov mlajši sin Dejan. Knezove grafike pa so postale podlaga za poznejša umetniška dela kolektiva NSK . Foto: MGLC
Janez Knez je povedal, da so ga k likovnemu ustvarjanju spodbudile Jakčeve in Miheličeve partizanske grafike, ki jih je videl v časopisih. Foto: MGLC
Za razstavo v ljubljanskem Mednarodnem grafičnem likovnem centru Jasmina Cibic v razstavnem prostoru rekonstruira en sam izoliran arhitekturni element, večbarvni stekleni strop veličastnega stopnišča v nekdanji Palači federacije. To arhitekturno figuro kombinira s skupino elementov, ki nastopajo v vlogi sedišč za obiskovalce razstave, njihova oblika pa spet izvira iz arhitekturnega programa konference neuvrščenih. Foto: MGLC
Janez Knez in Jasmina Cibic

vrata dve razstavi: čakata vas pregled grafičnega ustvarjanja Janeza Kneza in nova instalacija Jasmine Cibic Spielraum - Izrazi skupne želje.

Retrospektiva Knezovih del bo na ogled do 9. avgusta, postavitev Cibiceve pa do 10. maja.

Pregledna razstava Knezovih del predstavlja vse umetnikove ustvarjalne poti in stranpoti, njegovo ustvarjanje v grafiki, ki ga zaokrožujejo posamezne risbe, slike in plastike kot poudarki njegove vsestranske angažiranosti, so zapisali v MGLC. Kustosinja razstave je Breda Škrjanec, postavitev pa je zasnoval umetnikov sin Janez Mišo Knez.

Knezova (1931-2011) umetniška pot je bila razgibana in samosvoja. Od začetnega realizma, posvečenega revirjem je v 60. letih preteklega stoletja v slikarstvu in grafiki razvil samosvojo različico informela. Nato je prestopil v svet fantazije, ornamenta in groteske ter se v začetku 80. ponovno umiril v strogi monokromni abstraktni in znakovni likovni formulaciji. Pozneje se je ponovno vrnil v specifično, koloristično krajino in pri njej vztrajal do konca.

Sodeloval je na več kot 100 samostojnih in skupinskih razstavah doma in v tujini. Za svoje delo je prejel več nagrad, med njimi Zupančičevo in prvojunijsko nagrado, beneškega orla in dve odkupni nagradi na Mednarodnem grafičnem bienalu v Ljubljani. Njegove grafike so bile podlaga za poznejša umetniška dela kolektiva NSK.

V zbirki MGLC hranijo sedem Knezovih grafičnih listov, večina jih pripada ciklusu zasavskih revirjev, nekaj pa njegovi abstraktni fazi iz 80. let 20. stoletja. Ob razstavi bo izšel obsežen slovensko-angleški katalog.

Serija na relaciji Budimpešta-Ljubljana-Beograd
Instalacija Spielraum - Izrazi skupne želje je drugi del tridelne serije razstav Cibiceve z naslovom Spielraum. Prvi del z naslovom Spielraum - The Nation Loves It je bil od 30. januarja do 8. marca na ogled v Muzeju Ludwig v Budimpešti. Postavitev je združevala fotografijo, skulpturo in performans. Naslov serije se nanaša na delo Spielraum (1912) avtorja satire Karla Krausa.

Država kot spektakel
Večplasten pristop Jasmine Cibic v delu Spielraum - Izrazi skupne želje je nadaljevanje, skozi film, performans, kiparske objekte in instalacijo, njenega raziskovanja potenciala instrumentalizacije vizualnega jezika, retorike in arhitekture v konstrukciji države kot spektakla v polpretekli zgodovini. Umetnica raziskuje, kako lahko umetnost in arhitektura delujeta kot strategiji mehke moči v kateri koli politični ureditvi.

V MGLC-ju bo Cibiceva rekonstruirala večbarvni stekleni strop stopnišča v nekdanji beograjski Palači federacije. To arhitekturno figuro je kombinirala s skupino elementov, ki imajo vlogo sedišč za obiskovalce razstave. Objekti, predstavljeni v prožnem razporedu, postanejo partiture v trenutku, ko jih aktivirajo plesalci. V drugem prostoru bo Cibičeva predstavila film, ki je bil posnet na prizorišču prejšnjega poglavja projekta Spielraum, v muzeju Ludwig v Budimpešti.

V živo z umetnico
Pred odprtjem bo ob 18.00 v MGL potekal pogovor s Cibicevo in s kustosinjo razstave Anno Gritz. V sklopu razstave bo 27. marca organiziran bralni dogodek z naslovom Pripravljanje prizorišča s kustosinjo Pieternel Vermoortel.

Zadnje poglavje iz serije Spielraum bo septembra na ogled v Salonu Muzeja sodobne umetnosti v Beogradu.

Janez Knez in Jasmina Cibic