Okolje

Poudarki

  • Privarčevali bi lahko do 11 milijard evrov na leto
  • Do 32 ton manj izpustov ogljikovega dioksida na leto
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 3,8 od 13 glasov Ocenite to novico!
Žarnici
Gospodinjstva bi z uporabo varčnih žarnic lahko prihranila na leto do 177 evrov, predvideva Evropska komisija. Foto: EPA
VIDEO
Na policah ni več navadni...

Dodaj v

Slovo od 100-vatnih običajnih žarnic

Običajne žarnice bodo s trgovin povsem izginile leta 2012
1. september 2009 ob 09:31
Ljubljana - MMC RTV SLO

V trgovinah v Evropski uniji kmalu ne bo več mogoče kupiti običajnih žarnic z močjo 100 vatov ali več. Vse običajne žarnice bodo postopoma umaknjene do leta 2012.

Proizvajalci so namreč morali prehenati s proizvondjo 100-vatnih žarnic, kar pomeni, da bodo v trgovinah lahko prodajali le še zaloge. V skladu z izvajanjem dveh uredb Evropske unije naj bi gospodinjstva običajne žarnice zamenjala z učinkovitejšimi, to je halogenskimi ali LED-žarnicami. Varčne žarnice so sicer dražje, a trajajo dlje in porabijo manj energije. LED-žarnice naj bi omogočale do 80-odstotni prihranek, halogenske žarnice pa od 25- do 50-odstotni prihranek.

Privarčevali bi lahko do 11 milijard evrov letno
Septembra prihodnje leto tako ne bodo več proizvajali običajnih žarnic z močjo 75 vatov ali več, leto pozneje žarnic, močnejših od 60 vatov, septembra leta 2012 pa bodo prenehali s proizvodnjo vseh navadnih žarnic nad močjo 25 vatov. Leta 2016 pa je predvidena ustavitev proizvodnje energetsko manj učinkovitih haolgenskih žarnic razreda C.

V Bruslju predvidevajo, da bi s prehodom na varčne žarnice do leta 2020 privarčevali 80 teravatnih ur električne energije, kar je toliko, kolikor električne energije v enem letu porabi Belgija oziroma 23 milijonov evropskih gospodinjstev, oziroma kolikor je letna proizvodnja 20 elektrarn z močjo 500 megavatov oziroma okoli 11 milijard evrov.

Do 32 ton manj izpustov ogljikovega dioksida na leto
Gospodinjstva pa bi po predvidevanjih Evropske komisije lahko privarčevala od 49 do 177 evrov na leto, če se ob tem upošteva to, da za varčne žarnice velja od 1.500 do 15.000 ur delovanja. Ob tem naj bi se za 32 milijonov ton letno zmanjšal izpust ogljikovega dioksida.

V Evropskem združenju potrošniških organizacij pa ob tem opozarjajo, da imajo varčne žarnice visoko vsebnost živega srebra, zato spadajo med posebne odpadke. Uredba pa naj ne bi upoštevala tudi določenih skupin ljudi, na primer tistih z zdravstvenimi težavami, kot je občutljivost na svetlobo, ki morajo uporabljati navadne žarnice.

A. M.
Prijavi napako
Komentarji
Vitki
# 04.09.2009 ob 10:52
Spet se je neki lobi izboril svoj privilegij. Samo, da bomo dražje plačevali! Smešna je trditev, da bo v EU na leto 32 ton manj izpusta CO2 v zrak, to je prava malenkost v primerjavi z drugimi onesnaževalci, v katere si sivolase in birokratske butice v Bruslju ne upajo niti dregniti.
AntonioBanderas
# 03.09.2009 ob 16:30
Vidim, da ljudje sploh ne poznate varčnih žarnic, ker se pod komentarji opazi veliko zgrešenega razmišljanja... Vidi se tudi, da veliko ljudi teh žarnic sploh še ni uporabilo.

V trenutku, ko prižgete varčno žarnico (za uporabo v gospodinjstvih), le-ta zasveti s 40-60% svoje polne moči. Če to ni dovolj za to, da v svoji kopalnici najdete školjko, potem vam ni pomoči... :)
Do polne moči svetenja pa te žarnice pridejo pribljižno v 20-30 sekundah.

Varčna žarnica nima z LED svetlobo popolnoma nobene veze. Zato kakršne koli študije o škodljivosti LED žarnic in njihove svetlobe ne sodijo pod to temo.

Varčna žarnica (to je fluorescenčna žarnica ali CFL -compact fluorescent light) ne brni in ne utripa. Novejše delujejo na frekvenci 20.000 Hz. kar je v primerjavi s katodnimi televizorji (60-100 Hz) in LCD monitorji in televizorji (60-200 Hz) popolnoma zanemarljivo. Zaradi teh žarnic vas ne bodo bolele oči in ne boste imeli glavobolov, kot trdi kup "strokovnjakov".
Brnijo neonske žarnice, ki pa tako kot LED žarnice nimajo s to temo nobene velike zveze. Tudi halogenke s svojo domnevno depresijo ne sodijo pod varčne žarnice...

Res je, da varčne žarnice s časom izgubljajo na svoji moči, ampak so te izgube proti "navadni" žarnici zanemarljive. Po 8000 urah delovanja se moč zmanjša za 10-15%, medtem ko se v istem času navadni žarnici (tista, ki "pomotoma" zdrži do 8000 ur) moč zmanjša do 60%.

Da ne govorimo o toplotnih izgubah navadnih žarnic (kar 90% oddane svetlobe je v infrardečem- človeku nevidnem spektru, ki ogrevajo prostor). Pa lahko bi omenil še, da so varčne žarnice varne za prijemanje, medtem ko se žarilna nitka navadne žarnice ogreje na okrog 2200° C... To v prostorih, kjer je nevarnost vžiga ali poškodb, niti ni zanemarljivo. (npr. hlevi, seniki, skladišča, otroške sobe). Boljše varčne žarnice so iz stekla, ki vsebuje ti megaman, ki medtem ko ne sveti nase veže živosrebrne hlape iz prostora, kjer se nahaja itd itd...

Žarnica sicer vsebuje do 5mg hlapov živega srebra, ampak da to pride v okolje je potrebno žarnico razbiti. Največji problem varčnih žarnic tako ostaja na samih uporabnikih. Veliko sredstev bi bilo potrebno dati v prevzgojo ljudi, kajti črnih odlagališč je še vedno ogromno. Sram me je, ko vidim družinice na nedeljskih izletih in piknikih, za njimi pa ostajajo kupi smeti. Dokler se ljudje ne naučijo pospravljati za sabo je nesmiselno pričakovati, da bodo pa zdaj kar naenkrat začeli reciklirati in ločevati posebne odpadke od navadnih. Problem je tudi v proizvodnji, ki za izdelavo ene žarnice potrebuje precej več energije od navadne žarnice. Verjamem pa, da se bo s posodabljanjem proizvodnje tudi ta vpliv na okolje zmanjšal.
kazam123
# 03.09.2009 ob 12:23
Ja nč gremo vsak naj nabavi en čebeljnjak za vosek, pa gremo nazaj na sveče. Bo še najbolj varčno.
BioTech
# 02.09.2009 ob 18:32
skitnica
Ti tako kot Primarius tudi ocenjujes po eni zarnici. Meni se je pa ze velikokrat zgodilo, da je navadna crknila prej kot v enem tednu. Se vedno proti 3 mesecem pri tebi in letu in pol pri Primariusu precej slabse.
skitnica
# 02.09.2009 ob 17:08
so te varčne žarnice res varčne in dolgo trajne,sem imel v kuhinji eno cela tri meseca in je že nekaj dni odpisana,je pa toliko draga.
BioTech
# 02.09.2009 ob 12:15
jozi
Ta sestavek mi nic ne pove. Povej mi, kje najdem clanek o znanstveni raziskavi, ki potrjuje, da varcne zarnice povzrocajo depresijo.
jozi.podrzaj
# 01.09.2009 ob 20:02
Light therapy for Childhood depression and Childhood bipolar depression

Depressed children and adolescents also suffer from delayed circadian rhythms. This means they have a lot of trouble getting up in the morning and could sleep in, sometimes until late afternoon or later. The problem with this circadian disruption is that the child’s body clock uses the sleep wake cycle to know when to release the active mood hormones. Thus the sleep imbalance is causing the depression and bipolar symptoms to be much worse. Using specialized therapeutic light is the quickest way to regulate proper sleep/wake and energy cycles.

Velja seveda tudi obratno. Neprimerna razsvetljava povzroca depresijo, varcne zarnice pa so "svetel" primer neprimerne razsvetljave.
TheNomad
# 01.09.2009 ob 19:57
Ehm, glede depresivnosti... edina stvar, ki lahko pri kakem viru svetlobe povzroča depresivnost, je po moji presoji, barva svetlobe (no, razen če svetilka brni kot hudič :D). Tu pa je rešitev preprosta - kupi drug model! Obstaja namreč več kot le en model varčnih žarnic in imajo tudi različne barve.

Primarius, na podlagi enega rezultata še ne moreš sklepati na povprečno življenjsko dobo! A kaj potem boš stopil na prvo pokopališče, pogledal 2 grobova (po nesreči si ravno stopil na predel, kjer so pokopane žrtve kakšne vojne) in boš na podlagi teh dveh nagrobnikov sklepal, da ljudje pa že ne morejo dolgo živeti, če sta ta dva umrla že pri 20 letih...
BioTech
# 01.09.2009 ob 19:23
Ja kake bucke... Ene zarnice povzrocajo koznega raka, druge depresijo. Od kje pobirate te bedarije? Ce nekaj nekje pise, se ne pomeni, da je dokazano.
Pa osvetlitev cerkva in stadionov. Saj cerkve (tudi ostalih objektov je kar nekaj) bi res morali manj osvetliti, stadion bolj tezko, ker je treba videt igrisce, pa javna razsvetljava bi se lahko uravnavala (da je recimo med polnoci in 2 uro na 60%, med 2 in 5 uro na 30% intenzitete, ni treba da se izklopi, tako uravnavanje imajo ze marsikje). Ampak kaj je osvetlitev ene cerkve ali ceste proti miljonom zarnic po domovih. Veliki porabniki se zdijo res veliki, ampak malih je pa zato toliko vec. Zato je neumno misliti, da se varcevanje pri domacih zarnicah ne bo nic poznalo, medtem ko bi bila ogromna razlika, ce se zmanjsa osvetlitev nekaj cerkva.
jozi.podrzaj
# 01.09.2009 ob 17:43
Halogenske zarnice dokazano povzrocajo depresijo. Z zakonom predpisana depresija... zanimivo.
Exocet
# 01.09.2009 ob 16:57
Kakšna panika okol živega srebra. V takih žarnicah ga je v povprečju od 2-3 miligrame (LD je pa nekaj gramov!) . In dajte se vprašat, koliko žarnic ste v svojem življenju že razbili? Če pa se vam že razbije pa odprite okno za nekaj minut in je zadeva rešena. In ker vas toliko skrbi živ srebro v okolju sem brez skrbi da boste poskrbeli za pravilno odstanjevanje (Torej med nevarne odpadke).
Lluka
# 01.09.2009 ob 16:50
ZAnimivo da med vsemi članki...same hvale tej žarnici. Nikjer pa NI zaslediti SLABIH LASTNOSTI. LE zakaj??????

Avtor članka...... Kje so slabe lastnosti te žarnice? Upam da boš tudi ob tem pisanju slabih lastnosti tako OBŠIREN in boš napisal DALJŠI članek, "zakaj ,so varčne žarnice nevarne"...ž

Bomo dočakali ta dan????
Think
# 01.09.2009 ob 15:22
rabelj se strinjam, poleg kožnega raka tud ta svetloba iz teh žarnic neugodno vpliva na druge stvar pri človeku.
Primarius
# 01.09.2009 ob 15:11
Kaj pa ekološki vidik proizvodnje varčnih žarnic? Poleg živega srebra je verjetno še kaj drugega notri!

Meni je crnila varčna žarnica po enemu letu in pol rabe. Imel sem jo v kuhinji, tako da se je ni večkrat ugašalo in prižigalo, kar bi škodilo proizvodu. Če vzamem 500 dni krat 4 ure na dan, je skupaj gorela 2000 ur. Ne vem, če sem v tem času privarčeval tiste 4 evre, kolikor je bila dražja od navadne.
MrBlack
# 01.09.2009 ob 15:08
Sej za to decembrsko okraševanje je tudi cerkev kriva. Lučke so se iz božične jelke raspasle še na druge objekte.
Alchemist
# 01.09.2009 ob 15:06
Juhu! Zdaj bom pa na WC-ju pol ure čakal da se luč prižge!

Welcome to the club! Jaz to počenjam že kar nekaj časa. xD
ajerestakohudo
# 01.09.2009 ob 13:25
Se pa strinjam tudi z user-jem09, da se močno pretirava (pa ne samo v Ljubljani) z decembrsko novoletno, božično ali kakorkoli že, osvetlitvijo.
ajerestakohudo
# 01.09.2009 ob 13:22
Zakonodaja je jasna. Glej Uredbo o mejnih vrednostih svetlobnega onesnaženja okolja (Ur. list RS 81/07). Problem je edino v tem, da si je dala Cerkev (prejšnja vlada) za uskladitev s to uredbo najdaljši rok, do leta 2013 (če spadajo pod kulturne spomenike). Če pa osvetlitev cerkva spada med osvetlitev fasad, potem bodo zadeve morali urediti do konca leta 2010. Skratka, upam, da čimprej, ker je zadeva res absurdna.
user09
# 01.09.2009 ob 12:08
Najbolj varčana je vsak žarnica, če le ni prižgana.
Je pa res kot pravi uporabnik no. 4 to da vsebujeo živo srebro je pa zelo prijazno do okolja? Poleg tega ljudje te žarnice zavržejo med gospodinjske odpadke čeprav je na škatlici lep znak ki to prepoveduje.
anaxyx
# 01.09.2009 ob 12:07
Še hujše je, da so cerkve osvetljene iz državnega proračuna!
roksy-
# 01.09.2009 ob 11:44
@MrBlack Bogi si, če rabiš 150 W žarnico, da se userješ.

@necromncr
Živo srebro imamo večinoma vsi v svojem telesu. V zobnih plombah.

Je pa ta ukrep žal nujen, ker večina niti poizkusi ne varčnih žarnic, ker jim je škoda dati 5 €, čeprav se potem denar nekajkrat povrne. Večina kupi LCD zaslon, ker lepo zgleda in ne za to, ker je varčen. Tu pa žal ni tako. Se bomo navadili. Tudi avta brez katalizatorja ni več možno kupiti.
DREADLORD
# 01.09.2009 ob 11:38
@user491

vse pomaga, samo da se zmanjša poraba energije. je pa res kar praviš. vse je biznis. ko se bo "splačalo" urediti onesnaževanje iozračja s strani avtomobilov, bodo uredili tudi to. do takrat pa bodo metali miljarde evrov v to industrijo.
ralok
# 01.09.2009 ob 11:30
Nisem vedel, da je varčno žarnico potrebno še prižagati!?
marjan_1
# 01.09.2009 ob 11:19
Mene tudi zanima celoten strošek izdelave "varčne" žarnice, njene uporabe (prižaganosti) ter uničenja.
TheNomad
# 01.09.2009 ob 11:06
Vprašanje je, koliko so te žarnice sploh za res varčne, če ne upoštevamo samo uporabo, ampak dodamo še proizvodnjo same žarnice, ki porabi precej več energije in sredstev kot tiste stare na žarilno nitko... ampak takih raziskav se po mojem raje izogibajo
JoeM
# 01.09.2009 ob 11:00
@maky01
Kaj pa ko na nogometnih stadionih in na nočnih smučiščih svetijo reflekotorji z dosti večjo močjo kot je javna razsvetljava in razsvetljava objektov??
Tale zgodba je samo za to da bodo proizvajalci varčnih žarnic dobro zaslužili. So pa do okolja manj prijazne kot navadne žarnice, pa še dražje so. Spada pa pod nevaren odpadek, saj vsebuje živo srebro.
user491
# 01.09.2009 ob 10:44
5. rabelj

ma mi tle varčujemo s kapljico v morju. Tisto kar je pa najpomembnejše pa ne naredimo ničesar. Tudi te žarnice ne bodo tolk nardile. VSE JE BIZNIS.
rabelj
# 01.09.2009 ob 10:34
A ni bilo že kar nekaj študij, ki so pokazale, da LED svetloba škoduje (celo poveča riziko za razvoj kožnega raka)?
Drugače bi pa okolju bolj koristilo, če bi se postopno ukinilo najprej vse dizel nato pa še vse bencinske motorje ali pa vsaj uvedlo tisti bencinski tolar (kot so nekateri predlagali včeraj ob novici za tobačni tolar). Prihranilo pa bi se tudi v zdravstveni blagajni, če bi se ljudje več s kolesi vozili. Ampak to najbrž ni v interesu naftnih in farmacevtskih kartelov :(
necromncr
# 01.09.2009 ob 10:27
Aha.. Kaj pa potem, ko taka žarnica poči? Notri je visoko strupeno živo srebro - strupeno še posebej za otroke!
MrBlack
# 01.09.2009 ob 09:53
Juhu! Zdaj bom pa na WC-ju pol ure čakal da se luč prižge!
ciglence
# 01.09.2009 ob 09:44
Lampaš bejli
Kazalo