Državo bo omrežje GSM-R stalo dvakrat več od pričakovanega in podpisanega. (Foto: Ministrstvo za infrastrukturo.) Foto:
Državo bo omrežje GSM-R stalo dvakrat več od pričakovanega in podpisanega. (Foto: Ministrstvo za infrastrukturo.) Foto:

GSM-R je mobilni telefoniji podoben sistem, ki omogoča enotno komunikacijo vlakov po vseh evropskih železnicah. Ko bo začel delovati v Sloveniji, bo nadomestil obstoječi povsem delujoči sistem Slovenskih železnic, ki ga mora Slovenija v skladu z zahtevami EU-ja poenotiti z drugimi članicami.

GSM-R, vlak, bazna postaja
Krivdo za podražitev valijo na civilne iniciative, ki so se upirale baznim postajam. (Foto: Ministrstvo za infrastrukturo.)

"Pomemben delež dodatnih stroškov so povzročila usklajevanja s civilnimi pobudami in občinami, ki so trajala več kot leto in zahtevala ustavitev del, rušitve izvedenih del, izvedbo baznih postaj na alternativnih lokacijah," pojasnjujejo na ministrstvu za infrastrukturo. Takšnih lokacij je bilo po njihovih navedbah približno 70.

Država pokriva stroške, ki bi jih moral izvajalec
Za podpis so se na ministrstvu odločili kljub jasnemu zapisu v osnovni pogodbi, da je"izvajalec dolžan sam in za svoj račun pravočasno pridobiti vsa potrebna dovoljenja in soglasja, ki jih bo potreboval za popolno izvedbo vseh pogodbenih obveznosti." Kljub temu je država odgovornost za ta del obveznosti prevzela nase in izvajalcev (Iskratel in GH Holding) to ne bo stalo nič.

EU ne da dodatnega denarja

Tako je cena 117 milijonov evrov vrednega posla zrasla na 141 milijonov (cene in podražitve so navedene brez DDV). Večja težava nastane, ker je državni proračun predvideval le 17,5 milijona evrov, saj je preostali denar zagotovila Evropska unija iz kohezijskih skladov. Ker je dodatni aneks naložbo bistveno podražil, celotno razliko pa bo poravnal državni proračun, so potrdili na ministrstvu za infrastrukturo, saj dodatnega evropskega denarja za projekt ne bo. Kljub temu bodo v državnem proračunu našli dodatnih več kot dvajset milijonov evrov za ta posel.

Izigran razpis?

Še jeseni 2012 je bil projekt ocenjen na 144,7 milijona evrov, konzorcij Iskratela pa je prijavil na (kasneje razvejavljeni) razpis z vrednostjo 184 milijonov evrov. V ponovljenem razpisu je ponudil bistveno manj in razpis dobil. Nato pa se je cena, kot je bilo nekoč običajno v avtocestnih poslih, z dodatnimi in nepredvidenimi deli dvignila za četrtino in po novem praktično dosega vrednosti, ki so bile zastavljene na začetku.

ANEKS K POGODBI (klikni za ogled)

Kaj je vredno 144,7 milijona evrov (brez DDV)?

- Postavitev optičnih povezav vzdolž celotnega železniškega omrežja (približno 1.200 km kabelske trase),

- gradnja skoraj 250 baznih oddajno-sprejemnih postaj (postaj BTS),

- postavitev antenskih stolpov ob postajah BTS,

- povezava novih postaj BTS s telekomunikacijskim in električnim omrežjem,

- odstranitev analognih baznih postaj po izgradnji omrežja GSM-R.

GSM-R je mobilni telefoniji podoben sistem, ki omogoča enotno komunikacijo vlakov po vseh evropskih železnicah. Ko bo začel delovati v Sloveniji, bo nadomestil obstoječi povsem delujoči sistem Slovenskih železnic, ki ga mora Slovenija v skladu z zahtevami EU-ja poenotiti z drugimi članicami.