Nandita Das je na čelu kampanje za promocijo naravne polti. Foto:
Nandita Das je na čelu kampanje za promocijo naravne polti. Foto:
Temnejšo polt povezujejo z nižjimi kastami. Foto: Reuters
Belilna krema za moške.
Nandita Das v Cannesu, kjer je bila letos ena izmed članic žirije. Foto: EPA
L'Orealovo belilno kremo je reklamirala tudi indijska zvezdnica Aišwarya Ray, igralka in nekdanja miss sveta.

želje Indijcev po izdelkih za beljenje kože.
Kot poroča Guardian, indijska obsedenost s svetlo poltjo sega že v leto 1978, ko je podjetje Unilever na tržišče poslalo kremo Fair & Lovely (Svetla & ljubka). Omenjeni kremi so do danes sledili nešteti toniki, geli za tuširanje in celo mila za intimno nego, ki naj bi belili kožo.
Prav oglas za belilno intimno milo je lani močno razburil indijske feministke. Oglas prikazuje moškega, ki se bolj zanima za branje časnika kot pa za svojo ženo. Dokler se ta ne umije s tem milom, nato je videti vsa glamurozna in lepa, mož pa jo stisne v svoj objem.
Leta 2010 je bil indijski trg belilnih krem vreden vrtoglavih 432 milijonov dolarjev, vsako leto pa zraste za okoli 18 odstotkov. Samo lani so Indijci porabili 233 ton izdelkov za beljenje kože, zanje pa namenili več denarja kot celotno prebivalstvo za kokakolo.

Izdelke reklamirajo tako igralci kriketa kot bollywoodski zvezdniki. Obsedenost s svetlo poltjo je šla tako daleč, da v tiskanih medijih redno še dodatno retuširajo portrete ljudi in jim računalniško svetlijo polt.

Vsenavzoč rasizem
A zdaj se je filmska zvezdnica Nandita Das uprla tej noriji in podprla kampanjo Dark is Beautiful, ki se postavlja po robu prepričanju, da uspeh in lepoto določa barva kože. "Želim si, da bi se ljudje počutili dobro v svoji lastni koži in se zavedali, da je življenje več kot le barva kože," je dejala, ob tem pa dodala, da je neki indijski časnik pisal o njeni podpori kampanji, nato pa posvetlil njeno fotografijo, ki so jo dodali članku.

Dasova priznava, da je indijska zgodovina obsedenosti s svetlo poltjo dolga in povezana tako s kastami kot s kulturo, a meni, da bi se morali najprej lotiti glavnih razlogov za belo norijo. "Indijci so veliki rasisti. To je globoko vrezano vanje. A hkrati je toliko pritiska vrstnikov, revij, plakatov in TV-oglasov, ki širijo to idejo, da je svetla polt ideal."
Svetla polt = Uspeh
43-letna igralka se je v svoji 25-letni karieri pogosto postavila po robu režiserjem in vizažistom, ki so skušali posvetliti njeno polt, kadar je igrala vloge izobraženih žensk iz višjih slojev. "Vedno mi rečejo: Ne skrbi, posvetlili te bomo, to res obvladamo. Kot da bi me hoteli pomiriti. To je samo utrjevanje stereotipa, da so lahko samo svetlopolte ženske izobražene in uspešne."

Leta 2005 je kozmetično podjetje Emami predstavilo kremo Fair & Handsome (Svetel & lep), namenjeno moškim. Reklamiral jo je bollywoodski zvezdnik Šah Rukh Khan, ki je v TV-oglasu vrgel tubo belilne kreme mlademu oboževalcu. Kampanja Dark is Beautiful si zdaj prizadeva za umik tega oglasa. "Šah Rukh Khan pravi, da moraš biti svetel, če hočeš biti uspešen," razlaga Dasova. "Mar ti ljudje nimajo res nobene vesti? Ne moreš biti naiven; točno veš, kakšen vpliv imaš, pa še vseeno sporočaš javnosti: Pozabi na trdo delo, vse se vrti okoli barve kože."

Nanditina prizadevanja so že podprli nekateri v industriji. Tako je TV-igralka Mitali Nag, ki ji zaradi barve kože nenehno ponujajo stereotipne vloge revnih vaščank, dejala, da je nad Nanditino kampanjo navdušena in si želi, da bi bila lahko tudi ona del nje. Oglaševalec Prahlad Kakkar pa: "Skrajni čas je bilo za nekaj takega in vesel sem, da se je Nandita postavila na čelo tega gibanja. Pogovarjati bi se morali o dosežkih ženske, ne pa o njeni barvi kože."

Dasova, ki je že pred leti povedala, da nima nikakršne želje igrati v komercialnih bollywoodskih filmih, se je oktobra predstavila s svojim režiserskim prvencem o neenakosti spolov v Indiji, maja pa je bila članica žirije filmskega festivala v Cannesu.