Navade po svetu
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4,3 od 29 glasov Ocenite to novico!
Foie gras gurmani cenijo zaradi njegove svilnate strukture in bogatega okusa. Foto: Reuters
Postopek, s katerim pitajo gosi, se imenuje gavage. Foto: Reuters
Protesti proti "nehumanem" pitanju gosi v Nemčiji ... Foto: EPA
... in v Franciji. Foto: EPA
Na maščobi pražena gosja jetra. Foto: Reuters
"Prepovejte Kalifornijo, ker je prepovedala foie gras." Tudi za to obstaja stran na Facebooku. Foto: Facebook

Dodaj v

Kalifornija prepovedala foie gras, gurmani skočili v zrak

Prepoved sprejeta že leta 2004
4. julij 2012 ob 19:51
Los Angeles - MMC RTV SLO

Kalifornijski ljubitelji foie grasa ne bodo mogli več uživati v tej francoski delikatesi. Kaifornija ga je namreč prepovedala.

Kazen za restavracije, ki bodo gosja jetra prodajala kljub prepovedi, je tisoč dolarjev. In čeprav kalifornijska policija pravi, da nima namena dejavno preganjati ponudnikov foie grasa, aktivisti pravijo, da bodo uporabili vsa sredstva, da restavracijo, ki bi še naprej stregla to jed, spravili na sodišče in zaprli, če bo treba.

Prepoved je sicer morda res dobra novica za gosi, ki jih za to jed posebej pitajo s pomočjo cevi, potisnjenih v goltanec, a perjad je v teh dneh vseeno plačala visok davek. V Kaliforniji so v mesecih pred uveljavitvijo prepovedi namreč doživljali pravo zlato mrzlico za foie grasom (v dobesednem prevodu "mastna jetra"), cenjenim zaradi svoje maslene, svilnate teksture in bogatega okusa.

"Skoraj vsak večer v juniju so imele slovite restavracije po državi na jedilniku foie gras - v več hodih," poroča Los Angeles Times. Na jedilnikih so se tako med drugim znašli krofi iz foie grasa, v plasti zložen foie gras in sladoled iz foie grasa.

Kuharji ogorčeni
V restavraciji Melisse v Santa Monici so zadnje tri mesece za 185 dolarjev ponujali jedilnik, sestavljen iz sedmih jedi s foie grasom. Glavni kuhar je za LA Times povedal, da v vsej svoji kuharski karieri ni nikdar kupil toliko gosjih jeter. "Noro je," pravi. V neki drugi restavraciji v San Franciscu, kjer so prav tako iz foie grasa naredili pravi tematski večer, je nek jedec za CNBC izrazil svoje ogorčenje: "Nikdar si nisem mislil, da bom dočakal dan, ko lahko v Kaliforniji kadim travo, ne smem pa jesti foie grasa."

Tudi Greg Daniels, lastnik Haven Gastropuba v Pasadeni, pravi, da je mislil, da bo prepoved preprosto izginila. "Kuharski mojstri po vsem svetu mislijo, da je to kozlarija. To je najneumnejša stvar, kar so jo Kalifornijci lahko storili, in dokazuje, da so Kalifornijci butasti."

Nekateri podjetniki, odvisni od foie grasa, so se pred prepovedjo izselili iz Kalifornije, vključno s kulinarično spletno stranjo Mirepoix, ki se ukvarja posebej s foie grasom in drugimi gurmanskimi izdelki. Mirepoixova lastnica Laurel Pine je povedala, da ji je prodaja v zadnjih mesecih dejansko štirikratno narasla, saj si ljudje sporno poslastico kopičijo za sušne čase.

Mučenje živali?
Prepoved, ki je začela veljati ta konec tedna, je bila sicer sprejeta že davnega leta 2004, kalifornijske zakonodajalce pa je pri tej francoski poslastici zmotil način pridobivanja. Postopek je namreč videti tako, da gosi in včasih race prisilno pitajo prek kovinske cevi z nadpovprečno količino koruze, tako da se jim jetra zelo povečajo. Borci za pravice živali pravijo, da gre za mučenje, rejci pa trdijo, da cevi živali ne motijo in da gosi celo same pritečejo k njim, ko je čas za hranjenje.

Nasprotniki zakona se bojijo predvsem, da bi ta precedens lahko nekega dne vodil do sankcij proti uživanju mesa. Danes foie gras, jutri piščanci. Zaskrbljeni so, da lahko kalifornijski zakon ohrabri aktivistične vegane, da "ugrabijo" zakonodajni proces za druge cilje.

Francozi niso srečni
Država, ki slovi po svoji nezdravi prehrani, se je v zadnjem času agresivneje lotila nadzora hrane. Prepoved foie grasa sicer temelji na moralnih razlogih, a v New Yorku je tamkajšnji župan Michael Bloomberg prepovedal največje kozarce gaziranih pijač, ker prispevajo k prekomerni telesni teži. Javnost je zgrožena tudi nad t. i. "rožnato sluzjo", stranskim produktom proizvodnje mesa, ki jo Američani uporabljajo v hitri prehrani. Proizvod, o katerem smo pisali tudi na naših straneh, je že prepovedalo več tisoč ameriških šol.

Prepoved foie grasa pa po poročanju Sky Newsa dviga prah tudi v rodni Franciji. Francozi, ki se že dolgo posmehujejo Američanom zaradi njihove slabe prehrane, so se na novi zakon odzvali z globokim neodobravanjem. "Gre za vprašanje kulturnega šoka," je dejala Marie-Pierre Pe iz pariškega Odbora za foie gras. "Si predstavljate, da bi Francija prepovedala kečap ali hamburgerje?"

Kalifornija sicer ni prva, ki je prepovedala foie gras. Leta 2006 je Chicago postal prvo ameriško mesto, ki je uveljavilo prepoved. To je razbesnelo kuharje, obiskovalce restavracij in druge navdušence, prepoved pa je sodišče nazadnje s 37 glasovi proti 6 glasov razveljavilo. Takratni župan Richard M. Daley pa je prepoved označil za "najbolj trapast odlok, kadar koli sprejet v mestu".

Foie gras je prepovedan tudi zunaj ZDA, med drugim v Italiji, Veliki Britaniji, Nemčiji in Izraelu.

K. S.
Prijavi napako
Komentarji
Tadejstein
# 12.07.2012 ob 16:05
@moonylink
mar nisem napisal v enem izmed komentarjev, da je tudi (citiram se) "imamo preveč vsega. pa koliko je še te preserantske hrane. tartufi, kaviar, suši, raznorazne požrtije, večerje s 14 hodi, itd itd...."...

in kako je glede zdravja...brez skrbi da vem...v afrik recimo ne poznajo raka. nobene elektronike, E-jev v hrani, nobenih z hormoni in tableti napitanih živali, itd itd...

sem proti obema skrajnostima prehranjevanja. nažiranje z mesom je ena in druga je pač vegeterjanstvo...in nevem zakaj te vsak vegi med drugim napade s tem, da se vsi normalnojedi prenažiramo z mesom....
ism
# 07.07.2012 ob 19:57
Kako so nasilni ti vegan, vegetarjanci,.. tu v komentarjih. Hočejo, da bi vsi jedli kar oni. Pa pravijo, da meso dela ljudi agresivne in nestrpne. Očitno je tu obratno.
ZeK
# 06.07.2012 ob 13:36
moonylink

točno tako.

za mojo nono iz tolminskih hribov je bila jota naprimer vedno brezmesna jed.
po njenem smo meso začeli dodajati, ko je jed prišla v "meščansko kuhinjo".

nam jo je potem kuhal v mesni različici, sama pa še vedno jedla svojo "skromno" fižol/zelje/krompir enolončnico.
moonylink
# 06.07.2012 ob 09:48
da kokr je vegi v zahodu posledica predvsem tega, da ima folk prepolne riti vsega

Vprašaj stare starše, sploh če so z dežele, kolikokrat so imeli včasih na mizi meso. Standardna dieta je bil krompir, repa, zelje in če so imeli srečo, enkrat na teden ali še redkeje meso.

Pa so bili (ob pomoči razvijajoče se medicine) zdravi, čili in trdnejši od vseh sodobnih trebuharjev in mehkužcev ki se dnevno nažirajo z mesnim sirom in paleto takšnih in drugačnih pic, pršutov in prešanega mesa.

Malo preštudiraj zadevo, pa boš hitro ugotovil, da je predvsem nenadzorovano žretje mesa posledica prepolne riti, ne obratno.
moonylink
# 06.07.2012 ob 09:42
Naja... rožnata sluz, napumpani piščanci, purani za Thanksgiving, hamburgerji, desetmetrski "korenčki" ... lahko naštevam celo noč ...

A ne bi še tega prepovedali?


Ja zakaj pa ne, škodilo ne bi....nekoč verjetno tudi bomo.

Človek se po eni strani vidi ločenega od narave - v lastnih očeh predstavlja kraljestvo razuma (včasih kraljestvo stvarstva), kulture in civilizacije v odnosu do bitij, ki so "samo živali" (in ki menda ne čutijo, čustvujejo, trpijo in sploh ne počnejo ničesar, kar bi lahko nepovabljeno in nezaželjeno potrkalo na vest vsaj malo empatičnega človeškega bitja).

Daleč od oči, daleč od srca.

Meso pa baje po veljavni znanstveni mantri nujno potrebujemo, saj smo se skozi tisočletja razvili v vsejede oz. mesojede živali (zanimivo je predvsem to, da se ob vsej pomoči sodobne znanosti in taistih evolucijskih mehanizmov menda nikakor, nikoli in nikdar ne bi mogli razviti nazaj v rastlinojedce).

Nek nutricionist mi je kot glavno prednost mesa ponudil razlago, da nobena druga hrana ne vzpodbuja razmnoževanja takšnih ali drugačnih elementov v krvi kot meso.

Pa moramo zato v tem času in v tej dobi znanosti jesti mesto petkrat na teden? Gojiti živali v nepredstavljivih masah in prepogosto na nepredstavljivo krute načine v stotistočih in milijonih poklati?

Moramo zato živa bitja tretirati kot da so stvari in iskati tisoč in eno razlago, da opravičimo lastno razvratno, hedonistično kulturo vsesplošnega klanja in mesarjenja?

Gre za civilizacijo krvi, smrtnega strahu in trpljenja na eni strani ter preobilja, prenažrtosti in manjka vsakršnega samoomejevanja in samoobvladovanja vsaj na tisto raven, ki bi jo bilo mogoče smatrati kot nujno.

Živo bitje je paketek. Pripravno, pogosto v agoniji in v smrtnem strahu pridelano za zidovi ene izmed tistih nizkih, podolgovatih belih stavb ki se jih bežno zavedamo in ki jih imenujemo "klavnice".

Že ime bi moralo povedati vse, pa se raje odločamo, da o tem ne želimo nič vedeti.
Mici92
# 06.07.2012 ob 02:56
Če bi se vsi ta trenutek odločili bit vegetarjanci bi bilo na svetu 4 krat preveč hrane !!!!
Nehali bi izsekavat deževni gozd (soja za farme) itd.
Da o sprevrženosti tega početja sploh ne govorimo ...
Mate1234567890
# 05.07.2012 ob 23:34
Hahaha. Krneka :)
Tadejstein
# 05.07.2012 ob 15:46
@biloo
ja. To bo to. Grejo v naravo in jejo travo.
Bil pol leta dol, pa sem videl kake so razmere, kaj se je, kako se živi.

@simpri
točno to je razlog. Pri nas je možnost izbire. Vsega je preveč. Nič ti ni treba več vzgojiti, posejati, itd. In potem folk lahko izbira. In je samo še vprašanje časa, kdaj bo nekdo začel s takimi, da mu nekaj ni všeč, da se mu smil žival, itd.
Tud zanimiv bi bilo nardit raziskavo, koliko imamo vegijev na vasi in koliko v mestu. Verjetno bi rezultati potrdili moje trditve, da ko ti ni treba nič za hrano narest, potem začneš pač izbirat med vsem ker je vsega prevek.

In glede indije. Vera je posledica nekih danosti. Če nebi bila tako bogata in raznolika z hrano, bi pa pač jedli tudi krave.
Valuk_
# 05.07.2012 ob 15:17
Poštena in korektna odločitev Kalifornije.

Kako lahko zagovarjate mučenje živali, samo zaradi vašega "gurmanskega" užitka?? Ste lahko še bolj sprevrženi.
roxdegabba
# 05.07.2012 ob 14:42
Ja, res, vegiči nam bodo kar naenkrat prepovedali vse, kar je dobrega.
Joko36
# 05.07.2012 ob 14:41
Ma kaka gosja jetra neki! Pražena pišćanćja đetrca sa ćebulca, mmmmmm, to je špecialitet! :)
whisky
# 05.07.2012 ob 12:39
jaz sem vegi, ampak se ne obremenjujem več, kako mnenje ima kdo o meni zaradi tega, ker če se jim vso to klanje ne zdi sporno, zakaj bi se jim zdele neprimerne raznorazne pripombe na račun vegetarijancev.
mikic007
# 05.07.2012 ob 12:11
Za zacetek (ali hkrati kar za konec) bi veljalo sprejeti neke normalne standarde vzreje in klanja, pa bi bilo ze kar ok. Da bi bili kar vsi vegani ni ne dobro ne mogoce, vsekakor pa lahko vsakdo izmed nas poje manj mesa. Seveda pa je absurd misliti, da resis kravo, ce se odpoves mesu ta mesec. Bodisi meso zavrzejo, bodisi jo dajo po znizani ceni in jo pograbijo drugi ... Ce na dolgi rok pocasi zmanjsamo porabo mesa pa bi bilo precej bolje.

In aktivizem bi moral iti v to smer, preganjanje nepotrebne krutosti in osvescanje o pretirani porabi mesa. Ekstremizem pa itak odbije vecino ciljne populacije.
simpri
# 05.07.2012 ob 12:09
da kokr je vegi v zahodu posledica predvsem tega, da ima folk prepolne riti vsega ...

Tadejstein, težko verjamem, da je to razlog za vegetarijanstvo na Zahodu. Mesa ne ješ ali zato, ker se zavedaš, da ni zdravo, ali pa zato ker verjameš, da so živali bitja, ki imajo tako kot mi pravico do obstoja.

ampak tam niso vegiji zaradi tega, ker imajo prepolno rit vsega. ampak zato, ker imajo toliko okusov, toliko začimb, toliko raznolike hrane, da brez mesa ni problem živeti
V Indiji so ljudje uživajo nemesno prehrano zato, ker imajo do živali drugačen odnos kot mi (kar odraža tudi vera). Tudi pri nas imamo dovolj raznolike ponudbe, pa se mesa kljub temu poje v ogromnih količinah, tko da to pač ni argument.

Kakorkoli, prepoved prodaje gosjih jeter, ki so posledica tako nehumanega pitanja, ne bo rešila živali, je pa vendarle, čeprav simbolno dejanje.
biloo
# 05.07.2012 ob 12:07
najbolj noro mi je, ko se mesojedci spravijo na vegane in govorijo kako v afriki jejo divje živali...
Halo?
Tam kjer ljudje nimajo kaj jest, gredo v naravo in si poiščejo hrano! Vi ki mate na trgovskih policah milion stvari brez mesa pa nimate kaj pisnit!
To je in bo zmeraj zločin če imaš gore hrane na voljo in se spravljaš na živali!
tenisač
# 05.07.2012 ob 11:33
piton, rastline so za ljudi in živali in rastlin nič ne boli, ker so tukaj za hrano, oziroma, seveda niso vse rastline namenjene za hrano, ene so pač tukaj tudi za lepoto same narave. Ko odtrgaš jabolko, na istem mestu zraste novo, ko ubiješ žival, se na istem mesu ne rodi nova.
Tadejstein
# 05.07.2012 ob 11:28
aja, pa bi še dodal...
da kokr je vegi v zahodu posledica predvsem tega, da ima folk prepolne riti vsega, tako so tudi razna ta gosja jetrca odraz te zahodne družbe...imamo preveč vsega. pa koliko je še te preserantske hrane. tartufi, kaviar, suši, raznorazne požrtije, večerje s 14 hodi, itd itd....
Tadejstein
# 05.07.2012 ob 11:25
@sup
ja, res je, indija, vera.
ampak tam niso vegiji zaradi tega, ker imajo prepolno rit vsega. ampak zato, ker imajo toliko okusov, toliko začimb, toliko raznolike hrane, da brez mesa ni problem živeti.....in to se je navsezadnje pokazalo v njihovi veri....

kako razno razne okoliščine vplivajo na vero-prehranjevanje, se pokaže tudi v verah na bližnjem vzhodu... zakaj muslimani ne jedo svinine? ker v njihovem podnebju je to meso hitro pokvarljivo....in posledica tega je prepoved uživanja mesa v veri.
piton
# 05.07.2012 ob 11:21
Men se zdijo te izgovori in napadanja vegi haterjev naravnost smešna. S temi izgovori kao da zakaj pa lev ubije gazelo(k da lah izbira)!? Al pa da rastline isto boli itd.. Same klamfe serjete, sej kdo pa vam je kej reku, jejte meso če vam je taka nuja. Se mi zdi da tuki podzaveastno neka slaba vest ven udarja.
Treba je it naprej. Včas je blo normalno človeka ubit z macolo, pač ti je hotu hrano vzet, ženo.. pa noben ne govori danes da je to naravno, čeprov na nek način je. Je bilo. Ampak reba je it naprej. Proti bolj humani družbi. Zdej bo spet pametnjakovič reku, da pa sej se v vojnah ubijamo še bolj...
tenisač
# 05.07.2012 ob 11:06
Guliarth, živiš v veliki zmoti. Levi in ostale živali skrbijo za ravnovesje v naravi, v ZDA se pa vsak dan ubije na milijone živali(ljudje jih koljejo). Živinoreja je glavni problem človeštva in onesnaženosti in vsega tega segrevanja ali hlajenja zemlje. In kaj naj bi vegani spuščali v ozračje?
420
# 05.07.2012 ob 10:58
tist k si je sploh to spomnu ni vredn pol k....
sup
# 05.07.2012 ob 10:42
razne te vegije tako ali tako pozna zgolj zahodna kultura...

butec, ena milijarda na svetu je vegetarijancev....
vsi tisti, ki pa šinfante čez vegije, pa imate očitno slabo vest, zaradi morije živali pri kateri sodelujete.......
alexb
# 05.07.2012 ob 10:26
Jao ste pa carji. Jaz nisem ne vegan ne vegetarjanc niti pretiran ljubitelj živali.
Se mi pa zdi totalno preseravanje, da se bo bilokatere živali na silo prehranjevalo, za to da bomo uživali v svilnatem okusu jetrc. WTF?? Pa ste normalni? Vlačite afriko v to zgodbo.. Tam so lačni a na drugem koncu zemlje se bo prekomerno pitalo živali, da bodo kvazi gurmani uživali, ko se bodo preseraval..
Skippy
# 05.07.2012 ob 10:02
@Guliarth
v britanskih medijih je pred časom bil posnetek, kako lev ubije neko skakajočo žival. Spodaj pa izključno žaljivi komentarji, ker kamermani niso pomagali tisti drugi živali. Ljudje so že nori.
Guliarth
# 05.07.2012 ob 09:23
Vegani na pohodu in to kakšnem, mesojedi smo skisani in ubijalčci. Baje bodo Vegani zdaj izlet v afriko naredili in okarali vsekega Leva, ki zaradi lakote krvoločno ubije in poje Gazelo.
Po FB kar krožijo slike z kravjo glavo na mizi in DOBER TEK sporočilo od spodaj.
Kaj ko bi mesojedi začeli govoriti o globalnem segrevanju zaradi plinov, ki jih vegani spuščajo v ozračje? Opranci!
420
# 05.07.2012 ob 08:57
John, o kakšni evoluciji ti to?

še sam ne ve verjetno
jaskelainen
# 05.07.2012 ob 07:35
raje naj prevovejo McDonalds, KFC, Burger King in podobne svinarije... da o raznih čipsih in njihovih pijačah (Cola, Pepsi,...) ne govorim!
tenisač
# 05.07.2012 ob 02:29
John, o kakšni evoluciji ti to?
AlexiusH
# 05.07.2012 ob 01:54
Prekleti hipurji.
Tadejstein
# 05.07.2012 ob 00:47
razne te vegije tako ali tako pozna zgolj zahodna kultura...

pri nas je preveč vsega. že ko želiš kupiti makaron, to lahko izbiraš med obliko, premerom, okusom, velikostjo, itd itd... prepolne riti imamo vsega. in ko ima človek enkrat vsega preveč, potem se začne preseravat, zmišljevat, itd...

bi rad videl jaz kakega vegija v kaki afriki...po nekaj tednih bi bil nazaj na mesu, ker hrana je tako pusta, da ceniš vso hrano, ki jo dobiš na krožnik. brez kakega piščanca bi pa hitro ratal podhranjen - pri 180cm bi imel 40 kil...
xbaruch
# 05.07.2012 ob 00:27
Hm... se strinjam, da je prisilno hranjenje sporno ... ampak kaj pa prisilno hranjenje po cevki na smrt bolnih, ki bi radi umrli? Je to etično? Kaj pa filanje piščancev z rastnimi hormoni, da jim zaradi prehitre rasti včasih popokajo kosti na nogah - je to etično? Kaj pa poskusi na živalih, na čemer temelji razvoj medicine in kirurgije? Kaj pa prisilna osemenitev krav, ovc, kobil in drugih živali?

Od vsega tega se mi zdi fois gras še relativno uizi stvar.
bayernmb
# 04.07.2012 ob 23:17
Ni finta v gosjih jetrih, ampak če gosi ne pitajo na silo take količine, jetra niso tako mastna...
tatika
# 04.07.2012 ob 23:09
Pri vsej hrani na tej zemlji je potrebno jesti ravno to...nisem vegetarijanka ampak pitanje živali na tak način izključno za naš petnajstminutni užitek ob hrani se mi zdi grozno...sploh pa ne živimo zato da jemo ampak jemo zato da živimo...
kumimonster
# 04.07.2012 ob 23:06
Save a cow, eat a vegan!
Kanjec
# 04.07.2012 ob 22:01
Gosja jetra so zelo dobra, zelo rad jih jem na Madžarskem!
Ulikses_
# 04.07.2012 ob 21:39
Lily Snape

# 04.07.2012 ob 21:19
Prijavi neprimerno vsebino Okej, jaz pa sem in ne vem, zakaj se je bilo treba v treh od petih komentarjev spravljat na vegane oz. vegetarijance. Sicer me pa ne briga, kaj jeste drugi in kdo je bil pojeden v Kaliforniji.


kaj pa na floridi? v miamiju je bil namreč pojeden un tip, ki mu je drugi brezdomec pojedu pol obraza.
Ulikses_
# 04.07.2012 ob 21:19
dobro, s tem foi grajem je tako, da samo ponekod jih tako hranijo. če vi nabavljate gosje mesnine pri eko kmetih, so zadeve povsem normalne.

problem je v industrijki pridelavi - ker se foi graja ne da pridobivat umetno, morajo pač na tak način pitak gosi, da gre hitreje.
Lily Snape
# 04.07.2012 ob 21:19
Okej, jaz pa sem in ne vem, zakaj se je bilo treba v treh od petih komentarjev spravljat na vegane oz. vegetarijance. Sicer me pa ne briga, kaj jeste drugi in kdo je bil pojeden v Kaliforniji.
viktoriana
# 04.07.2012 ob 20:46
Pravilno! Nisem nobena vegetarijanka, zelo rada imam meso, ampak me moti, da samo svinjarijo že jemo. In to prav vse. Na silo pitane živali, hranjene z raznoraznimi strupi, na silo gojene zelenjave, sadje ... Sploh ni nobene več normalne hrane. In bolj je, kakor "zdrava", bolj je strupena!
Arndovia
# 04.07.2012 ob 20:37
Naja... rožnata sluz, napumpani piščanci, purani za Thanksgiving, hamburgerji, desetmetrski "korenčki" ... lahko naštevam celo noč ...

A ne bi še tega prepovedali?

Welcome to the Land of the Free...

(PS: Medtem pa subvencionirajo vzrejo 10.000 krav za steake na 3 m2 ... Narobe svet )
JohnMichxx
# 04.07.2012 ob 20:33
Vegane bo itak evolucija izločila ven.
Prepečenec
# 04.07.2012 ob 20:32
Mah, saj jih tudi pri nas ponujajo, pa so, vsaj meni, tako ogabna, da jih ne naročam več. Gre za zdrizasto super mastno jed, kot da bi olje nekako prepričali, da dobi teksturo pudingastega mesnega sira. Fuj.
Tisto hranjenje ima tudi srbski izraz, gre za kljukanje.
ezat_anim
# 04.07.2012 ob 20:10
katastrofa...spet bodo veganom zrastla krila...
Kazalo