Uredniški izbor

Poudarki

  • Bolniška in preventivni pregledi
  • Tovarniško-fordistični delavnik
  • Depresija in izgorelost
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 3.1 od 45 glasov Ocenite to novico!
Zaradi premika ure lahko tiktakamo drugače
Prekarno samozaposlene pesti stres, depresija in izgorelost, o bolniškem dopustu pa lahko samo sanjajo, so opozorili na konferenci Status samoobremenjenega. Foto: Radio Maribor/Gerelt
Od leve proti desni: Tjaša Pureber, Martin Kurent, Tadej Meserko in Maja Delak. Foto: MMC RTV SLO/Gorazd Kosmač
       Delodajalcu v tem sistemu ni v interesu zadovoljen in zdrav delavec, pač pa delavec, ki prinaša največji dobiček, pri kulturi je stvar sicer večkrat malo bolj specifična, saj je umetniško ustvarjanje težko vpeti v osemurni delavnik, tudi kolegi, ki so redno zaposleni znotraj javnih institucij, kot sta gledališče ali opera, imajo fleksibilen delavnik.       
 Tjaša Pureber o tem, da kulturniškega ustvarjanja ne moremo umestiti v tovarniško-fordistični delavnik
Prekarna samozaposlenost na robu eksistenčnega minimuma vodi v izgorelost in depresijo. Foto: Pixabay
Poškodba, dve, in kariere baletne plesalke je konec. Foto: Društvo baletnih umetnikov Slovenije
       Cela plejada poklicev se spoprijema s problematiko podaljševanja delovne dobe, mladi na trg dela vstopajo vedno starejši, tudi za medicinske sestre pri 55 letih bo treba najti sistemsko rešitev.       
 Martin Kurent o problematiki vedno daljše delovne dobe
Delodajalci se radi odločajo za "cenejše" delavce, so na omizju poudarili, zakaj je prekarnost vedno večja težava v družbi. Foto: MMC RTV SLO/Gorazd Kosmač
       Dejstvo je, da si samozaposleni ne morejo privoščiti, da iz delovnega procesa izpadejo za teden dni, kaj šele nekaj mesecev, ker potem izgubijo prihodek, živijo iz rok v usta, lahko izgubijo naročila, stranke. Zato delajo bolni in poškodovani, kar vodi v kronična obolenja, to pa je največje tveganje, ker nimamo nikakršne močne preventive za samozaposlene, saj izpadejo iz preventivnih pregledov, ki jih redno zaposlenim omogoča delodajalec.       
 Tjaša Pureber o neobstoječi bolniški za prekarno samozaposlene

Dodaj v

Prekarnost in zdravje: kaj je bolniški dopust?

Bolniški izzivi "samoobremenjenega" delavca
28. april 2018 ob 07:05
Ljubljana - MMC RTV SLO

"Kar tretjina samozaposlenih v kulturi živi pod pragom revščine, polovica pa jih ne dosega minimalnega dohodka, kar pomeni, da ta prekarni status vpliva na vse vidike njihovega življenja, vključno z zdravjem."

Je ob robu konference Status samoobremenjenega za MMC pojasnila Tjaša Pureber iz nevladne organizacije Asociacija, ki združuje ustvarjalce na področju neodvisne kulture. Z vedno večjim naraščanjem števila samozaposlenih je vse več delavcev hkrati v vlogi šefa, voznika, tajnice, računovodje, izumitelja in čistilke hkrati, kar veliko delavcev ujame v spiralo nezamejenega delovnika, ki prostora in časa za počitek malodane ne pozna. In ko samozaposleni zboli, občuti težo svojega samoobremenilnega statusa, ko se znajde v paradoksalnem položaju zaposlenega in zaposlovalca hkrati.

Več težav je v istem košu, eno so samozaposleni, drugo kulturniki in tretje plesalci. Če si nekdo sam izbere samozaposlitev, ker tako zelo dobro služi, zagotovo nima slabšega zdravja. Če pa je delavec v samozaposlitev potisnjen, gre za prekarno delo, in v teh primerih so pogoste duševne težave, kot so depresija, tesnobne motnje in samomori, je poudaril zdravnik medicine dela Martin Kurent. Pogostejše so tudi kardiovaskularne bolezni, poškodbe pri delu ter številne kronične bolezni.

"Dejstvo je, da si samozaposleni ne morejo privoščiti, da iz delovnega procesa izpadejo za teden dni, kaj šele nekaj mesecev, ker potem izgubijo prihodek, živijo iz rok v usta, lahko izgubijo naročila, stranke. Zato delajo bolni in poškodovani, kar vodi v kronična obolenja, to pa je največje tveganje, ker nimamo nikakršne močne preventive za samozaposlene, saj izpadejo iz preventivnih pregledov, ki jih redno zaposlenim omogoča delodajalec," je Pureberjeva opisala mizeren položaj, v katerem so v prekarnost potisnjeni samozaposleni. Podatkov o tem, kakšno je zdravstveno stanje in kaj se z zdravjem samozaposlenih dogaja, tako ni. Zgodnjih bolezenskih znakov tako nihče ne opazi, ko ima človek že polno razvito kronično obolenje, pa je že prepozno, je opozorila.

"Nevidni prekarci"
Zakaj se nihče ne zavzame za pravice "nevidnih" prekarcev? "Politika se bo morala nehati pretvarjati, da prekarnosti ni in da ta s sabo ne prinaša tudi prekarnosti zdravstvenega stanja, upamo, da bodo začeli zadevo jemati resno," je odgovorila Pureberjeva.

Pri kulturniških prekarcih se porajajo določene specifike, ko govorimo na primer o uprizoritvenih umetnostih, kjer najbolj življenje grenijo fizične poškodbe, ki plesalcu prekinejo kariero. "Obstaja en kup novodobnih z duševnim zdravjem povezanih bolezni, ki jih povzroča prekarstvo. Slabo zdravstveno stanje zaradi slabega socialnega stanja samozaposlenih je resna težava," je dodala.

Zakaj se dela razlika med baletnimi in sodobnimi plesalci, prvi so vsi znotraj javnega sektorja, drugi pa prisiljeni v samozaposlitev? Zakaj ministrstvo diskriminira, se je vprašala. Država in ministrstvo za kulturo morata prevzeti odgovornost, da si bodo samozaposleni lahko sploh privoščili, da so bolni, je opozorila.

Poškodba, dve in konec kariere
Soočenje z zdravstvenimi težavami je najizrazitejše pri profesionalnih plesalcih. Plesalka, koreografinja in pedagoginja Maja Delak je na panelu delila osebno izkušnjo, dejala je, da skozi kariero ni imela večjih poškodb, nekaj po 40. letu pa se ji je zgodila manjša poškodba, ki je vodila do konca kariere, kot jo je poznala. Pri baletnih plesalcih po 35. letu telo ni več zmožno opravljati tega poklica tako, kot ga je prej, je opozorila na težavo.

"Ena poškodba, dve, pa je kariere konec, nujno je po tem preživeti eno obdobje, v katerem odžaluješ izgubo in se pripraviš na nekaj novega," je opisala izgubo poklicne identitete, ki človeka pusti praznega v iskanju novega smisla v življenju. V tem obdobju potrebuje plesalec podporno pomoč, druga podpora pa je blaga prekvalifikacija, najraje v okviru področja v smeri koreografije, pedagoškega dela, organizacije … itd. Druga možnost pa je radikalna sprememba, in sicer odločitev za popolnoma drug poklic, kjer bi moralo biti na voljo financiranje za vključitev v študijske programe, je sklenila.

Kaj je bolniški dopust?
Prekarci torej ne odhajajo na bolniški dopust in tudi preventivnih pregledov v okviru službe nimajo, kakšne bodo dolgoročne posledice? "Posledice so jasne – več bolezni in poškodb, v končni fazi to pomeni veliko večji strošek za državo, saj mora za vse te kronično bolne tako ali drugače na koncu nekdo poskrbeti, posredno pa izgubljamo številne najboljše ustvarjalce, ki na dolgi rok tega napora ne zmorejo," je pojasnila Tjaša Pureber to, da gre s prekarstvom za varčevanje na kratki rok, ki bo na dolgi rok prineslo velik račun za državo.

Med v prekarnost potisnjenimi delavci je veliko depresije, tesnobe in samomorov, pa tudi kroničnih obolenj. "H kroničnim boleznim veliko pripomorejo številne majhne nezdravljene angine, gripe in prehladi, ki se prebolijo na nogah v službi," je dodala.

Samozaposleni načeloma nimajo bolniške, kar vodi v poslabšanje kroničnih bolezni v populaciji, je poudaril tudi Kurent. Za plesalce, baletnike je predvidena beneficirana delovna doba. Ko je nekdo samozaposlen, pa si morda sam ne zmore plačevati višjih prispevkov za beneficirano delovno dobo. Ljudi, ki ne morejo več opravljati poklica, v katerem so, je treba prekvalificirati. Pri tem se bo moral izkazati zavod za invalidsko in poklicno izobraževanje, ki mora te ljudi prekvalificirati v neki drug poklic, je pojasnil. "Cela plejada poklicev se spoprijema s problematiko podaljševanja delovne dobe, mladi na trg dela vstopajo vedno starejši, tudi za medicinske sestre pri 55 letih bo treba najti sistemsko rešitev," je opozoril. Kulturniki so kot motivirani, izobraženi in delovni ljudje odlični kandidati za prekvalifikacijo, je sklenil.

Prekarnost je stresna
Na zdravje gotovo stres, ki je pri negotovih oblikah zaposlitve ves čas prisoten, ne vpliva ugodno. "Nikoli v resnici ne nehaš delati, vedno iščeš nove priložnosti, vedno si na trnih, nikoli ne rečeš, v redu, zdaj je ura 16. in grem domov," je opisala 24-urni delavnik samozaposlenih, ki vodi v izgorelost. "Izgorelost ima veliko različnih oblik, vodi v dolgotrajne depresije, porušenje imunskega sistema. Dejstvo je, da čedalje več kulturnic in kulturnikov na vrhuncu svoje kariere izostane, kariero prekinejo za več mesecev ali pa tudi za stalno, ker enostavno ne zmorejo več," je pojasnila, da gresta zdravje in socialni položaj z roko v roki.

Prekarci so cenejši
Delodajalci imajo prekarce v obliki espejev ali pa agencijskih delavcev, ki jih najamejo pri različnih "gazdah", raje, ker so ti cenejši in jim ni treba zagotoviti vseh pravic, ki po zakonu pripadejo redno zaposlenemu. "Delodajalcu v tem sistemu ni v interesu zadovoljen in zdrav delavec, pač pa delavec, ki prinaša največji dobiček, pri kulturi je stvar sicer večkrat malo bolj specifična, saj je umetniško ustvarjanje težko vpeti v osemurni delavnik, tudi kolegi, ki so redno zaposleni znotraj javnih institucij, kot sta gledališče ali opera, imajo fleksibilen delavnik," je pojasnila Pureberjeva, da kulturniškega ustvarjanje ne moremo vpeti v "tovarniško-fordistični delavnik, a ta fleksibilnost ne more biti izgovor za popolno destrukcijo vseh elementov socialne države".

Poudarila je še, da so res samozaposleni v kulturi velika težava, a v Sloveniji imamo še druge bolj zapostavljene segmente prekarcev in ljudi, ki "morda sploh nimajo papirjev". "Čedalje več ljudi je potisnjenih na rob družbe in pri njih se pereče vprašanje zdravstva poraja in odpira," je sklenila.

Kaj mora narediti država?
Problematiko samozaposlenih v kulturi bi lahko reševali s pomočjo ministrstva za kulturo. Pureberjeva je pojasnila, da so ministrstvu za kulturo predlagali nabor štirih ukrepov, in sicer poenostavitev plačevanja bolniških nadomestil od države za samozaposlene v kulturi od prvega dne; zvišanje bolniškega nadomestila; posodobitev sistema poklicnih bolezni, ki bi moral zajemati tudi sodobnejše bolezni in bolezni, ki se pojavljajo specifično na področju umetnosti in kulture; uvedba preventivnih sistematskih zdravstvenih pregledov samozaposlenih, ki bi jih moralo plačevati ministrstvo za kulturo.

Gorazd Kosmač
Prijavi napako
Komentarji
Celt
# 28.04.2018 ob 07:35
Spet se en del javnega sektrorja želi distancirati, ločiti in išče posebno obravnavo glede na drugi del, privatni sektor. Ne gospodje in gospe kulturniki, vsak poklic ima svoje specifike, tako vaš kot tudi drugi poklici - ki jih kot dejavnost izvajajo samozaposleni. Vsi s.p-ji so v istem zosu, ne samo vi!

Problematiko samozaposlenih je potrebno rešiti sistemsko in ne samo "s pomočjo ministrstva za kulturo". Če si samo vi izborite bolniške, regres ipd. potem ustvarite neenakost pred zakonom ker drugi s.p. tega ne bodo imeli priznano.

Problem, ki nedvomno obstaja, je potrebno rešiti za vse samozaposlene enako, ne samo za kulturnike.
Drncl
# 28.04.2018 ob 07:53
Ne vem, zakaj se tako izpostavlja samozaposlene v kulturi. Vsi s.p.-ji smo na istem...
IawIa
# 28.04.2018 ob 07:17
Sam se s.p. vendar ne v kulturi ampak v športu. In situacija je zelo podobna. Vsak dan, ko se zjutraj zbudim zdrav, sem vesel da lahko delam, ker drugače si ne predstavljam kako bi bilo, če se mi enkrat nekaj zgodi in ne bom uspel delati recimo tri tedne v kosu. Zgubim praktično vse stranke in lahko zaprem firmo in grem na borzo. Pa da o urah in dnevih delovnika ne govorim. Vikendi in prazniki so normalni delovni dnevi...
the law1
# 28.04.2018 ob 08:07
Kot že 1000 krat povedano. Vse s.p-je je je potrebno začeti drugače davčno tretirat kot redno zaposlene to počnejo v drugih državah. Največji problem s.p.-jev so obvezni socialni prispevki s katerimi država de facto odira te ljudi. Minimalno 5.000 EUR odžere ta država tem ljudem na leto. Še meni, ki imam poleg tedne zaposlitve še popoldanski s.p. odžere dodatnih cca. 840 EUR letno za te prispevke

V Sloveniji s.p.-ji edini plačuje seštevek prispevkov tako delavca kot delodajalca in vsak dvig te minimalne plače povzroči dvig teh prispevkov. Tega se marsikdo ne zave in to je absurd.

Vzemimo npr. primer Irske kje samozaposlen za prispevke plačuje 4% od letnega dobička in še to za nazaj. Na Irskem te kot zgleda pustijo delat in služit

Pri nas je največji problem država za te ljudi in tega se ne izpostavlja nikoli oz. socialistična politika v vsem svojem sijaju. Polna usta o nekih skrbeh za delavce na koncu pa ga ravno oni nabijajo v tazadnjo.
frozen pingvin 4
# 28.04.2018 ob 08:07
...in ministrica (brez stika z realnostjo) pravi, da bi bilo treba prekarce še dodatno obdavčiti, ker je njihov prihodek obdavčen manj, kot prihodek zaposlenega.
mihče
# 28.04.2018 ob 07:59
S.P. v kulturi so pa res bogi. Kaj pa vsi S.p. ji slikopleskarji, zidarji, knaufarji, keramičarji, fasaderji in vsi ostali fizični delavci...?
Mr.Mr.
# 28.04.2018 ob 08:01
7up, točno tako. 95% ljudi ne dela tistega kar bi si želelo, zato kulturniki vabljeni v resnično delavno življenje. :)
cycoII
# 28.04.2018 ob 07:58
Vsaj opozarjajo in se dalje borijo, vršijo pritisk. Karkoli dosežejo, bo precendens za ostale prekerce.
norabassayou
# 28.04.2018 ob 08:07
Prekarno delo je potrebno prepovedati in pika (in ne samo v kulturi). Politična stranka, ki se bo zato zavzemala, dobi moj glas na volitvah.
tuintam
# 28.04.2018 ob 07:27
... UTD ...
the law1
# 28.04.2018 ob 08:18
@frozen pingvin 4

...in ministrica (brez stika z realnostjo) pravi, da bi bilo treba prekarce še dodatno obdavčiti, ker je njihov prihodek obdavčen manj, kot prihodek zaposlenega.

Ja, to je problem, da imamo ministrico in njeno kliko, ki razmišljajo v smeri, ki je de facto škodoželjna vsem delavcem in penzionistom.

Ta ministrica naj se raje vpraša zakaj lahko ima Irska minimalno plačo cca. 1.500 EUR neto ob strošku delodajalca cca. 1.600 EUR

V Sloveniji ob pa ob neto plači 580 EUR pa je strošek delodajalca cca. 950 EUR

Se pravi Irska pri minimalni plači pobere cca. 100 EUR medtem, ko Slovenija pa cca. 370 EUR. Ta država dobesedno odira ljudi

Ko bo znala ta nesposobna ministrica na to odgovorit bodo končno spremembe v pravo smer
dedda
# 28.04.2018 ob 09:21
kaj nam nabijate, obrnite se na vlado. tudi sam sem bil s.p., ta status ne pozna bolniske, dopusta ali sezonskega dela, kar je pravzaprav kriminal podprt s steani nasih poslancev. uvedimo zakon da se poslanci morajo samozaposlit, pa bo problem v enem tednu resem
SpicyWeiner
# 28.04.2018 ob 09:08
To je itak eno totalno sranje. Kot s.p plačuješ iste prispevke za socialno zavarovanje kot nekdo, ki je redno zaposlen v d.o.o, ko pa zboliš si pa kar naenkrat praktično brez vseh pravic. Pa to ni nič novega, ta problem se vleče že dolga leta in tudi vlada z "najbolj socialnimi" strankami ala DeSus in SD ni na tem področju nič naredila oziroma jih milo rečeno boli k.
Vongobongo
# 28.04.2018 ob 08:17
los-t

Tvoje znanje in razumevanje plesa je porazno in sramotno slabo ;)
Ampak kaj cmo , ko imas pomanjkanje samokriticnosti in mislis da razumes stvari ;p
the law1
# 28.04.2018 ob 08:28
No, pa da ne bodo kdo rekel da navajam samo Irsko še primer iz Belgije glede s.p.-jev kjer so nori na davke. Opiše pa nam ga direktno naša sonarodnjakinja

Pa se v Belgiji da živeti od prevajalstva?
Da se. Če imam na primer tri, štiri večje projekte na leto, recimo tri knjige in nekaj manjših reči, se izide. Imam status običajnega samostojnega podjetnika. V Belgiji namreč ne poznajo statusa samostojnih delavcev v kulturi tako kot v Sloveniji. Če bi imela enak status v Sloveniji, s honorarji, ki jih prejmem, ne bi mogla preživeti. Prispevki in davki so previsoki. So pa tudi v Belgiji prispevki odvisni od zaslužka. Jaz na primer plačam 680 evrov prispevkov na tri mesece. Prijateljica v Sloveniji, ki ima podobni status kot jaz, pa mi je rekla, da za prispevke na mesec odšteje okoli 350 evrov. Meni se zdi to zelo veliko.


Staša iz Belgije, kjer se moraš za decembrski zmenek dogovoriti maja

Se pravi v z davki obsedeni Belgiji s.p. plača 680 EUR za tri mesece medtem pa v Sloveniji skoraj 400 EUR na MESEC (se je povišalo). Ministrica a bereš kje je problem?
zuzu
# 28.04.2018 ob 08:18
PS: je pa res, dase drzava macehovsko obnasa do s.p.-jev in ti prispevki so popolen nesmisel.
HOR
# 28.04.2018 ob 13:08
Za"nagrado", ker si se samozaposlil(a) in organiziral državi plačilo prispevkov iz dela nimaš plačane bolniške...!
karambo
# 28.04.2018 ob 08:38
the law
Ta ministrica naj se raje vpraša zakaj lahko ima Irska minimalno plačo cca. 1.500 EUR neto ob strošku delodajalca cca. 1.600 EUR

V Sloveniji ob pa ob neto plači 580 EUR pa je strošek delodajalca cca. 950 EUR


Vprašajmo se raje, zakaj prihaja do tolikšne razlike v višini plače. Razlika v neto gre gotovo na račun drakonskih obremenitev v Sloveniji, ki mora vzdrževati vojsko zaposlenih v javni upravi, kateri storilnost je verjetno manjša od 50% tiste v gospodarstvu. Drug pomemben razlog pa je struktura zaposlenih. Iz Slovenije se izseljujejo (tudi) visoko izobraženi, medtem ko v sosednjem članku beremo, da Slovenija uvaža Albance (več kot 10.000 letno). Vsak naj se vpraša, če bomo z bureki migracijami postali bolj ali manj napredni čez 20 let. Verjetno je odgovor jasen.
frozen pingvin 4
# 28.04.2018 ob 08:11
@mihče
@Celt

V osnovi se strinjam z vama. Ampak kukturnike se izpostavlja predvsem zato, ker za razliko od nekih sp-jev, ki so obrtniki, živi tretjina kulturnikov na pragu revščine, polovica jih pa životari. Da o odnosu slovencev do kulturnikov in kulture ne govorim. V sloveniji šteje samo tisto, kar lahko fizicno primeš, kar pa kultura ni.
levidevžej
# 28.04.2018 ob 12:12
Imam s.p., ampak ne v kulturi in imam plačano bolniško od prvega dne dalje, ves dopust, ki ga imam 29 dni na leto, dobim maksimalni regres, božičnico in 13. plačo.
Tako verjetno mislijo o drugih s.p.-jih ti naši kulturniki.
Dragi kulturniki, tudi ostali s.p. ji smo v enakem zosu, da ne uporabim druge besed, kot ste vi. Ampak očitno bi se vi želeli postaviti nad ostale in to s pomočjo države, ki jo med drugimi napajamo ostali s.p. ji, ki pač ne delujemo v kulturi.
Bodite kulturni in se ne postavljajte nad druge.
the law1
# 28.04.2018 ob 08:40
@galoper

Prekarski delavci so nastali iz špekulacije o dobrem zaslužku z manj plačevanja obveznosti, ki jih zahteva država.

Nastali so zaradi špekulacij o dobrem zaslužku s strani države oz. država hoče preveč. Pa poglej Irska pri minimalni plači pobere samo 100 EUR medtem, ko Slovenija pa 370 EUR. To povzroča to prekarnost
the law1
# 28.04.2018 ob 08:22
@cycoll

Vsaj opozarjajo in se dalje borijo, vršijo pritisk. Karkoli dosežejo, bo precendens za ostale prekerce.

Izborili si bodo za njih, da jim bo država poz. ostali plačevali prispevke in tam se bodo ustavili. To je njihova želje saj zato navajajo, naj se problem reši v sklopu ministrstva za kulturo. Sploh nimajo pojma kje je srž problema.
polarisprox440
# 28.04.2018 ob 08:21
the law1 ++++

Drzava se v enem mescu sesuje, ce s.p. ne placa prispevkov. Zato pa imajo tako moc, da sedejo direktno na racun in poberejo dol vse! Tudi za kruh jim ne ostane!
Radoveden
# 28.04.2018 ob 20:27
@vongobongo in podbni,

sam sem že skoraj 20 let prekarni delavec. za svojo poklic sem se odločil, ker sem bil naravnost zaljubljen vanj. poleg šole in študija sem ves prosti čas posvetil raziskovanju in projektom v tej industriji. dneve in noči sem bil v tem.

lepega dne pa mi med študijem ptičica prišepne na uho da je v neki drugi industriji mogoče zaslužiti precej precej več. in me je zanimalo. če ne zaradi drugea za voljo denarja se je zelo izplačalo poizkusiti.

in sem se poglobil, se vrgel v to, študiral, razvijal, delal, in že med študijem začel služit. nato me je tako potegnilo, da sem študij pustil in delal samo to. in lej zlomka, denarja je bilo... res veliko.

kaj pa moja ljubezen, moj hobi, moj poklic, študij...? vse to sem postavil v kot in nikoli več se ga nisem pritaknil. ja leta šole in študija so šla v nič. in? a vi mislite da se po študiju šola kar neha? da je konec razvijanja? da ste prijeli bika za prašnike in zdaj daj nam nekdo delo, kajti mi smo tu z diplomo? in seveda dajte nam delo za to kar smo se šolali!?

takim se samo nasmehnem, ker itak ne vedo zakaj jih lajf tepe. so pa bili zavedeni, to pa. zavedeni ravno tako kot ilegalni migranti ki pridejo v Evropo, ker jih je nekdo prej naplahtal da se tu cedita med in mleko, potem pa so tako zaverovani v svoj prav, da mislijo da je samoumevno da bi se jim moralo dobro goditi tu. in so užaljeni ker ni tako, kot jim je bilo predstavljeno. kdor je vam podobno razložil lajf po študiju, vas je lepo naplahtal. vede ali nevede.

kar se bolniških tiče: zlato pravilo vedno je da imaš prihranjeno vsaj za 6 mesecev brez dohodka. sam sem skozi kariero prihranil precej več in ko je enkrat vmes deževno obdobje prišlo, sem to prevedril brez problema, kot da se ni zgodilo nič. enkrat samkrat mi na misel ni prišlo da bi za karkoli prosil državo ali mislil da mi je kdo kaj dolžan.

čez par let je bilo potrebno zamenjati poslovni model. ko sem iskal novega, sem našel kar tri. in se lotil vseh treh. na misel mi ni prišlo da bi pisal na sončno upravo naj mi nakloni nek posel da bo življenje BP teklo dalje. lotil sem se iskanja in ga našel. je trajalo 3 leta. pa kaj? kot en študij recimo. in?

študij se ne neha dokler smo delovno aktivni.

razen če si kulturnik. potem pa lahko doštudiraš in delaš nekaj kar je tebi všeč in ne kar je všeč piubliki in potem ker je tvoj trg premali ali pa se ne znaš prodajat, jokaš po MMCjih in po ministrstvih kako bi nekdo moral poskrbeti za razliko ker trg ne uvidi dodane vrednosti ki jo kao ponujaš.

in potem se čudite da vas noben ne jemlje resno.
gospod iskreni
# 28.04.2018 ob 12:49
Pa prispevki iz mojega stališča še niso tak problem. Ampak jaz plačujem ko budalo za zdravstvo, potem pa zobarja ne dobim, specialista čakam pol leta. Halo, za kaj pa potem plačujem? Tuki pač tisti pridni plačujejo lenuhe.Pa je še nešteto takih primerov. Odtegnejo prispevek, potem pa mi 2 leti delajo izterjavo. Grozljivo, lenuhi v sistemu okužijo vse.
tuintam
# 28.04.2018 ob 10:55
feminist

Pravica do dela je pri nas draga. Da smeš delati, te pride vsaj 400 evrov. Tebe seveda ne.
the law1
# 28.04.2018 ob 09:26
@tuintam

Glej UTD ni nobena varianta, ker podpira lenobo in to so tudi finci opazili.

Bolj pravi sistem je, da bi uvedli sistem ničelnih obveznih prispevkov v stilu Danske ali Nove Zelandije, kar pomeni da je svak državljan avtomatsko zdravstveno zavarovan in po nekem letu ima zagotovljeno državno penzijo.

Vmes pa mora delat dragi moj, če hoče kaj imet. Sistem ničelnih obveznih prispevkov je najbolj pravičen saj de facto edini uvaja univerzalno pravico do dela.

Pri nas pa moraš državi plačati, da lahko delaš
gospod iskreni
# 28.04.2018 ob 12:17
Vidim pa da so najbolj glasni kulturniki. hehe, kako tipično slovensko. Velik problem so neverjetno visoki prispevki, ki te dobesedno ubijejo ko začneš.
exwannabe
# 28.04.2018 ob 10:04
"Kar tretjina samozaposlenih v kulturi živi pod pragom revščine, polovica pa jih ne dosega minimalnega dohodka, kar pomeni, da ta prekarni status vpliva na vse vidike njihovega življenja, vključno z zdravjem."

Dobrodošli v resnični svet...
....tudi sam imel s.p., ko sem začel životariti oz. se mi ni več "izšlo" sem pač zaprl in začel iskati drugo delo/zaposlitev in ga tudi našel.... tako, da dragi kulturniki ne mi jokat kako ne morete preživeti itd., dela je dovolj samo poprijeti je potrebno zanj....pač boste 8 ur delali nekaj drugega, popoldne se greste pa lahko svoj hobi....kot se ga grem tudi jaz....in sem srečen in zadovoljen in prav nič mi ne manjka....kapiš :)
the law1
# 28.04.2018 ob 08:11
No zadnjič je bil dober članek na 24ur zadevo, ki je točno povezana s tem problemom

Nova študija OECD: Slovenija po davčni obremenitvi plač v letu 2017 dohitela Švedsko in Finsko

Saj vem, da marsikdo ne bo razumel in točno to je tudi problem, kar se vedno znova izkaže na volitvah
Bivši uporabnik
# 30.04.2018 ob 20:11
http://www.ludliteratura.si/esej-kolumna/in-kje-si-zdaj/
Priporočeno branje!
Zljp
# 29.04.2018 ob 22:07
Če kdo meni da v kulturi premalo zasluži mu predlagam,da gre med zidarje,tam je ta čas živahno.
ElTorro
# 29.04.2018 ob 19:44
prevzemanje odgovornosti za svoj lajf je včasih težko

Prevzemanje odgovornosti za svoj lajf je zelo neslovensko.
Radoveden
# 29.04.2018 ob 17:05
Vongo,
ko te izkoriščajo in se ti zdi da je bolje jamrati kot prekiniti odnos/razmerje, potem si si sam kriv.

brez denarja ne moreš preživeti. kaj ti misliš da jaz sem pa žical naokoli vmes ko sem iskal načine za preživetje? če delaš nekaj kar je dovolj samo za golo preživetje in nič ne ostane za na stran in te to moti potem si si sam kriv če ne zamenjaš.

če te nekdo posili pa še vedno k njemu nosiš rit nastavljat ne jamrat da so vsi drugi krivi.

moje zapise pa bereš skozi tvoje oči. spregledal povsem da je denar le stranski produkt nečesa drugega kar vam je tuje. in zato nima smisla o tem dalje razpravljat.

bom pa samo rekel da ne podpiram da se kulturnikom plačuje bolniška od prvega dne. od 31 dne dalje ti jih itak država, do takrat pa dajaj na stran in se zavaruj. podjetnikov mikro podjetij ni nikoli noben vprašal kako kaj bolniške. ker oni si pa lahko to privoščijo. ubogi je samo ta prekarec espejevski, po možnosti kulturnik. vsi ostali bodo pa že.

veste kako? povsem ok je tako kot je. eni enostavno niso za espe. sploh tisti ki se v odvisno razmerje spustijo pod izkoriščevalskimi pogoji. takim seveda tudi ni jasno da to za njih pomeni menjavo službe in da jim je noben ni dolžan zagotovit.

prevzemanje odgovornosti za svoj lajf je včasih težko a se splača to uredit sam.
kralj matjaž
# 29.04.2018 ob 14:00
Vongobongo
da se neha izkoriscevat delavce in da so vsi primerno placani za delo , ki ga opravijo

Vidiš tu se strinjama. Ne strinjama pa se kdo je tisti, ki izvaja izkoriščevanje. Ker izkorišča država. Država preko visokih davkov in obsežne regulacije, ljudem pušča samo dovolj denarja za preživetje in ne za življenje. In to je problem.
Pač levica ima rada nezadovoljne ljudi, ljudi, ki mislijo da so izkoriščeni, zato pa ne bo nikoli dovolila, da se uvede normalno stanje. Tudi če gledamo po svetu se enake politike,uvajajo. Ljudje so čimveč nezadovoljni in posledično volijo levico.

Kaj pa ce zgubljamo ljudi

Seveda jih izgubljamo. Izgubljamo pa jih, ker država ljudem ne dovoli, da bi uspeli, ker se vodi sovražna politika do uspešnih. Še sam pišeš o izkoriščanju delavcev, kako neki zlobni ljudje, izkoriščajo druge ljudi. Zato jih izgubljamo, ne pa ker ljudem ne vzamamo dovolj, da bi neke fevdalno-socialne elite živele na naš račun.
Vongobongo
# 28.04.2018 ob 12:06
frozen pingvin 4

Pa kaj tebi ni jasno , ti ne delas . Ti sam furas "hobi" ;) . A nisi prebral komentarjev ;)

Ps ; ne mislim resno ;p
frozen pingvin 4
# 28.04.2018 ob 11:59
@heristalski166
@Frodoš
@ + ostali slovenci brez pojma o realnosti (na čelu z ministrico)

jaz sem samozaposleni v kulturi.

te zanima moj delavnik? za čez te praznike nimam niti enega dneva frej, delam pa od jutra do noči (beri 12 do 13 ur na dan!). toliko o kofetkanju in tipičnem posploševanju slovencev ko slišijo kulturnik.

ps: kaj je regres, kaj je plačan dopust, kaj je plačana bolniška, kaj je božičnica, kaj je kilometrina, kaj je dodatek za malico, kaj je dnevnica itd itd pa sploh ne vem in ne vem kako to zgleda..! da sploh ne omenjam, kolikor trenutno zaslužim, bo moja pokojnina 400 eur.
ElTorro
# 28.04.2018 ob 11:38
@iskreni
Pri tem se sploh ne zavedajo, kakšno medvedjo uslugo delajo delavcem s tem. Dobrim delavcem.

Za slabe delavce pa je naša rigidna zakonodaja fantastična.
Vongobongo
# 28.04.2018 ob 11:15
feminist

" daj mi primer dobre prakse UTDja. "

No ja , kle si ga mal mimo ustrelil ;) Nastej vse drzave , ki so sprobale ali imajo UTD ? ;)
Vongobongo
# 28.04.2018 ob 11:11
Slovenci si sami ubijamo kulturo z zanicevalnim odnosom do kulturnikov. Pol pa bojo itak ostali krivi , ko bo kultura odsla ;p
Vongobongo
# 28.04.2018 ob 11:09
exwannabe

" ako, da dragi kulturniki ne mi jokat kako ne morete preživeti itd., dela je dovolj samo poprijeti je potrebno zanj....pač boste 8 ur delali nekaj drugega, popoldne se greste pa lahko svoj hobi....kot se ga grem tudi jaz....in sem srečen in zadovoljen in prav nič mi ne manjka....kapiš :)"

Uf ta mantra , da je kultura hobi , nam ubistvu ubija kulturo. Sam to nekateri ne dojamete, ker je za vas delo samo fizicno , ostalo je pa hobi , a n ? ;)

Pa ta druga mantra je tudi zabavna v Sloveniji. Ni vazno ce si se solal 8 let za eno stvar. Pozabi in pejt neki druzga delat ;) Nekaj , kar starejsi skos govorijo a sami nikoli niso tega doziveli ;)
alojzr2
# 28.04.2018 ob 10:33
Tjaša Pureber o tem, da kulturniškega ustvarjanja ne moremo umestiti v tovarniško-fordistični delavnik

Prevedeno: Kulturniki smo boljši od vas navadnih umazanih delavcev.
A hkrati sanja redno zaposlitev v fabriki, da bi imela bolniško.
Pobirala bi najboljše iz vseh svetov, samo delati se ji ne ljubi. Ima pa ljubi čas za nakladat pred mikrofoni.

Ehhh, kam smo prišli...
tuintam
# 28.04.2018 ob 09:45
the law1
Kakšen UTD?. A ti misliš, da bi potem obvezni prispevki izginili ali kaj? Še vedno bi bili oz. bi bili še višji ravno zaradi UTD in tako popolnoma izničili UTD.


Prav, a bi vsaj pravico do dela in minimalno zavarovanje imel VSAK, ne samo ti :)
tuintam
# 28.04.2018 ob 09:26
zuzu
Kje je problem? Ce so ti ljudje sposobni svoje delo prodati na trgu

Če tu se zezneš. Monopolen trg ni trg. 'Evo ti izbor, pa biraj.' Ali pa monopolno uničenje ostalih z robo, ki je nikakršna, oprto na prisilo in na dekrete. 'Če ne boš plačal za varovanje, ti bomo zažgali lokal', kar je prevod v jezik mafije, za rubež ob neplačevanju prispevkov za varnost, in ko obenem zaračunajo obresti za kakšne prispevke za zdravstveno nevarstvo, ko so samozaposlenemu že zdavnaj uslugo ukinili, čim ni plačal... Mi smo perfekcionisti, bodo dejali, zmanjšamo in unkinemo uslugo, pa še obvezno plačevanje za neuslugo bi nabili 7za povrh... Ziher je ziher, bolj papeško od papeža. Uslugo ukinejo, potem pa nabijejo za nič še rubež, kot da ja kaj sploh bilo. Nsplošno pa: pod prisilo kupovati nekaj ni trg.

Zapovrh je pa meni čudno, da mi silimo ljudi v status nezaposlenega, da tam človek prej kaj dobi, kot če želi delati. Nezaposlen dobi vsaj tisto minimalno (očitno eni še tega ljudem ne bi privoščili) in dobesedno ne sme delati, zaposlen pa ne dobi in se ga želi uničiti, ker sme in želi delati. Dobesedno ne maramo, da bi kdo delal?
tuintam
# 28.04.2018 ob 08:17
Mogoče tudi ta link (11. odstavek): V Bahrajnu rojena Angležinja, ki je dom našla v Radovljici .

Dodajam:
Pri nas zaposleni dobi plačo in bonitete, samozaposleni pa mezdo brez bonitet.

Državni sektor je največkrat monopolist in najhujša 'konkurenca' trgu. Že to, da imamo v ustavi mi državni kapital (upraviteljev), ne pa javnega, ko bi davkoplačevalsko celoto opredelili z ustavo kot makro-subjekt, ki ne bi upravljal sam, lastnik bi pa bil, ko si sedaj subjekti, ki upravljajo (prva kar upraviteljica Država), kar prilastijo pravno identiteto tistih, s katerih kapitalom upravljajo, ko niso celoti v ničemer zavezani, je monopol monopolov.

Vodstvo pa nič... Niti ustave ne popravijo. Pa je v bistvu vodstvo države načelno celo v prekršku, ker ne dela, kar naj bi, skrbelo za vse, ne pa samo za upraviteljico Državo. Ko ji zagotavljajo celo monopol. Mi še vedno z oblastjo posredno ščitimo celoto, družbo. Ne pa družbe pred vsako oblastjo in vsakim monopolom...

Samozaposlene bi morali vzeti za izhodišče, redno zaposlitev pa tretirati kot ugodnost. Total pozabili smo že, da naj bi si prispevke plačeval vsak sam, ne pa da jih delodajalec ipd. Zato potem ne razmišljajo o UTD kot plačilu minimalnih prispevkov vsem. Ko bi povratno od tega imeli korist tudi delodajalci ipd.

Razni vodilni v državnem sektorju, ki ga imenujemo javni, sami rečejo, da oni brez redne plače in milijonskih monopolno pridobljenih projektov na trgu sploh ne bi preživeli. Tako pa eni delajo v državnem sektorju, na trgu pa tudi posebej še ustvarjajo monopole...

Pri nas samozaposlenemu ob neplačilu prispevkov za zdravstvo takoj ukinejo uslugo, tumbajo potem o neki recipročnosti, ki počasi preide v nezmožnost plačila, vseeno pa potem terjajo tisto plačilo prispevkov. Torej za uslugo, ki je niti bilo ni. 'Plačaj, če ne ti bomo zažgali lokal,' je to.

Ko se kriči in stavka, da naj se zvišajo minimalni prispevki vsem, se pri samozaposlenih doseže s tem obratne efekte: se jim zvišajo le prispevki, osebni dohodki pa znižajo. Pa ne znajo tega urediti, ker ne sledijo SMOTRU. Smoter je edino pomemben, ne pa enaki zakoni za vse in podobne klamfe. Tudi pravna država sploh ni več vladavina, ne pa da je, kot tumbajo naši eminentni politiki, celo taki z diplomami in doktorati (le kje so jih sploh dobili).

Tumbajo o enakih zakonih za vse, ki pri nekaterih pa povzročijo obratne učinke. Torej znajo upravljati samo ob polknih pooblastilih, po vojaško in v radikalnem kapitalizmu, ko bi status ukinili (Beratuškkova, Semolić ... vsi tumbajo samo to) v socializmu. V tem smislu sploh ne dojamemo, da radikalno pomeni z oblastjo, ob povečanih pooblastilih upravitelja in da vsako enačenje upraviteljev in celote, kateri naj bi bili v kapitalizmu upravitelji tudi kapitalsko zavezani, pomeni radikalizem, desno opcijo, oblast in ev. oblastnost. Da socializem ni leva opcija, pač pa kvečjemu levo med desnimi.

V ZRN imajo vzajemni del kapitala ločen od Države, ki je upraviteljica in ga imajo v lastbniuštvu davkoplačevalske celote, javnega, ločenega od upraviteljev in upravitelje celoti direktno zavezane. Zato potem potrebujejo standarde (zakoni so bolj stvar upravitelja) in MORAJO ščititi vse. Ne pa najprej monopoliste ali oblast...

Sploh pa so si izmislili za posredne zaposlitve tako nagravžen naziv, da že to vpliva na vse. Znajo ja, in kapitalizem da imamo. V bistvu smo podedovali radikalnega (nasledili smo ga po socializmu, ki v bistvu družbe ločeno od upraviteljev sploh ni priznaval), ko celote, ki sama ne bi bila upraviteljica, še vedno z ustavo ne opredelimo in ko si upravitelji še vedno kar smejo prilastiti pravno identiteto celote, njen kapital in imeti pač monopole. Z ustavo ignoriramo celoto, da je ne bi ignorirali?

V ZRN celoto priznajo na ustavnopravnem nivoju ločeno od subjektov, ki upravljajo. Celoto, kot makro-subjekt ki sam ne upravlja, lastnik vzajemnega dela kapitala pa je, katere del so potem vsi, tudi nerojeni in ne več živi, branijo lastniško-pravno, tudi pred lastnimi upravitelji in lastno Državo. Ta je subjekt, ki upravlja, je upravitelj, ne pa da je celota, podobno kot se je že prej tumbalo da družba upravlja in da Združeno delo je družba. Da ja nisi imel upravitelja kapitalsko družbi zavezanega... Vzajemni del kapitala imajo javni, ne pa državni. Od nekoga drugega to pomeni, ne kar od upravitelja. Da Državo zavežejo vsem, celoti.

Da sektorje plačujejo ločeno in da en drugega vsi nadzirajo, vsi direktno zavezani celoti, ne pa enemu nadupravitelju, celoti pa sploh ne oz. le če želijo (etika?). Oni razmišljajo o blokadi privilegijev in monopolov, ne pa o tem, kako bi jih komu dali. Seveda da za vsako zadevo zato potrebujejo konsenz. In ker celoto lahko branijo vsi subjekti, ker ločeno od upraviteljev obstaja, ker obstajajo neki standardi in obveze, se lahko tudi od zunaj vmeša pa stroka. Imajo smoter. Mi pa ne. In v ustavi se vse začne, če ta ni premišljeno spisana in če je šlampasta...

Da se ne zgodi to, kar pri nas se dogaja, nasplošno, da smo davkoplačevalci posamič sicer res lastniki Države, torej subjekta upraviteljice, da pa nas potem kot celoto pravno predstavlja spet ona. Tudi sama pred sabo. To je potem osnova samovolje in monopolov. To je prekrivanje interesov in KORUPCIJA. Kar v ustavi jo že imamo, naši tolmači (in njeni avtorji obenem) pa trdijo da ne.

Ni samozaposlenost problem, pač pa orto monopolizem, ki se ga mi po ustavi gremo. Državni kapitalizem. Zaradi nestrokovnosti in nerazgledanosti, ki jo imamo prisotno kar v ustavi, v bistvu. Kako se že reče temu, če nek napoleonček (upravitelj, upraviteljica Država, občine...) misli, da je on Napoleon (celota). Kaj že to je? Napaka, ki jo kar naprej mi počnemo, je prepričanje, da družba upravlja, ko bi ji bilo treba upravitelje zavezati, da je treba družbo ustavnopravno ignorirati ločeno od upraviteljev, če se jo želi priznati, da je treba upraviteljem olajševati upravljanje in privatizacijo (jim omogočati zakreditiranja vseh za svoje sebične namene), da se ščiti družbo z oblastjo, ne pa pred vsako, da je pravna država vladavina, ko ravno to ni, da

V bistvu bi se vse popravilo, če bi v ustavi opredelili družbo ločeno od Države in kot neupravitelja, pa če vzajemnega kapitala ne bi na upravitelje več prenašali kar tako ... pač pa le, če si to res zaslužijo. Vse bi se popravilo, vse ... v gigantskem procesu, v katerem bi vsak našel prostor zase in opravil delček naloge... Posvečeno CELOTI. V sinergiji...

Samozaposlenost bi si pa morali vzeti za vzor. Vsi. Ali dobi samozaposleni kaj vnaprej, ne da bi izvršil nalogo? Mi dela ne plačamo, nedelo pa nagrajujemo. In to naj ne bi bila inflacija? Ne morem vsega povedati, tole je samo post ...
Radoveden
# 30.04.2018 ob 23:50
oleander,
hahaha

ko nekdo, ki ima tak insajderski pogled na stvar tako sleče kulturnike je to naravnost poetično. umetnost. :)
Bivši uporabnik
# 30.04.2018 ob 19:39
Težava na mojem področju, ni tipa "če si nesposoben, pa delaj kje drugje". Delo opravljam rada, pravijo, da dobro, naročil imam pa toliko, da moram vsak mesec kako zavrniti. Vsakdo bi rekel, ja, fajn. Do sem je fajn.
Ni pa fajn, da vsi plačniki (ne, to niso "državne jasli", ampak poslovni subjekti) že leta, pzp. že desetletja, ponujajo do evra enake honorarje. Cene so šle medtem krepko navzgor. Tako sem nekoč - komaj se spomnim, kako je bilo - delala po osem ur, imela kak vikend prost ... Zdaj moram za približno enako, nikakor razkošno življenje, delati nonstop, življenjska raven gre pa samo navzdol.


Po eni plati, če imaš dela vedno dovolj, honorarji pa so, kakor praviš, že več let zapored enaki, potem nekaj ne štima oziroma nečesa ne delaš prav. Moral bi si zvišati ceno dela. Če si kvaliteten, to ne bi smel biti problem. Če si cene dela ne moreš zvišati, ne da bi tvegal izgubo naročil, potem je razumljivo, da delaš ob petkih in svetkih in si ne vzameš časa za rekreacijo in zdravje. Ampak: ali ne pomeni to, da si dejansko v odvisnem delovnem razmerju, če ti ceno in vse druge pogoje dela diktirajo delodajalci?

Vprašati bi se moral tudi, kolikšen bi moral biti tvoj honorar, če bi prispevke plačeval iz svojega žepa, da bi lahko spodobno poskrbel zase, vkalkuliral dneve brez dela (zavarovanje za čas, ko zboliš) in varčeval za pokojnino.

Z druge plati, jasno je, da v Sloveniji trg v umetnosti in kulturi ne deluje oziroma je "igrišče" nagnjeno v prid naročnikom/delodajalcem. Problem v umetnosti in kulturi običajno niso naročniki v JS, temveč gospodarske družbe, ki pa sredstva pogosto prejemajo tudi od države. Tem seveda še kako godi plačevanje nizkih honorarjev, kako tudi ne - plačajo, kolikor "lahko", saj se živijo "na trgu", razen tega pa jih celo država sama dodatno sponzorira prek zagotavljanja delovne sile, ustvarjalcev, ki jim plačuje prispevke. Ustvarjalec, ki želi imeti plačane prispevke, mora namreč gledati na to, da dobiva naročila, ki bodo ocenjena kot pomemben kulturni prispevek - na tej podlagi ustvarjalec dokazuje upravičenost do plačila prispevkov. Če bi ustvarjalec, naj je še tako sijajen, v Sloveniji hotel postaviti tem "tržnim" naročnikom pravičnejšo ceno dela, bi kmalu izpadel iz adresarja in delovnega procesa in potem, domnevam, ne bi mogel dokazovati, kako pomembno je njegovo delo za umetnost in kulturo. Mar se motim?

Problem je, da so se ustvarjalci zbudili dve desetletji prepozno in šele zdaj razumejo, kakšna bo prihodnost. "Jaz sem najboljši, jaz sem najlepši", ta šlager ne vžge več, zdaj se predvaja "kaj bo z vso vojsko revnih, ki prihajajo". Država je že 25 let v spregi z lastniki (privatiziranega) kapitala, kulturniki pa se še kar pustite voditi za nos po načelu "dokler gre meni dobro, ni frke, za druge me pa ne briga". Ni še tako dolgo tega, kar smo na televiziji poslušali slavospeve varovanju pravic avtorjev s strani, hm, gospodarskih družb. Meni to res ni razumljivo. Mar bi se borili za neobdavčenje letnega dohodka do neke solidne meje in da bi vsakomur, ki se gre mecena umetnosti in kulturi, odbili pri davkih vsak vložen evro, nam državljanom pa vsak evro za nakup slovenskih knjig, slik, ogled predstav, sofinanciranje kulturnih dogodkov (po sistemu crowdfundinga), ne samo neka bedna dva odstotka. Seveda pa bi si morali prizadevati tudi za sistem plačevanja prispevkov, kakršnega imata recimo Belgija ali Irska. Šele potem bi se lahko karkoli zares spremenilo, tako pa se ne bo.
Radoveden
# 30.04.2018 ob 18:57
Po vsem povedanem lahko sklenem predvsem to da ti tanovi prekarci niso nič posebnega drugačni od tistih ki so to že desetletja. Le da je teh espejevcev zdaj več kot kadarkoli in se glas manjšine zdaj bolj sliši. Pred tem je, no saj še vedno velja, veljalo "saj je privatnik, si lahko privošči, se bo že znašel, ni mu težko, itd...". Sedaj marsikateri spoznavajo tudi drugo plat medalje.

Kar je razvidno je predvsem to da si ljudje niso na jasnem v kaj se podajajo oz. koliko se potrebuje da to laufa. In potem privolijo v odvisna razmerja z zelo slabimi plačili in jih šele čez čas preseneti dejstvo kaj so si izpogajali oz. v kaj privolili. Takrat je recept enostaven. Zahtevaš da se ti plačuje kot je normalno da pokriješ vso socialo in bolniške. Če delodajalec tega noče in ti to sprejemaš je povsem enako kot če bi bil zaposlen in bi ti znižal plačo. Če ne bi dopuščal znižanja plače nimaš kaj dopuščat odvisnega razmerja če ta ne pokriva istega kot ob zaposlitvi. Tako enostavno je. Vzameš ali pustiš.

Da pa espejevci jamrajo zaradi stanja v industriji kjer so dumpingi, neplačila, itd, to razumem. Ne razumem pa da se katermu od teh zdi prav da bi mi morali socializirati ta njihov manjko.

Povsem ampak povsem enako bi bilo če bi se delavke Mure samozaposlile kot šivilje in ker ne bi mogle konkurirat poceni robi iz Azije bi zahtevale da jim del živlkenskih stroškov krije kar država, torej vsi ostali davkoplačevalci. Jok brate, ne moreš biti šivilja in konkurirat vzhodu. Pač ne gre. Lahko delaš kaj drugega specifičnega iz tekstila ampak tega ni dovolj za vse odpuščene šivilje.

Kaj naj te? Žicajo državo kot kulturniki?

Kar je bistveno je to da ni potrebe po nekih ekstra zakonih za te uboge prekarce, ker bomo samo ustvarili neravnovesja in porušili tisto kar univerzalno deluje, ampak je potrebno samo in predvsem poučiti folk kaj espe je, kaj to pomeni, koliko je treba na mesec dobit da si na nuli. To pa zato da se bodo tisti z bodočimi odvisnimi razmerji lahko pametno pogajali z delodajalcem. Da bodo dobili minimalno toliko in tako kritje kot prej pod zaposlitvijo. Dokler tega znanja ni, ne kaj je treba in kako in so potem nemalokrat negativno presenečeni.

To je vse.
ElTorro
# 30.04.2018 ob 16:39
@Tanatos
Vse to je res, ampak to velja tudi za vse, ki smo samozaposleni v gospodarstvu.
Na drugi strani imamo ugodnosti, ki jih zaposleni pač nimajo.

In eno je treba vzeti v kompletu z drugim.
galoper
# 29.04.2018 ob 17:52
Samozadostno prepričanje v natančnost poznavanja obravnavanega prispevka je podobna enoumnemu tolmačenju v času totalitarizma, kar pri komu še obstaja, zdaj že v kot mentaliteta.
Kazalo