Avtomobilnost

Poudarki

  • Vsaka pnevmatika ni primerna za doseganje velikih hitrosti
  • Na bočnici ali v homologaciji preverite, kakšen je hitrostni indeks pnevmatike
  • Redno preverjajte tlak v pnevmatikah
  • Upoštevajte opozorilno lučko za prenizek tlak v pnevmatikah
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.2 od 12 glasov Ocenite to novico!
Pnevmatike
Tudi pri 200 km/h in več je mogoče voziti varno. Veliko avtomobilov omogoča hitrosti krepko več kot 200 km/h. A avtomobili morajo biti tehnično ustrezni, prav tako pa morajo pnevmatike zdržati pritiske, ki so pri 200 km/h veliko večji kot pri 130 km/h. Foto: MMC RTV SLO
Pnevmatike
Pnevmatike so se v zadnjih desetletjih močno spremenile. Spremenile so se dimenzije, veliko je nižje presečnih pnevmatik, ki povečajo vodljivost, razvoj gre v smeri inteligentnih pnevmatik, s senzorji, podatki o dogajanju s pnevmatiko ob stiku s cestiščem, ki jih bodo tipala posredovala vozniku. Foto: MMC RTV SLO
Pnevmatike
Veliko voznikov ne posveti dovolj pozornosti izbiri pravih pnevmatik. Napačna obutev avtomobila lahko poleg večjih stroškov in slabših voznih lastnosti vpliva tudi na varnost. Foto: MMC RTV SLO
Pnevmatike
Če vozite športni avtomobil z zmogljivim motorjem, potem morate imeti pnevmatike z najboljšim oprijemom, tudi na račun udobja. Foto: MMC RTV SLO

Dodaj v

Vsaka pnevmatika ni primerna za vožnjo z veliko hitrostjo

Vožnja pri velikih hitrostih
26. oktober 2017 ob 06:18
Ljubljana - MMC RTV SLO

Pnevmatika je edini stik avtomobila s podlago in le prava in dobra pnevmatika bo zagotavljala dober oprijem na cesti. Njihovo osnovno poslanstvo je prenos bremen, prenos moči pri pospeševanju, prenos bočnih sil na zavojih, blaženje neravnin. Na vsaki pnevmatiki so tudi oznake, iz njih je mogoče razbrati tudi hitrostni razred. Z vsako pnevmatiko ni pametno voziti prehitro, četudi to cestna pravila dovoljujejo.

V oddaji Avtomobilnost smo se tokrat spoprijeli s hitrostjo. Nemška avtocesta na nekaterih delih dovoljuje vožnjo z neomejeno hitrostjo, a pri tem se je treba zavedati nevarnosti, ki jo prinaša zelo hitra vožnja. To smo razdelili v tri sklope, človek, cesta in avtomobil, vključno s pnevmatikami.

Le dobra pnevmatika je varna pnevmatika
Ko na avtocestah vozimo s hitrostjo 130, 200 ali celo 300 km/h, je povsem prepozno, da se vprašamo, ali sem prejšnji teden povozil oster rob, ali je optika pravilno nastavljena, je z mojimi pnevmatikami in tlakom v njih vse v redu. Če nismo prepričani o kakovosti pnevmatik in nastavitve ter optike podvozja, raje ne silimo v velike hitrosti. Lovljenje avtomobila pri velikih hitrostih je hudičevo naporna in nevarna reč.

Zato smo se oglasili pri strokovnjaku, ki nam je pojasnil, kako pomembno je, da se na vožnjo dobro pripravimo. Da svoje pnevmatike dobro preverimo!

"Črni del vozila je še vedno edini stik avtomobila s cestiščem. Pri veliki hitrosti samo ta kos omogoča varno vožnjo. Vozniki smo površni, kar zadeva pnevmatike. Velikokrat jih ne pregledamo. V primeru predhodnih poškodb moramo vedeti, da pnevmatika ne bo zdržala velikih hitrosti," pravi Španov strokovnjak Boštjan Gorc, ki nam je pojasnil, kakšne sile delujejo na pnevmatiko pri velikih hitrostih: "Predvsem centrifugalna sila je tista, ki med vožnjo najbolj vpliva na samo strukturo in držo pnevmatike. Pomemben del je tudi bočnica, to je prehod s tekalne površine v del, ki mora pri veliki hitrosti držati vozilo v pravi smeri."

Strokovnjak opaža težavo, da je pogosto predhodno pnevmatika poškodovana do te mere, da so poškodovana notranja platna. Takrat se poškodba širi, pride do izpusta tlaka v pnevmatiki, posledice pa so lahko zelo hude. Za poškodbo je največkrat krivo povoženje tujka na cestišču ali povožen robnik.

Številke povedo vse
Nasvet je, da redno nadzorujte stanje pnevmatik, še posebej pred daljšimi potmi. "Če opazimo, da je nekaj narobe, se takoj odpeljimo na servis," pravi Gorc, saj vožnja v primeru poškodbe pnevmatike ni varna, pri velikih hitrostih pa je smrtno nevarna. Enako pomemben je tlak v pnevmatiki. Pri velikih hitrostih tlak v pnevmatikah narašča, v kombinaciji z nizkimi temperaturami asfalta pa pride do preobremenitve same pnevmatike.

Še podatek, kako pomemben je pravilen tlak v pnevmatiki v povezavi z velikimi hitrostmi. Pri hitrosti 120 km/h se gume obrabljajo dvakrat hitreje kot pri hitrostih med 70 in 80 km/h. Če je tlak v pnevmatikah pri večjih hitrostih za 20 odstotkov prenizek, se obraba gum lahko poveča celo za tretjino.

Če nam senzor javi, da tlak v pnevmatiki ni pravilen, je zato to znak za alarm. Tega ne smemo spregledati in si misliti, saj imamo do doma samo še 150 kilometrov. Največkrat pnevmatika v takem primeru do doma ne bo zdržala." V primer izpusta tlaka je treba preveriti tlak v pnevmatiki, ga dopolniti in zapeljati do najbližjega servisa. Z zelo nizkim tlakom lahko pnevmatiko hitro uničimo," pravi sogovornik, ki prav zaradi tega, ker starejša vozila nimajo senzorja tlaka, ki bi voznikom sporočala nevarnost, opaža največ poškodb pnevmatik ravno pri starejših vozilih.

"Največkrat se to zgodi na zadnji osi. Če se to zgodi na pnevmatikah spredaj, voznik velikokrat občuti, da se avto vede sumljivo in da nekaj ni v redu. Ali vozilo vleče v levo ali desno. Ko tlak pade pod bar pritiska, se začne razslojevati notranji del pnevmatike. Takrat uničimo pnevmatiko."

Za hitrost pomembna tudi optika
Gorc opozarja tudi na optično nastavitev podvozja. To je pomemben element pri varni vožnji, predvsem pa pri vodljivosti vozila. Geometrija podvozja naj se ob menjavi pnevmatik pregleda. Poškodbe platišč pustijo sledi tudi na podvozju. Takrat lahko pride do nestabilne vožnje. Tudi poškodbe na platiščih lahko privedejo do tega, da bomo poškodovali pnevmatiko, ki bo spuščala. Gorc opozarja tudi tiste voznike, ki se menjavanja pnevmatik lotijo sami. "Vsekakor je treba pnevmatike centrirati na vsakih 5.000 do 10 tisoč kilometrov ali vsaj enkrat na sezono." Pri centriranju vulkanizerji vedno pregledajo tudi stanje pnevmatike.

Ali gume pokajo pri velikih hitrostih? "Gume pri velikih hitrostih ne pokajo, to je mit. Narejene so za hitrosti 270 km/h ali več. Če jo raznese, je to vedno posledica izpusta tlaka, povoženega tujka …" pojasnjuje strokovnjak.

Pnevmatika mora zdržati vse te napore, tudi pri zaviranju mora vzdrževati smer. Zato sta pomembna pravilna optika in dobra pnevmatika, pravilen tlak v gumi, to, da je nepoškodovana. "Samo tako se bomo ustavili varno, v smeri, v katero bomo želeli."

Velike razlike med pnevmatikami
A vsaka pnevmatika ni primerna za doseganje velikih hitrosti. Na bočnici preverite, kakšen je hitrostni indeks pnevmatike. Zapisan je s črkovnim simbolom (H), ki prikazuje največjo hitrost, za katero je pnevmatika namenjena.

Proizvajalec ta podatek zapiše tudi v homologacijski karton. Pri zimskih pnevmatikah je hitrostni indeks nižji, na kar po navadi vulkanizerji opozorijo voznika. Gorc opozarja, da je razlika v pnevmatiki, ki je narejena za doseganje hitrosti 200 km/h in več na nemških AC-jih, in množičnih pnevmatikah, kakršne se prodajajo za množične avtomobile. "Razlika je v sami konstrukciji pnevmatike. Guma, ki ima hitrostni indeks 300 ali več, ima dodatne sloje pri tekalni plasti, zato vzdrži vse sile pri velikih hitrostih. Profil pa je enak kot pri tisti z manjšim indeksom. To bomo prepoznali samo pri oznaki na bočnici pnevmatike."

Tokrat smo se v Avtomobilnosti lotili izzivalne teme, hitrosti, tudi do 300 km/h, ki pa se nam zdi še pomembna. Z vozniškega vidika. Predvsem zato, ker se veliko slovenskih voznikov vozi po nemških avtocestah, ki omogočajo zelo velike potovalne hitrosti.

Gregor Prebil
Prijavi napako
Komentarji
Mefisto
# 26.10.2017 ob 06:44
Raje cenejsi avtomobil, kot pa cenejse gume. Zal povprecen voznik ne deli tega mnenja. Vazno, da je Audi, gume pa Goodride z 4 mm profila, za pozimi in poleti.
jozu
# 26.10.2017 ob 06:49
..itak da je dosti odvisno od gum a vendar v prvi vrsti je odvisno vse od šoferja kakšen si voznik letno prevozim 90 000 km po sloveniji pa vidim ogromnooooo zdrsov z cest dobrih avtomobilov ki imajo vse razne varnostne sisteme a kaj ko so za k. vozniki
Luka Novak
# 26.10.2017 ob 07:52
Vsaka pnevmatika ni primerna za vožnjo z veliko hitrostjo

LOL

Naslov za Ciciban !

Če želite ustvarjalci oddaje pustiti dober vtis, se za začetek izogibajte prijemov rumenega tiska.

Naslov bi lahko bil : pri pnevmatikah se nikoli ne varčuje ali kaj podobnega. Če se sprehodite po ulicah in opazujete parkirana vozila in njihove pnevmatike, boste imeli zelo dobro iztočnico za članek, rubriko ali širšo polemiko.
Mohikanec
# 26.10.2017 ob 07:33
Če pelješ izven naselja več kot 150 = 1.200 EUR + 18 točk in odvzem vozniškega dovoljenja
Če pa pelješ po avtocesti več kot 200 = 1.200 EUR + 9 kazenskih točk
Pa srečno kakršnekoli gume imate!
mihaing
# 26.10.2017 ob 08:42
Senzor tlaka v pnevamtikah je OBVEZNA oprema vse novo kupljenih vozil oziroma po domače avtomobila danes brez tega v EU ne moreš kupiti
mmeeddoo
# 26.10.2017 ob 06:25
Tudi avto ni vsak primeren za na cesto. Sploh, če ti je delodajalec sposoben dati samo minimalca.
Binder Dandet
# 26.10.2017 ob 07:04
"Pnevmatika je edini stik avtomobila s podlago"

Mmmm, ce dovolj hitro peljes skozi ovinke, je tudi streha lahko stik avtomobila s podlago.
alex_l
# 26.10.2017 ob 09:31
A tale plašč na 3. sliki je razpadel zaradi prevelike hitrosti?
Zgleda, da je en talent vozil 10km po prazni gumi...
Tle ti ne pomaga niti najdražja pnevmatika...
jeznidiplomat
# 26.10.2017 ob 08:55
Da naj ne bo pritisk pod bar, pravite? Ah, dajte, dajte... Če se od daleč ne opaziš, da je/so guma/e praktično na tleh in da na volanu ne čutiš, da kar plavaš, potem ti noben senzor ne pomaga. S takim odnosom do stanja vozila tako ali tako ne bi priporočal vožnje nad 50 km/h.
Optimist99
# 26.10.2017 ob 08:11
Imas tudi avtoceste brez omejitev.. Zakaj bi se omejevali na slo kolovoze?
artoum
# 26.10.2017 ob 06:32
jaz furam samo izletniško ali upokojensko.
izo
# 26.10.2017 ob 12:29
Senzor tlaka v pnevamtikah je OBVEZNA oprema vse novo kupljenih vozil oziroma po domače avtomobila danes brez tega v EU ne moreš kupiti

govoriš o pravem senzorju na ventilu ali o samo softwerski rešitvi?
izo
# 26.10.2017 ob 12:24
no, zdej veste slovenci, katero pnevmatiko kupit za 300kmh+.
melanholik
# 26.10.2017 ob 12:02
Hijena

# 26.10.2017 ob 08:26
Če smo pa že pri gumah, imamo 4-5 dobrih znamk, vse drugo je loterija, kamor spada tudi Sava

Ne pretiravajmo. Zadnji testi kažejo ravno nasprotno - obstaja le nekaj levih znamk z gumami problematične kvalitete, ostalo pa je v resnici vse ok. Tudi Sava. Je bil test tudi na rtvslo objavljen malo nazaj.
rudes
# 26.10.2017 ob 08:47
Luka@, itak se počne, zato pa vsake tolko..... Norci so bli in bojo, ali, kot je nekdo zgoraj napisal, če greš dosti hitro skozi ovinek, je lahko tudi streha edini stik s cesto.
Sem pa sprobal Superba na 220 po števcu, ni bistvene razlike kot pri 130, sam avtocesta rata malenkost ožja.
Grommm
# 26.10.2017 ob 06:30
Nauk zgodbe: vozite počasi, pa ni treba preveč skrbeti za gume.
realista
# 31.10.2017 ob 17:34
Vw audi koncern ima izkljucno software, preko abs, renaul, psa, hyundai,toyota in se kateri pa senzorske ventile. In novega avtomobila brez takega ali drugacnega nadzora tlaka ni mogoce vec kupiti saj je zakonsko doloceno.
EMU
# 26.10.2017 ob 19:20
Povečini gre za softwersko rešitev, indirektno merjenje tlaka preko sistema ESC in merjenja majhnih odstopanj v obodni hitrosti posameznih koles. Ko tlak pade se hitrost poveča... Stvar deluje povsem dobro, ni pa tako natančna kot dejansko merjenje tlaka (tudi temperature) preko senzorjev na posameznem kolesu. Take rešitve imajo bolj redki, predvsem športni avtomobili.
HOR
# 26.10.2017 ob 14:13
Tudi taka, ki prime na vsako podlago ni najboljša...
bobko1
# 26.10.2017 ob 12:17
Ta članek bi morala prebrati velika večina Nas !,in to vsaj 1x na dan počasi,da kaj ostane v glavi!!!
ps11
# 26.10.2017 ob 08:58
Iboregua

senzor tlaka je zelo pogost pri avtih ze deset let. Seveda ne v mestnih malckih, nek srednji razred z ne ravno osnovno opremo ima to pogosto med opremo. Jaz tega nimam in tega tudi ne pogresam.
rudes
# 26.10.2017 ob 08:33
Iboregua@, nočem pametovat, zato samo tisto kar vem. Zadnji 2 generacijski različici (mark2 in 3, vsaj zadnjih 6 let) v Sloveniji ni možno kupiti Škode Superb brez senzorja pritiska, če prišteješ še vsaj polovico Octavij na naših cestah je vsega skupaj le malenkost več kot 5 avtov. Če pa prišteješ še druge znamke.....
Sam ne šparam ravno pri gumah, nisem pa niti divjak, je pa vsekakor res, da nobena guma, noben sistem ne bo obdržala avta na cesti, če ni tudi v glavi. Tako doživljaš situacije, ko voziš recimo kar močan avto z dobrih 100 kmh (kar je seveda že malček prehitro, a vendar), si pa prepočasen za 10 let starega megana, pa te gre prehitevati, iz "auspuha" mu pa kadi, kot da spušča dimno zaveso.
Ceste, kjer pa lahko "testiraš", oz. koristiš gume najvišjih hitrostnih razredov se pa začnejo vsaj 700 km stran odnas. Je treba še kar precej naprej od Munchna, da lahko poženeš brez omejitev, zato, velika večina slovenskih voznikov verjetno nikoli nima priložnosti pognati avto čez 200, 250 kmh.
Luka Novak
# 26.10.2017 ob 08:42
@rudes

velika večina slovenskih voznikov verjetno nikoli nima priložnosti pognati avto čez 200, 250 kmh.

Neuradno, pa s kakšnimi kaznimi dokazano, se to počne.

Preko 200 km/h (po števcu) se spodobno hitro premaknejo ter so tudi varni za tako početje že več kot 10 let stari primerki segmenta D + višji razredi. Novi/novejši toliko bolj, tudi v segmentu C, čeprav je občutek varnosti slabši, kot pri razredih višje.
Hijena
# 26.10.2017 ob 08:26
In za kaj je za nas pomembna informacija glede velikih hitrosti? Naše ceste so v k***u in razmišljajo o znižanju omejitve na AC na 110 km/h
Če smo pa že pri gumah, imamo 4-5 dobrih znamk, vse drugo je loterija, kamor spada tudi Sava
generacija56
# 26.10.2017 ob 08:11
Kaj bo naslednji članek?
O divjanju po naših cestah, sedmih novih sekcijskih radarjih?
Vzpodbujate testiranje, da bo druga sekcija te oblasti lahko izpolnila letni plan?
Koliko že, 200 milijonov pobranih kazni? Še veliko manjka?
iboregua
# 26.10.2017 ob 07:22
"Tudi pri 200 km/h in več je mogoče voziti varno."

Prepovedano je tudi.

In za koga je napisan ta članek? Za tistih pet, ki imajo senzor tlaka v gumah? Oziroma, koliko takih avtomobilov že vozi po naših cestah? Koliko slovenskih voznikov se vozi po nemških avtocestah?

Kaj je že najpogostejši vzrok nesreč?
Lukamkg
# 26.10.2017 ob 07:08
Kupujem letne gume Minerva in sem zelo zadovoljen z oprijemom v vsakem vremenu, so poceni im mi zdržijo dve sezoni, zimske pa Sava Eskimo...
Kazalo