Big Daddy Kane velja za enega najvplivnejših MC-jev in inovatorjev vseh časov. Foto: MMC RTV SLO/Sandi Fišer
Big Daddy Kane velja za enega najvplivnejših MC-jev in inovatorjev vseh časov. Foto: MMC RTV SLO/Sandi Fišer
Big Daddy Kane
Če so bili MC-ji v času začetkov Big Daddy Kana zelo enodimenzionalni, je Kane na svojih albumih prikazal vsestranskost – bil je izreden, samozavesten liricist, zmožen hitrega rapanja in besednih iger, njegovi živi nastopi pa so bili pravi šovi, ki jih je dodatno začinil s plesom. Teh plesov danes ni več, a ostali so sledovi gibov. Foto: MMC RTV SLO/Sandi Fišer
Big Daddy Kane
Poleg ustvarjanja soloprojektov si je Kane vzel čas še za pisanje za kolege iz skupine Juice Crew, pod svoje mentorstvo pa je vzel tudi tedaj neznanega Jay-Z-ja, ki je nastopal med pavzami na njegovih koncertih. Foto: MMC RTV SLO/Sandi Fišer
V nasprotju z drugimi raperjev Big Daddy Kane ostaja v stiku z občinstvom ves čas svojega nastopa. Foto: MMC RTV SLO/Sandi Fišer
Big Daddy Kane
V svoji karieri je zaslovel kot prvi plejboj med glasbeniki v hip hopu, pojavil se je v Madonnini razvpiti knjigi Sex in imel z njo krajšo romanco. Foto: MMC RTV SLO/Sandi Fišer
Big Daddy Kane
Življenjepis Big Daddya Kana govori sam zase: njegov prvenec je biblija hip-hopa The Source uvrstila med 100 najboljših albumov vseh časov, revija Rolling Stone pa je skladbo Ain’t No Half Steppin’ uvrstila na 25. mesto najboljših hip-hop skladb vseh časov. Foto: MMC RTV SLO/Sandi Fišer
Danes na svojih nastopih potrebuje raper le didžeja, pa še to včasih zarapa kar brez matrice. Foto: MMC RTV SLO/Sandi Fišer
Big Daddy Kane
Njegov sinočnji nastop v Gali Hali je trajal slabo uro. Foto: MMC RTV SLO/Sandi Fišer

Da že v uvodnih besedah obračunamo z naslovom. Odgovor ni pomemben.

"Pozdravljeni nazaj v dobi hip-hopa" bi bil napis, ki bi povzel sinočnje obujanje duha osemdesetih let prejšnjega stoletja na odrih in ulicah, ko je tam kraljevala glasba Big Daddy Kana. Besedne igre, podkovane s hitrim rapanjem in glasom, za katerega mnogi pravijo, da združuje Jamesa Browna, Marvina Gaya in Barryja Whita v enem - in niso daleč od resnice.

A morda je bolj kot obujanje duha 80. let treba poudariti, pred kakšnimi pričami se je letni vrt Gale Hale vrnil v preteklost. "Oprostite, moja ušesa me mogoče varajo. Še enkrat bom vprašal: če ste stari 21 let ali manj, se zaderite," je pozval Kane - in jakost vzklikov je bila na vrhuncu. Roke v prvih vrstah visoko v zraku.
"Vau, naj vam nekaj pojasnim: moj prvi album je bil izdan pred 25 leti. Moj prvi album je starejši od polovice občinstva tu, in še vedno ste prišli sem in mi pokazali spoštovanje. Jaz bi moral ploskati vam. Zdaj zagotovo vem, da je hip hop v hiši," je s ploskanjem pozdravil svoje slovensko občinstvo gospod neke druge generacije hip-hopa, kot jo danes poosebljajo Jay-Z, Kanye West, Kendrick Lamar ...

Ikonični lik hip-hopa je prikorakal v svoji usnjeni jakni in s temnimi očali nekaj čez pol enajsto uro zvečer. Takoj po "vžigu" časovnega stroja, ki so ga spodbudili zvoki iz plošč njegovega didžeja. "I'm Shante and the rhymes are def. Just rap so fresh 'til I get out of breath," so odmevale besede pionirke hip-hopa Roxanne Shante iz zvočnikov polnega letnega vrta Gale Hale prek posnete matrice. Sprehod vse do dobe Big Daddy Kana je šel od verzov Shantejeve do zaščitnega znaka mojstra besed iz Queensa MC Shana z verzi iz skladbe The Bridge, pa vse do ritmov skladb Droppin' Science (MC Craig G) in Vapors (Biz Markie).

Okoli 30-sekundni vložki, ki so prihajali izpod rok didžeja v ozadju, so se sklenili z rimami Biz Markieja: "But now he's grown up, to their surprise Big Daddy got a hit record selling worldwide." Predstavitev zapuščine, ki jo je pustil hip-hop kolektiv Juice Crew, katere pomemben člen je bil tudi Big Daddy Kane v osemdesetih letih prejšnjega stoletja, se je tako končala z besedami enega izmed njihovih zvestejših sledilcev in poslušalcev.

Kratek, a udaren
In občinstvo je pričakalo svojega mojstra besed za en večer - bolje rečeno slabo uro, kot se je izkazalo na koncu - Big Daddy Kana.

Vzornik mlade generacije, le leto dni starejši od 43-letnega barona hip-hopa ta hip, Jay-Z-ja (ki ga je prejšnji september povabil na inavguracijski koncert sredi Brooklyna kot posebnega gosta - svojega učitelja), je karte v svoji karieri odigral na drugačen način kot mnogi. Big Daddy Kane se je po uspehih na vrhuncu svoje kariere - v kateri je postregel z eno izmed najmarkantnejših hip-hop skladb za šolske učbenike Ain't Half Steppin' in hkrati pospravil v svoje omare nagrade, kot je grammy - preprosto umaknil. Od leta 1998 ni izdal samostojnega albuma.
Pred prihodom v Slovenijo je bilo znano, da živi nekje v Severni Karolini, kjer naj bi užival v svoji skorajšnji upokojitvi. A poudarek na besedi skorajšnji. Prav v zadnjih tednih se je vrnil nazaj na zemljevid s hibridno zasedbo Las Supper, ki je razpeta med hip-hopom in soulom in je pred kratkim izdala nov album Back to the Future.

Ni prostora za polovičarstvo
"Kako ste vsi? Vidim, da je hip-hop nocoj 'v hiši'. Hej, je to vsa Slovenija? Veliko spoštovanja vsem," je nagovoril zbrane, preden se je spustil v svoje "bojne pripovedke". Eden izmed največjih mojstrov besednih zlogov svojega časa je res prebil na odru približno toliko časa kot lani član Wu-Tang Clana RZA ob svojem obisku Ljubljane, a v nasprotju z njim je predvsem z gibi ob nalezljivih zvočnih podlagah ustvarjal tok, ki ga je prevzelo tudi občinstvo. Roke so se dvignile že ob njegovem prvem pozivu in ostale v zraku do polovice zarapane skladbe 'nuff Respect. Če se je za hip že zazdelo, da bo to še eno (pre)hitro drvenje po zapuščini, ki jo je Big Daddy Kane ovekovečil na treh studijskih albumih, in so se ob tem že obnavljali spomini na nastop 50 Centa pred leti v Hali Tivoli, ni bilo tako.

Z matrico ali brez, Big Daddy Kane je padel v trenutek in začel podajati rime, kot so jih nekoč: z mislimi, usmerjenimi v besede. Tako so se sinoči zvrstile skladbe, kot so Set It Off, It's Hard Being the Kane, Young, Gifted and Black, Just Rhymin', Cause I Can Do It Right, Warm it Up ... vse do klasik, kot sta Smooth Operator in Ain't Half Steppin', kjer je dvigoval in tišal jakost odmeva, ki mu ga je ponujalo občinstvo. Nekaj minut si je vzel tudi za svoj novi projekt, ki si ga deli s kolektivom Las Supper, in zbrane opomnil, da lahko njihov novi izdelek kupijo v spletni trgovini iTunes. A kmalu se je vrnil na okuse "stare šole".

"Ste še tam? Saj še niste utrujeni, kajne," je po vsaki novi nekajminutni "rundi" vprašal raper. Že res, da ni več rosno mlad, toda tako kot Snoop Dogga (ki smo ga imeli priložnost videti lani na Szigetu) ga je bil poln ves oder. Z eno ključno razliko. Ni mu težko počepniti in se rokovati s prvimi vrstami. S svojimi dvigovanji desnice pravzaprav narekuje ritem (vsaj prvih vrst) občinstva. In ko se on ustavi, se vsi pogledi usmerijo v eno točko - njega. Ko on reče: "Dvignite svoj L!" - občinstvo to stori.

Poklon glasbi in ustvarjalcem
Ob svojem sprehodu po rumeni cesti, narejeni iz opek (pri tem lahko omenimo, da ga je najmlajši generaciji zagotovo še bolj približal Eminem z omembo v svoji skladbi Yellow Brick Road), pa ne pozabi na poklone padlim legendam, kot so Tupac Shakur, Easy E, Adam "MCA" Yauch, Heavy D, Jam Master J, Ol' Dirty Bastard in ne nazadnje Notorious B.I.G., in to ob matrici, kjer je za podlago refren skladbe They Reminisce Over You (T.R.O.Y.) (ki jo je v zadnjem obdobju "preoblekel" Lupe Fiasco v skladbi Around My Way - Freedom Ain't Free). Nato pa se vrne na svojo pripovedno pot, ki jo v primerjavi z DMC-jem, ki je pred leti gostoval v nekdanji Cvetličarni, še vedno solidno vodi brez posnetih glasovnih vložkov - ki bi prekrili slaboten glas - v ozadju.

Big Daddy Kane je kot potujoči učbenik, za katerega je starejšim žal, da ni prišel že prej, mladim pa je žal, da ni pokazal več.

Več utrinkov s sinočnjega nastopa, ki ga je ogreval didžej Esco, si lahko pogledate spodaj.