Lični in funkcionalni izdelki, ki naj živijo iz generacije v generacijo. Foto: Studio Oblique
Lični in funkcionalni izdelki, ki naj živijo iz generacije v generacijo. Foto: Studio Oblique
Pri odmevni seriji Leggs so bile kartonaste škatle za jajca kalup za izdelovanje nogic keramičnih izdelkov ... Foto: Studio Oblique
... kar je v skladu s pametnim trendom recikliranja, ki prednjači v sodobnem oblikovanju. Foto: Studio Oblique

Če imaš prostor, v katerem je miza, leseno palico modelirko ali dve ter glino, imaš vse, kar potrebuješ, in odpre se ti neomejeno možnosti in tehnik oblikovanja keramike. Če uporabiš še mavec, lesen babičin valjar in imaš keramično peč ter glazure, mero potrpljenja in ustvarjalnosti, dobiš Studio Oblique.

Serija posodic in držal za kopalniške pripomočke z domiselnim imenom Soapopera. Foto: Studio Oblique
Tonkvist: pekač, škatla, shranjevalnik, prenašalnik - kar v določenem trenutku potrebujete. Foto: Studio Oblique
Prikupne 'Jožefinke'. Foto: Studio Oblique

Naši kupci so ljudje, ki o izdelku, ki ga kupijo, razmislijo. Ko ga odnesejo v svoja stanovanja in ga uporabljajo, pričakujejo nekaj več kot zgolj funkcijo.

Zlati rob za pridih razkošja ob vsakodnevni skodelici kave. Foto: Studio Oblique

Kot ustvarjalec moraš zaupati vase in v svoje sposobnosti, drugače ne gre. Vedno pa je dobrodošlo stopiti korak stran in prositi za mnenje še koga. Zato je imeti pogoje in možnost delovati v kreativnem kolektivu lahko čudovito.

Katja Špiler si želi, da bi kupci izdelke tudi uporabljali, ne le postavili v vitrino ali na kako visoko polico, kjer se na njih nabira prah. Foto: Studio Oblique
V sodelovanju z Nino Urh je nastala simpatična kolekcija Stvari za imet. Foto: Studio Oblique

anjem keramike? Na prvi pogled ne dosti, a so škatle v skladu s pametnim recikliranjem postale kalup za serijo vaz z nogicami.

Zametki Studia Oblique segajo v leto 2008, ko so se Katarina Muller, Anja Radovič in Katja Špiler spoznale na Oddelku za unikatno oblikovanje ljubljanske Akademije za likovno umetnost in oblikovanje (ALUO). Med študijem jih je ateljejsko delo povezovalo in postale so zelo dobre prijateljice. Po končanem študiju in pred vpisom absolventskega staža so prejele povabilo kolektiva Rompom k sodelovanju na prvem Pop-up domu. V le enem mesecu jim je uspelo združiti moči in dela, ki so jih že imele, in izdelati nove serije izdelkov iz keramike. Poimenovale so se Studio Oblique. Zamisel o vsem skupaj pa se je seveda začela oblikovati že predtem ...

"Pop-up dom nam je ponudil priložnost in me smo jo izkoristile. Dogodek v stanovanju na Kongresnem trgu je bil nepozaben in uspešen, od takrat se je ime Studio Oblique 'prijelo'. Ljudje in mediji ste nas opazili," pravi naša sogovornica Katja Špiler in nadaljuje: "Odkar smo se javnosti prvič predstavile kot kolektiv Oblique, pa do danes se je dogajalo in delalo marsikaj. Dobro leto smo ostale in delovale kot tim. Od takrat pa večinoma sama skrbim za produkcijo in dogajanje v svojem studiu, kjer se je vse skupaj pred leti tudi začelo." (Katarina Muller končuje magisterij na Naravoslovnotehniški fakulteti, posvetila se je študiju oblikovanja tekstila in je ta hip na izmenjavi na Švedskem, Anja Radovič pa končuje magisterij na ALUO - smer kiparstvo in kot članica Kreativne cone Šiška občasno še vedno izdeluje keramiko.)


Kdaj ste se prvič srečali z oblikovanjem (keramike)? Gre morda že za družinsko izročilo ali je bil to mladostni konjiček, ki je nato prerasel v izbiro študija in poklic?

S keramiko sem se začela ukvarjati pred 12 leti na študiju uporabnih umetnosti Famul Stuart. Predtem sem se nagibala bolj h kiparstvu. Hodila sem na Srednjo šolo za oblikovanje in fotografijo, smer modno oblikovanje in tekstil. Likovno izražanje je bil način mojega življenja od otroštva, vse do danes. Ker bi zase rekla, da sem precej praktičen in včasih tudi živčen tip človeka, me je delo z glino popolnoma zasvojilo. Našla sem tehniko in material, ki mi omogočata svoj izraz. Če imaš prostor, v katerem je miza, leseno palico modelirko ali dve ter glino, imaš vse, kar potrebuješ, in odpre se ti neomejeno možnosti in tehnik oblikovanja keramike. Če uporabiš še mavec, lesen babičin valjar in imaš keramično peč ter glazure, mero potrpljenja in ustvarjalnosti, dobiš Studio Oblique.

Predstavili ste se v okviru projekta Pop-up dom v družbi drugih obetavnih slovenskih ustvarjalcev, šli ste tudi čez meje Slovenije, opazili so vas celo na Japonskem. Kaj je prednost takšnega združevanja, ste opazili konkretne pozitivne učinke?

Tako je, s projektom Pop-up dom se ves čas gibljemo po dogodkih tudi zunaj meja. Prednost je imeti možnost sodelovanja pri vseh projektih, ki so se že zgodili, in želim si, da bi bilo omogočenih in izpeljanih še več. Odlični, izbrani izdelki prek 20 slovenskih avtorjev prinašajo pomembne izkušnje in odzive. Milanski teden oblikovanja je bil za nas največji tak dogodek, saj se ga udeleži praktično ves svet oblikovanja. Biti opažen je privilegij in želja vseh. Pop-up dom je konkreten način pridobivanj prepotrebnih izkušenj in novih priložnosti, kjer se ustvarjajo koristna in prijetna poznanstva ... koncept je odličen in slovenskim oblikovalcem omogoča predstavitev na relativno cenovno ugoden in praktičen način. Hkrati postaja Pop-up dom slovenski brand, ki se v tujini dobro predstavlja.

Najbolj prepoznavni od vsega začetka ste po unikatnih vazah, prav serija Leggs naj bi bila tista, ki najbolj opredeljuje delovanje vašega kolektiva. Kakšna je torej vaša vizija?

Koncept je utemeljen na preoblikovanju že obstoječe embalaže, kar izdelku omogoča posebnost in unikatnost v končni izvedbi. Recikliranje je eden od pametnih smeri, ki so se pojavili v sodobnem oblikovanju. Me smo šle s serijo Leggs korak dlje in kartonsko embalažo za jajca uporabile kot kalup za izdelovanje nogic keramičnih izdelkov. Prostoročna gradnja forme omogoča neomejeno možnosti oblikovanja. Inovativnost, sodobnost in kreativnost ter ljubezen do ustvarjanja novih predmetov in odmik od preverjenega, vse to so naša vodila.

Kateri izmed vaših izdelkov ali katera serija ima posebno mesto v vaših srcih?

Vsi izdelki, ki so nastali v teh dveh letih in pol. Vsakemu na svoj način pripada posebno mesto. Razlikujejo se v tehnikah, kar je recept za moje ustvarjalno delo. Kajti če delo postane enolično, ni zanimivo, nisi pozoren na izdelek, delo lahko hitro postane rutinsko, v številkah. Tega nočem.

Prisegate na ročno izdelavo. Tudi v prihodnosti, če denimo povečate obseg prodaje in števila izdelkov?

V mojem ateljeju je edini stroj velika keramična peč. Poleg kuhalnika, sušilca za lase in brusilnika. Keramika je resnično medij, kjer ne potrebuješ nujno veliko specifičnih orodij za delo. Produkcija je mogoča z improvizacijo in iznajdljivostjo, občutkom za material. Če pa bi si natančno pogledali, kaj vse spada v opremljen keramični studio, bi spoznali, da obstaja gora pripomočkov, ki omogočajo hitrejšo in lažjo izdelavo ter posledično večjo produkcijo in tudi kakovost, kar pa ni nujno.

Je pri vas mogoče posamezne izdelke naročiti tudi "zunajserijsko" ali delujete po načelu praznjenja zalog in nenehnega obnavljanja?

Z veseljem se posvetim osebnemu naročilu in prilagodim željam stranke, ki ve, kaj želi. Sicer pa je takšno delo lahko tudi nekoliko nehvaležno. Težko je namreč ohranjati svojo estetiko ali izraz ter se hkrati približati predstavam in željam naročnika. Zahteva precej zaupanja na obeh straneh. Precej bolj hvaležno je ponuditi končan izdelek.

Kako se "bojujete" s konkurenco na domačem in mednarodnem trgu? Kdo so vaši ciljni kupci?

V Sloveniji deluje dosti keramikov, toda največ je lončarjev, ki za izdelavo uporabljajo lončarsko vreteno. To je le ena od tehnik v keramiki. Ročno izdelane keramike je malo. V tujini je konkurenca ogromna. Bojujemo se z dobrimi in kakovostnimi izdelki. Naši kupci so ljudje, ki o izdelku, ki ga kupijo, razmislijo. Ko ga odnesejo v svoja stanovanja in ga uporabljajo, pričakujejo nekaj več kot zgolj funkcijo. Izdelki Studia Oblique so predvsem estetski, domiselni, zanimivi, nato pa tudi zelo uporabni. Ni jih treba skrivati za vrata omare, prav tako pa ne želimo, da bi končali v vitrini ali visoki polici, kjer ne ugledajo več življenja. Moja želja je, da bi izdelki živeli iz generacije v generacijo, tako kot vaza moje stare mame, ki jo je dobila od svoje mame, zdaj pa jo ima moja mama, enkrat bo verjetno moja ...

Kako v vašem studiu poteka ustvarjalni proces? Je (bilo) kaj kreativnih nesoglasij?

Včasih od navdiha, ideje, skice, modela do prototipa in šele nato izdelka. Drugič ideja in izdelek hkrati. Kadar načrtujem nov izdelek, rada prosim za mnenje ljudi, katerih mnenje je zame pomembno. Dokler sta bili Kati in Anja aktivni članici v studiu, so bila nesoglasja vedno dobrodošla in pomemnba za ustvarjalnost pri delu. Kot ustvarjalec pa moraš zaupati vase in v svoje sposobnosti, drugače ne gre. Vedno pa je dobrodošlo stopiti korak stran in prositi za mnenje še koga. Zato je imeti pogoje in možnost delovati v ustvarjalnem kolektivu lahko čudovito.

Čeprav trenutno skrbim za studio in delo v njem, ne pomeni, da delam vse sama. Eden od konceptov Oblique je povezovanje z različnimi ustvarjalci iz različnih področij: od fotografov, grafičnih oblikovalcev in mnogih obrtnikov, s katerimi pogosto sodelujem. Poleg keramike me zanimajo tudi drugi mediji, kot sta tekstil in steklo. V prihodnosti bi si želela, da bi moji soustanoviteljici našli čas in voljo ter bi se ponovno dejavno vključili pri delu za Studio Oblique. Dela je ogromno in združevanje moči, idej in znanj obrodi lepe rezultate, pa tudi delo je prijetnejše v fini družbi.

Še aktualno je vaše sodelovanje z oblikovalko Nino Urh pri kolekciji Stvari za imet. Kako je prišlo do te ustvarjalne naveze?

Z Nino Urh sva se na začetku decembra odločili izpeljati skupen projekt, ki sva ga načrtovali že pred časom, a nikoli dorekli. Še pred božičem je nastala čudovita kolekcija Stvari za imet. Nina je odlična grafična oblikovalka, s katero Studio Oblique sodeluje vse od začetka. Težko jo je ujeti, ker zelo veliko dela. Zabavna je in radi se podruživa ob kavi, delava in deliva ideje.

Če imaš prostor, v katerem je miza, leseno palico modelirko ali dve ter glino, imaš vse, kar potrebuješ, in odpre se ti neomejeno možnosti in tehnik oblikovanja keramike. Če uporabiš še mavec, lesen babičin valjar in imaš keramično peč ter glazure, mero potrpljenja in ustvarjalnosti, dobiš Studio Oblique.

Naši kupci so ljudje, ki o izdelku, ki ga kupijo, razmislijo. Ko ga odnesejo v svoja stanovanja in ga uporabljajo, pričakujejo nekaj več kot zgolj funkcijo.

Kot ustvarjalec moraš zaupati vase in v svoje sposobnosti, drugače ne gre. Vedno pa je dobrodošlo stopiti korak stran in prositi za mnenje še koga. Zato je imeti pogoje in možnost delovati v kreativnem kolektivu lahko čudovito.