Nasilje je v kitajskih serijah postalo veliko sprejemljivejše kot prizori spolnosti. Foto: YouTube
Nasilje je v kitajskih serijah postalo veliko sprejemljivejše kot prizori spolnosti. Foto: YouTube
false
Cenzorji so manj občutljivi za nasilje in slabe navade kot na prizore, ki bi samo namigovali na spolnost. Foto: YouTube
false
Prizor golote v Titaniku so na Kitajskem leta 1998 predvajali brez cenzure, toda leta 2012 so ga umaknili, ko je v kinodvorane prišla 3D-različica filma. Foto: EPA
false
Pod drobnogledom kitajskih cenzorjev so tudi risanke. Foto: Reuters

Leteči meč, ki zadene japonskega vojaka naravnost v srce; nož kitajskega skrivnega agenta, ki prereže vrat drugega vojaka ... Vojska postreljena, utopljena ali pa zadušena s plinom. Običajni scenarij za vojne drame na Kitajskem.

Nekaj podobnega prikazuje televizijska serija Meč, okrvavljen s kraljevo krvjo o vojni med Kitajsko in Japonsko med letoma 1937 in 1945, ki so jo Kitajci strnili v 36 epizod. A v nasprotju z na primer Slovenijo, kjer bi takšne televizijske vsebine lahko spremljali krepko po 22. uri, Kitajci serijo Meč, okrvavljen s kraljevo krvjo predvajajo v najbolj gledanem terminu ob pol osmih zvečer. V času, ko še najmlajši otroci ne ležejo k spancu.

Tako kot druge filme in televizijske oddaje je tudi to potrdil posebni vladni odbor. Precej nenavadno je, da nima država, kot je Kitajska, sistema vrednotenja primernosti vsebin glede na starostno skupino, je poročal Economist. Prav tako televizijske vsebine ne delijo na dnevni - družinski - program in večerni program za odrasle. Nasilne televizijske drame so včasih predvajane kar med vožnjo s sredstvi javnega prevoza.

Premikanje mej dobrega okusa
Da bi privabili starejše gledalce ustvarjalci filmov in televizijskih serij, pogosto premikajo meje dobrega okusa, kot ga definira komunistična partija. Še najbolj puritanski standardi cenzorjev so včasih tako fleksibilni, da omogočajo vsebino, ki bi lahko šokirala otroke.

Merila, kaj povzroča šok, so se z leti spreminjala. Tako je še leta 1980 za poljub na zaslonu veljal poljubček na lica. To je bilo tudi leto, ko se je Richard Gere pojavil gol v Ameriškem žigolu. A puritanstvo se je čez leta omililo.

Prizor golote v Titaniku so na Kitajskem leta 1998 predvajali brez cenzure, toda leta 2012 so ga umaknili, ko je v kinodvorane prišla 3D-različica filma. Na črnem seznamu so se znašli dekolteji. V zadnjem letu so morali ustvarjalci dveh priljubljenih televizijskih dram odstraniti kadre, ki so vključevali izstopajoče dekolteje. Namesto tega so morali približati obraze igralk. Pojavila se je filmska tehnika, ki so jo porogljivo poimenovali kar "velike glave".

Dvojna merila
Pravila niso ista za vse. Regulatorji tako opozarjajo glede "prikazovanja čezmernega pitja, kajenja in drugih slabih navad", a vseeno je kajenje nekaj popolnoma običajnega na malih zaslonih.

Ena izmed filmskih uspešnic letošnjega leta Odšli z naboji je med gledalce prišla z zamudo, saj so ustvarjalci morali prestaviti premiero. Razlog je bil v vsebini, s katero naj bi nakazovali spolnost. A regulatorji so brez težav spregledali 45 prizorov, v katerih so liki kadili - torej vsake tri minute eden.

Toleranca do nasilja je tako veliko večja kot do spolnosti. Za primerjavo: kitajski film Prekletstvo zlate rože iz leta 2006 je v Združenih državah Amerike dobil oznako, da si ga lahko mlajši od 17 let ogledajo samo v spremstvu staršev, medtem ko na Kitajskem ni bilo prav nobene omejitve. Še več: gledalci niso dobili prav nobenega opozorila glede vsebine.

Vojaško junaštvo premaga vse omejitve
Cenzorji večkrat pogledajo čez prste, če je vsebina povezana s kitajskim vojaškim heroizmom. Po drugi strani pa so japonski anime film Napad titanov umaknili s šanghajskega filmskega festivala junija - zaradi nasilne vsebine.

A vseeno obstaja tudi meja za nasilje - v manjši meri. Tako so kitajsko različico risanke Tom in Jerry Prijazna koza in velik velik volk leta 2013 kritizirali v medijih zaradi "nasilnega jezika" in podob. Nasprotniki so "udarili" z argumentom, da je koza udarila volka več kot 9.500-krat s ponvijo, ko se je ta trudil pripeljati ovco domov k ženi. A nihče se v tem primeru ni spotaknil ob stereotipne predstave moških in žensk v družbi.

Opozorilo: vsebina v spodnjem videu je zelo nazorna.