Zdravje
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.4 od 14 glasov Ocenite to novico!
Matej Gregorič je odgovarjal na vaša vprašanja o prehrani. Foto: MMC RTV SLO/Aleksander Kolednik
VIDEO
Bo davek zajezil epidemij...

Dodaj v

Bomo po uvedbi trošarin na sladke pijače pogosteje posegali po alkoholu?

Prehranjevalne navade pomembno vplivajo na zdravje posameznika
3. avgust 2011 ob 09:32,
zadnji poseg: 3. avgust 2011 ob 11:01
Ljubljana - MMC RTV SLO

V Avstraliji so začeli potrošniki pogosteje posegati po alkoholnih pijačah, saj so postale dostopnejša izbira, opozarja Matej Gregorič z IVZ-ja.

Gost MMC-jeve spletne klepetalnice je bil Matej Gregorič, strokovnjak za zdravo prehrano z Inštituta za varovanje zdravja RS.

Poudaril je, da bi se morali predvsem vrniti h koreninam prehranjevalne kulture. Meni, da je treba začeti pri starših, ki otrok ne bi smeli nagrajevali za poslušnost in pridnost s sladkarijami in podobnim.

Celoten klepet lahko preberete tukaj.

"Potem pa je seveda na potezi tudi država, da ustvarja okolja in pogoje, ki bodo omogočala zdravo prehranjevanje. Del družbene odgovornosti bodo morali prevzeti tudi oglaševalci in industrija, ki tržijo v večini 'nezdrava' živila. Seveda pa je treba spodbujati kuhanje in vrednoto skupnih družinskih obrokov," je dejal.

"Biološko pridelana hrana je lahko za Slovenijo velik potencial"
Prepričan je, da je lahko biološko pridelana hrana za Slovenijo velik potencial, zato se njena pridelava vsekakor spodbuja, saj nima koristi le za človeka, ampak tudi za okolje. Seveda pa bi moralo po njegovem obstajati tudi več povpraševanja.

Dodaja, da je pridobitev certifikata biološke pridelave podvržena številnim pogojem in kontrolam, zato obstaja zelo malo možnosti, da bi šlo pri tem za zavajanje potrošnika.

Kaj bo prinesla uvedba trošarin?
Spregovoril je tudi o trošarinah na sladkarije in sladke pijače, ki jih namerava v okviru zdravstvene reforme uvesti vlada. Opozarja, da bo vsekakor treba preučiti in predvideti tudi morebitne druge negativne posledice tovrstnih ukrepov.

"Tako se je npr. v Avstraliji zgodilo, da so začeli potrošniki pogosteje posegati po alkoholnih pijačah, saj so postale dostopnejša izbira. Vsekakor ukrep, ki ga treba dobro pretehtati, sočasno pa graditi tudi na večjem ozaveščanju, spodbujanju izbire zdravju koristnih živil ter na razumljivejšem označevanju živil," je pojasnil.


Aleksander Kolednik
Prijavi napako
Komentarji
Teolin
# 03.08.2011 ob 13:14
Namen novih davkov za sladke pijače in sladkor ni skrb za zdravje ljudi, ampak izključno polnjenje državne blagajne. In ker je razlog davka napačen, tudi ne bo pozitivno vplival na zdravje ljudi. Tak primer so trošarine za tobak, načeloma je to dobra rešitev, vendar ker je zakonodajalec postal preveč lakomen in ceno tobaka praktično sestavljajo le davki, se je pojavil črni trg tobaka, na katerem se ne plačujejo davki. Torej zakonodajalec ni dosegel namena. In pri sladkorju bo podobno.
kazam123
# 03.08.2011 ob 18:20
Bomo pa švercal kot so to delal včasih.
Zbudi_se
# 03.08.2011 ob 16:03
@Ka3nca
Zakaj ne obdavčitve sladkih pijač? Zato, ker se bo ukrep sprevrgel v svoje nasprotje, nenadoma se bo spodbujala prodaja pijač "brez sladkorja", četudi z izdatnimi količinami umetnih sladil, kot je npr. aspartam. Enako kot so danes praktično vsi zvečilni gumiji brez "škodljivega sladkorja", pa zato izdatno "začinjeni" z aspartamom in drugimi umetnimi sladili. Enako je z "lahkimi" dietetičnimi izdelki brez sladkorja, celo npr mlečni riž je "brez sladkorja" (a z aspartamom). Se načeloma strinjam, da je rafinirani beli sladkor vse prej kot zdrav, ampka obstajajo tudi naravni nerafinirani sladkorji in naravna sladila, ki pa so "predraga" oz. prinašajo manj dobička.
Sicer pa menim, da je predlog obdavčitev sladkarij le slabo prikrit poskus polnjneja blagajne, če bi tem osebam na raznih inštitucijah in službah res bilo kaj do zdravja populacije, bi prepovedali najbolj škodljive aditive v hrani, subvencionirali bi zdravo, ekološko pridelano hrano in s kampanjami osveščanja informirali ljudi kaj pomeni celovitost zdrave prehrane in zdravega načina življenja. Kar pa ne pomeni, da na izdelek nalepiš oznako malo maščobe ali brez sladkorja in je že avtomatično zdrav izdelek (samo poglej aditive v npr. piščanjčjih posebnih salamah, ki so zdrave za srce in ožilje in se reklamirajo kot primerne za otroke). In lahko bi nadaljeval v neskončnost..
Bistvo je, da ljudje zavemo problema in s svojim delovanjem spremenimo način delovanja trgovcem in inštitucij. Pred kratkim me je trgovka prepričevala, da je natrijev nitrit dovoljen aditiv tudi v ekološko pridelanih mesninah - mogoče je dovoljen, ampak jaz vede ne bom plačeval strupa v moji hrani.
DomenB
# 03.08.2011 ob 14:59
g Gregorič,
seveda niste odgovorili na nobeno vprašanje direktno, ampak dajali neke politične odgovore, da si na njih lahko vsak odgovori kakor želi.

Kot drugo, ali namerno nočete odgovoriti na neka vprašanja? Sprašujem se zakaj? Ali je tukaj posledica vašega neznanja (preveč zanašanja na neke "smernice" zdrave prehrane, ki ugajajo velikim korporacijam ter premalo na konkretne študije)?

Pa tudi logično sklepanje je na zelo nizkem nivoju... Primer: "Dokazov, da bi bilo meso v priporočnih količinah in priporočeni pogostosti zdravju škodljivo, ni. Pred leti je svetovna fundacija za raziskavo rakavih obolenj opravila obsežno študijo, kjer so ugovovili, da so problematični rdeče meso, še zlasti pa mesni izdelki, kjer v postopkih predelave in dodatkov vstopi ali nastane precej spojin, ki so opredeljene kot (potencilano) kancerogene."
Tukaj je študija poudarila, da je škodljiva PREDELAVA škodljiva (recimo McDonalds priprava mesa) in ne samo (rdeče) meso. In nadaljujete: "S tega vidika bi svetoval predvsem uživanje manjših količin mesa..." A ne bi rajši predlagali manj konzumiranja PREDELANEGA mesa in več konzumiranja nepredelanega (npr, zrezek pečen na žaru)?
Deedee79
# 03.08.2011 ob 21:34
ce to napravijo, bomo pa pri nas doma znova priceli sami peci piskote, torte in ostale sladkarije. Meni pravice do mojega 'cukra' ne bo nihce jemal! Nikoli! Grrrr (lol :D )
minnaema
# 03.08.2011 ob 19:31
...ja ja tako je pač ZAKONODAJALCI nimajo radi sladkarije imajo pa radi alkohol in cigarete
zato ne želijo poslednjih artiklov spraviti v NAD-povprečno obdavčitev, ker je tudi alkohol in cigareti
ki ekvivalentno zastruplja zdravje-tako je resnično in pri pisanju Zakonodaje je potrebno tudi stati na realnih tleh in biti iskren in pravičen - kajne in Lp
Avca
# 03.08.2011 ob 15:55
Zdaj ko smo prodali Fructal, zdej lahko obdavčimo sokove in ostale brezalkoholne nezdrave pijače. Važno, da je vino še naprej hrana in to zdrava hik.
djdj
# 03.08.2011 ob 22:34
Naj mi zagotovijo, da mi bo iz pipe tekla pitna voda potem pa lahko obdavčijo ustekleničeno.
whit
# 03.08.2011 ob 19:10
Indoktrinacija za večji prihodek.
retardedtvslo
# 03.08.2011 ob 17:26
referndum?
the law
# 04.08.2011 ob 09:38
Zmeraj več izgovorov se išče za uvedbo novih davkov.
kaos
# 05.08.2011 ob 03:37
Država nikakor nima interesa, da revnim(večini) omogoči zdravo prehrano, saj potem bojo ljudje živeli predolgo in spet ne bo dovolj denarja za pokojnine. Če ti pomaga do zdrave prehrane, si sama dela probleme na pokojninski kasi. Če pa koga rukne okrog 60. leta starosti, pa mu niti penzije ne bo treba dati.
deancarni
# 05.08.2011 ob 10:16
Naj podražijo nezdravo hrano - ampak kreteeni naj poooceeenijooo zdraaaaavo hrano!
babooon
# 05.08.2011 ob 00:21
Zakaj potem raje ne znižajo davkov in trošarin na t.i. "zdravo" hrano? Ta ukrep razen polnjenja državne blagajne ne bo imel nobenih drugih pozitivnih učinkov.
Poleg tega se država spreminja v varuško, ki naj bi bolje vedela kaj je dobro zame kot jaz sam. Not.
cartekmedo
# 04.08.2011 ob 19:14
Izgovori in izgovori za uvedbo novih davkov,da si bodo lahko oni gori na vladi kupili spet nove avto,ali šli lepo na luksuzni eno mesečni dopust.
Baneslo
# 04.08.2011 ob 09:29
Že sedaj stane 2 dcl pomarančnega soka isto kot 5 dcl piva. Z uvedbo trošarin na brezalkoholne pijače bo uživanje alkohola neizbežno saj bo 1dcl soka več kot pol litra piva.Tudi ustekleničena voda je že primerljiva cena z pivom. Seveda govorimo cene za lokale in ne trgovine! Če želimo družbo z manj popitega alkohola to ni prava smer.
Trošarine na tobak in alkohol so odločno premajhne. Črni trga pa tudi ni tako velik da bi se ga posluževala večina prebivalstva.
MaliPandit
# 04.08.2011 ob 07:35
Kdaj boste dojeli da smo mi ze zdavno v fasizmu, samo da nas se niso obvestili o tem.
minnaema
# 03.08.2011 ob 12:04
Gospodič Matej Gregorič,
izjemno pohvalno je to, ko se KONSTRUKTIVNO želite ukvarjati z zdravo prehrano a moja malenkost
pogreša zelo akuratno SINERGIJO tudi iz strani služb, da bi se vse enotno zavzemale in pripomogle
k temu, da bi ZDRAVA prehrana bila dostopna vsakomur- ne pa v konstrutkivnosti je tako, da oni državljani z NIZKIMI
prejemki efektacijsko posegajo po NEzdravi prehrani, ker je le ta veliko cenejša........a iracionalnost
je v tem, da veliko ljudi (tudi na vodilnih delovnih mestih, ki so plačani za to, da skrbijo za zdravje
ljudi) nočejo vedeti in videti, da se zdravlje ljudi začenja pri krožniku - v zdravi prehrani.....
........in po zadnjih raziskavah tudi KRUH, ki ga v RS največ pojemo NI zdrav, ker je PŠENICA iz
vseh vetrov uvožena, sicer vse to ostaja v latenci, kakor številne nenadzorovane dovolj t.j. anomalije pri prehrani, sicer moja malenkost meni "da v masi uporniških ljudi nad NEzdravo prehrano in njeno prodajo" se mora tudi v naši deželi kaj zgoditi, pa bo ob zdravem prehranjevanju-čez čas tudi veliko ljudi bolj zdravih....
a kaj, ko mladina ni navajena zajtrkovati in že ob tem je storjena telesu velikanska škoda, torej se strinjam z vami, da je miselnost ljudi in njihovem prehranjevanju potrebno veliko preobrazbe postoriti in to NI mogoče čez noč, temveč je potrebnega zelo velikega in intenzivnega in kontinuiranega dela in čez čas akurativa prikazuje rezultate, da bi le bilo tako, da bi v zdravi prehrani bilo veliko adjutorjev in nekaj adlatusov, ki bi uspešno peljali "voz" naprej do uspehov in v tem duhu in želji vas pozdravljam in želim vam mnogo agatologije od moje malenkosti - gospa,H.Ema ob morju doma
dejan1x
# 08.08.2011 ob 13:50
Nič druga, kot nategovanje. Izkoriščvenje ne pozna mej. Hrane je več kot dovolj, za vse ljudi na svetu.
Maggor
# 07.08.2011 ob 14:01
V neki gostilni:
5 dcl piva = 1,80 €
5 dcl soka = 3,50€

Le kaj si bo gost izbral :)
victoriosus
# 04.08.2011 ob 03:54
Hvala za "idejo"... jao.
DomenB
# 03.08.2011 ob 15:58
Ok, strinjam se, da je preveč pečeno meso prav tako kancerogeno. Kaj pa kuhano? Tukaj je preveč posploševanja in ljudje potem preveč opuščajo meso, kar ni prav in niti ni zdravo.

Zakaj pa bi spustila 100% sokove? Jaz pa ne, ker so zelo zavajajoči. Ljudje mislijo, da so zdravi, ker nimajo dodanih snovi. A si pomislil-a, da so pa zato zelo osiromašeni npr vitaminov, mineralov & vlaknin, imajo pa ogromno sladkorja (ja, sadni sladkor ni nič bolj zdrav kot katerikoli drug!)? Torej, v njih je sam sadni sladkor in okus po sadju, pa zelo malo zdravju pomembnih sestavin...
Ka3nca
# 03.08.2011 ob 15:37
DomenB
Tudi doma pripravljen zrezek na žaru lahko vsebuje kancerogene snovi. Pomemben je predvsem postopek toplotne obdelave - saj kancerogene snovi nastajajo pod vplivom previsoke temperature. Se pravi, če ti fajn na temno, rjavo, hrustljavo, zapečeno spečeš doma zrezek na žaru, nisi naredil nič dobrega za svoje zdravje.

Pomembno je izobraževanje. Ljudje so zgubljeni v poplavi različnih informacij o zdravi prehrani. Princip zdravega prehranjevanja pa je v osnovi zelo preprost. Tudi starši bi morali biti dober zgled svojim otrokom. Menim, da se bo stanje poboljšalo s časom.
Glede obdavčitve sladkih pijač ... zakaj pa ne? Spustila bi edino 100% sokove, ostale sladke pijače pa nimajo nobene hranilne vrednosti, razen sladkorja in jih zagotovo nihče ne bi pogrešal.
Sapp
# 03.08.2011 ob 16:10
Popravite drugi odstavek, ki bi se moral glasiti takole:

Gost MMC-jeve spletne klepetalnice je bil Matej Gregorič, strokovnjak za nezdravo prehrano iz Centra za promocijo mlečne in mesnopredelovalne industrije pri Inštitutu za varovanje lobijev RS.
Kazalo