Bomo v prihodnosti zmožni razlikovati med računalniško in človeško ustvarjenimi umetninami? Foto: Wikipedia
Bomo v prihodnosti zmožni razlikovati med računalniško in človeško ustvarjenimi umetninami? Foto: Wikipedia

Računalniška ustvarjalnost je področje znanosti, ki združuje področja umetne inteligence, kognitivne psihologije in filozofije, je pojasnila vodja odseka za tehnologije znanja pri inštitutu (IJS) Nada Lavrač.

Področje se osredotoča na razvoj računalniških sistemov, ki bodo sposobni ustvarjalnega delovanja, na primer pisanja romana, glasbe ali poezije. Cilj je po besedah Lavračeve, da se izdelki stroja ne bi razlikovali od izdelkov človeka.

Gre za sorazmerno mlado področje znanosti - staro je le od pet do deset let -, že zdaj pa obstajajo zametki bodoče tehnologije. Na področju vizualnih umetnosti je Lavračeva omenila program z imenom The Painting Fool, ki ustvarja umetniške slike.

"Slike, ki jih je ustvaril ta program, so bile razstavljene v umetniški galeriji. Ali je to preboj na umetnosti ali ni, je lahko predmet razprave, je pa to en korak k temu, da zna računalnik izkazati neko delovanje, ki je potencialno kreativno," je dejala.

Sodelujejo pri štirih projektih
Na IJS-ju na področju računalniške ustvarjalnosti sodelujejo pri štirih evropskih projektih. Eden izmed teh je projekt MUSE, v sklopu katerega bodo v sodelovanju z drugimi evropskimi partnerji razvili program, ki bo poskušal razumeti dano besedilo in ga spremenil v interaktivno 3D-realnost, s katero bo človek lahko komuniciral. Projekt bodo uporabili v dveh primerih – v animaciji otroških zgodb in animaciji medicinskih napotkov.

Poleg projekta MUSE pri inštitutu sodelujejo še pri projektih Prosecco, Whim in Concrete, s katerimi bodo raziskovali mehanizme človekove ustvarjalnosti in poskusili začrtati računalniško arhitekturo, ki naj bi simulirala človeško ustvarjalno delovanje.