Znanost in tehnologija

Poudarki

• Prvi popolni genom neandertalca
  • Potencialno odkritje nove človeške vrste
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.3 od 50 glasov Ocenite to novico!
Neandertalec
Neandertalec je izginil z obličja Zemlje pred okoli 30.000 leti. Natančen vzrok še ni znan, je pa veliko teorij. Foto: EPA

Incest, medvrstni spolni odnosi in prvi popolni genom neandertalca

Najdba v jami Denisova v Rusiji
19. december 2013 ob 13:30,
zadnji poseg: 19. december 2013 ob 14:18

Odkritje v odročni jami Sibirije kaže na potencialen obstoj skrivnostne, a že izumrle človeške vrste, pa tudi na izjemno kompleksnost spolnih odnosov, ki segajo prek vseh današnjih tabujev.

Dandanes ima homo sapiens sapiens zagotovljeno prevlado na planetu. Vsaj glede ljudi. Ni namreč nikakršnih živih neandertalcev, ki bi nam bili v človeškosti konkurenca. V zgodovini pa je bilo precej drugače. Na Zemlji je obstajalo veliko človeških vrst, ki so ali izumrle ali se s parjenjem "stopile" z drugimi tipi človeka. Glede na sveže ugotovitve, objavljene v znanstveni reviji Nature, smo verjetno "bogatejši" še za eno vrsto.

Veliko, veliko incesta
Poleg že dolgo znanih neandertalcev in homo sapiens sapiensov so na Zemlji živeli tudi t. i. denisovanci, katerih ostanke so leta 2010 našli v odročni sibirski jami Denisova. In kot kaže, je bilo to tudi prizorišče intenzivnega rasnega mešanja. In veliko, veliko incesta.

Ta jama je bila naseljena izjemno dolgo, v njej pa so se zvrstile številne vrste človeka. Zadnja je bila seveda naša vrsta sodobnega človeka, saj je v njej nedavno živel redovnik puščavnik. Prastare prednike ter njihove za današnje standarde sprevržene navade je razkrilo kopanje globoko v plasti usedlin.

Tam so našli ostanke kosti, iz njih pa izolirali DNK. Dokaj uspešno. Kot poroča USAToday, analiza deoksiribonukleinske kisline kaže, da so tam in takrat prisotni neandertalci, denisovanci in homo sapiens sapiensi ne le spolno občevali med seboj, temveč ignorirali skoraj vse tabuje incesta ter ustvarjali izjemno zapletene sorodstvene povezave.

Prva kost, na kateri so znanstveniki naslikali starodavno zgodbo, izhaja iz prsta na nogi odrasle neandertalke, ki je živela pred približno 50.000 leti.

Njena oče in mati sta se še (pre)dobro poznala. Sodeč po analizi DNK sta bila ali dedek in vnukinja, stric in nečakinja ali pa celo polbrat in polsestra.

Malo neandertalcev, malo partnerjev
Ista analiza še kaže, da to ni bil izoliran dogodek, temveč da je tovrstno razmnoževanje najti še daleč navzgor po družinskem drevesu. Neandertalci so bili v takšne incestne zgodbe bržkone prisiljeni, saj je bila njihova populacija zelo maloštevilna, najti partnerja za "zmenek" pa precej zahtevna naloga.

Tudi zato so, kot za raziskavo USAToday interpretirajo na nemški univerzi Tübingen, neandertalci "posegali" tudi po ženskah vrste homo sapiens in skrivnostnih denisovankah.

Denisovanci s homo erectusom?
To pa še ni vse. V isti jami so našli tudi 80.000 let staro prstno kost denisovancev. Tudi iz nje so uspešno rekonstruirali genom in našli dodatne ljubezenske zgodbe. Tokrat s precej starejšim partnerjem, poroča BBC. Kot ugibajo avtorji raziskave v reviji Nature, so denisovanci najbrž spolno občevali s homo erectusom, vrsto, ki je obstajala v času med 2 milijonoma do 50.000 let pred Kristusom. Poudarek je na - ugibajo.

Popoln genom neandertalca
Raziskava je postregla s še enim izjemnim rezultatom. Iz neandertalskega nožnega prsta in zoba, najdena sta bila v isti jami, so znanstveniki po novi metodi nemškega instituta Planck sekvencirali popoln genom te stare podvrste, ki je izumrla pred 30.000 leti.

Današnji človek (homo sapiens sapiens), denisovanec in neandertalec glede na dozdajšnja spoznanja vsi izhajajo iz skupnega prednika. Razkol v različne veje naj bi se zgodil pred okoli 400.000 leti. Novi podatki kažejo, da so se neandertalci in denisovanci ločili pred okoli 300.000 leti, pa tudi, da so si precej sorodni.

Skrivnostni četrti človek?
Analiza denisovanskega DNK kaže, da med 2,7 do 5,8 odstotka genoma izhaja iz skrivnostne, četrte vrste človeka, ki je takrat še obstajala. Kot že rečeno, raziskovalci ugibajo, da bi sled utegnila pripadati homo erectusu, a v to niso prepričani. Druga skupina španskih znanstvenikov je šla korak dlje: ti menijo, da gre za homo antecessorja, katerega fosile so našli v bližini mesta Burgos v Španiji. O tem poroča New York Times.

Kakor koli, dejstvo ostaja, da drobni sledovi DNK teh treh omenjenih prastarih ljudi še danes "živijo" v nas, homo sapiens sapiensih.

juster
# 19.12.2013 ob 14:00
jej pij in kavsaj za drugo se ne ravsaj... so bili včasih bolj pametni kot danes
Locotus
# 19.12.2013 ob 14:09

Jaz jih poznam kar nekaj....
anjago1
# 19.12.2013 ob 13:49
noben župnik tega ne bo verjel :)
vsx1016
# 19.12.2013 ob 15:32
V glavnem mega fukarija med primati....
akpit
# 19.12.2013 ob 13:58
Zelo zanimiv prispevek, vendar ga težko berem, saj bi potreboval lektorja ali pa vsaj koga, ki malo bolje "tolče" slovensko (oziroma prevaja v slovenski jezik).

vseg??
vsedlin??
...

Vrsta je homo sapiens.
Homo aspiens sapiens je podvrsta.
janezdolzan
# 19.12.2013 ob 13:53
Poleg že dolgo znanih neandertalcev in homo sapiensov

Neandertalci so ista vrsta kot Homo sapiens! So podvrsta imenovana Homo sapiens neanderthalensis, za razliko od Homo sapiens sapiens (moderni človek)...
Zakaj ista vrsta? Ker so imeli plodne potomce neandertalci in kromanjonci!

superjanč
# 19.12.2013 ob 13:49
To je samo evolucija...
dirigent
# 19.12.2013 ob 14:15
Tudi jaz mislim, da se neandertalski geni kar precej izražajo tudi v naši populaciji.
Včasih jih opažam kako brcajo celo pri sebi, kaj šele pri sosedih. jej jej
xarmanix
# 19.12.2013 ob 14:58
"Neandertalec je izginil z obličja Zemlje pred okoli 30.000 leti."

Zakaj pa v Sloveniji niso izginili??
# 19.12.2013 ob 18:48
So pa v zadnjih letih odkrili še dve novi podvrsti človeka: Homo Lunaticus Relligiosa in Homo Teoreticus Zarotus. Veliko presenečenje med znanstveniki je izzvalo dejstvo, da se ti vrsti razmnožujejta brez spolnega občevanja.
# 19.12.2013 ob 20:08
Verjamem, da vsi ki berejo te strani vedo na koga je letelo. In moram reči, da sem se prav od srca nasmejal na svoj (in meni podobne ljudi) račun :)
ma_ri_bor
# 19.12.2013 ob 14:51
janezdolzan: najverjetneje so bili plodni potomci le, če je bil oče neandertalec, obratno ne. Zato sta to dve različni vrsti (recimo kot konj in osel-mladič je mula ali mezeg, odvisno od tega, kdo je oče oz. mati). Da so potomci neandertalke in sapiensa bili neplodni sklepamo po tem, da v genomu nimamo neandertalskih mitohondrijev, ki se dedujejo izključno po ženski liniji. Lahko pa, da noben ni hotel seksat z njimi :)
Še bolj zanimivo je s temi denisovci-če se prav spomnim imajo avstralski aborigini tudi do 15% njihovih genov.
Četrta vrsta človeka (sapiens, neandertalec, denisovec) ki je živela HKRATI (morda je izumrla šele pred ca. 10000 leti) je homo floresiensis (z otoka Flores v Indoneziji). Ti so še bolj zanimivi, ker so verjetno čisto svoja in arhaična linija od kakšnega pred homo erctus človečnjaka. Prvi trije so se celo uspeli križat med sabo.
Vsekakor zelo zanimivo.
Dr.No
# 19.12.2013 ob 23:15
V krapini so se ropotal homo janezi in homocroati!
ElTorro
# 19.12.2013 ob 15:23
Eh....da v kameni dobi niso imeli istih spolnih tabujev, kot jih imamo danes?

Ne moreš da verjameš.....
Whitetrasher
# 19.12.2013 ob 14:48
Stara "novička".
Kot ponavadi zamujate z prevodom.
Lepo pa bi bilo,če bi si kakšen novinar vzel čas in napisal bolj poglobljen članek o tej temi in z tem bi najbrž dvignili tudi nivo komentarjev v rubriki znanost in tehnologija.
jest ne on
# 19.12.2013 ob 14:31
@akpit
Če ti ne znaš mal pogooglat pa sm jz zate.
Je pravilno kar je napisal novinar. Današnji človek je Homo sapiens sapiens.

Evo razlage kaj je Homo sapiens:
Arháični Homo sapiens je okviren izraz za različne prednike človeka, ki so se razvili iz pokončnega človeka in so sodeč po ostankih okostij živeli v obdobju, ki se je začelo pred 500.000 leti (v srednji kameni dobi). Izraz po navadi označuje predstavnike Homo heidelbergensis, Homo rhodesiensis, Homo neanderthalensis in včasih še Homo antecessor,[1] kot nasprotje sodobnemu mislečemu človeku (Homo sapiens sapiens).

Imeli so že možgansko prostornino, podobno tisti sodobnega človeka (med 1200 in 1400 kubičnih centimetrov), zato jih nekateri paleontologi razvrščajo kot podvrste Homo sapiens. Od sodobnega človeka se razlikujejo med drugim po debelejši lobanji, močnem nadočesnem grebenu in neizraziti bradi.
(wiki)

Drugače pa imamo danes novo pod vrsto imenovano Homo homo sapiens sapiens. (hec)
LP
urnsek
# 20.12.2013 ob 08:19
Primerjati neandertalce z današnjimi neumnimi ljudmi je žalitev za neandertalce. Neandertalci so bili že precej sofisticirani hominidi.
# 19.12.2013 ob 20:18
Ramus,
lepo si zapisal zadnji komentar.

Bruno je res kreativec, tudi sam sem se od srca nasmejal.
# 19.12.2013 ob 20:01
mako,... ne kvari zelo izvirnega in duhovitega komentarja g. Bruna, ki sem ga nagradil z +1 :))
Celine
# 19.12.2013 ob 15:56
Tale na sliki me spominja na Ivana! Tako na hitro...
raven_
# 19.12.2013 ob 15:54
zelo zanimivo, pohvale avtorju.
Schallabweiser
# 19.12.2013 ob 17:43
Zelo dober prispevek.Lahko bi objavili kakšno novejšo fotografijo našega ministra za zdravje...
Schallabweiser
# 19.12.2013 ob 17:31
Penis je gonilo napredka. V zadnjih 30.000 let se je spremenil blazno malo, a vseeno nas je že skoraj 7 milijard. jebešinovacijepress.
roosber
# 19.12.2013 ob 14:13
@akpit

'vsedlin' je že ok. 'aspiens sapiens' podvrste pa ne poznam.
Milkijevizakladi
# 20.12.2013 ob 15:34
DrMatilda

Tale zgodba o Jezuso sinu Adama in Eve me je pošteno nasmejala.
Dvomim v kakeršnokoli biblično verodostojnost.

Jezus je bil realna zgodovinska oseba. Sin random moškega in ženske, ki se je, zelo zlo na kratko, uprl tedanjemu družbenemu sistemu zakar je bil križan in spoznan za "nekaj več" šele kakšno stoletje kasneje, ko so skupine ki so sledile njegovim idejam postale rilevantnejše znotraj rimskega imperija. In končno, mnogo kasneje, leta 313, Konstantin legalizira te skupine, ki kasneje prerastejo v to, kar danes poznamo kot Vatikan in vesoljno Cerkev.

Da dejstva, da je zgodnje krščanstvo le variacija judaizma spoh ne razglabljam. Konec koncev je dovolj pogledati na križ, kjer je nad Jezusovo glavo zapisano I.N.R.I. ali Iesus Nazarenus Rex Judeaorum ali Jezus iz Nazareta kralj Judov.

Adam in Eva sta priročen konstrukt snovanja zgodbice o genezi. Pravzaprav gre za filozofko vprašanje dojemanja časa. Če čas dojemaš linearno, kjer je začetek geneza, konec pa vesoljni potop potem je nujno živeti delati in se obnašati tako, da bomo vesoljni potop preživeli. Ergo: če nisi pokoren boš gorel v peklu, če si dogmatičen boš osvojil večno življenje v nebesih. Ponavljam da je to konstrukt ker domala vse kar nas obkroža deluje po načelu korženja ali nihanja. Matematično sinusoidno. Letni časi, dan/noč, življenje/smrt itd. Na to opomni Nietzsche proti koncu 19. stoletja. Priporočam čeprav dvomim da boš vzdržal intenziteto njegovega pisanja.

In seveda za konec: kaj ima vse to veze z neandertalci in zgodnjimi človeškimi vrstami ostaja misterij.
mercury89
# 20.12.2013 ob 07:37
Samo sporočilo za avtorja. Napiše se Homo sapiens sapiens . Torej rodovno ime se piše z veliko začetnico, vrstno pa z malo, oboje pa se piše v "poševni" pisavi.
# 19.12.2013 ob 20:05
Ramus,
kaj misliš, na koga je med drugim letelo s Homo Lunaticus Relligiosa.
;-)
# 19.12.2013 ob 19:58
@Bruno

Moram te popraviti, trditev o dveh novih podvrstah, o kateri se je špekuliralo nekaj zadnjih desetletij, je bila pred kratkim v celoti ovržena.

Res je vse kazalo, da gre za nespolno razmnoževanje pri teh dveh morebitnih podvrstah, saj njihovih mladičev ni bilo možno nikjer opaziti, navkljub zelo temeljitem raziskovanju.

Šele študije osebkov vrste Homo sapiens in to vse od rojstva so pokazale, da dve patogeni vrsti bakterij (črevesni bakteriji Escherichia relligiosa in Escherichia zarotus) lahko tako poškodujeta možgane človeka, da le ta postane obseden z religijami oziroma z zarotami. Možna je tudi dvojna okužba.
# 19.12.2013 ob 17:19
Neandartalci so bili poraščeni, manjše postave in čokati, mogoče od tu izvirajo legende o palčkih, trolih in sasquačih, da so se parili z ostalimi človečnjaki, pa je najboljši dokaz moj sosed.
lol37
# 19.12.2013 ob 16:37
Admin je zbrisal članek iz Guardiana, ki kaže kakšne risanke so to vse skupaj. Samo zato, ker je v angleščini. Potem pa, če ste nepristranski, poleg te pravljice prevedite še tisti članek iz The Guardiana, saj ste plačani za prevajanje. Ljudi bi radi samo Bojana gledali, kje pa čopiče dobi jih pa ne zanima.

feb/19/science.sciencenews
Milkijevizakladi
# 21.12.2013 ob 10:49
"sem pa gledal tudi mehki pornič iz njegovih študentskih let, ko so svingali z njegovim frendom in ono frajlo, zaradi katere je potem napisal kako je obrekoval Zaratustra."

Glede na to da so se gibljive slike takrat šele razvijale, dvomim da so se zapisovale takšne trivialnosti kot mehki pornič.

"...da je bil Jezus neposredni potomec Adama in Eve ne njun sin…"
Neposredno=brez posrednikov, brez umestnih členov. Direktno.

"par tisoč let po tem, ko je bilo ustvarjeno biblično vesolje"
hahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha
hhahahahahahahahahahahahahahahahahahahah
ahhahahahahahahahahahahahahahahahahahaha
hahhahahahahahahahahahahahahahahahahahah
ahahhahahahahahahahahahahahahahahahahaha
hahahhahahahahahahahahahahahahahahahahah
ahahahhahahahahahahahahahahahahahahahaha
hahahahhahahahahahahahahahahahahahahahah
ahahahahhahahahahahahahahahahahahahahaha
hahahahahhahahahahahahahahahahahahahahah
ahahahahahhahahahahahahahahahahahahahaha
hahahahahah SVA-ŠTA.
Kdo pa je ustvaril boga? Je ustvaril tudi sam sebe?
Če ja, se lahko tudi sam sebe izniči? Če ja, potemtakem ni vsemogočni. Če ne tudi ni vsemogočni.

" ko so potem zakopavali dinozavre in bakterije, po natančnem anahronističnem vrtnem redu, da bi danes zmedli znanstvenike. "
Zanimivo bi bilo videti zakopavanje bakterij. Zagotovo nepozaben prizor.
In ja, zagotovo so imeli sezname in skrbno določai kaj se zakoplje prej in kaj kasneje. In to ne kar tako: naredili so falango verjetnostnih izračunov, da bi ja današnji znanstveniki u bistvu izpadli kjukci. Zelo verodostojna zgodba.

"In Jezus ni bil Jud ampak Rimljan, ker takrat ni bilo judovske države"
Kot prvo rimljanstvo ni državnost. Kot drugo je Judea obstajala že mnogo pred ustanovitvijo rimskega imperija.

"brez krščanskih fanatikov, bi se takrat Rim težko osamosvojil"
Od koga točno pa naj bi se leta 313 Rim osamosvajal?
Od politeizma mogoče?

"Kar se vesoljne cerkve tiče, to bomo pa šele videli, če bodo res kdaj odkrili življenje v vesolju, zaenkrat vse kaže, da smo sami in je življenje itak brez veze, pa tudi vesolje ni nujno tisto, kar si mislimo, da je."

Cerkev "vesoljnost" pripisuje sama sebi: Urbis et Orbi.

"Konstantin se je zelo spremenil, ko je na nebu začel videvati chemtrailse v obliki črke X"
trolololol?
poleg tega, kakšno povezavo vidiš med iksi in križi? No, če že grški, zagotovo pa ne romanski križ.

"Vedno je na začetku le eden, me res zanima, kdo je bil tisti, ki je prvi naučil človečnjake govoriti in kaj jim je imel takrat tako pomembnega za sporočiti, da jih je učil. Mogoče jih ni mogel drugače prisiliti, naj se vendar oblečejo, umijejo, obrijejo in počesajo, da bodo podobni človeku"

Govor je zaporedje zvogov, ki jim preko pravil damo pomen.
Ni edini možni kanal komunikacije. Verjetno pa potrebe po obleki in britju niso imeli.

Za konec pa priznanje za zaresno kreativnost pri snovanju zgodbic za otroke, ki niso dočakali osnovne šole.
# 20.12.2013 ob 13:58
@iCUP

Teorija je zapisana v Bibliji, stvarjenje v šestih dneh.
To sicer ni znanstvena teorija. Je pa dogma, kar pomeni, da je ne moreš ovreči. ;-)
serpent
# 19.12.2013 ob 20:41
Ne Ramus - smao zato ker obstajajo debate okrog tega s kje izvira del neandertalčeve dnk v homo sapiensu sapiensu ne pomeni da teorija o evoluciji ni resnična.
Vanek
# 19.12.2013 ob 18:32
xarmanix, Locotus,

Ne žalita neandertalcev!
anny22
# 19.12.2013 ob 17:09
Arduš no...žgali so se vsi po vrsti.
pišta05
# 20.12.2013 ob 07:37
Ah dajte no, kakšna evolucija neki.

Pred 50.000 leti so naši predniki od "nezemljanov" - "bogov" dobili gene, ki je eni vrsti omogočil tako bliskovit razvoj - po evoluciji bi potemtakem danes delfini gradili hiše in morski psi peli. A Darwin tega takrat ni mogel vedeti! Poseg od zunaj je definitivno bil!

Ni logike.... ancient aliens ;)

Adam in Eva press
akpit
# 19.12.2013 ob 23:30
@roosper
zatipk pač. Ampak to se verjento tebi ne dogaja, zato pač tega ne moreš poznati. Razumljivo.

@jest ne on
Kot lahko opaziš, je prispevek že popravljen.
Nikjer v mojem zapisu ni zaslediti, da ne vem, kateri podvrsti pripadamo.
Zapisana pa je pravilna klasifikacija:
homo sapiens = vrsta (rodu Homo)
homo sapiens sapiens = podvrsta
Ti je sedaj razumljiv moj prispevek? Drugače pa tudi to najdeš, če si pomagaš npr. s spletnim brskalnikom Google, ki ga ravno omenjaš.
# 19.12.2013 ob 22:04
Če bi se danes vse sorte opic lepo oblekle, obrile in počesale, bi jih sploh še kdo ločil po vrstah, razen mogoče po naglasu?
anny22
# 19.12.2013 ob 17:16
Kako so ženske kromanjonke lahko rodile mešance med sapiensom in neandertalcem? Ti otroci bi imeli veliko večjo glavo kot sapiens-sapiens otroci in bi se z večjo verjetnostjo zataknili v pododnem kanalu. Razen če niso naredili carskega reza?

Več vprašanj kot odgovorov.
janezdolzan
# 19.12.2013 ob 16:38
@ma ri bor
Vsekakor zelo zanimivo.

Glede mitohondrijev imaš najbrž prav. Vprašanje zakaj moški neandertalci in ženske kromanjonke. Mogoče so bili neandertalci višja kasta in so imeli "pravico prve noči"?
Od neandertalcev naj bi prevzeli predvsem gene za večjo imunost proti izven-afriškim patogenom.

Sicer pa definicija vrste je: potomci osebkov iste vrste imajo plodne potomce. Mule so v 99.9% sterilne, zato sta konj in osel različni vrsti (imajo različno število kromosomov, podobno kot ljudje in šimpanzi). Da imamo plodni ne-črnci neandertalske gene so se očitno morali križati.

@kristt
s prvim delo se deloma strinjam....
Vsi ljudje razen podsaharskih Afričanov imamo v sebi nekaj % (<4%) neandertalskih genov!..........to pa glih ne bo držalo.... ni dokazov da smo se križali, tudi v genomu ne, drži pa da smo si z njimi (in še nekaterimi drugimi podvrstami ) zelo ozko sorodni.

Od kje pa naj bi prišli ti geni, in zakaj naj bi bili vsi razen podsaharskih Afričanov bolj sorodni z neandertalci, če se z njimi nismo križali?
navaron
Bolni ste res.

Bolj od butalcev.
iCUP
# 20.12.2013 ob 13:21
Ramus, razloži svojo teorijo, ki ne bo tako trhla kot je teorija o evoluciji.
balistik1
# 19.12.2013 ob 15:51
....Kot ugibajo avtorji raziskave v reviji Nature, so denisovanci najbrž spolno občevali s homo erectusom, vrsto, ki je obstajala v času med 2 milijonoma do 50.000 let pred Kristusom .
Takoj na grmado te raziskovalce ! Kaj si pa mislijo ?
zvonec5
# 22.12.2013 ob 15:53
kdo pravi,da je neandertalec izumru,se moto,samo v SLO parlament je treba pogledat.....
Perk
# 19.12.2013 ob 16:35
Neadertalci so se mnozili tudi z homo sapiensi, dokaz za to so rdečelasci, če vam ni jasno zakaj, pogooglajlte..just a tip;)
pingo69
# 19.12.2013 ob 19:49
Premalo so seksali tudi takrat. Isto se na bo slovenčkom zgodilo.
# 19.12.2013 ob 17:33
Ah, prazgodovina, to so bili še časi, ko so človečnjaki lahko napičili vsako čito, kadar koli se jim je zazdelo, saj še niso poznali besed in niso vedeli kaj si ob tem mislijo.Mogoče so bili prav jezik in simboli tisti manjkajoči člen, nenazadnje je okolje tisto, ki še danes, že takoj ob rojstvu loči človeka od živali. Kultura je bila zagotovo pomemben dejavnik evolucije, besede so nam dale tudi Jezusa, ki je skozi številne socialne selekcije ustvaril svet, v katerem danes živimo. Marsikdo bi se rad vrnil k naravi, ampak to je kot bi se hoteli preseliti na drug planet ali v drugo dimenzijo, naš svet je sestavljen iz umetnih konstruktov, ki smo jim tudi biološko prilagojeni, ne sestavljajo ga več naravna razmerja snovi ampak industrijski koncentrati, ne vodijo nas več nagoni ampak razum in sociološki konstrukti. Sicer pa bodo tudi čez tisočletja ugibali, če so danes na svetu obstajale različne vrste razumnih bitij, ko bodo preučevali razlike okostanjkov meščanov, z ukrivljenimi hrbtenicami, polnimi sintetičnih spojin ter radioaktivnih substanc in prebivalcev izoliranih vaških skupnosti, z obrabljenimi sklepi, prepojenimi z umetnimi gnojili in ogljikohidrati. Sicer pa, kdo pravi, da so se neandartalci pojavili prej kot ljudje, lahko bi se vprašali tudi, kaj je bilo prej, jajce, kura ali petelin?