Genetsko spremenjena bakterija je proizvedla vijačnice, ki so se zvile v tetrahedron oz. piramido s trikotno osnovno ploskvijo. Foto: Posnetek strani Nature

Skupini slovenskih znanstvenikov je uspelo zasnovati takšno zaporedje aminokislin, da se molekulska veriga samodejno sestavi v načrtovano strukturo, so sporočili s Kemijskega inštituta in Centra odličnosti EN-FIST. To so pokazali na primeru tristrane piramide, katere stranica meri pet nanometrov, kar pomeni, da jih je v debelino lasu mogoče nanizati več kot 10.000.
Načrtovanje novih struktur na podlagi naravnih gradnikov je bilo doslej mogoče predvsem s posnemanjem že obstoječih struktur. Raziskovalci menijo, da bo potencialna uporaba tovrstnih nanostruktur posebej pomembna na področju medicine, kemije in biotehnologije, vendar tudi na številnih drugih področjih. Med mogočimi uporabami naštevajo dostavo in sproščanje zdravil, nove katalizatorje, cepiva in materiale.
Zdravila bi npr. lahko dostavili tako, da bi jih zaprli v proteinsko piramido, ki bi ciljala na specifično celico, sprostila pa bi se, ko bi na določen način (sprememba pH-ja, svetloba ...) razbilo proteinsko strukturo.

Članek o odkritju je bil objavljen tudi v ugledni strokovni reviji Nature Chemical Biology, kjer je med strokovno javnostjo zbudil veliko pozornost ter požel komentarje v revijah Nature, Science in v glasilih mednarodnih združenj kemikov.

"Gre za interdisciplinarno ter skoraj vseslovensko raziskavo, saj so v raziskavi prispevali tudi sodelavci s Fakultete za kemijo in kemijsko tehnologijo ter Fakultete za matematiko in fiziko Univerze v Ljubljani, Univerze v Mariboru, Inštituta Jožefa Stefana ter slovenski raziskovalec v ZDA," je dejal vodja raziskovalne skupine Roman Jerala.