Znanost in tehnologija
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.0 od 14 glasov Ocenite to novico!
laser
Z laserji so lahko zelo natančno manipulirali z atomi rubidija. Foto: Pixabay

Dodaj v

Ustvarili tekočino z negativno maso, ki pospeši v nasprotni smeri sile

Raziskovalci bodo zdaj poskušali odkritje povezati z analognimi pojavi v vesolju
19. april 2017 ob 21:28
Pullman - MMC RTV SLO

Znanstveniki univerze Washington State so ustvarili tekočino z negativno maso. Gre za redek pojav v laboratorijih, ki lahko pripomore k natančnejšemu preučevanju določenih pojavov v vesolju.

Teoretično ima materija lahko negativno maso na podoben način, kot je električen naboj lahko negativen ali pozitiven, piše portal ScienceDaily. V našem vsakdanjem svetu smo soočeni zgolj s pozitivnim vidikom Newtonovega drugega zakona, se pravi, če predmet porinemo, se bo premikal v smeri, v katero ga potiskamo.

Negativna masa pa naredi ravno nasprotno. "Če jo porinete, začne pospeševati proti vam," bizarno lastnost pojasni Michael Forbes, profesor fizike z omenjene univerze.

Do zdaj nedosežena natančnost nadzora
V poskusu so raziskovalci rubidijeve atome ohladili na vsega skupaj -273 °C, kar je le malenkost nad absolutno ničlo. Pri tej temperaturi se delci začnejo obnašati kot valovanje. Prav tako se sinhronizirajo in začnejo premikati v sozvočju, kar je poznano kot supertekočina, ki se premika brez energijskih izgub.

Z laserji so rubidijeve atome ujeli, kot da bi bili v mikroskopski posodici. Na tej točki je supertekočina še imela običajno maso. Ko pa so "skledico" razbili, so atomi v središču začeli potiskati navzven, zaradi česar se je supertekočina razširila.

Z drugimi laserji so jih tedaj začeli znova obstreljevati in jih tako prisilili nazaj. In tako naprej in nazaj, s čimer so spremenili spin atomov. Ko pa rubidijevi atomi začnejo uhajati z dovolj veliko hitrostjo, se začnejo obnašati kot negativna masa in začnejo pospeševati v obratno sorazmerni smeri. "Videti je, kot da bi rubidij zadel ob nevidno steno," pojasni Forbes.

Čeprav je negativno maso že uspelo ustvariti tudi drugim laboratorijem, je tokrat novost natančnost, s katero nadzirajo negativno maso. Ta natančnost pa jim omogoča preučevati nekatere analogne pojave v astrofiziki, kot so npr. nevtronske zvezde, črne luknje in temna snov.

A. Č.
paraBellum
# 20.04.2017 ob 09:02
3010eur

# 20.04.2017 ob 07:40
Ko boste odkrili snov s katero boste odpravili lakoto v svetu, javite.

So jo že odkrili. Imenuje se hrana.
MatjazP
# 20.04.2017 ob 02:47
Hmm, prebral sem članke, ki so tu prevedeni (livescience, ..), preletel sem tudi povzetek original članka (phys. review letters).
Kakor navajajo avtorji, se "zdi, da ima tekočina negativno maso", seveda pa v resnici masa ostaja pozitivna in kakor se sprašuje mb128, gravitacija je še vedno pozitivna.

Zadnje čase je zaslediti veliko novic o "negativnih" ali "nemogočih" fizikalnih lastnostih. V glavnem gre za to, da se nekateri koncepti iz vsakdanje Newtonove formulacije fizike prenašaja na kvantno fiziko in se potem marsikaj "zakuha".

Brez skrbi; ta masa je samo "negativna" in še to samo v okviru parametrov poskusa; seveda je v klasičnem smislu še vedno pozitivna.

Gre za to, da so se atomi rubidija za trenutek vedli nenavadno, torej pospeševali v nasprotni smeri od sile; ampak vse to je pač pogojeno z nenavadnim kvantnim stanjem (Bose-Einsteinov kondenzat z "orbit-spin coupling" efektom).

Po domače povedano, tudi letalo ima navidezno "negativno maso" kadar vzleta z letališča; je pa ta "negativna masa" navidezna, ker jo pač povzroča aerodinamika kril.

Nekdo, ki se ne spozna na aerodinamiko in ni še nikdar videl letala, bi ga "zadela kap" ko bi videl, da se vzpenja namesto pada.
Nekaj podobnega se pač dogaja v tem poskusu.

Tako da očitno privabljanje klikov s strani prevajalcev članka v resnici ne pove ničesar, če človek ne gre brskat po originalnih virih.
COP
# 19.04.2017 ob 21:54
Oooo, to pa je novica. Neverjetno, kakšna odkritja in kakšne lastnosti materije spoznavamo. Le tako naprej.
# 19.04.2017 ob 22:05
A ima to vpliv tudi na gravitacijo? Ergo ali namesto privlaka dobimo odboj?!
DrMinistr
# 19.04.2017 ob 22:04
Če jo porinete, začne pospeševati proti vam

To me malo spominja na tisti vic, kako se policaji učijo negativne številke: število -5 pomeni, da mora priti 5 oseb na avtobus, da je ta prazen" :)

Sicer pa zanimiv članek
# 20.04.2017 ob 01:00
V principu negativna masa ne krši splošne teorije relativnosti. Negativno maso si je mogoče predstavljati na podoben način kot temno energijo, ki jo povzroča negativni tlak (zaradi kvantnih fluktuacij) in zato deluje odbijajoče (tj. zaradi tega se vesolje pospešeno širi). Gre samo za konceptualno primerjavo.
TineB
# 20.04.2017 ob 12:06
Ustvarili tekočino z negativno maso, ki pospeši v nasprotni smeri sile

Sliši se kot nekaj, kar že obstaja v glavah politikov ... ;)
# 20.04.2017 ob 17:21
Zanimivo je, da lahko t.i. Bose-Einstreinov kondentat, ki ga je omenil kolega MatjazP, tako upočasni hitrost sbetlobe, ki potuje skozi njega, da je počasnejša od npr. peščev ali pa se povsem ustavi.
pazi_mina
# 20.04.2017 ob 13:37
Diši po warpu :)
# 20.04.2017 ob 01:27
@Avtor članka

"Ta natančnost pa jim omogoča preučevati nekatere analogne pojave v astrofiziki, kot so npr. nevtronske zvezde, črne luknje in temna snov."

Po moje bi moralo tukaj pisati temna energija.
RogergR
# 20.04.2017 ob 16:53
Po teoriji se negativna masa in negativna masa privlačita, pozitivna in pozitivna tudi. Pozitivna in negativna pa se odbijata. Torej za negativno maso velja da jo recimo gravitacija Zemlje odbija.
Joker
# 20.04.2017 ob 12:37
Tule kar mrgoli neumnosti: pozitivne in "negativne" mase ne moreš primerjati z električnim nabojem, ta je tudi v praksi pozitiven in negativen.
Delcu se vedno obnašajo kot valovanje in ne le v bližini absolutne ničle.
Tudi vsaka navadna tekočina se bo razlila, če posodo v kateri je bila, razbijemo.
Haloo
# 21.04.2017 ob 16:45
To delajo boksarji ves čas :(
tuintam
# 20.04.2017 ob 14:51
Po mojem spet samo iluzija... Kot da z laserji ne bi temu rubidju dovajali nobene energije...
tuintam
# 20.04.2017 ob 14:59
Ob rubidiju sem se spomnil, da v njem poskuša neka skupina (mogoče ista, ne vem), skoraj zaustaviti svetlobo. Mogoče avtorji rubrike o tem več vedo in bi lahko tudi o tem kdaj kaj napisali (če se jim zdi vredno seveda). Ne vem zakaj, ampak božji delec, pa tudi tole (kot nekakšen dokaz ničelne energije), pa razni 'dokazi' da gravitacijske valove zaznavajao... vse to se meni zdi dostikrat samo opravičilo za enormne zneske, investirane v ciklotrone, v Iperje, Ligote ipd. Nimam nič proti znanost in vsem investicijam vanjo, proti dragi 'znanosti' pa veliko. Mogoče ne bi bilo sabo, če bi se avtorji v kakšni analizi dotaknili tudi tega problema. Ali je znaniost danes res sploh še znanost. Veliko največjih odkritij v resnici sploh ni nastalo v dragih laboratiorijih. Marsikdo je zaznanost vse žrtvoval... eni pa samo dobivajo za nič znanosti.
3010eur
# 20.04.2017 ob 07:40
Ko boste odkrili snov s katero boste odpravili lakoto v svetu, javite.