Več kot polovica oz. 52 odstotkov slovenskih podjetij, ki so sodelovala v anketi, je lani za raziskave in razvoj namenila tri odstotke prihodkov ali manj. Foto: BoBo
Več kot polovica oz. 52 odstotkov slovenskih podjetij, ki so sodelovala v anketi, je lani za raziskave in razvoj namenila tri odstotke prihodkov ali manj. Foto: BoBo

Več kot polovica oz. 52 odstotkov slovenskih podjetij, ki so sodelovala v anketi, je lani za raziskave in razvoj namenila tri odstotke prihodkov ali manj. 21 odstotkov jih je za to namenila od pet do 10 odstotkov, 16 odstotkov od tri do pet odstotkov, 11 odstotkov pa je za vlaganja v raziskave in razvoj namenila več kot 10 odstotkov prihodkov.

Največje težave pri vlaganju sredstev v raziskave in razvoj povzročajo prepoznavanje (identifikacija) dejavnosti, ki ustrezajo pogojem za raziskave in razvoj, za namene pridobivanja subvencij ali davčnih olajšav (37 odstotkov), nejasnost ocene davčnega ali drugega organa glede zneska subvencij ali olajšav (32 odstotkov) in nejasni napotki glede pogojev za upravičenost stroškov in njihovega izračuna (11 odstotkov).

Večina oz. 58 odstotkov podjetij je seznanjenih z davčnimi spodbudami v povezavi z raziskavami in razvojem in jih tudi izkorišča, medtem ko je 26 odstotkov slovenskih podjetij z njimi seznanjenih, vendar niso prepričani o tem, katere dejavnosti spadajo na to področje in kako jih dokazati. Z dotacijami za raziskave in razvoj je seznanjenih 37 odstotkov podjetij, medtem ko je 32 odstotkov z njimi seznanjenih, a jih ne uporablja.

Možnosti za izboljšave
Najpomembnejši zunanji dejavniki, ki vplivajo na načrtovanje vlaganj podjetij v raziskave in razvoj, so razpoložljivost usposobljenih in izkušenih raziskovalcev ter stroški raziskav.

"Na področju vlaganj v raziskave in razvoj imajo slovenska podjetja še možnosti za izboljšave, predvsem pri višini sredstev, ki jih za to namenjajo, in pri uveljavljanju davčnih olajšav, ki jih imajo na voljo," je povedala direktorica oddelka za davčno svetovanje pri Deloittu Slovenija Andreja Škofič Klanjšček.

"Splošno gledano, sicer makroekonomski podatki kažejo, da je Slovenija relativno dobro na poti, da doseže strateški cilj EU-ja na področju raziskav in razvoja, ki je, za to področje nameniti tri odstotke BDP-ja, naša država je trenutno pri 2,6 odstotka BDP-ja," je poudarila Škofič Klanjščkova.

Slovenija je letos prvič sodelovala v Deloittovi anketi o vlaganjih v raziskave in razvoj, ki jo izvajajo enkrat letno v prvi polovici leta. Na vprašanja je odgovarjalo 22 slovenskih podjetij.