Dražja goriva, racionalnejše obnašanje kupcev ali večje razslojevanje med bogatimi in revnimi? Foto: European Community
Dražja goriva, racionalnejše obnašanje kupcev ali večje razslojevanje med bogatimi in revnimi? Foto: European Community

Ta signal je bil dodatno okrepljen z gradnjo avtocestnega križa in sistemom neobdavčenega nadomestila za prevoz na delo, katerega višina je odvisna od oddaljenosti.

Jernej Stritih o tem, da so vlade do leta 2008 prebivalstvu dajale ugoden cenovni signal za uporabo osebnih vozil

Ogromno ljudi se mora voziti na delo z avtomobilom, ker druge izbire več nima. Pa ne samo v službo - z ukinjanjem manjših trgovin se moramo peljati kilometre daleč tako rekoč za vsak vijak ali žebelj.

Lučka Kajfež Bogataj o (ne)izbiri

Ljudje zaradi višjih cen goriv učinkoviteje uporabljajo osebni prevoz in večkrat uporabijo javnega, kar bi bilo po Stritarjevem mnenju dobro izkoristiti za izboljšanje ponudbe, saj bi se stroški ob večjem povpraševanju hitreje pokrili.

Stritih je predstavil tudi konkretne podatke. V obdobju med letoma 2008 in 2010 je poraba goriv zaradi podražitev padla za 13 odstotkov, kar je vplivalo tudi na znižanje okolju škodljivih izpustov, ki jih sicer prispeva promet. Stritih je prepričan, da so višje cene goriv ključne za znižanje izpustov toplogrednih plinov in tudi za spremembe navad ljudi.

Energetska revščina?
Nekoliko drugače pa je razmišljala klimatologinja Lučka Kajfež Bogataj, ki je dejala, da bodo višje cene goriv ob "ostalem statusu quo" povzročile še večje razslojevanje, saj si bodo bogati višje cene zlahka privoščili, revni pa bodo živeli v energetski revščini.

Na cene goriv v Sloveniji močno vplivajo trošarine, ki so v letu 2009 dosegle 2,8 odstotka BDP-ja, kar nas uvršča na vrh EU-ja. Stritar meni, da bi morale biti trošarine za pogonska goriva, če želimo omejiti izpuste plinov, takšne, da bo cena goriv visoka oziroma primerljiva s sosednjimi državami. Prepričan je, da bi se kratkoročen negativen vpliv na stroške gospodinjstev in gospodarstva ob vlaganju v javni prevoz odvisnost Slovenije od cestnega prevoza in uvoza naftnih derivatov dolgoročno ob znižanju izpustov zmanjšala.

Lučka Kajfež Bogataj pa meni, da zviševanje cen nafte za zdaj ne bo imelo bistvenega vpliva na porabo fosilnega goriva in tudi ne bo zmanjšalo pritiskov na okolje. Prehajanje na uporabo plina in biomase, kar je za pozitivno označil tudi Stritih, bo po njenem mnenju povzročilo, da se bodo povišale cene tudi teh energentov. "Sploh pa samo cena brez drugih sistematičnih spodbud države ne naredi premika," je poudarila.

Kilometri za vsak žebelj
Tudi javni promet bo po njenem mnenju "težko čez noč postaviti na noge", poleg tega pa se mora ogromno ljudi na delo voziti z avtomobilom, ker druge izbire nima. Podobne razloge za uporabo avtomobila imajo tudi kupci, saj so se zaradi ukinitve manjših trgovin prisiljeni voziti "kilometre daleč za vsak vijak ali žebelj".

Ta signal je bil dodatno okrepljen z gradnjo avtocestnega križa in sistemom neobdavčenega nadomestila za prevoz na delo, katerega višina je odvisna od oddaljenosti.

Jernej Stritih o tem, da so vlade do leta 2008 prebivalstvu dajale ugoden cenovni signal za uporabo osebnih vozil

Ogromno ljudi se mora voziti na delo z avtomobilom, ker druge izbire več nima. Pa ne samo v službo - z ukinjanjem manjših trgovin se moramo peljati kilometre daleč tako rekoč za vsak vijak ali žebelj.

Lučka Kajfež Bogataj o (ne)izbiri