Volkswagen se je zapletel v škandal, ki bo zagotovo imel dolgotrajne posledice. Foto: Reuters
Volkswagen se je zapletel v škandal, ki bo zagotovo imel dolgotrajne posledice. Foto: Reuters
Volkswagen
Volkswagen je izdelal računalniški program, ki omeji izpuhe škodljivih snovi iz vozil v času uradnega testiranja, med normalno vožnjo pa se omejitev izklopi. Foto: Reuters
Volkswagen v ZDA ustavil prodajo dizelskih avtomobilov

Volkswagen so na laži ujeli okoljevarstveniki, ki so želeli s testiranjem emisij dokazati, da so lahko tudi dizelski motorji do okolja prijazni, in spodbuditi druge proizvajalce, naj sledijo Volkswagnovemu vzoru. Mednarodni svet o čistem transportu je potem odkril, da vozila med vožnjo v resnici v ozračje izpustijo 40-krat več škodljivih snovi, kot to dovoljujejo standardi Ameriške agencije za varstvo okolja (EPA), ki so v ZDA glede dizla višji od evropskih.

Okoljevarstveniki so podjetje prijavili EPA in kalifornijskim regulatorjem, ti pa so obtožbo objavili v petek. Preiskava je pokazala, da je Volkswagen izdelal računalniški program, ki omeji izpuhe škodljivih snovi iz vozil v času uradnega testiranja, med normalno vožnjo pa se omejitev izklopi. Podjetje je to na ameriškem trgu počelo sedem let.

Iz nemškega Volkswagna so sporočili, da so po svetu s sporno programsko opremo opremili okoli 11 milijonov dizelskih vozil. "Notranje preiskave so pokazale, da je bil sporen program nameščen tudi na druga dizelska vozila skupine," so sporočili iz Volkswagna.

Grozi jim 18 milijard dolarjev kazni
Volkswagen je zaradi kršitev okoljske zakonodaje zdaj v postopku preiskave, kazni, ki bi jih lahko ameriška Agencija za varstvo okolja izrekla podjetju, pa lahko nanesejo okrog 18 milijard dolarjev. Prodaja Volkswagnovih avtomobilov na dizelski pogon je v ZDA zdaj ustavljena, vpoklicati pa jih bo treba približno pol milijona. Gre za Volkswagnove jette, hrošče, golfe in passate letnika 2014 in 2015 ter audije A3, letnike od 2009 do 2015.

Iz Volkswagna so sporočili, da so za morebitne stroške v tretjem četrtletju že namenili 6,5 milijarde evrov, prilagoditi pa bodo morali tudi poslovne načrte za tekoče leto.

Ob tem je EPA sporočila, da širi preiskavo tudi na druge proizvajalce avtomobilov, ki v ZDA prodajajo vozila z dizelskimi motorji. Na škandal se je z zaskrbljenostjo odzval tudi tiskovni predstavnik Bele hiše Josh Earnest, pri preiskavi sodeluje pravosodno ministrstvo ZDA, zaslišanja pa že napovedujejo tudi v kongresu.

Posebno preiskavo napovedujejo tudi evropski regulatorji, to je zahteval tudi francoski finančni minister Michel Sapin. "Preiskava na evropski ravni je nujna," je dejal in dodal: "Mi smo evropski trg z evropskimi pravili. Ta pravila je treba spoštovati in ta pravila so bila kršena v ZDA." Evropska komisije je sporočila, da je še prezgodaj govoriti o evropski preiskavi, a da razmere zelo resno spremljajo. Preiskavo je napovedala tudi Južna Koreja.

Kakšna bo usoda Winterkorna?
Glavni izvršni direktor podjetja Martin Winterkorn se je opravičil za izdajo zaupanja strank in javnosti ter obljubil, da bo podjetje polno sodelovalo z vsemi preiskavami. V sredo se bo zaradi škandala sestal Volkswagnov nadzorni svet, v petek pa naj bi se sešlo celotno vodstvo podjetja. "Prepričan sem, da bodo zaradi škandala tudi kadrovske posledice, o tem ni dvoma," je za Reuters povedal član nadzornega sveta Olaf Lies, analitiki pa so prepričani, da se bo moral Winterkorn, ki bi mu morali prav v petek pogodbo za vodenje podjetja podaljšati do leta 2018, posloviti.

Na škandal se je odzval tudi vodja ameriške podružnice Volkswagna Michael Horn, ki je priznal, da je bilo podjetje nepošteno do ameriških regulatorjev. "Popolnoma smo zamočili," je dejal Horn.

Želijo si pridobiti nazaj stranke
Iz Volkswagna so v uradnem sporočilu za javnost zapisali, da so družba "na vso moč prizadeva, da bi pojasnili nepravilnosti programske opreme". "Nova vozila z dizelskimi motorji EU 6, ki so danes naprodaj v EU, izpolnjujejo zakonske zahteve in okoljske standarde. Sporna programska oprema ne vpliva niti na vozne lastnosti, porabo niti na emisije. Zato ni razloga, da bi imeli kupci in trgovci glede tega kakršne koli pomisleke. Dosedanje nadaljnje interne preiskave so pokazale, da se ta krmilna programska oprema uporablja tudi v drugih dizelskih vozilih koncerna Volkswagen. Pri večini teh motorjev uporaba programske opreme nima nikakršnih posledic," so sporočili.

"Izstopajo vozila z motorji tipa EA 189, ki jih je bilo v svetovnem merilu skupno prodanih okrog enajst milijonov. Samo pri tem tipu motorja je bilo ugotovljeno izrazito odstopanje med meritvami na preizkusnih napravah in vrednostmi pri dejanski vožnji. Volkswagen si na vso moč prizadeva, da bi s tehničnimi ukrepi odpravil ta odstopanja."

Za pokritje potrebnih servisnih ukrepov in nadaljnjih prizadevanj, da bi pridobili nazaj stranke, namerava Volkswagen v 3. četrtletju tekočega poslovnega leta nameniti okrog 6,5 milijarde evrov.

Padanje vrednosti delnic
Po objavi informacije, da je Volkswagen goljufal, so se delnice trenutno največjega svetovnega proizvajalca avtomobilov v ponedeljek pocenile za 19 odstotkov, kar pomeni, da je podjetje izgubilo 15 milijard dolarjev tržne vrednosti. Padanje vrednosti delnic se nadaljuje tudi danes.

Volkswagen v ZDA ustavil prodajo dizelskih avtomobilov