Kakor koli, v Delu tudi preberemo, da Abramovićeve že deset let ni nihče vprašal, ali je to, kar počne, umetnost. Seveda je vse tole, kar počne, umetnost. Vse je lahko umetnost, o tem ni dvoma. Kot tudi ni dvoma, da je vse tole, kar počne, trivialna umetnost. Foto: EPA
Kakor koli, v Delu tudi preberemo, da Abramovićeve že deset let ni nihče vprašal, ali je to, kar počne, umetnost. Seveda je vse tole, kar počne, umetnost. Vse je lahko umetnost, o tem ni dvoma. Kot tudi ni dvoma, da je vse tole, kar počne, trivialna umetnost. Foto: EPA

Oba sta izredno inteligentna, oba prihajata iz 'dobrih' družin (v jugoslovanskem okviru), oba sta svetovljana, oba sta odšla iz Jugoslavije, oba sta izjemno ambiciozna, oba sta spretna samopromotorja, oba sta del 'zahodnega umetniškega sistema', oba pa sta tudi … brez razvitih umetniških talentov.
V pogovoru, ki sem ga imel z Abramovićevo za TV Slovenija pred približno petnajstimi leti, je veliko govorila o spreminjanju zavesti … No, zdaj v Delu na zadnji strani beremo, da bi spreminjala zavest kar na splošno. Sestavila je celo svojo metodo, ki naj praktikanta pripelje v stik 's seboj' in v 'zdaj'.
Je kje kdo, ki ni 'on sam', in ki ni on sam prav 'zdaj'?
Kaj pomeni spremeniti, razširiti, dvigniti zavest, nisem nikoli razumel. Sem pa tovrstno nakladanje vedno razumel s smislu nadvlade. Tisti, ki 'razume' in je zato superioren, in drugi, ki tega 'ne razume' in je zato inferioren. Mimogrede, sam se z jogo in meditacijo ukvarjam intenzivno že več kot 20 let, pa mi 'dvigniti', 'spremeniti', 'razširiti' zavesti do zdaj še ni uspelo niti za milimeter. Ko rečem intenzivno, mislim intenzivno.
Abramovićeva je vpletena v manjši incident, o katerem piše Bojana Kunst v knjigi Umetnik na delu. Za neki svoj nastop je angažirala večje število mlajših performerk in jim za sodelovanje plačala majhen znesek. Obenem jim je zagrozila z visokimi kaznimi, če bi o vsem skupaj govorile. V nadaljevanju je vsaj ena izmed sodelujočih umetnic zatulila, da je vse skupaj izkoriščanje. Abramovićeva je s svojim odgovorom na ta uporniški krik samo sebe identificirala kot družbenokritično, uporniško umetnico. Kam torej umesti upor proti uporniški družbenokritični umetnici prav to isto družbenokritično uporniško umetnico?
Jennifer Lopez nekje prepeva, da je še vedno Jenny from the block. Nekaj podobnega nam skuša dopovedati Marina.
Da ne bo nesporazuma: povsem v redu je, če Jennifer ali Marina nista več Jenny ali Marina »from the block«. Pač nista. In kaj potem.
Kakor koli, v Delu tudi preberemo, da Abramovićeve že deset let ni nihče vprašal, ali je to, kar počne, umetnost. Seveda je vse tole, kar počne, umetnost. Vse je lahko umetnost, o tem ni dvoma. Kot tudi ni dvoma, da je vse tole, kar počne, trivialna umetnost. Po večini gre za afektirane banalnosti na prvo žogo. Ampak ljudje bodo še kar kampirali in čakali, da jih umetnica sprejme v ordinacijo …