Kolumne
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 3.3 od 35 glasov Ocenite to novico!
false
Francija je aprila letos s Katarjem, od koder je prihajal pomemben del sredstev za džihadiste, sklenila orožarski posel, vreden 6,3 milijarde evrov, vključuje pa 24 vojaških lovcev Rafale. Pariz je postal pomemben oboroževalec tudi Savdske Arabije, ideološkega središča džihadističnih skupin v regiji. Foto: EPA
       Če bi svoj bes - kot vsak pameten vlagatelj - vsaj malo bolj dosledno razpršili okoli, bi naredili več kot vse izredne razmere, spremembe ustave ali okrepitve obveščevalnih služb skupaj.       
false
Trg bisera v prestolnici Bahrajna, prizorišče prodemokratičnih protestov leta 2011 s spomenikom, ki so ga oblasti zaradi njegove simboličnosti za protestnike porušile. Bahrajnu je proteste odločilno pomagala zatreti savdska vojska, ki jo v veliki meri oborožuje Francija. Foto: EPA

Dodaj v

Bodimo besni, ampak naj bo ta bes malo razpršen

Kolumna Borisa Vaseva
17. november 2015 ob 10:04,
zadnji poseg: 17. november 2015 ob 11:48
Ljubljana - MMC RTV SLO

Če kdaj, potem je zdaj, v času kolektivnega šoka, pravi trenutek, da se vprašamo, na koga vse naj bomo besni. Seznam pa je precej daljši od Islamske države.

Da je napad t. i. Islamske države v Parizu svet in še posebej Evropo pretresel neprimerno bolj kot tista v Bejrutu dan prej ali Bagdadu isti dan, ni toliko znak naše hipokrizije kot omejenega dometa naše empatije. Tega ne izpostavljamo kot očitek in moraliziranje, temveč kot izhodišče za poskus spoprijemanja s to kompleksno zgodbo, v katero so bile nehote porinjene žrtve pariških napadov, z njimi pa tudi vsi mi.

Nima smisla izgubljati besed o tem, zakaj napad v Parizu obravnavamo drugače kot podobne ali še hujše tragedije drugod po svetu. Kanalov, ki nas povezujejo, je namreč nešteto in Pariz je nedvomno v središču naše skupne, ne samo politične in gospodarske, temveč, pomembneje, kulturne sfere, ki se razteza vse tam do zahoda Združenih držav Amerike in na katere periferiji je Slovenija. Bejrut in Bagdad imata medtem to nesrečo, da sta onkraj te periferije, kamor naša empatija le stežka seže.

Ravno empatija pa je ključna za razumevanje. In če je razsežnost kulturne sfere tista, ki določa meje empatije, morda vprašanje, koliko libanonskih DJ-jev poznam ali koliko iraških, sirskih ali afganistanskih pisateljev ali pisateljic sem prebral, ni tako odveč, kot se morda zdi v tem trenutku. Kar obsega naša empatija, lahko namreč sproža tudi navale besa, ki smo mu priča te dni.

Manj selektivnosti, prosim
Še posebej pri besu pa bodimo manj selektivni kot do zdaj. Vsaj to smo, brez nepotrebne patetike, dolžni vsem tistim, zaradi katerih se, tako zaverovani sami vase, spet sklicujemo na demokracijo, humanizem, odprtost, "evropskost". Kaj namreč mislimo, ko rečemo, da je demokracija naša največja vrednota? Kdo vse ima pravico do te demokracije? So do nje upravičeni Bahrajnčani, katerih boj za demokratizacijo te Zalivske kraljevine je kraljeva družina tako brutalno zatrla s pomočjo vojske Savdske Arabije? Se še spomnimo, kako so oblasti leta 2011 porušile spomenik na Trgu bisera, simbol prodemokratičnih protestov v prestolnici Manama? Podoben simbol, kot se te dni spremenjen v znak miru širi po spletu.

Perverzen zaplet je namreč, da je ena največjih oboroževalk savdske monarhije ravno Francija, ta branik "humanizma in demokracije". Del (sicer manjši) zadnjega, 10 milijard evrov vrednega posla so tako tudi helikopterji Airbus in patruljni čolni. Če naj bomo mi besni na teroristično skupino Islamsko državo, so lahko bahrajnski aktivisti besni na Hollanda ali Camerona ali Obamo, še dva tesna partnerja savdskega kralja? Kdo se je spraševal, kakšne bodo posledice za regijo, ko je Evropa leta 2011 rušila Gadafija ali ko je Pariz aprila letos Katarju, še eni zalivski monarhiji, prodal 24 lovcev Rafale v vrednosti 6,3 milijarde evrov? Poleg Kuvajta in seveda Savdske Arabije, epicentra vahabizma, je Katar eden glavnih finančnih in siceršnjih pokroviteljev džihadističnih skupin, od Libije do Sirije. Do Pariza.

Koliko besa nam ostane?
Naš kolektivni bes naj bo usmerjen zoper IS, nam govorijo. Nedvomno, naj bo. A naj to ne pomeni, da nam ga je zmanjkalo za druge pojave, ki se medsebojno hranijo. Naj nam ga ostane nekaj za vojne dobičkarje, francoske, ameriške, turške, ruske in druge, ki ne pustijo, da bi Bližnjemu vzhodu zmanjkalo nabojev, naj nam ga ne zmanjka za rasiste, ki svoje sovraštvo do beguncev od petka barvajo tudi v barve francoske trobojnice, naj nam ga ne zmanjka za medije, ki kričijo o napadu na francoski (ali ameriški) način življenja, obenem pa molčijo o življenjih skoraj 500 civilistov, ki so jih po ocenah do zdaj v obstreljevanju položajev IS-ja v Siriji in Iraku uničila francoska, ameriška in druga železna krila "humanizma".

"Zakaj je javno obglavljanje hujše od neselektivnega napada z brezpilotnim letalom," po napadih v Parizu sprašuje Tariq Ali. Prav ima, Zahod ni moralno superioren džihadistom, in naša dolžnost je, da se glede tega nehamo sprenevedati. Oziroma, kot je nekdo zapisal na Twitterju: "Ko bodo mediji govorili, kakšne nacionalnosti so bili teroristi, naj nam povedo še, v katerih državah je bilo proizvedeno orožje."

V trenutkih, kakršen je zdaj, je samo naše sprenevedanje večje od naše žalosti. Če bi svoj bes - kot vsak pameten vlagatelj - vsaj malo bolj dosledno razpršili okoli, bi namreč naredili več kot vse izredne razmere, spremembe ustave ali okrepitve obveščevalnih služb skupaj.

Boris Vasev, MMC
Prijavi napako

Mnenje avtorja ne odraža stališča uredniške politike RTV Slovenija.
Komentarji
razmetan
# 17.11.2015 ob 11:04
Končno en kritičen komentar, ki ne spada v vsesplošno propagandndno novičarstvo, ki v glavnem zgolj nekritično povzema mainstream tiskovne agencije, katere so bolj kot ne PR aparat zahodne korpo-vizije
ipsilon
# 17.11.2015 ob 14:26
Bravo za kolumno!
Mitko
# 17.11.2015 ob 13:27
Popolnoma se strinjam z napisanim.
Ozadje tega sega veliko dalje in globlje v pore imperialističnih držav, ki vedno "pravico" jemljejo v svoje reke, so pa ravno oni tisti ki ogromno pripomorejo k širjenju zla in vojn po vsem planetu!
Vojna je tudi velik biznis za na duhu bolne človečnjake, zato je treba najprej obsodit vzroke, ki pripeljejo do raznih napadov na ljudi. Tudi Evropa ima še kako krvave roke!
Pfej!
staness
# 19.11.2015 ob 19:37
članek, ki ne pove ničesar drugega, kot o nevednosti in zmedenosti avtorja. Krivdo je treba razpršiti, ah, to je izgovor vsakega zločinca,
timeout
# 17.11.2015 ob 22:57
Terorizem je današnja realnost. Terorizem je ekstremizem, ki iztrga humanost iz humanizma. Za morilske akcije ekstremistov ni opravičila. Vse to je res, vendar kaj nam pomagajo besede resnice če ne prepoznamo vzrokov razpadajoče "zahodne" civilizacije. Terorizem je le en izmed simptomov te postopne degradacije. Odmislite terorizem za trenutek in poglejte našo družbo. Čas je, da se zamislimo nad sabo in to bo prvi korak v pravo smer. Tudi kar se tiče razpršitve besa. Ne bom našteval vseh stvari s katerimi se oziroma se ne strinjam v tem članku, kajti mislim da je to predvsem čas, da si vsak zase vzame trenutek za razmislek. Torej, 1. zakaj smo prišli v ta položaj in 2. kako priti iz njega? Kar se tiče plusov in minusov pa si prihranite čas, ta komentar jih ne potrebuje.
pirat1
# 17.11.2015 ob 10:25
Kaj pa bes zoper slovenske vojne dobičkarje?

http://www.cpns.si/aktualno/kdo-je-pomagal-odpreti-vrata-pekla-in-pri-tem-se-zasluzil/

Več kot 130.000 mrtvih, nekajkrat toliko ranjenih, preko milijon razseljenih, pregnanih in izgnanih. Uničena življenja, družine in prihodnost. Dvajset let nebrzdanega in brezobzirnega plenjenja in trganja družbenih vezi. Razkroj. Tako bi lahko leta 2014 opisali območje nekdanje Jugoslavije, triindvajset let po začetku krvavih vojn, ki so začrtale usodo prebivalcev nekdaj najbolj razvite in premožne države drugega, socialističnega bloka.

Svetovna in domača javnost največjo odgovornost za krvavi razpad federacije pripisuje srbskemu voditelju Slobodanu Miloševiću, ki je z nasilnim uresničevanjem projekta Velike Srbije ob pomoči Jugoslovanske ljudske armade (JLA) sejal smrt in trpljenje skoraj povsod po nekdanji Jugoslaviji.

Slovenija je njen razpad prestala najbolje. S peščico padlih v lastnih vrstah in nekaj deset mrtvimi golobradimi naborniki JLA. Toda pozneje je vojne v soseščini z obsežno prodajo orožja izkoristila v svojo korist in izdatno zaslužila. Pri tem ni šlo zgolj za samovoljno in nezakonito prodajo posameznih državljanov, uradnikov ali ministrov, temveč za premišljene odločitve državnega vrha, ki so iz nove, samostojne države naredili vojno dobičkarico. Državni vrh Republike Slovenije je bil tudi tisti, ki je sprejemal odločitve, ki so usodno prispevale k nasilnemu razpletu jugoslovanske krize ali ga celo pospešile.
staness
# 19.11.2015 ob 19:42
Posebnost slovenskih komentarjev, pa tudi avtorjev, je, da je pogostnost njihovega komentiranja obratno sorazmerna njihovi inteligentnosti.
Brokoli1976
# 18.11.2015 ob 22:44
Nigerija, Boko Haram anyone? Zakaj njih Holland ne omeni? Še bolje, zakaj jim ne napove vojne? Saj so isti šmorn kot ISIS.
velenjcan
# 17.11.2015 ob 18:06
Umestno in še kako potrebno pisanje, hvala.
Mašina MSM (mainstreammedia, čeprav človeka kdaj ima, da bi kakšno početje teh medijev prebral kot 'malo slaboumni mediji') se dela, kot da pozablja na železne zakone: ne moreš izvažati vojne k sosedu in pričakovati, da se ti sosed nikoli ne bo postavil po robu - pač s sredstvi, ki jih ima na voljo. In tu ima zahod vklj. s Francijo celo vrsto razlogov za slabo vest, ki se jih ne da skriti v izgovor, da je Bližnji vzhod že zmeraj bil eno samo žarišče. V nasprotnem primeru bi bilo tam, pa ne samo tam precej manj mrtvih.

Hkrati te reči pustijo posledice tudi na notranjepolitičnem planu: Hollandovo trimesečno obsedno stanje, povečevanje policijskega aparata in vpliva, vojska na ulicah... prav gotovo niso znak razvoja k več demokracije in kažejo na to, da se francoska politika zaveda svojih slabosti in - pred bližajočimi se volitvami - svoje podobe v očeh državljanov. Špekulacije o možni vpletenosti tajnih služb (v zvezi z nepojasnjenim vdorom v vojaško skladišče julija meseca, kjer je izginil eksploziv) zaupanja v državo ravno ne krepijo, nasprotno, s tem hranijo hipotetične analogije z 11/9.

Vse kaj drugega je bila reakcija norveške politike ob Breivikovem pokolu - šef države Stoltenberg je takrat rekel: 'Naš odgovor na nasilje je še več demokracije, več človečnosti in manj naivnosti.' Sovražnika namreč ne boš porazil tako, da mu postaneš čim bolj podoben, prim: Jakoba Augsteina
Lora
# 17.11.2015 ob 16:51
Ironično je, kako blizu je razumevanje terorizma, ki ga ima kolumist s tistim, ki ga je imel Bush. On je isoreno verjel, da je odgovor na terorizem demokracija in da je potrbno na bližnjem vzhodu vzpudbuditi nastanek demokracij. Težava je seveda, kakšno svbodo to prinaša. Svobodo od avtorotitarnih režimov. Ali pa bo to tudi svoboda za oblikovanje pravične drube, ali pa svoboda za ubijanje in preganjanje svojih nasprotnikov, političnih in verskih, pa je vprašanje ki se pogosto pozablja.

Drugo vprašane je tudi kakšen vpliv imamo mi na te države. Če trdimo, da ne moremo rešiti njihovih problemov, ne moremo hkratu trditi, da smo krivi za vse kar se dogaja slabega na bližnjem vzhodu. Savdska arabija je močna država s svojimi interesi, ki ne posluša ljudi, ki jipordajajo letala, če tega ne želi. Isto velja za islamiste. Vse te stvari na bližjem vzhodu imajo več veze z njimi samimi, kot pa z nami. Namreč z spopadom kakšno vlogo naj ima islam v sodobnih arabskih državah.
Rossia
# 17.11.2015 ob 16:11
Trg bisera v prestolnici Bahrajna, prizorišče prodemokratičnih protestov leta 2011 s spomenikom, ki so ga oblasti zaradi njegove simboličnosti za protestnike porušile. Bahrajnu je proteste odločilno pomagala zatreti savdska vojska, ki jo v veliki meri oborožuje Francija.

savska arabija -oborožuje> IS
-iz tega sledi:
Francija -oborožuje> IS
1+1=2
endrug
# 21.11.2015 ob 04:43
Ko bi bil svet tako enostaven...
apn6
# 19.11.2015 ob 12:25
Dobra kolumna!
butalc65
# 17.11.2015 ob 15:21
... s vsakim dnem bolj - prihajam do spoznanja, da so naše avtohtone Butale precej razširjene tudi drugod po širnem svetu...

p.s.
V primerjavi s tujimi Butalami - pa so "naše", še prav prijetne....

Sončen Butalski pozdrav iz Butal v Butale.
Angela
# 17.11.2015 ob 14:18
Opravičevanje terorizma je terorizem.
primo9
# 18.11.2015 ob 13:41
Vsi vemo da ni prav da obstreljujejo civiliste, ampak žal ni bolj učinkovitega načina. Prav tako je 150 mrtvih v Franciji precej drugače kot 150 v Beirutu. Obstajajo kalkulacije koliko je življenje vredno in vrednost 150 francozov je veliko večja (ne podpiram tega, samo navajam dejstva). Napadi v Bagdadu so pa del vojne ISISa , ki je povsem blizu Badgadu in ga bo verjetno poskušal zavzeti precej kmalu, zato sploh ni primerljiv s Parizom.
Poleg tega nakup lovcev Katarja nima nobene zveze z Parizom, Savdova Arabija pa sicer je ustvarila ISIS, ampak trenutno ga več ne podpira, jim pa vojna ugaja, saj želijo povečati svojo moč, kar jim uspeva z vojno in migranti. Ne moreš pa enačiti nakupa vojaške tehnologije SA z ISISom.
Boris Vasev
link
Kričanje glede Trumpa še bolj poudarja nerodno tišino glede Obame
40
22. november 2016 ob 06:23 Čim glasnejše je zgražanje ljudi in medijev po svetu ob izvolitvi Donalda Trumpa za ameriškega predsednika, tem bolj je poudarjena tišina večine Trumpovih kritikov glede politik Baracka Obame.
Več novic ...
Kazalo