Kolumne
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 2.4 od 23 glasov Ocenite to novico!
Donald Trump
Na bolj simbolni ravni Trumpovo lomastenje po večletnih ureditvah kaže na to, da je to, kar imamo v EU-ju (mir, relativna blaginja za velik del prebivalstva, relativna varnost) lahko tudi povsem zlahka zrušiti, uničiti. Foto: Reuters
Matjaž Trošt
Matjaž Trošt Foto: MMC RTV SLO

Dodaj v

Carine

Kolumna bruseljskega dopisnika
2. junij 2018 ob 06:43
Bruselj - MMC RTV SLO

Prispeli smo; pred EU in ZDA je hladna trgovinska vojna, ki zgolj s carinami na jeklo ali aluminij verjetno ne bo resneje zarezala v evropsko ali ameriško gospodarstvo, a so ključni posredni učinki, ki jih imajo odnosi zunaj pravil igre mednarodne trgovine na gospodarstvo.

Pri Evropski komisiji in še kje se še naprej izogibajo oznaki, da gre pri novem zapletu zaradi pristopov ameriškega predsednika za trgovinsko vojno. A obenem evropska komisarka za trgovino Cecilia Malmstroem poudarja, da so razmere zelo zahtevne in da se v Beli hiši igrajo nevarne igrice. Nemara včerajšnji ključni poudarek Evropske komisije, ko je začela postopek proti ZDA pred Svetovno trgovinsko organizacijo, je bil, da se brez reda in pravil v mednarodnem trgovinskem okolju sistem lahko preprosto poruši. Da je vsaj zamajan, če ne kar načet, je jasno, vse odkar ameriški predsednik Donald Trump izstopa iz vrste mednarodnih dogovorov predhodnikov. Pariški podnebni dogovor, iranski jedrski program, pravila Svetovne trgovinske organizacije …

Carine so poleg ameriških sankcij po izstopu iz dogovora o iranskem jedrskem programu ena osrednjih trenutnih nevralgičnih točk, kjer se kažejo izrazita razhajanja med siceršnjimi zavezniki (EU in ZDA) in porajajo številni novi dokazi o nepredvidljivosti ameriškega predsednika ter predvsem izrazite nemoči mednarodne skupnosti, v tem primeru EU-ja, glede vplivanja nanj. Vsekakor, trenutna globalna slika je osredotočena na rahljanje posledic Trumpovega lomastenja po mednarodni politično-gospodarski ureditvi. In trenutna slika evropske mehke moči je izrazito zamegljena, kar verjetno frustrira tiste, ki v tej zmedi iščejo ukrepe, s katerimi bi mehčali ostre robove ameriških ukrepov. ZDA so velesila. Tako ali drugače.

Argument moči je presegel moč interesa, ki ga je pred leti nekdo lepo opisal, ko je Nemčija s povešenimi obrazi njenih voditeljev "reševala" bankrotirane evropske banke in s trojko "streznitveno pomagala" nekaterim državam evrskega območja. "Z bankrotiranci se ne da poslovati" mislim, da je bilo takrat vodilo. V tej, zdajšnji zgodbi o carinah ali sankcijah zaradi ameriških sankcij, vezanih na poslovanje z Iranom, bankrotirancev ne omenjamo, omenjamo pa upad potrošniškega zaupanja ter poslovne klime v obdobju, ko evrsko območje slikajo izrazito prijazne napovedi glede gospodarske rasti. Z ovirami na mednarodnih trgih gre ZDA v povsem drugo smer, kot jo za rast in blaginjo predpostavlja moderna ekonomija.

Že zgoraj omenjena evropska komisarka Malmstroem je včeraj med drugim ocenila, da so ameriške carine obžalovanja vredne in da slabijo odnose med obema stranema Atlantika, prav tako krepijo tveganja za resnejše turbulence na mednarodnih trgih. Krepitev trgovinskih zaostritev je kot ključno nevarnost sinoči izpostavil tudi prvi mož nemške zvezne banke Jens Weidmann.

Na bolj simbolni ravni Trumpovo lomastenje po večletnih ureditvah kaže na to, da je to, kar imamo v EU-ju (mir, relativna blaginja za velik del prebivalstva, relativna varnost), lahko tudi povsem zlahka zrušiti, uničiti. Da se meje dajo spreminjati, je v zadnjih letih dokazala Rusija. Nepredvidljivost zdajšnjega mednarodnega okolja je izjemna. Tudi zato je poziv EU-ja k spoštovanju pravil igre, k spoštovanju pravnega reda logičen. Samo s tem lahko EU preživi kot enotna tvorba. V kaosu EU pogojno rečeno ne obstaja, kar se je vsaj delno pokazalo ob migrantskem valu leta 2015, ko se je EU skušal oklepati zakonodaje in pravil, ki niso bila spisana za izredne razmere. Razprava o reformi azilnega sistema, migrantskih kvotah še naprej razdvaja članice, ki pa vseeno želijo napredek na tem področju doseči do konca meseca. Z vsako novo širitvijo ter zdaj z brexitom (ko bo in če bo, bi dodali optimisti) dobivamo jasen dokaz, da tudi meje EU-ja niso večne. Nič ni večno, a za nekatere reči se je pač smiselno postaviti. Zavzemanje za spoštovanje pravil igre, zakonov ter odločitev sodišč je estetski in moralni minimum.

Matjaž Trošt, RTV Slovenija
Prijavi napako

Mnenje avtorja ne odraža stališča uredniške politike RTV Slovenija.
Komentarji
bunta
# 02.06.2018 ob 07:24
Ukrajina ne, kosovo ja, katalonia ne,... Ocitno v evropi mecejo kocke pol pa kar pade tako se odlocijo. Meje premika samo amerika s pomocjo eu birokratov.
blue_night
# 02.06.2018 ob 07:54
mlamat

ZDA so po 2. sv. vojni same preselile 'delavnice' v Nemčijo in na Japonsko - to je bil temelj neoliebralizma. Nemčija in Japonska sta industrijski delavnici, profiti pa se prek londonskega cityja vračajo na Wall street. In takšen sistem je delal, dokler so bile ZDA popolnoma superiorne drugim državam. Danes niso več, zato tudi spremljamo politične pretrese v obliki fašizma.
rubin
# 02.06.2018 ob 09:23
Nič, še posebej sedaj ko se vidi da ZDA ne upoštevajo prava temveč samo silo, je čas da Evropa zgradi močno lastno vojsko in nažene baze ZDA stran. S takimi primitivci se itak ne da pogovarjat. Nemčija itd ima več kot dovolj razvito gospodarstvo za proizvodnjo moderne opreme...pa vojsko se bi uporabilo za zaščito zunanjih mej kot je treba. Upam da se bodo ljudje zavedali pomena vojske, in ne bodo kot ponavadi nasedli na floskule raje za bolnice kot železje bla bla. Ko pravo ne deluje, je čas...
QUENDI
# 02.06.2018 ob 09:43
....ZDA proti vsem....na poti v The last......
blue_night
# 02.06.2018 ob 09:00
Labod
V glavnem tile ukrepi Trumpa so za ZDA po moje pravi.

Po mojem mnenju so carine stvar, ki se jo gredo gospodarstva v razvoju (danes, zaradi politik IMF-ja, se tega revne države ne smejo več iti v tolikšni meri, zato je tudi Afrika ujeta v večno revščino). Trump je s carinami obdavčil reveže in srednji sloj (ki bodo plačali te carine prek višjih cen), nič pa ni naredil za to, da bi službe prišle nazaj v ZDA (razen na začetku mandata (Bannon), kjer je nekim pojetjem dal davčne olajšave, da tovarn niso v naslednjih nekaj letih ne bodo preselile v Mehiko).

Bolj kot ne izgleda Amerika danes popolnoma izgubljena, ujeta med fundamentalistične militariste in skrajne neoliberalce. Vsekakor pa izgublja moč
REsnica
# 02.06.2018 ob 09:32
Mlamat,
očitno se tebi zdi, da imajo zda uravnoteženo mednarodno menjavo.

S petro dolarjem in izvozom nasilja lepo uravnotežijo "izvoz" dolarjev ki so edino zakonito plačno sredstvo za energente savdske arabije& Co.
maja kibira
# 02.06.2018 ob 09:10
Neuravnovesena oseba na celu svetovne velesile je najvecja groznja celemu planetu..odlocno se mu je treba upreti in ga postaviti na stranski tir..naj ga nehajo vabit na razna srecanja in konference..kdo pa u koncni fazi je on da bo zugal in usmerjal cel svet ? Briga naj se zase in ostane na svoji strani luze in svet bo dosti lepsi
DrKult
# 02.06.2018 ob 11:49
mlamat, ne bluzi. Italijani so dolga leta bili v Evropi to, kar je danes v Svetu Kitajska. Proizvajali so poceni kopije izdelkov, ki so jih uvedle zahodne države. Čim jim je kaj v gospodarstvu zaškripalo, so pa devalvirali liro, da so bili njihovi izdelki za izvoz cenejši. Čim so sprejeli euro, so bili prisiljeni s tem početjem končati in posledično imajo že preteklih 10 let "krizo" za katero krivijo EU, čeprav je srž problema v resnici posledica nekonkurenčnega gospodarstva. Nemci niso marke nikoli devalvirali, temveč so investirali v proizvodnjo čedalje višje kvalitete, kar se jim je na dogi rok splačalo. Isto stvar počnejo tudi naprej, Italijani pa se počasi prilagajajo temu sistemu, ker s poceni proizvodnjo pač ne morejo več shajati.
Totalna bedarija je govoriti, da imajo Nemci "kvaliteto glede na ceno" zaradi Italije in podobnih, ker ni bilo pred eurom popolnoma nič drugače. Italijanom bi bie seveda mokre sanje devalvirati valuto v nedogled, ampak na tak način na dolgi rok ne moreš furat gospodarstva.

Sicer pa ne vem, zakaj se o tem sploh pogovarjamo. Vprašanje je, zakaj imajo ZDA z Evropo primanjkljaj v menjavi. In razlog tiči v tem, da ne proizvajajo kvalitetnih proizvodov. Eden se je vpičil v te moje besede, kot da to mislim nasploh za vse ameriške proizvode. To pač ni res. Google, Microsoft, Apple, Amazon itd. so se močno prijeli v EU-ju, izkoriščali so tudi vse mogoče luknje v zakonih v izogib plačilu davkov, česar Trump nikoli ne omeni. A ko govorim o ameriškem KRŠU, ne govorim o teh podjetjih. Vzemimo za primer avtomobilsko industrijo, ki gre Trumpu tako v nos. Bi vi kupili Chevroleta v Sloveniji? Jaz ga ne bi nikoli in nikdar. Kolikor mi je znano, je bil nekaj časa prisoten na našem tržišču, pa se je bil prisiljen umakniti. Zakaj je temu tako? KER JE EVROPI NEPRILAGOJEN KRŠ! Poraba taka kot da je bencin zastonj (kar v ZDA praktično je), grd kot smrtni greh, kvari se pa bolj kot katerikoli drug avto z izjemo kakih kitajskih novincev na trgu. Njihovi proizvajalci avtov niso imeli nič slabših pogojev za nastop na naših trgih, kot jih imajo Korejci in Japonci, pa slednji nimajo problemov. Ker ne proizvajajo KRŠA!
blue_night
# 02.06.2018 ob 11:42
Bolek
Evropa proti Ameriki na more narediti veliko, ker je njen trg za Evropo preveč pomemben.

Ne drži povsem - ZDA imajo popolnoma neuravnotežen proračun, pri čemer še nižajo davke bogatim in korporacijam. Carine pomenijo še nov davek za srednji in nižji sloj. Kot vemo z zgodovine, narod prenese samo toliko, naprej ne gre.
mile952
# 02.06.2018 ob 11:00
Kako se bo ta situacija s carinami razvijala bomo šele videli. Vsekakor se bo potrebno pogovarjati. ZDA imajo velik deficit v trgovinski menjavi tako z Evropo kot z Azijo, najbolj z Japonsko in Kitajsko, zato je reakcija ZDA do neke mere razumljiva. Carine pa vsekakor niso dober ukrep, Pogovori o povečanem uvozu iz ZDA bi bili boljša rešitev. Ne gre samo za carine, gre tudi za ukrep ZDA proti kraji industrijske lastnine, kar je velik problem tudi za EU.
Seveda pa je trgovinska vojna z ZDA za Slovenijo slaba novica. Carine na avtomobile iz EU bi pomenile za Slovenijo težek udarec.
Bolek
# 02.06.2018 ob 10:19
Labod

Res si dal lep primer selite firme Magna v Avstrijo, nimaš prav veliko pojma.
Lastnik Magne je Avstrijec Frank Sronach (originalno ime Franz Strohsack), ki se ja leta 1954 preselil v Kanado kot reven priseljenec. Tam je v garaži začel izdelovati dela za ameriško avtomobilsko industrijo in se počasi razvijal v večje podjetje. Šele leta 1968 je ustanovil firmo Magna in jo preselil v Ameriko, kjer so bili njegovi glavni kupci.

Ker je Avstrijec, je leta 1986 ustanovil firmo Magna Europa in se na stara leta preselil nazaj v Avstrijo.
blue_night
# 02.06.2018 ob 12:22
7up

Na, Financial times (in ne Pravda), iz leta 2016:

https://www.ft.com/content/a7758d5e-8566-11e6-8897-2359a58ac7a5

https://www.economist.com/leaders/2013/1
1/30/die-grosse-stagnation

Ja, problem je, če ima ekonomija rast, ki pa se ne odraža v dvigu standarda delavcev (torej prebivalstva).
blue_night
# 02.06.2018 ob 11:30
7up
Zaradi protekcionizma je tudi prišlo do velike gospodarske krize.

WTF? Nereguliran finančni sektor v ZDA ni imel nič z gospodarsko krizo? Razni CDO-ji, sintetični CDO-ji in podobni finančni nategi, s katerimi se je nekaj milijardna izguba spremenila v trilijonsko, so bili v duhu 'prostega trga'.

Še nekaj o carinah: ZDA so nastale s carinami. Od svojih začektko do konca 1. sv. v. so imele ZDA najvišje carine na svetu, saj so ščitile svojo industrije. Danes, ko so najmočnejša država na svetu, so carine seveda bedasta stvar, ampak desničar Trump ve že bolje.
7up
# 02.06.2018 ob 11:25
Vidim, da sta oglasila dva "klovna" , ki sta prebrala eneg ali dva Damjanova bloga in mislita, da sta sedaj pojedla vso pamet sveta.

Po tej skrajno poenostavljeni logiki ima tudi Ljubljana veliko prednost pred npr. Mursko Soboto. Ali pa recimo Sežana pred Lendavo. Najbolje, da vsaka občina uvede svojo valuto. Koliko bo to novih delavnih mest :) he he

Stvar, ki jo v svojem skrajnem poenostavljanju pozabljate je dejstvo, da stroški posameznega izdelka/storitve niti približno ne nastanejo lokalno.

Avto npr je npr iz nekaj tisoč komponent, ki jo dostavljajo dobavitelji(veliko teh je tujih). Potrebno je tudi kupiti energijo(večinoma gre za premog in nafto). Znanje, orodja, tuje licence.... vse to vpliva na končno lastno ceno izdelka. Strošek dela je navadno samo manjši strošek.

Enako velja tudi s carina - ukrep vedno ni samo enostranski. Vedno pride račun v takšni ali drugačni obliki. Zaradi protekcionizma je tudi prišlo do velike gospodarske krize.

Ja Nemčija je na splošno znana po mizernih plačah. Nemci množično bežijo v države kot so Madžarske in Slovenija!
DrKult
# 02.06.2018 ob 10:28
Mlamat Trgovinsko vojno je začela EU (v glavnem Nemčijo) s svojim stalnim trgovinskim presežkom. Mednarodna trgovina mora biti izravnana. ZDA so že več let opozarjale EU naj neha s to prakso, vendar je bil Obama prevelika reva, da bi kaj storil glede tega.
Če ne gre zlepa, gre pa zgrda.


Enim ni pomoči. Kaj ti zgleda, da živimo v planskem gospodarstvu, da bi lahko Nemčija izravnala trgovino? Razlog, zaradi katerega ima Nemčija presežek, tiči v tem, da proizvajajo KVALITETO, američani pa KRŠ. Japonci in Korejci nimajo težav prodajat svojih izdelkov v EU, pa nimajo nič boljših pogojev kot ZDA. Ampak prodajajo kvaliteto in ne krš!
bruhnmici
# 02.06.2018 ob 07:27
Kaj se nas sploh še fopa z izrazom predvidljivo stanje? Bolj kot je nepredvidljivo, bolj nas držijo v primežu, da se sprotno, vsak dan zapravlja energija za prilagajanje. In to lutkarjem zelo koristi. Že Bombama črni je bil igralec, ta je še večji. Naslednji? Kim Kardashian mogoče?
Capitalism
# 02.06.2018 ob 13:49
Dr Kult

Zakaj naj bi EU imela enake carine kot jih imajo ZDA?

Enake carine za ZDA izdelke. Clovek, tudi EU nima enakih carin za vse drzave, vprasaj samo kitajske proizvajalce jekla :D. Mater ste smesni. Obstajajo bilateralni dogovori - EU in USA lahko spremenita carine med sabo, in to loceno od ostalih drzav. Kaksna diskriminacija neki...
DrKult
# 02.06.2018 ob 13:18
Capitalism, ti celo stvar poenostavljaš. EU carina ni za ZDA izdelke, ampak za vse tuje izdelke! In zakaj bi morala EU zniževati svoje carine na raven, kot jih imajo ZDA? Kaj so oni nek standard, kateremu se moramo mi prilagajati?
Razlika v povprečnih carinah med ZDA in EU je predvsem posledica različnih sosedov. Medtem ko imajo ZDA za svoje sosede bogato Kanado na eni in Mehiko, ki je malo revnejša od Hrvaške, na drugi strani, smo mi obkoljeni z revnimi državami, katerih delovna sila je prilično nizka.
Sploh pa so povprečne EU carine visoke predvsem na račun hrane. Za razliko od štancanja plastičnih vrečk, za katere ti je res vseeno, kje se proizvajajo, je za vsako državo ekstremno pomembno, da ima svoje kmetijstvo, ker je sicer popolnma odvisna od tujcev, kar je totalni no-go, sploh v kriznih časih in v časih vojne.
CAP je sicer razmeroma beden, ker vedno nekaterim državam daje boljšo pozicijo od ostalih, ampak je vseeno edini garant, da naši lastni kmetje ne propadejo na račun uvoza.
Obenem je potrebno upoštevati tudi to, da ima EU izjeme za carine za ogromno količino masovno produciranih izdelkov, v kolikor se jih proizvaja na njenih tleh in enako imajo tudi ZDA. Posledično ima BMW največjo fabriko v Ameriki, Kia, Hyundai itd. pa proizvajajo avte na evropskih tleh.

Še enkrat sprašujem: zakaj naj bi EU imela enake carine kot jih imajo ZDA? In zakaj naj bi bile točno ZDA standard? Imamo tudi gromozansko blagovno menjavo s Kitajci - zakaj ne bi torej imeli istih carin kot Kitajci? Ali pa Japonci? Mislim, to je totalni debilizem. Vsaka država (ali carinska unija) določa svoje carine, pomembno je edino to, da ne diskriminira posameznih držav.
Bolek
# 02.06.2018 ob 12:40
Če že govorite o avtomoblih, si oglejte, katere države izvažajo največ avtomobilov v ZDA.

V Milijardah Dolarjev letno (lto 2017):
Mehika 46,6 milijarde $
Kanada 42,5
Japonska 32,8
Nemčija 20,2
J. Koreja 15,7
V. Britanija 8,6
Italija 4,8
Švedska 2,0
Slovaška 2,0
Kitajska 1,5

Kar nekaj presenečenj, ali ne?

Iz teh podatkov bi jaz sklepal, da Kitajska ne bo preveč prizadeta, če Trump uvede carine na avtomobile.
7up
# 02.06.2018 ob 12:40
Capitalism

Trenutne carine med ZDA in EU so skoraj ničelne. Če ima EU na določenem segmentu malo višje, ima pač na drugem nižje. Končna bilanca ukrepov je ničelna.

EU avtomobilski trg je bil za ameriška proizvajalce zgodovinsko dokaj nepomenben. Precej bolj pomenben je zanje npr. trg Krme in Kmetijskih produktov.
DrKult
# 02.06.2018 ob 12:31
7up, strinjam se z večino tega, kar pišeš, vendar pa ima v tem primeru blue_night prav. Med letoma 1920 in 1930 je v ZDA nastajal balon kot posledica prevelike količine denarja v obtoku, kar je za posledico imelo ogromne špekulacije na delniških trgih. FED je v paniki naredil tisto potezo, ki je sodu izbila dno in sicer s tem, ko je skušal ustaviti napihovanje balona tako, da je zmanjšal količino denarja v obtoku za več kot 30%. Spremembo so uvedli prehitro in to v momentu, ko je industrija potrebovala likvidnost. S tem se je začela kriza. Reed Smoot in Willis Hawley sta hotela industrijo rešiti s tem, da sta uvedla carine na nekaj več kot 2000 izdelkov iz vsega Sveta, partnerske države pa so se na to odzvale s povračilnimi ukrepi in devalvacijami valut, kar je stvar seveda še bistveno poslabšalo. Med letoma 1933 in 36 so skušali z reformami, ki se jih je kot skupek prijelo ime "New Deal" zadevo sanirati, vendar so posledice v tujini bile že pregloboke, posledično Hitler.

Nimaš torej narobe v smislu analize celostnega problema, vendar pa se je protekcionizem res razvil kot posledica začetka recesije in ni bil vzrok zanjo.
blue_night
# 02.06.2018 ob 12:26
7up

Niti ne vem, čemu se kregava: oba se strinjava, da je kapitalizem edini dober sistem. S tem da jaz menim, da to kar imamo danes, ni kapitalizem, ampak dikatura korporacij. Kot rečeno, od konca 2. sv. v. do Reagana je svet imel rast, kakršne nismo imeli še nikoli v zgodovini. Po Reaganu in Thatcherjevi se je vse skupaj sesulo.
blue_night
# 02.06.2018 ob 12:06
7up
https://krugman.blogs.nytimes.com/2009/1
1/30/protectionism-and-the-great-depression/

Protectionism was a result of the Depression, not a cause.
blue_night
# 02.06.2018 ob 12:02
7up

Ideje o podplačanosti so samo blodnje nekaterih posameznikov....

Lahko da so blodnje, ampak plače Američanov in Nemcev de facto stagnirajo že desetletja, medtem ko najbogatejši sloj raste. In na oblasti je Trump. In ko bo njemu spodletelo, bo na oblasti še hujša klika.
blue_night
# 02.06.2018 ob 11:57
7up

Jaz govorim o krizi 2007.

Tudi tvoja razlaga velike krize je napačna. Tule imaš Milton Friedmana:

Monetarists follow the explanation given by Milton Friedman and Anna J. Schwartz. They argue that the Great Depression was caused by the banking crisis that caused one-third of all banks to vanish, a reduction of bank shareholder wealth and more importantly monetary contraction by 35%.

Kriva je biča torej deflacija.
blue_night
# 02.06.2018 ob 11:45
7up

Ne, šlo je za šolski primer nereguliranega kapitalizma. Z novimi finančnimi inštrumenti, do katerih je Wall Street lahko prišel zaradi deregualcije, se je vsaka izguba nekajkraj pomnožila. Na koncu si imel hipotekarni trg, ki je bil vreden x dolarjev, na njega pa je stavilo 1000*x kapitala. Ko se je trg sesul, so se izgube večal kot snežna kepa.

Kapitalizem več ali manj od 2. sv. v. do Reagana ni imel neke bistvene krize. Potem pa so 'prostotržniki' (ki s prostim trgom nimajo veze, pač pa cuzajo državo) zadevo spremenili.
7up
# 02.06.2018 ob 11:30
el CARTEL

Bomo videli, če boš tudi tako užival, če državi zmanjka denarja za izplačevanje socalinih pomoči he he

Nekateri pozabljate, da je Slovenija izrazito izvozno gospodarstvo. Če bo padel izvoz vam bo zelo hudo...

Druga, bi se pa lahko vsaj malo izobrazil. Zaradi globalizacije se je nekaj 100 milionov, mogoče celo miliard ljudi rešilo revščine. Seveda nekateri v svojem egoizmu tega ne morete nikoli videti.

Seveda je pa vsaka konkurenca za nesposobne grožnja!
runcajz
# 03.06.2018 ob 17:34
@el CARTEL

Problem je tem, da teh carin, kot opisuješ zgodovinski razvoj, ne uvajajo države v razvoju ampak najbolj razvita država na svetu , ZDA, da bi z njimi prisilila prizadete k pokorščini !

Mar po tvoje ZDA niso globalizator ? Trump ja pač sveto prepričan, da bo naredil svet po svojih otročjih predstavah, pozablja pa, da smo v 21.stoletju in ne sredi 20. stoletja. Se je pač prepozno rodil , ima pa miselnost prejšnjega stoletja. K sreči so še drugi igralci na šahovnici sveta !
Bolek
# 02.06.2018 ob 13:03
Še največji proizvajalci avtomobilov na svetu v letu 2017:

Kitajska 29 miljonov avtomobilov na leto
ZDA 11,2 miljonov avtomobilov na leto
Japonska 9,7 miljonov avtomobilov na leto
Nemčija 5,6 miljonov avtomobilov na leto
DrKult
# 02.06.2018 ob 12:58
7up, saj zato pa pravim, da se v večini strinjam s teboj. Edino, kar sem spodbijal je to, da je krizo povzročil protekcionizem. V tem ima pač blue night prav, ker je protekcionizem bil posledica že začete krize.
borut-blas
# 02.06.2018 ob 12:55
7up
marx in kitajska
oglej si ta video
povezava
7up
# 02.06.2018 ob 12:41
borut-blas

Kitajci imajo kaj Marx-ovega kvečjemu v grbu :)
7up
# 02.06.2018 ob 12:38
Protectionism, such as the American Smoot–Hawley Tariff Act, is often indicated as a cause of the Great Depression, with countries enacting protectionist policies yielding a beggar thy neighbor result.[73][74] The Smoot–Hawley Tariff Act was especially harmful to agriculture because it caused farmers to default on their loans. This event may have worsened or even caused the ensuing bank runs in the Midwest and West that caused the collapse of the banking system. A petition signed by over 1,000 economists was presented to the U.S. government warning that the Smoot-Hawley Tariff Act would bring disastrous economic repercussions; however, this did not stop the act from being signed into law.

Governments around the world took various steps into spending less money on foreign goods such as: “imposing tariffs, import quotas, and exchange controls”. These restrictions formed a lot of tension between trade nations, causing a major deduction during the depression. Not all countries enforced the same measures of protectionism. Some countries raised tariffs drastically and enforced severe restrictions on foreign exchange transactions, while other countries condensed “trade and exchange restrictions only marginally”:[75]

“Countries that remained on the gold standard, keeping currencies fixed, were more likely to restrict foreign trade.” These countries “resorted to protectionist policies to strengthen the balance of payments and limit gold losses.” They hoped that these restrictions and depletions would hold the economic decline.[75]
Countries that abandoned the gold standard, allowed their currencies to depreciate which caused their Balance of payments to strengthen. It also freed up monetary policy so that central banks could lower interest rates and act as lenders of last resort. They possessed the best policy instruments to fight the Depression and did not need protectionism.[75]
“The length and depth of a country’s economic downturn and the timing and vigor of its recovery is related to how long it remained on the gold standard. Countries abandoning the gold standard relatively early experienced relatively mild recessions and early recoveries. In contrast, countries remaining on the gold standard experienced prolonged slumps.”[75]
In a 1995 survey of American economic historians, two-thirds agreed that the Smoot-Hawley tariff act at least worsened the Great Depression.[76] However, many economists believe that the Smoot-Hawley tariff act was not a major contributor to the great depression. Economist Paul Krugman holds that, "Where protectionism really mattered was in preventing a recovery in trade when production recovered". He cites a report by Barry Eichengreen and Douglas Irwin: Figure 1 in that report shows trade and production dropping together from 1929 to 1932, but production increasing faster than trade from 1932 to 1937. The authors argue that adherence to the gold standard forced many countries to resort to tariffs, when instead they should have devalued their currencies.[77] Peter Temin argues that contrary the popular argument, the contractionary effect of the tariff was small. He notes that exports were 7 percent of GNP in 1929, they fell by 1.5 percent of 1929 GNP in the next two years and the fall was offset by the increase in domestic demand from tariff.[78]
borut-blas
# 02.06.2018 ob 12:37
iz dneva v dan bolj verjamem da je edini sistem na svetu , ki ima rep in glavo kitajski ...
ko so kitajci povezali svojega konfucija z marxom in pragmatično filozofijo so ustvariji nekaj novega., kar ljudje očitno ne dojemajo ...
pragmatični komunizem na temelju konfucijske morale je največ . kar je človeštvo do sedaj zmoglo ponuditi
slej ko prej bo ta model zavladal svetu, če ne verjamete boste čez nekaj časa , ko se bo kapitalizem zahodnega tipa zrušil sam vase
ni važno katere barve je mačka važno da lovi miši - to pravijo kitajci
na zahodu in tudi pri nas pa je predvem važna barva mačke, če pa ujame kakšno miš ni tako pomembno
RJSlo
# 02.06.2018 ob 12:33
No ja. Bravo Doni. Zdfaj pa ukini sankcije Rusiji in nabij sankcije EU.
7up
# 02.06.2018 ob 12:29
blue_night

Bravo, še 1x več si uspel dokazati vso svojo funkcionalno (ne)pismenost jaz dam podatek za zadnjih 10 let, ti prilepiš članek iz 2009, ki obravnava še starejše obdobje :)

Nekateri pozabljate, da je Nemčija pred 20. leti veljala za evropskega bolnika.

Takrat so imeli preprosto prevelike plače glede na svojo produktivnost. S liberalnimi reformami social-demokratov so postali tako konkurenčni.
blue_night
# 02.06.2018 ob 12:24
7up
Nemška povprečna plača je v zadnjih 10-tih letih zrasla cca 20- 25%. V tem času smo imeli 10% inflacijo.

Ne.

https://www.diw.de/sixcms/detail.php?id=
diw_01.c.342374.de

Net real wages in Germany have hardly risen since the beginning of the 1990s. Between 2004 and 2008 they even declined. This is a unique development in Germany-never before has a period of rather strong economic growth been accompanied by a decline in net real wages over a period of several years.
blue_night
# 02.06.2018 ob 12:20
7up

Ravno obratno - večina se strinja s Krugmannom, obratnega mnenja so neoliberalni zeloti, ki s temi lažmi argumentirajo, zakaj revne države ne smejo posegati po protekcionizmu (čeprav so, npr. ZDA, ravni zaradi tarif, ki so njihovo industrijo ščitile pred Britanci, postale najmočnejša država na svetu). Ja, protekcionizem pa je naredil krizo še globjo.
7up
# 02.06.2018 ob 12:12
blue_night

Nemška povprečna plača je v zadnjih 10-tih letih zrasla cca 20- 25%. V tem času smo imeli 10% inflacijo.

O kakšni podpalačanosti konkretno govoriš? Boljše urne postavke v bistvu od nemških sosed dosegajo samo v Luxembourgu in Švici. Torej?
7up
# 02.06.2018 ob 11:58
mlamat

Plače so odvisne od ponudbe in povprašanja. Nemčija razen pri minimalni plači, tega segmenta ne regulira. Ideje o podplačanosti so samo blodnje nekaterih posameznikov....
mlamat
# 02.06.2018 ob 11:54
@DrKult

Lažje bo izstopiti iz €, kot pa iz Italijana narediti Nemca.
7up
# 02.06.2018 ob 11:42
blue_night

Ja šlo je za šolski primer dolžniške krize. V Evropi so se določene države prekomerno zadolževale za kupovanje socialnega miru in umetno dvigovanje standarda. V ZDA so podobno počeli posamezniki s kreditiranjem za nakupovanje nepremičnim.

Sploh pa to ni pomenbno. Velika gospodarska kriza, ki je nastala zaradi protekcionistični politik je bila v pred cca 90-timi leti!
7up
# 02.06.2018 ob 11:39
Capitalism

Dejnstvo je, da so določene panoge v ZDA nekonkurenčne. Podobono kakor tudi v EU ne morejo več delovate ogromne teksilne manufakture. Sicer gre za čustveno področje. Vendar dejstvo je, da te industrije že sedaj ustvarjajo zanemarljiv delež bdp.

Btw: Pred nekaj leti smo imeli priložnost, da bi se ZDA in EU zlile v eno gospodarsko območje, kjer bi enaka pravila veljala za vse.
Bolek
# 02.06.2018 ob 11:38
Evropa proti Ameriki na more narediti veliko, ker je njen trg za Evropo preveč pomemben.
Če se bo pomembnost ameriškega trga za Evropo nekoč zmanjšala, šele potem bo Evropa lahko kaj naredila.
blue_night
# 02.06.2018 ob 11:37
7up

Ja, zadnja je bila kar velika - težko je v neoliberalnem kapitalizmu vedeti, katero krizo ima človek v mislih.

Ne, ni bila dolžniška kriza, bila je kriza nereguliranega kapitala. Kapitalizem je do Reagana fural povsem normalno, brez večjih pretresov. Če pa ti z raznimi CDO-ji daješ izpostavljen kapital na steroide, bo stvar seveda razneslo.
infostriker
# 02.06.2018 ob 11:10
Supper, zdej samo še počakmo da Microsoft dvigne cene oblačnih storitev.
tuintam
# 02.06.2018 ob 10:17
Pričakujem nadaljevanje Vojne zvezd v kakšnem Palpatineu... Realno pa mene ZDA vse bolj na Severno Korejo spominjajo. Trump bi se lahko s čim drugim identificiral, ne pa s tem.
Ni_Nicka
# 02.06.2018 ob 10:14
Te debate o carinah so pomembne za razvoj nadaljnih trgovinskih vojn.
7up
# 02.06.2018 ob 12:37
DrKult

Seveda stvari niso enostavne in odvisne samo od ene zadeve. Samo ravno protekcionizem je Finančno krizo(v kateri bi investitorji pač izgubili ogromno prihrankov in naložb) spemenil v depresijo.

https://en.wikipedia.org/wiki/Smoot%E2%8
0%93Hawley_Tariff_Act je bila glavna "žival", ki je spožila pravi problem.

Namesto navadne finančne krize, kjer se je FED ubopno odzval so dobili resen problem....
7up
# 02.06.2018 ob 12:31
blue_night

to ravno ne bo držalo, leta 1973 so imele ZDA veliko gospodarsko krizo. V končni fazi je ta ista kriza tudi "ubila" Yugoslavijo.
Kazalo