Kolumne
(4)
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 3.2 od 9 glasov Ocenite to novico!
V Kamniku je bilo enkratno vzdušje, množica gledalcev je ploskala zlasti Primožu Rogliču in domačinom Luki Mezgecu, Tadeju Pogačarju in Roku Korošcu. Foto: www.alesfevzer.com
Marko Radmilovič. Foto: Anže Vrabl

Dodaj v

Diktatura asfalta

Tedenska glosa Vala 202
19. junij 2018 ob 16:51
Ljubljana - MMC RTV SLO

Prejšnje dni smo uživali v prenosu kolesarske dirke po Sloveniji. Bila je promocija, da so tur operatorji vriskali in bil je enkraten športni uspeh. Domovina v živo je bila presenečenje celo za Slovence! Predvsem za tiste, ki so jim plaže tretjega sveta bolj domače od Kozjanskega. Ki so bili večkrat v Katmanduju kot na Celjski koči. Ki poznajo Bangkok natančneje kot Mursko Soboto.

In tako naprej in tako nazaj. Od zgoraj, kajti organizatorji so poskrbeli za fantastične posnetke iz helikopterja, je bilo sicer zaznati primarno slovensko prostočasno dejavnost – ki je seveda zidanje ... Pa pustimo stanovanjske hiše, nekje moramo živeti. Govorimo predvsem o gostih nasadih garaž, prizidkov, gospodarskih poslopij, koč, drvarnic in nadstreškov. S tem in seveda z barvami fasad imamo na Slovenskem, za razliko od Francozov, veliko veselje. A ta pripomba ne spremeni podobe, nad katero se je navduševala Evropa; Slovenija je radikalno zelena in pokrajina je prekrasna. Z obema pojavoma pa prebivalci nimamo neposredne povezave.

Imamo pa jo s cestami. Kolesarji se namreč vozijo po cestah in petdnevna mednarodna kolesarska inšpekcija je razkrila vso bedo slovenskih regionalnih in lokalnih cest. Zaplata pri zaplati, luknja pri luknji. Pa ne le asfaltna prevleka. Bankine, nagrizeni robovi, socialistične obcestne oznake. Manjkajoča ali neobstoječa signalizacija. Rjaveče ograje. Nepokošeno zelenje. Čudaški pločniki. Odsotnost kolesarskih poti. Pa govorimo o elitnih cestah, ki jih je vodstvo dirke, predvidevamo, še posebej natančno izbralo …
Ta oddaja nima nobenega namena osirati cestne infrastrukture, ampak se do katastrofalnih cest opredeliti na povsem teoretski ravni.
Gre pa tako.

Imamo demokracijo. In imamo slabe ceste.
Imamo visoko gospodarsko rast. In imamo slabe ceste.
Imamo socialno državo. In imamo slabe ceste.
Imamo pametne, sposobne in prodorne podjetnike. In imamo slabe ceste.
Imamo vrhunski šport. In zanič ceste.
Imamo neverjetno geostrateško lego. In imamo slabe ceste.

Nihče, seveda znotraj omikanega sveta, nima več slabih cest. Kategorija je bedasta, absolutno zastarela. S slabo cestno infrastrukturo so v veliki meri opravile celo postkomunistične države evropskega vzhoda, da o zahodni, severni in južni Evropi ne govorimo. Ceste, nekoč temelj civilizacije, so na ta način ponižane. Nič posebnega niso. Postale so samoumevne. Nobeni imperiji se več ne širijo zaradi dobrih in razvejanih cest. Graditev in vzdrževanje cest sta postala v razvitih državah avtomatizirana, podobno kot je avtomatiziran dostop prebivalstva do električne energije, vode in komunalnih storitev. Le pri nas se ta, trdimo, da bolj mentalni kot infrastrukturni premik, ni zgodil. Čemu?

Pri nas na asfalt še vedno gledamo kot na najredkejšo mogočo dobrino. Kot bi šlo za črno zlato, ne pa za mešanico gramoza in odpadka pri pridobivanju nafte. Sploh pa ni sprejemljiv argument, da za asfaltiranje ni denarja. Skozi okno ga lopatamo z referendumi, odškodninami, izgubljenimi tožbami in preostalimi demokratičnimi procesi. Povedano drugače: če imamo dovolj denarja za demokracijo, bi ga morali imeti tudi za asfalt.

Pri nas je asfaltna cesta še vedno zlato tele, h kateremu molimo. Dokaz za trditev sledi v naslednjih mesecih, ko bodo pred lokalnimi volitvami župani asfaltirali in rezali trakove kot pobesneli. Na vrhu vseh dosežkov posamezne občine bodo še vedno in samo asfaltne ceste. Če parafraziramo nesmrtnega Kartezija: "Asfaltiram, torej sem!" Akoravno ima kvadratni meter asfalta svojo ceno – podobno kot ploščice, tlakovci, strešna kritina in fasada – je polaganje asfalta na Slovenskem ultimativni fetiš. Sončna elektrarna je običajna investicija v obnovljive vire, pet kilometrov asfalta pa nacionalni praznik …

Praksa je zamotana. Kategorizacija cest odgovornost za mizerno stanje državnih in občinskih cest razprši do nerazpoznavnosti in tako ni nihče resnično odgovoren za katastrofalno stanje prometnic nižjega reda … Infrastrukturni denar še vedno najraje investiramo v najljubšega otroka v družini, ki je seveda avtocestni križ. Lokalci, regionalci, občani, vaščani in kolovozarji smo obsojeni na kruto realnost. Ki jo je spoznal tudi cvet svetovnega kolesarstva.

Kolesarski mit govori o tem, kako lokalne skupnosti, ko izvedo, da gre trasa francoske pentlje skozi njihovo občino, nemudoma na novo asfaltirajo cesto. Po tej logiki dvignemo roko za kolesarsko dirko po Sloveniji, ki bi imela kakšnih 365 etap.

Marko Radmilovič, Val 202
Prijavi napako

Mnenje avtorja ne odraža stališča uredniške politike RTV Slovenija.
Komentarji
maratonc73
# 20.06.2018 ob 11:59
(..Praksa je zamotana. Kategorizacija cest odgovornost za mizerno stanje državnih in občinskih cest razprši do nerazpoznavnosti in tako ni nihče resnično odgovoren za katastrofalno stanje prometnic nižjega reda … )

..čeprav "zanimiv" prispevek je na nekaterih mestih precej "mimo".. zgornji citat je en primer, ki ne drži: kategorizacija cest nima nobene povezave z mizernim stanjem naših cest - čeprav je tudi ta ocena lahko predmet debate.. V Sloveniji - za razliko od npr. sosednje Hrvaške - imamo le dva upravljalca cest a) državo (za državne c.) in b) občine (za občinske c.). Točno se ve, kdo je za kaj odgovoren! Tukaj izgovorov res ne more biti, po mojem mnenju uporabniki še premalokrat "kličemo na zagovor" upravljavce naših javnih cest - npr. za ukrepanje ob prometno nevarnih lokacijah ipd.
.."mizerija" je bila - po mojem mnenju - predvsem vidna zaradi dejstva, da je bila trasa speljana po prometno manj obremenjenih državnih cestah - verjetno tudi zaradi razloga manjših zastojev / nejevolje državljanov..
AlBundy
# 19.06.2018 ob 17:02
Nič čudnega, ko pa gre večina prispevka za uporabo cest, katerega vozniki plačujemo ob registraciji, za železnice. Te pa so tako sinonim za jamo brez dna ...
Bubi
# 19.06.2018 ob 22:24
ceste so res slabe, po drugi strani pa ljudje zganjajo štalo, če je treba kje stat na semaforu zaradi del na cesti. bo potrebno tudi malo strpnosti.
Javorovina
# 19.06.2018 ob 17:26
Haha:D
(kakšnih 5 kilometrov, vsako leto se pet dodatnih metrov zaflika)
Kazalo