Kolumne
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 1.8 od 10 glasov Ocenite to novico!
Sedež Evropske komisije v Bruslju
Veliko večja težava kot morebitna Evropska unija več hitrosti je morda EU brez hitrosti. Foto: EPA
Matjaž Trošt
Matjaž Trošt Foto: MMC RTV SLO

Dodaj v

Evropa brez hitrosti

Kolumna bruseljskega dopisnika Matjaža Trošta
11. februar 2017 ob 06:16
Bruselj - MMC RTV SLO

Razprava o Evropski uniji več hitrosti se znova vrača v ospredje. Po več letih - če ne desetletjih - večhitrostnega povezovanja je neresno razpravljati o tem, da Evropa dveh hitrosti prinaša grožnjo razpada. Grožnja obstaja že brez tega.

Evropska unija je projekt več desetletij razprav o tem, kaj je najboljše za države članice, posledično torej, kakšna je najboljša oblika sodelovanja med državami za vas, prebivalstvo te povezave. Seveda ni nujno taka, kot bi si jo vsak želel, a če zadeve pogledamo skozi prizmo siceršnjih razmer v Evropi v zadnjih stoletjih, potem se moramo strinjati, da je ideja zelo uspešna. Na območju Unije namreč vojne ni bilo že sedem desetletij. Če se komu zdi to premalo, potem je očitno, da največji dosežek najuspešnejšega mirovnega načrta v zgodovini jemlje preveč zlahka.

Voditelj poljske vladajoče stranke Jaroslaw Kaczynski je med tednom svaril, da bi koraki za oblikovanje Evrope dveh hitrosti vodili v razpad Unije. Bojim se, da se poljski politik moti, razen če meni, da bi morali namesto več hitrosti dejansko državam članicam vsiliti dve hitrosti. Znotraj evropske povezave lahko naštejemo več kvaziorganizacij, ki jim je skupno ravno to, da so naredile korake naprej znotraj siceršnjih okvirov Evropske unije. Evrsko območje je eden od primerov, kako deluje večhitrostna Unija. Schengensko območje brez notranjih meja, trenutno res z začasnimi nadzori, je druga zgodba. Potem imamo še različne pristope glede posamičnih politik, na primer pri notranjih zadevah, kjer nekaj držav preprosto ne sodeluje v enotnem okviru. To je preprosto posledica dejstva, da je Evropska unija v svojem bistvu politični projekt, njegova političnost pa omogoča različne načine sodelovanja, ki lahko sledijo stališčem posamičnih držav Unije.

Konec koncev bi se morali zavedati, da ravno Evropska unija, ki predpostavlja več ravni intenzivnosti sodelovanja, državam, kot je Poljska, omogoča držanje ob strani glede migrantske politike. Prav tako državam, ki so neto prejemnice iz evropskega proračuna, omogoča, da dejansko za svoje članstvo v Uniji dobijo več, kot zanj prispevajo. To nikakor ni znamenje enotne Evropske unije, temveč dokaz ideje skupnega interesa; težko je trgovati s tistimi, ki imajo nič ali premalo.

Lani jeseni je Eurobarometer objavil raziskavo javnega mnenja glede Evrope dveh hitrosti. Stališča vprašanih so ponudila izrazito razdeljenost med obema pogledoma, pri čemer je vseeno več vprašanih menilo, naj države, ki to želijo, krepijo vezi brez čakanja na tiste, ki tega ne želijo.

Kar opažamo, je očitno pomanjkanje navdušenja nad evropskim projektom, ki bo marca v Rimu slavil 60-letnico Rimske deklaracije, s katero je peščica držav ustanovila enotno gospodarsko skupnost. Takrat šesterica, danes še naprej 28-erica, pa čeprav z jasno perspektivo, da se bo v prihodnjih letih ozemlje Unije prvič v njeni zgodovini zmanjšalo.

Vprašanje prihodnosti Unije je bistveno bolj kot vprašanje, kaj bo znotraj nje počela katera od članic, vezano na odgovor, ki ga bo prinesel postopek britanskega izstopa iz Unije ali pa morebitna zmaga Marine le Pen na francoskih predsedniških volitvah. Ključna postavka ohranjanja Unije pri življenju bo namreč prav normalnost odzivanja na sicer izredne dogodke. Vzpon populizma je posledica dolgoletnega prehajanja EU-ja iz krize v krizo ter bolj ali manj posrečenih izrednih ukrepov za soočenje s krizami. Zanimivo pa je, da države, ki so v zadnjih letih doživele izjemno ostre varčevalne ukrepe, »diktat Bruslja«, kot nekateri radi začinijo sicer enotno potrjene pristope, ne zaznavajo prevlade stališč, kakršna dobivajo veliko podpore na Nizozemskem (Geert Wilders) ali v Franciji (Marine Le Pen).

Veliko večja težava kot morebitna Evropska unija več hitrosti je morda EU brez hitrosti. Torej Unija, ki zavrača možnost preobrazbe, prilagajanja in možnosti, ki jih nudi podpora za spremembe in napredek v večini članic. Odgovorov na vprašanja in tegobe ljudi ne bomo našli v Bruslju. Vedno so bili gonilna sila povezovanja in s tem nedvomno napredka v Evropi državniki z vizijo. Državniki. Z evropsko vizijo.

Matjaž Trošt, RTV Slovenija
Prijavi napako

Mnenje avtorja ne odraža stališča uredniške politike RTV Slovenija.
Komentarji
zvone112
# 11.02.2017 ob 07:55
Ni glih tako . Ne gre nam dobro zato ker hočejo da nam ne gre dobro. Za nič ni denarja, razen za bančni sektor. Državo narediš odvisno tako da ji vsiliš kredite za katere veš da jih ne bo mogla vrniti. Država prične varčevati ker nima denarja. Potem pa zahtevaš privatizacijo vsega da lahko te kredite poplača. Seveda si kupec ti po ceni ki jo sam določiš. In tako postaneš lastnik vsega.
eMZe
# 11.02.2017 ob 11:54
@uizzi
"Dejstvo, da se lahko odpeljem do Finske ne da bi pokazal pasoš "

A ja? A long time ago. Ga boš ene trikrat, štirikrat. V enojni počasni koloni mimo šikan na vsaki meji.
Anar Hija
# 11.02.2017 ob 08:55
Wannabe kao kolumnist, drugače pa bruseljski hlapec Matjaž Trošt, katerega članki so najslabše ocenjeni od vseh kolumnistov tu, na MMC RTV Soroš.

Ko končno ne bo več EU-ja, bo Trošt pisal nebuloze o tem, kako je bila EU fino in fajn le še na kakšnem žurnalu pa še to za honorar, od katerega bo potem, ko si bo kupil sendvič, ostalo bore malo. Zdaj pa je za svojo EU propagando (namesto objektivnega poročanja) plačan kot vrhunski strokovnjak, ki to ni.

Zaradi tega so njegovi članki polni hvalnice EU-ju. Ker ima od tega korist.

MMC, ne zdi se mi to pošteno, da ste legalizirali neresnice. Ampak, kdo vam pa kaj more, kajneda...
Nekdo88
# 11.02.2017 ob 14:14
Uizzi

Ti se pa že kar nekaj časa nisi peljal izven Slovenije, še posebej na sever, ki ga omenjaš. Boš kar nekajkrat na meji moral pokazat potovalne dokumente. Šengen je mrtev že najmanj eno leto...
zvone112
# 11.02.2017 ob 08:06
Kdor še premore objektiven pogled lahko hitro ugotovi, da nam ne gre slabo.
Na žalost iz poročanja večine medijev to ni razvidno

To razloži veliki skupini delavcev ki delajo na minimalcu in se komaj prebijajo skozi mesec.
zvone112
# 11.02.2017 ob 08:01
Ne bolje je v EU ampak ne taki EU. EU mora temeljiti na skupnosti nacionalnih držav ki trgujejo med sabo. Nikakor nisem pristaš EU ki deluje v korist velikih držav na račun majhnih.
zvone112
# 11.02.2017 ob 07:58
Na tak način smo NKBM dokapitalizirali za par miljard evrov, prodali pa za par miljonov evrov. In komu smo jo prodali. Isti ameriški finančni instituciji ki nam je pososjala denar za dokapitalizacijo. Vse jasno.
uizzi
# 11.02.2017 ob 07:58
Zvone a misliš, da bi bilo izven EU kaj bolje?

Našo suverenost so naši politiki prodali že dolgo pred EU.
Celt
# 11.02.2017 ob 07:54
"Kar opažamo, je očitno pomanjkanje navdušenja nad evropskim projektom..."

Seveda, kdo pa bo navdušen nad birokratskimi akti, ki skušajo delovanje ljudi (kaj se sme, kako se nekaj sme narediti in kaj ne) na enotno enačbo iz člena nekega zakona. Ljudje nismo enaki, stvari ne delamo isto in želimo si "svobodne volje", (kot bi rekli v Cerkvi).

Birokratov v Bruslju in Ljubljani ne plačujemo za to da nam otežujejo življenje, temveč da nam ga poenostavijo in olajšajo.
anity
# 11.02.2017 ob 09:16
EU je od zacetka projekt, ki je obsojen na propad. Je slabsa povezava kot je bila bivsa Jugoslavija.
Upam da cimprej zakljucimo to zalostno zgodbo, ki koristi samo dolocenim elitam.
Homer.
# 11.02.2017 ob 08:33
Kompozicija vozi tako hitro kot je najpočasnejši vagon.
Če temu ni tako, potem kompozicija razpade.

Očitno politiki ne razumejo niti tega preprostega dejstva.
Torej govoriti o dveh hitrostih ali več hitrostih vodi samo v razpad EU.

Ta več hitrostnost namreč samo poglablja razlike med državami, saj se se bogatstvo kopiči v najbolj razvitih, izkoriščanje manj razvitih pa se povečuje.
To so bile Dolfetove želje, ki se danes uresničujejo skozi poceni delovno silo najrevnejših držav EU.
In tako se zgodi, da država rešuje dolgove podružnic tujih firm, ko jih pa lastniki dokončno izčrpajo, nam ostanejo dolgovi in kup nezaposlenih.
kromo-som
# 11.02.2017 ob 11:34
Ne zapirajmo se za svoje meje le zato, ker nam ta trenutek ne gre najbolje. V takih časih bi se mogli še bolje povezati. Besede razdora in strahu so besede strahopetcev, ki nimajo samozavesti.

Je rekel tisti, ki je padel z desetega nastropja, ko je letel mimo prvega...
malikaliber
# 11.02.2017 ob 07:08
Pa naj razpade.
k500
# 11.02.2017 ob 15:29
prej se eu transformira v egs, boljše bo za vse.

pa še ceneje bo ratalo, ker brusesljskih politikov ne bo več.
kamnosek
# 11.02.2017 ob 13:57
@uizzi

Ugodnost, da si brez potnega lista potoval po Evropi in plačeval z enotno valuto, boš izgubil, ker si podpiral isto pravico za tiste, ki so nelegalno vdrli v EU.
123pepe321
# 11.02.2017 ob 08:28
"Dejstvo, da se lahko odpeljem do Finske ne da bi pokazal pasoš in potem tam plačeval v domači mi valuti, je zame fantastično."
Zame je fantastično, da imajo moji otroci službo, kje se ti potikaš me prov en mal briga.
SKEpsiS
# 13.02.2017 ob 17:21
EU je že dober čas v vzvratni prestavi s polno hitrostjo.
Simba
# 12.02.2017 ob 11:16
slovenecnb1
# 11.02.2017 ob 21:07
naj jo legalno razpustijo vrnemo evre natisnemo tolarje in nismo nobenmu nič dolžni in začnemo iz nule spet tolčt minus deset let uživancije na kredo pol pa spet monetarni problemi


ja, ker, ko smo pa imel tolar smo pa bankrotiral v parih letih... aja, ne, nismo...
Dajo
# 11.02.2017 ob 17:59
Zelo veliko odgovornost nosi evro, ki je ustanovljen na napačnih temeljih, brez pravih instrumentov. Vse države nazaj na svojo valuto, gospodarsko sodelovanje se ohrani. Bruslju se uniči pristojnosti, ki napeljujejo v zmanjševanje pravic državam.
oziris.va
# 11.02.2017 ob 16:46
Evropsko gospodarsko sodelovanje? Se strinjam.
uizzi
# 11.02.2017 ob 08:03
Strinjam pa se, da EU, kot taka ima svoje napake, brez teh vzpon populistov ne bi bil mogoč.
MarcoQ
# 11.02.2017 ob 07:56
Evropsko gospodarstvo je ravnokar zabeležilo že 14. zaporedno četrtletje rasti. Podatki za 2016 kažejo, da je evropsko gospodarstvo raslo hitreje kot ameriško.
Brezposelnost vztrajno upada, zadnje številke kažejo, da celo hitreje od pričakovanj.
link

Kdor še premore objektiven pogled lahko hitro ugotovi, da nam ne gre slabo.
Na žalost iz poročanja večine medijev to ni razvidno.
SKEpsiS
# 13.02.2017 ob 17:37
Ko že kritizirate dopisnike. Rad preberem kolumne Matjaža Trošta. Predvsem zato, ker so njegova besedila razumljivo napisana, pa četudi se ne strinjal z njegovim mnenjem. Za razliko od skrpucal časopisnih pisunov, ki so brez repa in glave.
Radenm
# 13.02.2017 ob 15:22
Madona, tule na MMCju imajo pa vsi toliko za povedat o mednarodni politiki ko da so vsi na FDVju mednarodne odnose študirali.
vranek
# 12.02.2017 ob 23:06
Zvone ne potvarjaj. NKBM nismo dokapitaliziral za par miljard. Vse banke smo dokapitalizirali za 3.5 miljard. Avstrijci svoje za 6.8 (samo Hypo za 2.3 miljarde) Italjani pa bodo zdaj 5 bank ( ne vse, le najbolj kriticne za 80 miljard. Z besedo. Osemdeset.
In da so revni delavci? Ja. Neprilagojeni casu, negibni v prostoru in poklicu, nepripravljeni na nove poklice,selitve..povsod so. 7% brezposelnost je nujna. Pri nas imas 90.000 takih, ki sploh noce delati. So tudi brezvestni delodajalci, normalno je, da takega delodajalca zapustis in si poisces novo sluzbo. Za to ne more biti odgovorna ne EU ne drzava. drzava ni delodajalka.
Tudi meni je svoboda ki jo daje okvir EU vsec. Zelo.je pa to potrebno stalno izboljsevati.
despi
# 12.02.2017 ob 22:17
Draga in sterilna evropa naj se razpusti.
slovenecnb1
# 11.02.2017 ob 21:07
naj jo legalno razpustijo vrnemo evre natisnemo tolarje in nismo nobenmu nič dolžni in začnemo iz nule spet tolčt minus deset let uživancije na kredo pol pa spet monetarni problemi
123pepe321
# 11.02.2017 ob 08:27
"Zgodbe posameznikov so tragične, vendar pa nam gre vsem skupaj, v povprečju, čedalje bolje"
Povprečje vseh ne šteje. Šteje povprečje ta revnih 10%.
patriot1970
# 11.02.2017 ob 22:42
Kar slepite se z Evropo dveh hitrosti, ene hitrosti, brez hitrosti........edino in res edino vitalno vprašanje za preživetje Evrope so migracije in Evropski oblastnik Merkel z samomorilsko vizijo Evrope!
....pa še mediji in njihovi novinarji ki to popolnoma zgrešeno vizijo propagirajo:
http://www.rtvslo.si/kolumne/bodeca-zica-namesto-ukrepov/376521

p.s. - No, vsaj na naslovnici nisem zasledil te kolumne.
uizzi
# 11.02.2017 ob 07:25
Razpad EUja nam ni interesu.

Dejstvo, da se lahko odpeljem do Finske ne da bi pokazal pasoš in potem tam plačeval v domači mi valuti, je zame fantastično.

Ne zapirajmo se za svoje meje le zato, ker nam ta trenutek ne gre najbolje. V takih časih bi se mogli še bolje povezati. Besede razdora in strahu so besede strahopetcev, ki nimajo samozavesti.
MarcoQ
# 11.02.2017 ob 08:24
zvone112: "To razloži veliki skupini delavcev ki delajo na minimalcu in se komaj prebijajo skozi mesec."

Prav v vsaki državi obstaja skupina socialno šibkih, ki se komaj prebijajo iz meseca v mesec.
Če vzamemo to kot kriterij, potem gre slabo prav vsem državam na tem svetu in jim je šlo slabo skozi celotno zgodovino.

Še vedno trdim, da gre Evropi dobro. Če meniš nasprotno te izzivam, da poiščeš podatke, ki bi dokazovali, da je v recimo zadnjih dveh letih v evropi vse več revščine.

Zgodbe posameznikov so tragične, vendar pa nam gre vsem skupaj, v povprečju, čedalje bolje. Če se kdo ne strinja naj predstavi podatke (ne anekdote ampak dejanske podatke) o nasprotnem, pa sem povsem pripravljen spremeniti mnenje.
Matjaž Trošt
link
O nadzoru in elektriki
1
14. oktober 2017 ob 07:46 Pred Salzburgom v smeri proti Münchnu se navadno ustavim na katerem od postajališč in si ogledam časovnico poti prek avstrijsko-nemške meje.
Več novic ...
Kazalo