Kolumne
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 5.0 od 8 glasov Ocenite to novico!
Vesolje
Veliko večja, kot da nas zadene meteorit, je verjetnost, da na Zemljo pade kakšen del odsluženega satelita ali rakete, ki po vesolju kroži kot odpadek. Foto: Nasa
Igor Jurič
Igor Jurič bo nocojšnji voditelj Globusa. Foto: MMC RTV SLO

Dodaj v

Globine vesolja

Kolumna Igorja Juriča
11. februar 2014 ob 14:28,
zadnji poseg: 11. februar 2014 ob 15:04
Ljubljana - MMC RTV SLO

V soboto bo minilo natanko leto dni od silovite eksplozije meteorita nad ruskim mestom Čeljabinsk. Po 12. februarju 1947 je bil to največji meteorit, ki je zadel Zemljo. Dež njegovih delcev, ki je nastal ob eksploziji, je v mestu povzročil veliko materialno škodo in ranil na stotine ljudi. Nasini znanstveniki so ocenili, da se dogodki takih razsežnosti zgodijo povprečno le enkrat na 100 let.

Kljub zagotavljanju znanstvenikov, da so padci tako velikih delov nebesnih teles zelo redki, pa se marsikdo, tudi zaradi katastrofičnih hollywoodskih filmov, ob dogodkih, kot je bil lani v Čeljabinsku, zaskrbljeno vpraša, ali našo civilizacijo lahko uniči kakšen meteorit ali asteroid. Za zdaj dokaza, da bi nam v resnici grozila tako velika nevarnost, ni. Največji meteorit, ki je zadel Zemljo, so sicer na začetku 20. stoletja našli v Namibiji, tehta pa več kot 60 ton. Vendar pa je na Zemljo priletel pred 80.000 leti! Na slovenskem ozemlju so do zdaj odkrili le štiri meteorite, ki imajo maso vsaj en kilogram, najbolj znan je t. i. avški, ki je na naših tleh pristal leta 1908.

Veliko večja, kot da nas zadene meteorit, je verjetnost, da na Zemljo pade kakšen del odsluženega satelita ali rakete, ki po vesolju kroži kot odpadek. Pa tudi v tem primeru velika večina padajočih delov zgori v zemeljski atmosferi, preden doseže tla. Dejansko pa ti t. i. vesoljski odpadki predstavljajo vedno večjo težavo v vesolju. Vse odkar je človek začel pošiljati v vesolje satelite, rakete in vesoljske ladje, se je v zemeljski orbiti po ocenah Evropske vesoljske agencije nabralo že več kot 6.000 ton odpadkov. Širša javnost se je vedno večje težave vesoljskih odpadkov verjetno dobro zavedela šele ob gledanju ene zadnjih hollywoodskih uspešnic, ki bo verjetno na bližnji podelitvi pobrala kar nekaj oskarjev. Ostanki ruskega satelita namreč v filmu Gravitacija popolnoma uničijo vesoljsko postajo in povzročijo smrt vseh vesoljcev razen glavne igralke. Ker bi naraščajoča količina vesoljskih odpadkov v prihodnosti dejansko lahko povzročila hudo škodo na satelitih ali pri pošiljanju vesoljcev v orbito, se znanstveniki z veliko vnemo lotevajo reševanja te težave. Prave rešitve za zdaj še ni, se pa pogovarjajo o uničevanju odpadkov tudi s pomočjo laserjev ali pa s posebno magnetno mrežo (podobno ribiški), ki jo razvijajo japonski znanstveniki in naj bi jo v vesolje morda poslali okrog leta 2020.

Oddaja Globus prinaša svet v vaš dom. Izbrane dogodke in pojave voditelja Helena Milinkovič in Igor Jurič s pomočjo dopisnikov in sogovornikov analizirata vsak torek ob 23. uri na 1. programu TV Slovenija. Ogledate si jih lahko v živo ali pa v našem arhivu. Vljudno vabljeni.

Da pa vesolje za človeka, ki je pred 45 leti na Luni prvič stopil na nezemeljska tla, ne predstavlja le nevarnosti, ampak predvsem izziv, dokazujejo prizadevanja vedno več držav, da razvija svoje vesoljske programe. Pri tem prednjačijo azijske države, zlasti nova vzhajajoča svetovna velesila Kitajska. Ta je lani uspela kot tretja država (po Rusiji in ZDA) na Lunino površino pripeljati svoje vozilo, ki so ga poimenovali Žadasti zajec. Žal naj bi se njegovo življenje zaradi mehanske okvare iztekalo prav v teh dneh.

Enega največjih izzivov pri človekovem prodiranju v vesolje zdaj predstavlja potovanje na Mars. Vse vesoljske velesile razvijajo načrte za to veliko pustolovščino. Novembra 2011 so v Rusiji celo dokončali projekt Mars 500 v katerem je sodelovalo šest prostovoljcev, ki so bili 520 dni zaprti v prostorih, identičnih tistim, ki bi jih imeli na razpolago med poletom na Mars in nazaj. Če odmislimo velikanske stroške, povezane z morebitnim poletom in etična vprašanja, ker bi bil to lahko polet le v eno smer, drugih večjih težav očitno ni. Z idejo poleta na Mars in vzpostavitvijo človeške kolonije na njem se ukvarja celo zasebno podjetje, ki je zbralo kar 30.000 imen prostovoljcev, ki bi bili pripravljeni oditi na tako pot.

Pustolovski duh in občutek, da opravljaš pionirsko delo, očitno ljudi še ni zapustil. Vsekakor pa za večino Zemljanov še vedno velja misel nocojšnjega gosta Globusa dr. Tomaža Zwittra: "Če pa premerimo naše osončje, je popolnoma jasno, da je Zemlja daleč, daleč najbolj prijetno telo za človeško življenje. Še najbolj kruta saharska puščava ali najbolj vroči podvodni vrelci so še vedno veliko bolj primerni za življenje kot kateri koli drugi svet v našem osončju!"

Igor Jurič, Globus
Prijavi napako

Mnenje avtorja ne odraža stališča uredniške politike RTV Slovenija.
Komentarji
Primorc
# 11.02.2014 ob 15:14
Imaš prav. Ne spremenijo dejstva da si neumen
Tomasz Kuszczak
# 11.02.2014 ob 15:31
Vedno se najdejo zarotniki, povsod je tako. Če si sami ne znajo poiskati dokazov za pristanek na luni (katerih je v izobilju), jih je najbolje ignorirati, dokler morda ne uspejo izustiti kaj pametnega.
makoshark
# 11.02.2014 ob 15:17
@kazam
Se že veseliš?

@derviš
Zarotnik, ki tega ne zna dokazat.
janezkranjski122
# 11.02.2014 ob 17:37
O odraslih ljudeh, ki mislijo da so bili pristanki ljudi na luni zrežirani, imam zelo slabo mnenje. Njim namreč osnovna logika, ki je ključni del modernega racionalnega človeka, odpove na več nivojih.
Sploh vprašajo se ne, kakšne implikacije bi to imelo, na primer.So bili Sovjeti tako neumni, da niso pogruntali? So vse druge vesoljske agencije in državni aparati tako neumni, da niso pogruntali do danes? So vsi skupaj del zarote, ker noče nihče spregovoriti?
Kam so šli vsi ti astronavti (po trije na misijo, Apollo 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17), če ne na luno oz. v njeno krožnico? So ostali v zemljini krožnici? V tem primeru, kako to, da jih ni nihče videl, ko so več tednov, pod pretvezo, da so na luni, v bistvu bili v zemljini krožnici, če pa se plovilo Apollo, veliko kot tovornjak, vidi že z daljnogledom? Kako to, da je dokazov, da so bili gor, cel kup, vključno s stotinami kilogramov kamenja, ki so jih med drugim dobili tudi Rusi, ko so si izmenjali primerke (oni so njim dali vzorce iz svojih robotskih misij) ter stotinami tisočih slik? Kako so lahko s tehniko računalniške grafike, ki takrat sploh obstajala ni, ponaredili stotine tisočih slik ter tisoče sličic iz videoposnetkov?

Vprašanj bi jim lahko zastavil še ducate, ampak so že tile popolnoma zadosti, da vsak razumski človek, ki ni zaslepljen, vidi, kaj drži vodo in kaj ne.
janezkranjski122
# 11.02.2014 ob 18:03
Pomanjkanju argumentov sledi opletanje z žalitvami. Kako predvidljivo...

Pomanjkanju argumentov?? A ti to resno? Argumentov, zakaj je tale teorija zarote ena velika neumnost, sem v zgornjem postu dal cel kup. Argumentov, zakaj so se zgodili, je naravnost ogromno.
Sicer pa se mi v vsakem članku, ki ima veze z vesoljem, ne da več ukvarjati z zaslepljenci. Pojdi v lokalno astronomsko društvo in jih tam povprašaj, verjetno ti bodo z veseljem razložili.
hubert69
# 11.02.2014 ob 19:07
Pomanjkanju argumentov sledi opletanje z žalitvami. Kako predvidljivo...

Bravo, sam sebe znaš predvidet.
Tomasz Kuszczak
# 11.02.2014 ob 17:22
Sennova, javnost je po dveh, treh obiskih lune izgubila interes, kar kaže tudi ukinitev programa Apollo, pa že Apollo 13 je bil zelo slabo spremljan, dokler niso zašli v težave. Financiranje je bilo drago, korist za znanstvenike pa vedno manjša, saj so ogromno dosegli že s prvim pristankom. Pristanek na luni se je zgodil le zaradi političnih ciljev, da so pač zmagali space race. Popolnoma jasno je, da bi za manj denarja dobili več, če bi pošiljali robotke, kot jih danes različne države, ne le usa. Normalno je, da rusi niso pošiljali svojih ljudi gor, da bodo pač drugi, saj ne bi imeli nič od tega. Če pa bi uspeli američane prehiteti, bi ga hitro poslali. Danes na primer nihče ne bi profitiral od pristanka človeka na luni (razen morda privat držbe), zato takšnih programov nihče ne spodbuja, enako je bilo takoj po pristanku leta 1969.

Whitetrasher, intelektualce so zažigali tisti, ki še danes mislijo, da je zemlja tu zaradi določenega naduma. Pa še to, kot zabavno dejstvo: že v stari grčiji so le redki učenjaki dejansko verjeli v ploščato zemljo. Pitagora je že več stoletij pred našim štetjem učil o okrogli zemlji, isto aristotel in drugi.
Polymath
# 12.02.2014 ob 06:12
Mislim, da je nam edini odgovor oz. dokaz že, da so američani bili na Luni, da sovjeti niso nikoli rekli "Niste bili!" in če res ne bi bili, bi takrat ta novica preletela svet kot potresni val, saj so ravno takrat sovjeti bili pravo "vojno" kdor bo osvojil vesolje in Luno. In spremljali jih zagotovo niso samo Sovjeti ..,
janezkranjski122
# 11.02.2014 ob 18:14
Kje pa je kakšen video iz vesolja,od planetov? Zakaj samo slike?

Vesoljske sonde, recimo Cassini okoli Saturna, ne delajo videoposnetkov. To namreč ne bi imelo nobenega smisla. Videoposnetki terjajo prevelik bandwidth, ki ga na taki razdalji ni, poleg tega pa je kvaliteta slabša. Precej bolje je, da sonda dela sekvenčne fotografije, ki jih potem lahko predvajaš v time-lapsu, da dobiš učinek videa. Video recimo Saturna v realnem času bi bil precej dolgočasen, ker se zadeva pač počasi obrača.
kazam123
# 11.02.2014 ob 17:01
@kazam
Se že veseliš?

Ne, samo trolam:).
Me pa zanima kolikšen % vesolja se sploh opazuje, verjetno majhen, nikjer ne dobim podatka. Oziroma ali bi za padec kometa, ki bi nas izbrisal sploh lahko predvideli, ali bi za to zvedeli šele ko bi bilo prepozno tako kot v Rusiji?
G.Bruno
# 12.02.2014 ob 12:20
Pravega lunatika dejstva ne prepričajo. Treba jih je poslati na Luno, da se sami prepričajo.
janezkranjski122
# 12.02.2014 ob 11:22
V času ko je bil svet medijsko nastrojen proti komunizmu bi verjetno Sovjeti s temi izjavi le v lastno skledo pljunili, izgledali bi kot kalimeroti. A ni tudi Sadam rekel da nima orožja za množično uničevanje in res ga niso našli, a vseeno so Američani v medijih glavne dobričine.

Kakšna neumnost. Sovjeti so imeli vzporedno z američani lasten program za človeški pristanek na luni in so imeli obilo težav, tako da jih je Apollo 8 in kasneje Apollo 11 zelo pekel. Vse lunarne misije so imeli pod drobnogledom, celo v tej meri, da so hkrati z Apollom 11 gor poslali lastno misijo, ki bi poskušala vzorec prsti prinesti na zemljo prej kot astronavti. No, ni se posrečila, je pa znano dejstvo, da sta si obe vesoljski agenciji izmenjala podatke o trajektorijah vesoljskih plovil, da ne bi prišli preblizu.
hubert69
# 12.02.2014 ob 11:20
No, lahko bi rekli, da Američani niso bili gor, ampak kalimeroti bi izpadli zaradi neizpodbitnih dokazov o nasprotnem. Vsak astronom z za silo spodobnim teleskopom bi se jim smejal.
hubert69
# 12.02.2014 ob 11:16
V času ko je bil svet medijsko nastrojen proti komunizmu bi verjetno Sovjeti s temi izjavi le v lastno skledo pljunili

Ti pa ne poznaš preveč dobro razmerja sil pred 50 leti, kaj? Sovjeti so imeli polovico sveta na svoji strani, in ravno tako razvito propagando kot Američani. To je bil čas, ko so bili kot velesila popolnoma enakovredni Zahodu. Take priložnosti za ponižanje sovražnika ne bi izpustili.
kazam123
# 11.02.2014 ob 17:06
Zakaj je samo USA človek pristal na luni in noben drug?

To je tudi mene vedno zanimalo zakaj tudi Sovjeti niso poslali človeka gor, zakaj so se ustavili pri robotu Lunokhod?
Navadvip
# 12.02.2014 ob 01:00
Kaj pa približan posnetek preden meteorit(tisti v Rusiji) razpade? Nič nenavadnega? ...
Tomasz Kuszczak
# 11.02.2014 ob 18:06
Ciracara, ne vemo, zakaj ali zaradi česa je zemlja tu. V svojem prejšnjem komentarju sem sicer bolj ciljal na to, da so kristjani predstavljali opresijo na tem področju, in to nikakor ne na podlagi nekih razumnih, kaj šele znanstvenih, predpostavk. Tako da ne moremo primerjati pristanka na luni z dogodki iz zgodovine krščanstva.
myne66
# 12.02.2014 ob 02:24
http://www.youtube.com/watch?v=WaQIPBqoQ-Q

Метеорит-НЛО-Челябинск. Нас спасли???
RogergR
# 11.02.2014 ob 17:53
Zakaj naslov "Globine vesolja"?
Ok, lahko se gremo verjetnosti in po tej nas res lahko zadane nekaj z globin, izpljunek neke črne luknje če hočete, ampak precej, ogromno, 99,99% bolj verjetno je da je to kar v nas tu pa tam trešči že tisoče miljonov let del naše bližine, del Sončeve družbe.
dydisi
# 12.02.2014 ob 14:40
Osebno verjamem, da so bili na luni. Verjamem tudi tistim, ki ne verjamejov to. In? A zdej se bomo pa prepucaval? Zakaj že? Pač, ni vem treba verjet. Armagedon pa tako pride za vsakega od nas (ne ravno ob istem času, pa vendar), če se vmes spotaknemo še ob Maje in podobne napovedi.
makoshark
# 12.02.2014 ob 13:54
@bruno

Je ni stvari, ki bi jih prepričala v nasprotno. Razen seveda, če bi vesoljci prišli na dan s svojimi kamerami in posnetki tega našega zgodovinskega podviga ... ;-)
tristokosmatih
# 11.02.2014 ob 21:10
Če odmislimo velikanske stroške, povezane z morebitnim poletom in etična vprašanja, ker bi bil to lahko polet le v eno smer, drugih večjih težav očitno ni.

S tem, da bi bil polet na Mars lahko zgolj enosmeren, se nikakor ne strinjam. Je pa res, da je vse povezano z enormnimi stroški. Tezo, da bi bil takšen polet enosmeren, zagovarja zasebno podjetje, katero hoče na Mars poslati nekaj samomorilskih blaznežev, zgolj zaradi tega, da bi bili prvi.
Whitetrasher
# 11.02.2014 ob 16:44
Včasih so zažigali ljudi,ki so trdili,da je zemlja okrogla.
sennova
# 11.02.2014 ob 18:08
Kje pa je kakšen video iz vesolja,od planetov? Zakaj samo slike?
sennova
# 11.02.2014 ob 16:33
Zakaj je samo USA človek pristal na luni in noben drug?
ciracara
# 11.02.2014 ob 17:27
Whitetrasher, intelektualce so zažigali tisti, ki še danes mislijo, da je zemlja tu zaradi določenega naduma.

Zemlja je tu zaradi določenega naduma in intelektualce so zažigali tudi oz predvsem intelekutalci.
ciracara
# 11.02.2014 ob 17:22
Včasih so zažigali ljudi,ki so trdili,da je zemlja okrogla.

Še en dan prej so pa tiste, ki so trdili, da s plovbo za gibraltarjem ne padeš v večni prepad k bogu podzemlja Hagu.

In danes jaz trdim, da konec vesolja ni konec sveta.
kazam123
# 12.02.2014 ob 08:10
Mislim, da je nam edini odgovor oz. dokaz že, da so američani bili na Luni, da sovjeti niso nikoli rekli "Niste bili!"

V času ko je bil svet medijsko nastrojen proti komunizmu bi verjetno Sovjeti s temi izjavi le v lastno skledo pljunili, izgledali bi kot kalimeroti. A ni tudi Sadam rekel da nima orožja za množično uničevanje in res ga niso našli, a vseeno so Američani v medijih glavne dobričine.
Zadeti Derviš
# 11.02.2014 ob 17:57
Primorc
# 11.02.2014 ob 15:14

Pomanjkanju argumentov sledi opletanje z žalitvami. Kako predvidljivo...
Zadeti Derviš
# 11.02.2014 ob 15:07
Minusi ne spremenijo dejstev.
Zadeti Derviš
# 11.02.2014 ob 14:46
za človeka, ki je pred 45 leti na Luni prvič stopil na nezemeljska tla

Ha ha ha, ne moreš verjet, da še prodajajo to pravljico. Folk pa še kar kupuje...
kazam123
# 11.02.2014 ob 14:45
Nočejo nam povedat, Maji so se zmotili za +-5let, meteoriti v Rusiji so bili samo aperitiv, glavna jed še pride in takrat nas bo zmazalo kot hroščke med asfaltom in podplatom.
Igor Jurič
link
Cameronovo zmagoslavje
5
13. maj 2015 ob 10:27 Potem ko je bila prešteta večina glasov volivcev po četrtkovih splošnih volitvah v Združenem kraljestvu, so skoraj vsi politični opazovalci obstali odprtih ust.
Več novic ...
Kazalo