Kolumne
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.3 od 65 glasov Ocenite to novico!
Matematika
Sicer se uspehi učencev kar vrstijo, vse mednarodne raziskave znanja (PISA, TIMSS, PIRLS) pokažejo nadpovprečne rezultate naših otrok. Na vseh področjih blestijo in še več – konstantno napredujejo. Foto: MMC RTV SLO
Jožica Frigelj
Jožica Frigelj Foto: Osebni arhiv

Dodaj v

Je v šoli res vse tako zelo narobe?

Kolumna učiteljice razrednega pouka
11. januar 2018 ob 06:13
Ljubljana - MMC RTV SLO

Nedavno sem se med uro, ko sem čakala na nadaljevanje pouka, sprehajala po šoli. Iz učilnice, v kateri je bil takrat 8. razred, se je slišala živahna debata pro et contra demokraciji, v 5. razredu so se učenci učili s pomočjo sodelovalnega učenja, v 4. razredu se je razlegal smeh ob branju zabavne zgodbe iz Berila, v 2. razredu so prepevali, "prvčki" pa so skakali po dvorišču, se lovili in smejali.

"Namerno opazovanje" sem nadaljevala tudi v odmoru: otroci so se družili, smejali, starejši so obiskali mlajše brate ali sestre, sosede, rojevajo se prve ljubezni. Otroci niso priklopljeni na mobilnike (res pa je, da smo njih uporabo v šoli s hišnim redom prepovedali oz. omejili le na potrebe pouka), pogovarjajo se, ponavljajo učno snov, prepisujejo domače naloge, "urejajo" spore – skratka počnejo vse tisto, kar smo počeli tudi mi. Mit o tem, kako je šola stresna, je očitno ostal pred vhodnimi vrati. Ampak ne, splošno prepričanje ostaja: šola je stresna, šola otroke zatira, potlači, zamori, ubija ustvarjalnost. V deželi vlada prava šolofobija.

Sicer se uspehi učencev kar vrstijo, vse mednarodne raziskave znanja (PISA, TIMSS, PIRLS) pokažejo nadpovprečne rezultate naših otrok. Na vseh področjih blestijo in še več – stalno napredujejo. Ampak tudi to je brez zveze, v šoli se tako in tako poučujejo stvari, ki jih ne bodo nikoli potrebovali, učijo se same podatke, ki jih potem zelo hitro tudi pozabijo. Le od kod potem ti mednarodni uspehi, ki ne preverjajo poznavanja podatkov, temveč znanje?

Iz vseh kotov vejejo nezadovoljstvo, očitki, obtoževanja, iskanje dlake v jajcu. Tudi mi smo dobivali slabe ocene, pa zato ni bil kriv učitelj, tudi mi smo se kdaj stepli ali zbadali, pa to ni bilo že kar medvrstniško nasilje ali bullying, ki ga je treba obravnavati vsaj pri šolski svetovalni službi, če že ne kar na centru za socialno delo ali policiji. Tudi mi smo se pogosto spraševali, kaj neki bomo vse tisto, kar so zahtevali od nas, da smo se naučili, potem potrebovali v življenju, a z vsem tem nismo obremenjevali svojih staršev. Pa četudi bi jih, jim ni bilo kaj prida mar: tvoja šola – tvoj problem. Danes pa ...

Mati na družbenem omrežju zapiše, da bo zahtevala od učiteljev, naj njenemu otroku ne dajejo domačih nalog, ker te po zakonu niso obvezne in jih zato ne bodo delali. Požanje številna priznanja "ozaveščenih" staršev, ki vse popoldne oz. večere s svojimi otroki tako kakovostno preživljajo čas, da ga res ne morejo zapravljati za domače naloge.

Ko sem pred tremi desetletji poučevala v 1. razredu in smo imeli še 14 dni zimskih počitnic, so se starši množično obračali name s prošnjo, naj otrokom vendarle dam kakšno zaposlitev čez počitnice, vsaj pol ure na dan, branje, pisanje, računanje ... kar koli. Danes pa – bog ne daj, da bi med počitnicami otrok s prstom mignil. A veste, da večina otrok komaj čaka, da bo počitnic konec, ker jim je dolgčas? Ampak bolje, da se dolgočasijo, da le ne bi bili slučajno "preobremenjeni".

Taisti starši, ki ne bodo več delali domačih nalog, tudi ne bodo več ure in ure sedeli z otrokom, izdelovali plakata in pripravljali govorne predstavitve. Po službi in vseh obveznostih se res ne bi ukvarjali še s šolo. Se strinjam! Ne se ukvarjati s šolo, otrok naj se!
A kaj, ko pride prestolonaslednik domov in zažene paniko, da ima naslednji dan govorni nastop (čeprav je to vedel že vsaj teden dni prej), in vsa družina skoči na pomoč: oče išče po Googlu, tiska slike in besedila z Wikipedije, mama priskrbi šeleshamer, ga lično opremi, označi mesta, kamor naj bi otrok potem prilepil slike in besedila, na koncu pa tudi to naredi sama, ker otrok ni prilepil čisto naravnost ... Vse drugo pade iz rok, vse je podrejeno "znanju" malčka. Napišete mu celo govor, otrok se ga potem le še nauči na pamet.

In potem se zgodi, da predstavitev ni narejena v skladu z navodili (ker si jih otrok ni niti napisal,) in ocena je temu primerna. Ni odlična, pa tako zelo ste se trudili. A ni to kar malce osebnega poraza? Odpor ob tem je razumljiv. Seveda bi lahko hitro ugotovili, da so imeli otroci časa za izdelavo plakata v šoli več kot dovolj, a se je večina le zabavala. Tudi čas za pripravo vsebine je bil, na voljo številni viri, učitelj na razpolago za vprašanja in pomoč – a se je večina otrok le zabavala. In potem ti otroci tik pred zdajci vprežejo svoje starše. Pri tem se jim pogosto celo posmehujejo, saj jim ni treba niti s prstom migniti. Bo že mami ... Na dopolnilni pouk tudi ne pridejo, med poukom ne sprašujejo, niso pozorni - jim bojo že starši ponovno razložili, stopili v stik z drugimi starši in si izmenjali informacije, kaj ta nesmiselna šola spet od njih zahteva.

Sem tiste vrste zoprna učiteljica, ki pričakuje oz. kar zahteva, da otroci vse naredijo v šoli: od plakata do predstavitve, hočem, da sprašujejo in vadijo v šoli, saj bom le tako lahko ocenila njihovo znanje. Pa je spet narobe, ker starši niso bili obveščeni, da bo ocenjevanje, niti niso dobili navodil niti niso videli plakata, vadili z otrokom ... Seveda v nobenem zakonu ne piše, da mora učitelj o ocenjevanju posebej obveščati še starše, ampak to je že druga zgodba, kajne? Tisti zakon, ki ne zapoveduje obveznosti domačih nalog, bomo upoštevali, tega bomo pa malce po svoje prikrojili.

Eh, dragi moji, verjamem, da vam tole ni všeč. Tudi cele popoldneve se ukvarjati s šolo res ni prijetno. In medtem, ko ste vi vpregli vse sile, vaš otrok nemalokrat popolnoma pasivno sprejema vaš trud, včasih se mu celo posmehuje, večinoma pa se ob tem "delu" le dolgočasi in je z mislimi tako in tako v nekem virtualnem svetu. Zelo dobro pa sprejema vaše posredno sporočilo, ki mu ga s takih ravnanjem dajete: "Ne znaš, ne zmoreš, nesposoben si!" In le zakaj bi se potem sploh trudil? Pomislite na to, ko ga boste naslednjič pospremili v šolo, mu ponesli torbo do razreda in zložili njegove čevlje v garderobno omarico.

In potem bomo mogoče čez čas, ko se bodo stvari povrnile na normalo, ko bodo otroci hodili v šolo, starši pa v službo, vsi skupaj spoznali, da v šoli ni tako zelo narobe, kot se zadnje čase zdi in prikazuje.


Jožica Frigelj je učiteljica, profesorica razrednega pouka in članica civilne iniciative Kakšno šolo hočemo.

Jožica Frigelj, profesorica
Prijavi napako

Mnenje avtorja ne odraža stališča uredniške politike RTV Slovenija.
Komentarji
Platon
# 11.01.2018 ob 06:23
Narobe? Kakor v kateri šoli. Kjer šolo vodijo otroci in starši je marsikaj narobe. Kjer pa šolo vodijo pedagogi vse funkcionira. Vrnimo pedagogom legitimno avtoriteto in vse bo ok.
džeko
# 11.01.2018 ob 07:00
Problem je, ker so starši zblojeni. Država pa jim dopušča mnogo preveč.
tuhtam
# 11.01.2018 ob 06:57
Veliko napsanega je res in strinjam se, da morajo otroci delati sami in ne starši. Vendar pa vidim iz lastnih izkušenj, da so nadarjeni otroci v šoli prej ovirani, kot pa spodbujani in so zato znanje ter uspehi bolj rezultat njihove lastne zagnanosti in vedoželjnosti. Vsak želi svojemu otroku najbolje, medtem ko morajo učitelji zvoziti v službi po svojih močeh. Tu nastane problem, saj niso vsi učitelji nadarjeni, niso vsi psihologi in žal nekateri niti pedagogi. v tej zmešnjavi, ki se imenuje življenje smo starši na eni strani, učitelji na drugi strano, otroci pa vmes hvatajo krivine. Tudi starši niso vsi nadarjeni in psihologi, vsi pa želijo svojim otrokom najbolje in delajo po svojih najboljših močeh. In ker svet ni idealen, je tako kot je. Glavno pa menim, da je, da mora imeti učitelj rad svoje učence predvsem pa svoj poklic, sicer naj zamenja službo.
Canis.Lupus
# 11.01.2018 ob 08:20
Resnica je nekje vmes in odvisna od šole in PREDVSEM od učitelja /učiteljice.
Če dobiš dobre učitelje je oprema, sloves šole in vse ostalo balast. Učitelj naredi razliko. Vedno.

Največja težava v SLO šolstvu pa je da se nesposobnih ne da odstraniti. Žena dela v šolstvu in ti jih v lastni šoli natšeje vse, ki se jim čisto je*e. pa nič ne moreš. In potem se ona počuti kot osel, ko se neki martra eni pa ... In taki niso samo stari, ki samo še čakajo na penzion. Te še razumem. Eni so gnoji in so komaj iz faksa stopili. Skratka, dobre nagraditi (a ne z dodatnim delom) slabe odpustuiti staršem onemogočiti (pretirano) vtikanje v šolske zadeve in bo pol narejenega.

In se veda se balasta losati. Aktualen primer za našega otroka v 3. r OŠ. Na pamet bi se moral naučiti vse SLO državne praznike. Povejte mi zakaj in čemu to koristi?! Naj vsak praznik obravnavajo, ko je aktualen in si jih bo že zapomnil tam do 12 leta in to mimogrede in brez stresa. Groza! Takih bedarij je v učnem načrtu kar češ! Meni kdaj kar pisker dvigne. Samo to niso uičitelji krivi. Ministrstvo da nek butast načrt in učitelj ga je dolžan izpeljati ali je disciplinsko odgovoren. Ta pametni poskušajo zadeve tako razporedsiti da ima nek smisel a moraj nijno cel načrt dat skozi. Ministrsto so ključni šalabajzerji v tej zgodbi. In potem (Resničen primer!!) pridejo taki otroci polni balasta moji ženi v 7 razred k matematiki in ona napiše nek naslov teme na tablo v zeleni (ker rdeč zmanjkal) in pol razreda dvigne roko in reče da nima zelenega flomastra in da ne more zapisati naslova :)

Glede obrementive pa je odviso od učitelja do učitelja.
Domač primer domača naloga za 3. r OŠ:
- 4 strani A4 računov in alog (ne preveč na gosto a vseeno)
- poprava (4 strani A4) sloveščine - če napak ni je vse ok :)
- plus ponavljanje poštevanke
- plus vsaj malo teksta za brati (to jaz težim kot starš)

Meni je to veliko. Kdaj se bo otrok igral, če prisde domov ob 15.30 (hvala bogu za babice)?
wega
# 11.01.2018 ob 07:59
RJ Slo - Posplošujete in pretiravate. Urejanje sporov je normalna stvar, pretepanje in izsiljevanje pa ne in nikjer ni napisano, da je to ("za gospo") normalno. Niti "gospa" nikjer ne omenja normalnost Prozaca, Ritalina in prodaje mamil. Potem navajate primer pijanega profesarja, pa o romskem otroku... nepreverjeno, morda pa ceko izmišljeno (kot je bila izmišljena novica o posilstvu s strani romskega otroka), pa tudi če ni: ne gre enega primera za katerega "veste" posploševati.
Vprašate se od kod toliko gneva v vaši duši.
KLIPAN
# 11.01.2018 ob 07:21
Imam otroka v devetem, osmem in tretjem razredu.
Ni pretirano nalog, vse je ok, če se le sproti učijo.
Jaz sem z šolo zadovoljen.
Rdeča zvezda
# 11.01.2018 ob 08:44
Odličen članek, da bi ga le čim več staršev prebralo...
Benji
# 11.01.2018 ob 07:25
Mednarodni rezultati ne pomenijo veliko če se vsako leto iz Slovenije izseli 6000 ljudi. Niso sposobni ustvarjati novih delovnih mest, vse kar znajo je pljuvati po državi, ki jim je omogočila brezplačno šolstvo.
Manj ko zahtevaš od otrok, manj od njih dobiš, daleč največ so pri tem krivi starši, ki jih je treba čimbolj odstraniti iz učnega procesa.
Leut
# 11.01.2018 ob 07:22
Kdo pa pravi, da je v šoli res vse tako narobe?
zakocena_je
# 11.01.2018 ob 08:17
Pa končno en članek, ki je res vrhunski! Gospa Jožica Frigelj je s tem člankom zadela v polno!
Bolje človek ne bi mogel okarakterizirati sodobnih staršev kot jih je ta gospa.

Še najbolj sem se nasmejal temu:
A kaj, ko pa pride prestolonaslednik domov in zažene paniko, da ima naslednji dan govorni nastop (čeprav je to vedel že vsaj teden dni prej) in vsa družina skoči na pomoč: oče išče po Googlu, tiska slike in besedila z Wikipedije, mama priskrbi šeleshamer, ga lično opremi, označi mesta, kamor naj bi otrok potem prilepil slike in besedila, na koncu pa tudi to naredi sama, ker otrok ni prilepil čisto naravnost ... Vse drugo pade iz rok, vse je podrejeno "znanju" malčka. Napišete mu celo govor, otrok se ga potem le še nauči na pamet.
1970b
# 11.01.2018 ob 08:11
Pridnost se pretirano nagrajuje.
Logika ima premajhno težo.

Informacija za katero ne stoji utemeljitev (zakaj tako) je v družbi, katere problem je ravno obilje informacij, kontraproduktivna.
mpudi
# 11.01.2018 ob 09:06
Hahaha, prejšnji teden sem doživel v živo zgodbo mame, ki je prebrala besedilo, napisala povzetek in hčerko le-tega naučila na pamet. Hči je govorni nastop po moje zdrdrala, učiteljica se jo je usmilila s štirico, mama je šla zijat nad učiteljico v šolo češ da zakaj ni dobila mala 5... To vse mi je povedala mama. Za zbruhat.
Optimist99
# 11.01.2018 ob 08:25
Kot nekdo brez otrok. domov pridem v najboljsem primeru ob 6h zvecer. Taksna sluzba pac.

Si ne predstavljam, kako izgleda vzgoja ce sta dva starsa s taksnim delavnikom. Sploh da bi se 1h sedeli z mulcem in ponavljali za solo, z veseljem, brez otrujenosti,da bi otroka navdusil za nekaj.
zakocena_je
# 11.01.2018 ob 08:24
@arhitektka
Zakaj si v nejeveri in jezi? Pusti ga, naj se znajde sam. On hodi v šolo zase, ne zate!
Starši odgovornost prenašate na vse druge, razen nase ne! To je osnovni problem.
Imam tri otroke in z nobenim ne delam domačih nalog. Če ima kdo od njih problem, ki ga ne more rešiti, pa z veseljem pomagam. Pomagam pa tako, da mu pokažem pot in ne rešitve.

Sodobni starši iz otrok delate funkcionalne invalide, za to prtite krivdo učiteljem in vsem drugim okrog vas. Otrokom in sebi s tem delate medvedjo uslugo. Ko bo vaš mulc star 20 - 30 let, bo še vedno potreboval cucelj, vi se boste pa spraševali kaj ste naredili narobe, vi in vaš partner se bosta obtoževala kdo je bolj kriv za takšno stanje ali pa se bosta že prej ločila.

Vse kar morate narediti je, da prevzamete odgovornost! Otrokom pustite, da se učijo na lastnih napakah in nudite jim oporo, kadar jo potrebujejo. Ampak ne takšno oporo, da boste namesto njih reševali problem, temveč da bodo čutili, da jih imate radi in da jih podpirate. Problem pa morajo rešiti sami! Lahko jim date kvečjemu kakšen pameten nasvet in to pomeni le pokazati pot ali del poti.
Čisto preprosto.
AM
# 11.01.2018 ob 11:06
Canis.Lupus

"Največja težava v SLO šolstvu pa je da se nesposobnih ne da odstraniti. Žena dela v šolstvu in ti jih v lastni šoli natšeje vse, ki se jim čisto je*e. pa nič ne moreš. In potem se ona počuti kot osel, ko se neki martra eni pa ... In taki niso samo stari, ki samo še čakajo na penzion. Te še razumem. Eni so gnoji in so komaj iz faksa stopili. Skratka, dobre nagraditi (a ne z dodatnim delom) slabe odpustuiti staršem onemogočiti (pretirano) vtikanje v šolske zadeve in bo pol narejenega."


To ni težava le v šolstvu, je težava celotnega javnega sektorja. Delavec za več narejenega ni nič nagrajen, samo dobi še več dela, ostali se mu pa smejijo.
[MOD]Beslic
# 11.01.2018 ob 08:33
Ni res, da je vse tako narobe. Je pa res, da je kar nekaj takih učiteljev/profesorjev na osnovnih, srednjih šolah in fakultetah (tu sploh, ampak to ni tak resen problem, ker vzgajajo več ne ampak samo še predavajo), ki niso primerni za ta poklic. So preveč mentalno neuravnovešeni, nimajo vseh treh v glavi. Večina pa jih, iz mojih izkušenj, dela zelo dobro. Ko imaš nevzgojene otroke (da ne boste to mislili, da ciljam samo na osnovno šolo, ne ne) pa je to zelo, zelo zahtevno. Saj veste kako pravijo, kakršen starš, takšen otrok. Ni čudno, da nevzgojeni otroci dobijo podporo svojih nevzgojenih staršev.
Canis.Lupus
# 11.01.2018 ob 08:33
RJSlo

# 11.01.2018 ob 07:33
Prijavi neprimerno vsebino No ja. "Urejanje sporov", pretepanje v šoli to je za gospo čisto normalno? Po dvanajstih letih, od konca njegove osnovne šole, ima moj sin še danes psihične posledice medvrstniškega nasilja, pretepanja, izsiljevanja, itd. Toda to je za gospo normalno. Verjetno je tudi normalno, da so 10 - 12 letniki na Prozacu ali Ritalinu? Verjetno je tudi normalno, da pred šolami otrokom prodajajo mamila, saj je vseeno, "ker je to izven šole in se nas ne tiče kaj delajo naši šolarji po koncu pouka". Itd.

Iskanje dlake v jajcu, če starš napiše kaj ga moti v šoli? No ja. Bravo. Torej bi morali starši molčati? Tega si niso privoščili niti komunisti. Ta "diktatura" javnega sektorja se počasi preliva čez rob.

P. S. Pred leti sem skoraj vsak drugi dan videl učitelja, ki je ali pijan ali z mačkom od prejšnjega dne na avtobusni postaji čakal avtobus, da se prepelje na svoje delovno mesto, kjer je otroke učil pri likovnem pouku. Ups, pardon, dlaka v jajcu. Ali pa primer, ko je en romski otork maltretiral skoraj vse otorke na šoli, prodajal mamila, izsiljeval otorke za denar, se vsak dan pretepal, toda to je za gospo normalno, saj smo se mi tudi pretepali, ne?

Danes je ta romski otrok pokojni, prevelika doza mamil. Itd. Starša sta ločena, oče še dela normalno, mama je lkani bila odpuščena iz psihiatrične bolnice. Itd.

P. S. S. Mnenje gospe o maltretiranju in pritiskih nad njenimi kolegi/kolegicami, ki si upajo grajati/kritizirati ta sistem oziroma opozarjati na napake svojih kolegov/ic? Verjetno ga nima, ker je v šolah vse super?


Vse je črno/belo a ne? Organiziriano naslillje/izsiljevanje je čisto enako temu, da sedva mulca malo zravsata zaradi fidžet spinnerja. Ker se ti seveda nisi nikli zravsal v šoli ali po šoli? Nikoli?

Vsem skupaj manjka malo zdrave pameti pri vsem skupaj.
LosAlamos
# 11.01.2018 ob 08:11
Večina staršev po razmišljanju še ni "prilezla" iz ranga osnovne šole in zato jim možgani dajejo občutek, da še vedno hodijo v šolo. Iz gnezd pa niso zleteli, ker so jim njihovi starši nudili vse ker kao sami veliko stvari niso imeli.
Bravo gospa učiteljica za tale članek. Sam težko vas bodo razumeli tile otroci ujeti v starševska telesa.
arhitektka
# 11.01.2018 ob 06:39
No, moj sedmošolec nima pa skoraj nič domačih nalog, testov in spraševanj izredno malo. Za šolo porabi cca 15 min na teden. In jaz sem ves čas v nejeveri in jezi.

Ker nič ne zna. Razen angleščine in matematike, kjer res veliko rešujejo v delovnih zvezkih.
Pri slovenščini in geografiji sploh ni učbenika! Pri slov.imajo neke vložne mapice z brezveznimi miselnimi vzorci, nič zvezka z snovjo.

V 7.razredu se nimajo od kje učiti. Edino s poslušanjem v šoli in ponavljanjem v šoli. Potem pa pridejo v srednjo šolo, pa mislijo, da bo šlo enako naprej, brez dela in branja učbenikov.

Ima 4 otroke, dva OŠ in dva SŠ. V nekaj letih je OŠ sistem čisto zbezljal. Imam občutek, da otroke v šoli vedno manj naučijo oz.jih vzpodbujajo, da se učijo.
VevericaStrela
# 11.01.2018 ob 08:43
V družini imam učitelja. 1. Šolski sistem omejuje učitelje ne zgolj z ukrepi proti neprimernemu vedenju, ampak tudi pri kreativi učenja 2. pritiski in pravice učitelja so popolnoma izginile 3. starši so večji tepci od nepokornih otrok, ker jim vedno dajejo potuho in krivijo šoslki sistem 4. starši izvajajo psihološki pritisk na učitelje, če ocena ni primerna njihovim pričakovanjem, namesto, da bi se konstruktivno pogovorili z otrokom 5. gonja za ocenami danes več ne prinese višjega statusa t. i. "uči se pa boš dobro živel".
Neikius
# 11.01.2018 ob 08:04
Hvala za ta članek, glede razmišljanja imate mojo podporo.

Starši sicer dandanes niso nič slabši kot včasih, se je pa družba spremenila do te mere, da nekako zahteva zavijanje otrok v vato, in če jih ne, si slab starš, neodogovren, izpostavljaš otroke nevarnosti ...
slovencsm
# 11.01.2018 ob 07:15
Osnovni problem naše javne uprave vključno s šolstvom je, da ni sistema, ki bi izločal problematične učitelje in izboljševal slabe pristope. In ne mi s takimi, da je šola čisto ok in da so vsi učitelji tudi čisto ok. Seveda so na drugi strani tudi nekateri učenci s podporo staršev velik problem ampak to je naredil sodoben pristop, kjer imajo pravice nadvlado nad odgovornostjo. Je pa dejstvo, da tudi če se take stvari zgodijo, imajo le ti malo možnosti za uspeh razen v primeru najema odvetnikov. Pač, šolski sistem je postal zaprt in kakršnekoli nepravilnosti in slabe prakse je skoraj nemogoče sankcionirat oz. popravit. Problem je tudi, ker je ravnatelj potrjen tudi s strani učiteljev in običajno nima pravih mehanizmov, da bi tudi okrepal. Potem pa res ne preostane drugega kot inšpekcija, o kateri imam pa tudi mnenje, saj sem preverjal že več pritožb in vem kako so se končale.
Dajmo se že enkrat zavedati, da v službo hodimo z odgovornostjo. Če nas vsake toliko časa nekdo kontrolira je to normalno. In sam se ne bojim nobene inšpekcije, ker imam kaj pokazati. Kdor pa zbira podpise proti kontroli, se je očitno boji. Če se je ne bi bal, bi dal predlog za izboljšavo postopka ali pa delovanja inšpektorjev, ne pa da predlaga ukinitev le tega. Še zdravniki imajo po novem nadzor.
KLIPAN
# 11.01.2018 ob 08:58
Problem naše šole so-starši.
Ko so kovinarji, strugarji, tajnice, medicinske sestre.....bolj pametne od šolanih pedagogov.
Ne rečem, da so vsi učitelji ok., ampak večina jih je.
Boby21
# 11.01.2018 ob 08:29
Čestitam za tekst, gospa Jožica. Glede pa na splošno klimo je pa itak najbolje, da šole kar ukinemo, ker so očitno nepotrebne. Moderni starši, pa magari so eizenponarji ali krivilci banan na Sadje-zelenjava, vedo več o šoli, učni snovi, učbenikih... od učiteljev, pedagogov, profesorjev.
Pims
# 11.01.2018 ob 09:18
Spoštovana ga FRIGELJ! Kar ste navedli je čisto zavajanje in metanje peska v oči. Ne da se ne bi strinjal z nekaterimi vašimi zapisi. Pa vendarle moram zapisati, da je kakovost osnovnošolskega izobraževanja (in tudi drugega) v Sloveniji z vstopom v bolonjski sistem padla v prepad.
1. Samo poglejte celo poplavo učbenikov za vsak posamezni predmet. Kot da bi bilo 1 + 1 v Kopru = 2, v Ljubljani = 3, V Mariboru =4 itd. Vsi otroci morajo imeti enake možnosti, torej se učiti iz enakega učbenika, ne pa da se dovoli interesu kapitala posegati v to področje.
2. Kvaliteta učbenikov: geografija, angleščina... Ravnokar sem (prvič po 4 ih letih) dal nekaj angleških nalog hčeri in si pomagal z učenikom. Ugotovil sem da nikjer ni jasno zapisanih pravil formul za uporabo določenih časov. Takrat so bili pri njej še nekateri njeni sošolci in sošolke in ugotovil sem, da so določena pravila o uporabi časov otrokom znana le na pol.
3. Pravice otrok so odletele v nebo dolžnosti pa temu niso sledile. Že na večini osnovnih šol se prodaja droga, je v porastu učitelji ne dosežejo več takšne discipline in reda, domače naloge niso več obvezne. Ja tudi mi smo se kdaj stepli pa ne tako brutalno in že naslednji dan smo bili prijatelji. Ja tudi na naši OŠ je morda 10 ta "glavnih frajarjev" na skrivaj kadilo cigarete, ne pa travo.
4. Če nisi znal si dobil slabo oceno, danes pa je omogočeno, da starši priletijo z odvetnikom k učitelju. Pa dajte no je to normalno zakaj se spodkopava učiteljeva avtoriteta? Bolje da učitelj naredi kdaj kakšno napako, kot pa da se vse rešuje z ustrahovanjem preambicioznih staršev.
5. Da ne govorim o tem da se vsaj v Ljubljani pouk pričenja nekako malo pred 8.30 uro. Otroci so doma ob 14.30 uri, nato sledijo šolske obveznosti in morda kaka dejavnost. Aja ko smo pri slednjih so bile te dejavnosti krožki, ki so jih vodili učitelji na šoli (košarka, angleščina, pevski zbor, nogomet, tehnični krožek.....). Danes pa ni tako. Vse zunanji izvajalci, ki jih moramo plačevati mi starši. Pa ne da učitelji niso pripravljeni, le šola jih težko ali pa ne more plačevati. Teža finančnega bremena je na nas starših. Šola tudi tako oddaja prostore in dodatno zasluži. Kako naj imajo torej otroci revnih staršev enake možnosti kot otroci katerih starši si lahko privoščijo dodatne stroške?? In to rešujemo z raznimi solidarnimi skladi! Saje to čisto OK, le začeti je treba drugje. Ostal sem pri času začetku pouka. Nam se je pričel najkasneje ob 7.30 uri, doma sem bil kot po pravilu najkasneje ob 13.00 uri, vse za šolo sem opravil najkasneje do 15.00 ure nato pa preostanek dneva bil prost.
6. Lahko bi še dolgo govoril o kurikulumu, pa usposobljenosti učiteljev. Učitelj je po moji skromni oceni najpomembnejši poklic. Če ne bi bilo šole in učiteljev potem ne bi bilo sodnikov, zdravnikov, ekonomistov, politikov...... Vem pa da ježal še danes tako, da pedagoški faks naredijo vsi, z lahkoto. Kadrira se učitelje zelo slabo izbrani bi morali biti zelo skrbno, ne gledee na število prijav za posamezno prosto delovno mesto, bi moral kandidat prestati veliko težje teste kot pilot letala. Da ne govorim o plačah učiteljev...
7. KO že zapisano lahko bi še našteval v nedogled, pa to tu praktično ni mogoče.

Torej ne zavajajte, kvaliteta poučevanja in tudi vzgoje je v OŠ močno padla zaradi pritiskov kapitala in političnih vplivov in nepokončne drže naših politikov, ki si niso upali reči ne neumnostim, ki jih vsiljuje Evropa.
lojze47
# 11.01.2018 ob 08:58
Osnovna napaka staršev: otrok, uči se, da ti ne bo treba delati, tako kot meni. In porem se uči, diplomira, magistrira, doktorira in je potem doma brezposeln. Dosegel je cilj staršev, učil se je in ni mu treba delati.

Pravi nasvet bi bil: otrok, izuči se za kaj, da boš imel delo.
Neikius
# 11.01.2018 ob 08:06
@tutham: To o nadarjenih otrocih je stara pesem, že včasih je bilo tako. Nadarjeni otroci bodo v šoli vedno ovirani, zato se dodatne dejavnosti lahko izvajajo zunaj šole, oz kot dodatne dejavnosti po šoli. Šola je vseeno pomembna iz socialnega vidika, in pomembno je tem otrokom pomagat pri vključenosti v šolsko družbo.
malikaliber
# 11.01.2018 ob 08:02
Šola bi morala delovat tako, da bi vzpodbujala otrokovo radovednost, kreativnost, raziskovalnost in željo po sedelovanja. Je pa ravno obratno.
el CARTEL
# 11.01.2018 ob 07:46
A veste, da večina otrok komaj čaka, da bo počitnic konec, ker jim je dolgčas?

dvomim.
vsaj v mojem primeru ni bilo tako.
nemoremsespomnit
# 11.01.2018 ob 10:45
@Simba

V dopolnitev in "potrditev" tvojega pisanja:

Ja, zadel si bistvo. Individualizem. Oklepamo se uravnilovke kot pijani plota. Neskončno pogrešam učitelja v vlogi "iskalca" kvalitet, beri "znanj" in ne neznanja, kot to počnejo sedaj. Vsekakor, lažje je tako, slediti kurikulumu, oddrdrat zahtevano in zahtevat ponovitev. Žalostno je, ko je največji problem pedagogov pri takem šolstvu zgolj njihova plača. In izguba spoštovanja poklica. A, to spoštovanje, dragi moji, se ne doseže z zakoni. Potrebno si ga je prislužit. Z dejanji, s trudom, z interesom... Opravičilo izjemam, tudi ti so, verjetno jih je kar nekaj. In sistem jih morda res tišči pod površje. Vendar, kdo se bo pa oglasil, če se ne bodo sami?

...in ko je največji problem v našem šolstvu tistih nekaj procentov za zasebne šole, čas teče. Super, dajmo z raznimi PISA, TIMSS in PIRLS dokazovat sebi in svetu kako prav in čudovito je vse in kako generalna sprememba v našem šolstvu niti slučajno ni potrebna. Kvaliteta in pristnost otroštva sta napram temu seveda zgolj zanemarljivi in zbanalizirani besedi.

Gospa profesorica, rahel popravek:

Smeh otrok, ki se razlega po hodnikih, ni zaradi šole, temveč kljub šoli...ker so to otroci. Vsaj upam, da so še.
dsuser
# 11.01.2018 ob 10:22
Anetri, kaj pa rineš na gimnazijo, če se želiš izobraziti na strokovnem področju. Naj bo sedaj sistem kriv za tvoje napačne odločitve? Jaz kotne funkcije uporabljam skoraj dnevno. Tisto osnovno znanje filizofije in sociologije kar ga premorem, pa bogati moje notranje življenje, čeprav tega znanja ne potrebujem v službi. Temu se reče izobraženost. Če pa stremiš k temu, da bo vsebina v tvoji glavi zreducirana zgolj na tisto, kar rabiš za službo, potem je zate primerna 3 letna srednja in opravljena praksa.
Simba
# 11.01.2018 ob 12:14
ADN: "Plače: no ne bom rekel, da sem revež ampak bog ve kaj pa pač ni."
Si res mislil da boš imel top plačo? Top plače so za privilegirance, ne zate.
Prej ko boš to dojel, prej se boš lahko začel s tem spopadat.
Bi rad boljšo plačo? Zahtevi prožnejši JS. Zahtevaj umik uravnilovke (plačne razrede) in zahtevaj individualni plačni sistem. Večje ko je povpraševanje, višje plače se ponuja.

Vprašanje: zakaj je manjko vpisa na pedagogiki pri težjih smereh?
hiter odgovor: ker so to težje smeri, plača pa enaka.

Ti ni vseeno kakšen šrot poučuješ? Isto-misleči se združite in zahtevajte več avtonomije. Vendar se moraš zavedati da z več avtonomije pride tudi do več odgovornosti. Trenutno odgovornost imate na ničli. Pač greste čez program in to je to. Samo tvoja osebna odgovornost (tvoja vest) pa ti narekuje kako dobro boš naučil svoje dijake. Pri večji avtonomiji pa ne bo samo tvoja vest, ampak tudi tvoja zaposlitev odgovarjala kako boš naučil svoje dijake.
takoj ko pa prideš na to odgovornost, pa boš seveda želel tudi individualnost pri dijakih - ne moreš nekoga prisiliti da se bo piflal snov ki mu ne leži, da bo dobil dobro oceno, da boš ti upravičil svojo zaposlitev. In potem smo tam, na mojem postu - individualni učni program. Torej teža snovi odvisna od vsakega dijaka posebej - torej brez uravnilovke.
Simba
# 11.01.2018 ob 10:05
Šola je sfalirana. Oziroma bom bolj natančen: načrti poučevanja v šolah in naprej je sfaliran! Vse je podrejeno standardizaciji, normativom in ocenam!

"5. gonja za ocenami danes več ne prinese višjega statusa t. i. "uči se pa boš dobro živel"."
Dokler bodo ocene osnovni pogoj za dosego študija, potem bo ta gonja obstajala. Spremeni sistem in ta gonja izgine.

Osnovna šola bi morala prepoznati potencial dijaka in mu pomagati ta potencial razviti. Nekdo je super v matematiki, drug v fiziki, tretji odlično obvlada risanje, četrti je nadarjen za zgodovino, peti za biologijo, šeti za kemijo, robotiko, programiranjem,...
Zakaj pri bogu bi morali vsi vse vedeti? Zakaj klinac bi moral nek otrok, ki je nadarjen za fiziko moral vedeti kje na kitajskem je največji rudnik črnega premoga.. resno! Pa a ste vi normalni?
Kolikokrat ste ta podatek potrebovali v vašem življenju? 99,9% ga je potrebovalo samo ENKRAT! Takrat ko ste sami gulili klopi v šoli in še to samo kakšen teden - da je bilo mimo spraševanje in pa kontrolka. To je to!
Torej - zakaj filat možgane z informacijami ki so popolnoma nepomembne za življenje in nadaljnji razvoj osebe?!
Naloga osnovne šole bi morala biti ta, da bi identificirala potencial slehernika in ga navdušila za to smer. Ostali predmeti pa bi morali biti na osnovnem - za življenje zadostnem nivoju.
Po koncu osnovne šole bi moral posameznik vedeti v čem je dober. Večina osnovnošolcev NIMA pojma kaj bi radi bili - in gredo na gimnazije. Kar velik procent teh ljudi, ki so šli v gimnazije pa na koncu nima pojma niti kaj ga veseli in kaj bi počel!
To je popolni fail izobraževanja!

Celoten svet se premika iz standardizacije v individualizacijo (celo zdravila!), mi pa se tu prerekamo kako bi pravilno standardizirali.
Ne, individualizirat je potrebno! Ste kdaj bili recimo na kakšni specifični konferenci? recimo za IT? Predavanja so ocenjena z težavnostno stopnjo. In tako bi moralo biti v šolah. Imel bi več (recimo 3) težavnostnih stopenj predmeta. Osnoven bi bil 1, srednji 2 in težji bi bil 3.

dejmo primer:
Fizika 1 bi pomenila osnove spoznavanja in pa ogromno praktičnih poskusov, Fizika 2 bi pomenila nadgradnjo osnove, nekaj dodatne prakse in bolj podroben vpogled in razlago, Fizika 3 bi pomenila lastne raziskovalne naloge, seminarske, projekte, in izjemno podroben vpogled

bi pa osnovne šole in pa srednje šole združil. Mislim da je čas in da se vsi strinjamo, da človek samo z osnovno šolo ne bi več smel obstajati. Torej, ko bi oseba prišla ven iz te 'nove šole' bi lahko odšla ali na delo, ali pa naprej v faks.
Benten
# 11.01.2018 ob 08:43
Bravo, gospa Frigelj!
johndeer
# 11.01.2018 ob 08:25
Lahko lajamo v luno, spremenilo se ne bo nič... Narobe je več, kot smo pripravljeni priznati. Vprašajte učitelje, ni potrebno nas neukih staršev. Me pa veseli, da se vse več učiteljev upa javno in glasno izpostaviti.
Simba
# 11.01.2018 ob 12:25
makoshark: "Se sploh zavedaš, da zagovarjaš šole, ki bi proizvajale fahidiote."

Zame so fahidioti tisti ki so napiflani s teorijo, v praksi pa se sesujejo v prah takoj, ko pride do problema, ki je izven njegovih osvojenih teorij.
ADN
# 11.01.2018 ob 11:39
Sem učitelj in naj to najprej jasno povem.
Resnica, ki bi bila v dobro otrok je po mojem mnenju tam kjer jo najdemo ponavadi: nekje na sredini.
Nismo vsi učitelji dobri in tudi med posameznimi šolami so velike razlike.
Domača naloga je namenjena vaji in utrjevanju ampak se strinjam, da ni smiselno da je le te za več ur. Učni načrti so pretirano natrpani in bi se jih dalo smiselno oklestiti. Učni procesi nepotrebno ovirani s strani zakonodajalca in staršev.
Predlogi, ki prihajajo s strani učiteljev so s strani zakonodajalca popolnoma ignorirani.
Plače: no ne bom rekel, da sem revež ampak bog ve kaj pa pač ni.

Pri vsem tem je po mojem bistvo v tem, da z vsem tem delamo iz otrok invalide saj jim ne dajemo in ne dopuščamo nobene odgovornosti.
Primer neumnosti: V devetem razredu pelješ v koloni 20 otrok v spremstvu dveh učiteljev 500 metrov do knjižnice. Čez dva meseca gre isti otrok v srednjo šolo v dom živet ali dnevno samostojno potuje na desetine kilometrov.

Otroci so iskreni, pametni a rabijo vodenje in zato jim je treba dati možnost, da postanejo odgovorni. Z zavijanjem v vato tega pač ne bomo dosegli.
makoshark
# 11.01.2018 ob 11:35
EnDivja
Tudi sama sem učiteljica, kolegice Jožice ne poznam, se pa z podpišem pod njen članek... saj bi ga lahko napisla tudi, če bi se sprehajala po moji šoli.
Smo se pa pri nas odločili, da se s starši, ki imajo negativen odnos do šole, ne bomo več obremenjevali in izgubljali naše dragocene energije, ampak se bomo raje posvečali tistim, ki so pripravljeni z šolo sodelovati- na srečo, je še zmeraj, kar veliko takih staršev, le da so morda preveč tiho.
O plačilu za naše delo pa ne bi razpravljala...vidimo se 14. 2. na Kongresnem trgu.


Se strinjam z vsebino zapisanega. Ampak s tem zapisom žal kažete svoj odnos do izražanja. Neupoštevanje slovničnih pravil je nemarnost. Bi bilo fino, če bi svojo dragoceno energijo usmerili tudi v uporabo lepše slovenščine.

;)
neterk
# 11.01.2018 ob 11:10
RJSlo, tole izgleda, da bi bilo rešljivo samo preko odvetnika in s pričami, ker, če šola ni sposobna zagotoviti varnosti otrok, se morajo glave odgovornih zakotaliti.
GORILA
# 11.01.2018 ob 09:27
@malikaliber
Pri nalogah velikokrat ne veš niti kaj zahtevajo od učenca, kot bi bil pod uplivom kakih substanc tisti, ki jih je spisal...

...naloge so za tvojega otroka, ne zate!!!
mend055
# 11.01.2018 ob 09:18
Resnica boli! Če stopiš mačku na rep, zacvili?
Vsi malce cvilimo, kar je prispevek nas, civilne družbe k odpravljanju norosti etabliranega in standardiziranega sveta pravilniško-pravniškega sveta Ministrstva za šolstvo, (zna)no(ro)st in tekmovalno šport(anskost).

Kdo piše o šolstvu? Zakaj piše? NAJ PIŠE!
EnDivja
# 11.01.2018 ob 09:01
Tudi sama sem učiteljica, kolegice Jožice ne poznam, se pa z podpišem pod njen članek... saj bi ga lahko napisla tudi, če bi se sprehajala po moji šoli.
Smo se pa pri nas odločili, da se s starši, ki imajo negativen odnos do šole, ne bomo več obremenjevali in izgubljali naše dragocene energije, ampak se bomo raje posvečali tistim, ki so pripravljeni z šolo sodelovati- na srečo, je še zmeraj, kar veliko takih staršev, le da so morda preveč tiho.
O plačilu za naše delo pa ne bi razpravljala...vidimo se 14. 2. na Kongresnem trgu.
anny22
# 11.01.2018 ob 14:22
Enak problem kot pri cepilcih/anticepilcih...vsi pametni kot fižolova prekla iz Google člankov in FB modrovanj. Tja do fakultet imamo v Sloveniji razmeroma dobre šole. Tista uravnilovka, ki je povsod navzoča, tu pride celo prav.

Največji problem je, da šola še vedno izobražuje in vzgaja bodoče mezdne delavce, ki bodo delali, kar bo šef naročil in bili tiho. Ključnih znanj, ki jih RES potrebujemo in jih bomo še bolj v prihodnje, pa nikjer, oziroma jih trudoma in z lastno aktivnostjo pridobimo kasneje. Bom kar naštela, kaj manjka: znanje slepega tipkanja (prihrani nekaj LET življenja), postavljanje kratkoročnih in dolgoročnih ciljev, obvladovanje časa, postavljanje prioritet, potem komunikacijska orodja, pogajalske taktike, osnove ekonomije (večina nima pojma, kaj podpisuje, ne zna izračunati kredita...), modeli za reševanje konfliktov, kakšno navodilo o zdravem življenjskem slogu (to mislim, da celo nekaj imajo) in pa kako se skuha preprosto hrano in katere cunje gredo skupaj v stroj. To dvoje zanje naj bi naučili starši, ampak kolikor jih je zblojenih, ne gre računati nanje.
Canis.Lupus
# 11.01.2018 ob 13:23
makoshark

# 11.01.2018 ob 11:26
Prijavi neprimerno vsebino Canis.Lupus
Aktualen primer za našega otroka v 3. r OŠ. Na pamet bi se moral naučiti vse SLO državne praznike. Povejte mi zakaj in čemu to koristi?!

Recimo urjenju spomina? Je to res čisto brez veze?
Temu so med drugim namenjene tudi pesmi, ki se jih otroci učijo na pamet.


Hvala za pokrovitelski vpogled. Ko da nuimam učitlce doma.
In "Nauči se na pamet in ne sprašuj" doktina nas je daleč pripeljala. Najbolje da kar vztrajamo :)
apneni
# 11.01.2018 ob 11:05
AM
Tarnanje sámo je narobe. Plače so take kot so. Odvisno s kom ali s čim jih primerjaš. Seveda pa je vprašanje, kaj naj bi določalo višino plače in kdo postavi kriterije in kdo jih preverja? V vsakem primeru se ne moremo izogniti zlorabam in manipulaciji.
hrklus
# 11.01.2018 ob 11:04
Poleg vzgoje staršev je problem tudi preveč lahka Pedagoška fakulteta. Mi je rekel kolega, da je nivo lažji kot na srednji šoli. Naredi jo vsak bimbo. Najtežje je baje pisanje poročil, ko moraš nakladat bedarije. In potem študentje s pomanjkljivim znanjem učijo matematiko in fiziko. Problem je tudi informatika, da jim ni nerodno podeljevati naziva učitelj informatike. Znanje nikako, ne znajo preprostega algoritma s programiranjem rešit, OOP, kaj šele kakšno spletno stran naredit. Ne pravim da so študenti na pedagoški krivi. Kriv je sistem, ki je degradiral pedagoško fakulteto, otroci pa rabijo dobre učitelje, ki jih je premalo.
AM
# 11.01.2018 ob 10:57
Lightning
"Žalostna je plača učiteljev v osnovno in srednješolskem sistemu, "

Če prav vem, so plače (glede na izobrazbo v poklicih v javnem sektorju) v šolstvu, višje kot drugod. Tudi v osnovnem šolstvu.
Zato menim, da tarnananje, da so plače v šolstvu premajhne zgrešeno !
Maljutka
# 11.01.2018 ob 09:54
Mene v naši šoli moti predvsem to, da učence izrazito izpovprečuje. Najboljši učenci nimajo ustreznih možnosti razvoja svojih potencialov, sploh ne tisti, ki imajo dokazano izjemne sposobnosti že v nižjih razredih. Žal se večina šol in učiteljev s takimi učenci nima ne časa ne volje ukvarjati, v glavnem predstavljajo motnjo. Če kdo od prisotjnih to bere, bi res priporočal, da se izdela strategija upravljanja z otroki, ki imajo dokazano izjemne potenciale, ki bi jo bilo možno izvajati tudi v praksi. V zakoniku in beli knjigi je sicer o otrocih s posebnimi potrebami (kamor spadajo tudi izrazito nadarjeni) že vse zapisano, vendar so zamisli za nadarjene učence praktično neuresničljive in se ne izvajajo (govorim iz lastnih izkušenj).
Moje mnenje je tudi, da bi bilo učiteljem nujno vrniti avoriteto. Manj forme in več vsebine bi moralo biti splošno vodilo. Žal pa ves sistem in svet drvi ravno v nasprotno smer.
markur
# 11.01.2018 ob 09:48
Seveda ni vse narobe, samo še to manjka, da bi bilo vse narobe. Učitelji delajo po programih, pogosto tudi sami ne bi delali vsega kar jim nalagajo ti programi, ali bi delali drugače, žal jih določajo " strokovnjaki ", ki delajo za denar. Plače, najbrž niso krasne, so pa veliko boljše, kot v Jugoslaviji, to upam trditi. Problem izvira, kot večina problemov v tej državi, slaba sistemska organizacija. Kot primer, Imamo nešteto glasbenih šol, ki jih plačuje država in občine, katere po novem zaposlujejo večinoma visoko izobražene učitelje. Ne mislim, da bi jih morali ukiniti čez noč, tako kot Čehi, vendar reorganizacija bi bila nujno potrebna. Trenutno se število nižjih glasbenih šol, skupaj s podružnicami približuje številki 100. Zakaj država financira nižje glasbene šole, nobene druge dejavnosti ne pri tej starosti otrok? Veliko boljše bi bilo, da se izboljša glasbeni pouk, saj ga itak imamo na osnovnih šolah. Ukinjamo centre nujne zdravstvene pomoči, ker so potratni, glasbene šole za vsakim vogalom.
ps11
# 11.01.2018 ob 08:33
RJSlo
če ima tvoj sin še danes težave baje zaradi medvrstniških sporov, kakršne smo imeli vsi po vrsti v vseh generacijah, potem je tvoj sin psihični bolnik, ampak se še ne zavedaš. Ni problem v okolici, problem je v njem. Spremljaj, kako zna stvar eskalirati. Je pa za vsaj polovico takšnih primerov krivda na starših, ki so nad otrokom zganjali premočno bolestno kontrolo in nadzor nad vsem, razne zlorabe ipd., tega je dosti, sploh v zelo izobraženih družinah. Ti rata slabo, kaj vse sem videl. Lahko je kakšen tretji faktor, ampak vsekakor ni res, da so zato krivi medvrstiški spori. Človek ni krhko steklo, ki rabi samo pampiranje.
Gost
link
Na šolo se pa res vsak spozna
94
24. november 2017 ob 06:23 Ko je bila objavljena moja prva kolumna o šoli (Kje se nam je zataknilo?) in potem druga (»Dobronamerni« starši in (ne)samostojni otroci) in potem še naslednja (Ali vas tako učijo v šoli?) in še ...
Več novic ...
Kazalo