"omislite na vso vizualno navlako, s katero ste soočeni vsak dan. Jumbo plakati, reklame, fotke po revijah, letaki, televizijske in računalniške vizualije. Kaj boste res šli še v umetniško galerijo gledat tovrstno kramo?" Foto: EPA

Saj še jumbo plakatov ne vidimo več.

Zmago Lenardič, vizualni umetnik

S svojo izjavo je Goethe izrazil prepričanje, da je bistvo slikarstva odslikavanje resničnosti. Zdelo se mu je, da je fotografija boljša metoda za prikazovanje resničnosti od slikarstva. In če to tako je, fotografija opravi s slikarstvom. Ga naredi za absoletnega, odvečnega, nenujnega.

Gotovo je slikarstvo v enem delu prav odslikavanje resničnosti. Ampak ko pride fotografija, postane nesmiselno iti k slikarju po realističen portret. To se naredi s fotoaparatom veliko hitreje in ceneje.

Zato so morali slikarji poiskati lasten projekt, ki bo ohranil njihov medij smiselen in nujen. Morali so najti naloge, ki so (še vedno) specifične za njihov medij. Tako se je pojavil najprej impresionizem, pa ekspresionizem in modernizem kar tako počez.

Slika postane realnost sama po sebi, ne pa odslikavanje realnosti. Prek tega načela se izkaže, da resničnosti tako ali tako ni mogoče upodobiti.

V procesu postanejo slikarski realizmi in še kaj, o čemer sem pisal zadnjič, odveč, absoletni, nenujni. Te naloge naj opravlja fotografija.

Kakor koli, projekt modernizem je en velik boj za vzpostavitev slikarstva kot (še) vedno nujnega. Gre za ekonomijo slikarskih sredstev: z danim doseči največji možni učinek ali pa dani učinek doseči s kar najmanj sredstvi. Ja, ves modernistični projekt je reduktiven.

'Sodobna vizualna umetnost' ima z vsemi temi načeli hude težave. Pomislite na vso vizualno navlako, s katero ste soočeni vsak dan. Jumbo plakati, reklame, fotke po revijah, letaki, televizijske in računalniške vizualije. Kaj boste res šli še v umetniško galerijo gledat tovrstno kramo? Kramo enakega vizualnega reda opremijo z besedilom in na ta način razglasijo za veliko umetniško delo. Velika večina tega, kar gledamo po muzejih za 'sodobno umetnost' je povsem odveč, nenujna. Kot slikarski realizmi po odkritju fotografije.

'Sodobna vizualna umetnost' je v podobnem položaju kot slikarstvo ob vzponu fotografije. In modernizem projekt, kot kaže, sploh ni končan. Pravzaprav je to projekt, ki ne more biti končan. Ampak modernizem so razglasili za zgodovinski slog. Pa naj bo tako. Smiselno bi bilo torej za tisto, kar je nujne, smiselne (kompleksne) sodobne umetnosti, pač poiskati nov izraz.

Saj še jumbo plakatov ne vidimo več.

Zmago Lenardič, vizualni umetnik