Kolumne
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 2.7 od 42 glasov Ocenite to novico!
Romana Kocjančič Foto: MMC/Miloš Ojdanić

Dodaj v

Prešernova vera

Kolumna Romane Kocjančič
8. februar 2017 ob 08:19
Ljubljana - MMC RTV SLO

Ali je bil Prešeren veren ali neveren? Hčerki kranjske gostilničarke Ane Jalnove je naročil, naj na njegov spomenik napišejo: "Tukaj počiva France Prešeren, nejeveren, in vendar veren!" Tudi materi svojih treh otrok, Ani Jelovškovi, je dejal: "Kadar boš zaslišala navček, moli z otrokoma zame!"

Ali je bil Prešeren navezan na krščanstvo in zvest katolištvu ali svobodomislec, kar je bilo značilno za romantike 19. stoletja? Kaj pravite? Oton Zupančič je dejal, da je Prešeren ognjišče našega duhovnega življenja. Utemeljitelj prešernoslovja, dr. France Kidrič, je ugotovil, da je versko izrazoslovje v Prešernovih pesmih pogostejše kot pri katerem koli drugem umetniku. Pisatelj, gledališki ustvarjalec, lektor prof. Mirko Mahnič je Prešernove poezije poimenoval mali katekizem. Komparativist dr. Janko Kos pa je svoja znanstvena spoznanja o Prešernu in njegovih pesnitvah strnil v knjigo z naslovom Prešeren in krščanstvo.

V Mahničevi knjižici Prešernova vera in v spoznanjih dr. Kosa preberemo veliko zanimivega. Tudi, da je babica literarnega zgodovinarja dr. Bratka Krefta nosila k maši Prešernove Poezije in vnuku pojasnila, da so, tako kot molitvenik, sveta knjiga. Hčerka Ernestina pa je o svojem očetu Prešernu dejala, da je bil njen oče dober kristjan. "Mogoče celo boljši, kakor marsikdo drug. Seveda pa ni bil bogomilec. Bil je pesnik, katerega srce je bilo od Boga. Greh je bil zanj prevara tistega, ki nam zaupa."

Prešeren je bil gotovo svojstven v svoji vernosti, čeprav je živel in pisal v obdobju strogega janzenizma. V svojem življenju, še zlasti, ko je bil v zvezi z Ano Jelovškovo, pa je ostro kritiziral Katoliško cerkev.

Toda v svojih pesnitvah je zelo pogosto uporabljal svetopisemske motive, bil zvest teološkemu nauku in judovsko-krščanski tradiciji. Nenaklonjen je bil le farizejski duhovščini. Vemo pa, da se je družil s škofom Antonom Martinom Slomškom, šel z njim v gledališče. Imel je stike z mnogo duhovniki, saj jih je imel tudi v sorodstvu, strice in brata. Vipavski župnik in vinar, Matija Vrtovec, ga je navdušil, da je napisal hvalnico trti, pesnitev Zdravljico, ki je danes naša himna. Ljubezen je bila zanj vedno nekaj povzdignjenega, ki se v polnosti uresniči v zakonski zvezi. Občudoval je lepoto Šmarnogorske Marije in jo poimenoval "moja teta". Najvišjo vrednoto pa je zapisal v središče svoje poezije, to je sreča, ki je človekov cilj.

V zadnjih letih življenja je pogosto prebiral latinsko Sveto pismo, predvsem Staro zavezo. Na nočni omarici je imel v nemščini knjižico Tomaža Kempčana. Župnik pa mu je podelil na njegovo željo bolniško maziljenje. Bog je bil zanj Bog ljubezni, ki ga prosi za odrešenje človeka. Več kot 70-krat ga omenja v svojih pesnitvah.

Vrh razumevanje pravega in nepravega krščanstva pa nam Prešeren odkriva v epsko-lirski pesnitvi Krst pri Savici. Napisal ga je ob zaključku prvega dela svojega zrelega obdobja. Ta slovenski ep, ki prikaže pokristjanjevanje Karantancev v 8. stoletju, vsebuje največ svetopisemskih motivov. Prek Bogomile pa nam Prešeren izpove svojo vero: "De pravi Bog se kliče Bog ljubezni, de ljubi vse ljudi, svoje otroke ... De ustvaril je ljudi vse za nebesa."

Prešeren je želel prek pesnitev janzenističnemu krščanstvu vdihniti Kristusovega duha, ga vrniti k izvirom evangelija, k svobodi, ki jo daje Bog. Sam pa je bil, kakor ga označuje prof. Mahnič razpet med vero in nevero, dvomljivec, in v tem je njegova prava vera - za vero se bojuje.

Naj bo Prešernov dan praznik naše človeškosti, domoljubja in prepričanja, praznik naše kulture, ko bomo za svojo dušo obiskali muzej ali si ogledali predstavo!

Romana Kocjančič, TV Slovenija
Prijavi napako

Mnenje avtorja ne odraža stališča uredniške politike RTV Slovenija.
Komentarji
Disfenocingul
# 08.02.2017 ob 10:47
Prešern v pesmi v spomin Matiji Čopu nekako razkrije svoj ''program'', citiram:

Tajati led naš še le začnè se, pomlad je drugod že;
v dragi slovenski vkročèn ni domovini vihar.
Stešemo svoj si čolnič nov, z bogom ’zroč’mò ga valovom;
ni se navadil popréd brêzen se, skal ogibát’.
Zvezde, ki reš’jo, bilé so neznane, ki čoln pogubijo;
Lelj bíl naš je krmár, drugi je bil Palinúr.


Lelj je slovanski bog ljubezni in Prešeren je izbral ta lik, ne pa npr. Jezusa, ki ga imajo za simbol ljubezni katoliki. Torej ''Lelj je bil naš krmar'', ne ''Jezus je bil naš krmar'', kot bi napisal kakšen globoko cerkvenjakarski pesnik, a ne?
Disfenocingul
# 08.02.2017 ob 10:36
Toda v svojih pesnitvah je zelo pogosto uporabljal svetopisemske motive, bil zvest teološkemu nauku in judovsko-krščanski tradiciji.

Mislim, to je pa sklepanje, ki ga lahko samo intenzivno avto-retardiran in ideološko pohabljen um sproducira.
Po isti ''logiki'' bi lahko rekli, da je bil musliman, ker je gazele pisal.
Glede talibanskega nauka in bližnje-vzhodne tradicije, je pa najbolj očitno v pesmi:

Kar je, beží;
al’ beg ni Bog?
ki vodi vekomaj v ne-bó,
kar je, kar b’lo je in kar bó.


To je nauk o reinkarnaciji in se pesnik sprašuje o etimologiji besede bog. Nič judovsko-krščanskega ni na tem.
MitjaM
# 08.02.2017 ob 10:27
Če bi Prešeren danes živel v Savdski Arabiji, bi bil musliman, or else.
Tako je pa živel v zgodnjem 19. stoletju v katoliški državi Avstrijskem cesarstvu.
Starejši znajo povedati, da je pri nas še v 80. letih bilo tvegano. če si rekel, da nisi katolik,
verjetno je bilo takrat še mnogo huje.
Je pa v celofan zavito povedal veliko, kaj si o tej zlagani in nasilni religiji misli.
Tugomer1000
# 08.02.2017 ob 08:59
No, Prešeren je v Meternichovi Avstriji seveda bil katolik, če ne ga bi megla vzela.
Kakšna so bila pa njegova prava čustva, pa lahko vidimo v njegovih pesmih. Seveda je uporabljal svetopisemske motive, a je tudi motive iz grške, rimske in tudi slovanske mitologije.
In končno. Krst pri Savici je nekakšen opomin slovenskemu narodu, da se mora upreti ''okupatorju'' Rimokatoliški cerkvi in se vrniti k svojim duhovnim koreninam.
krjavelj
# 09.02.2017 ob 05:46
http://www.rtvslo.si/kultura/razglednice-preteklosti/presernova-hci-umrla-v-mestni-uboznici-na-ocetov-rojstni-dan/297674

Brez komentarja
if
# 08.02.2017 ob 13:51
Prešeren je natanko to, kar je mislil, doživljal in posledično govril in pisal.
Prešeren je Boga doživljal in zato sidral v narodno bit kot vir duhovnega in posledično kulturnega in fizičnega preživetja.
kerr
# 08.02.2017 ob 10:47
grozno kako se RKC poskuša šlepati na vsako pozitivno zadevo, s katero nima veze, se zelo strinjam z Disfenocingul-jevim komentarjem.

Zelo realno pa je tudi, da ga. Kocjančič svoje kolumne na tako spremljanem portalu ne bi nikoli dobila, če ne bi bila "sestra", njeno pisanje je namreč izjemno, hm, povprečno... Pa nič slabe o njej kot osebi (je ne poznam), ampak tak izdelek sem pač ne sodi
884
# 08.02.2017 ob 22:33
Bistveno vprašanje pa je: koliko je bilo krščansko njegovo življenje?
krjavelj
# 08.02.2017 ob 10:18
klerikalizem ≠ demokracija torej ???
grapar
# 10.02.2017 ob 16:19
nevem@

Ni mi ravno v navadi polemizirati s komentatorji ampak izjemoma ponavljam.

Svet brez religije (in vseh nekaj milijonov bogov) bi bil bistveno lepši in bolj prijazen, kot je v tem trenutku.

Do religije nisem ne strpen in ne nestrpen, sem pa trdno prepričan, da nobena religija nebi smela imeti pravice vplivanja na mladoletne osebe in se vtikati v državne institucije. Po izpolnjeni polnoletnosti je pravica vsakega, da živi v skladu s svojimi prepričanji in vrednotami, če istočasno s tem ne krati enakih pravic drugih.

Popolnoma nič me ne moti, če nekdo živi po notah pripovedk puščavskega plemena iz bronaste dobe, močno pa nasprotujem vsiljevanju ali pripisovanju teh not drugim, predvsem tistim, ki se ne morejo branit (ker jih več ni) ali pa tistim ki se temu ne morejo upreti (mladoletni).

Kdor verjame v namišljenega prijatelja, naj prijateljuje z njim zasebno, kajti tudi jaz nikogar ne posiljujem s svojo zasebnostjo in prav je tako.
luckyss
# 09.02.2017 ob 08:16
France je bil realist in zato tudi zapit..
Edino kar ga povezuje z duhovščino je ljubezen do vinca..
cairns
# 08.02.2017 ob 10:43
Ali je bil Prešeren veren ali neveren?

Če bi Prešern živel v našem času bi bil ateist. Pravi ateist v rangu Svetlane Makarovič. Iz klerikov vseh religij bi se delal norca.
kerr
# 12.02.2017 ob 16:55
vprašanje, koliko "venikov" je res vernikov... po mojih izkušnjah večina katolikov ne pozna niti osnov svoje vere.
Ampak kot je nekdo rekel, je ti irelevantno... veruj v kar hočeš, ampak se s svojimi verovanji ne vtikaj v življenje drugih.
Pussy_Slayer_XxX
# 11.02.2017 ob 05:36
Tudi Adolf Hitler je bil vernik. Oh pa ne pozabimo na Gruzijskega zupnika - Josipa V. Stalina.
krjavelj
# 10.02.2017 ob 05:03
@nevem

Kot agnostik, marsikaj ne razumem. In to priznam. Predvsem ne razumem tega, da se vsaj polovica, v glavnem samozvanih ateistov tu gori, zakadi v vse kar je krščanskega (ne samo v RKC, ki je res "svojega denarja vredna").

Tudi jaz sem agnostik. V mojem okolju smo »brezboižniki« lovina klerikalcev, ki zvesto udejanjajo svoj«Kulturkampf«.

Pokristjanjevanje press
Mundus
# 09.02.2017 ob 23:37
"...bil zvest teološkemu nauku in judovsko-krščanski tradiciji."

Ernestina Jelovšek, Prešernova hči:
"Prešeren je spoved preziral, saj je menil, da krivice namesto človeka ne more popraviti nihče."

Saj ne, da bi bilo za presojo smiselnosti oz logičnosti vere važno, ali je neka pomembna oseba bila verna, ampak želje kolumnistke so tudi tu vsaj v velik delu skregane z realnostjo...
grapar
# 09.02.2017 ob 15:55
neven@
Kaj se komu po katerikoli definiciji zdi da je niti ni toliko pomembno kot je pomembno to kako živi oziroma katere vrednote so vodilo njegovega življenja. Sam se pač nikamor ne umeščam, ker me moti že samo umeščanja v nekaj kar je uokvirjeno in definirano. Vse kar pač počnem je, da smem in zato tudi poskušam uporabljati zdravo pamet in po zdravi pameti lahko mirno zapišem, da bi bil svet brez religije (in vseh nekaj milijonov bogov) bistveno lepši in bolj prijazen, kot je v tem trenutku.

Blogerka svoja razmišljanja objavlja na javnem portalu, ki ga financiramo vsi in ravno zato lahko vsak iz svoje perspektive zapiše svoje mnenje . Ne zdi se mi pa ravno okusno, da nekoga, ki ga ni več med nami umeščaš v neko ideološko okolje na osnovi lastnega dojemanja njegovih verzov. V času Prešernovega rojstva so bili pač praktično vsi krščeni, vsi krščeni pa verjetno niso bili teisti, agnostiki in mogoče še kak drug agregat med "bog je/boga ni". Niti ni toliko pomembno v kaj je verjel (česar niti nihče ne ve) kot je pomembno to kaj je počel in kaj je ustvaril. Ne morem se znebiti občutka, da je namen blogerke ustvarjati polemiko oziroma preizkušati odziv na njeno provokacijo. To pokristjanjenje Prešerna je kot posthumni krst v mormonski religiji, nekdo te proti tvoji volji umesti nekam kjer nikoli nisi bil ali nisi želel biti!
Ne gre niti dvomiti, da je tudi RKC začela dojemati kaj pomeni benchmark in s tem se že kažejo obrisi bodoče borbe za proste duše/sponzorje.
quasinormal
# 09.02.2017 ob 13:16
Komentarji na tej temi spominjajo na zapovedan povojni partijski agitprop, kjer je en promil jugoslovencev vsilil svoje brezboštvo in marksistične morilske, skupnoskledarske "vrednote" 99,99% družbe. A takrat je bilo temu tako, ker so vsi normalnomisleči (duhovnost je DEL ČLOVEKA, prav vsakega, naj si to prizna ali ne, prav tako kot njegova telesnost) dobili metek v čelo, če so javno govorili drugače, danes pa se potomci zločinske komunistične ideologije zafrustrirano zaletavate v temelje slovenstva (kar katolištvo nesporno je) kar na prostovoljni osnovi.

Žalostno, patetično, severnokorejsko.
cairns
# 08.02.2017 ob 15:14
pietetnik
Očitam mu samo Krst pri Svici, kjer je zapisal o nasilnem pokristjanjevanju Slovencev. Tega namreč zgodovinsko ni bilo, razren v Prešernovi glavi in pesmi.
Če bi bilo res takšno nasilno pokristjanjevanje, bi imeli kje grobove mučencev, pokopališče poganov..., pa tega zgodovinsko ni.


Seveda ne. Zmagovalci pišejo zgodovino. Pa kaj misliš da bi kleriki RKC napisali kako so z ognjem in mečem širili religijo ''ljubezni''.
To kar je ''zrastlo'' v glavi Prešerna se je prenašalo z ustnim izročilom iz roda v rod .
Ajaa
# 08.02.2017 ob 09:34
A še Prešerna bi nam radi vzeli - a nimate že materialnih bogastev dovolj
- če nam že jemljete z veliko žlico - Prešerna vam ne damo, sam da veste.
nevem
# 12.02.2017 ob 10:45
Heh... tudi tokrat brez odgovora, grapar.
Se pa spet strinjam z vsem, kar si povedal. Torej z menoj, na tak način nimaš kaj polemizirati.
nikoli
# 10.02.2017 ob 18:20
Prešeren je bil mož svojega časa. Torej vernik.
nevem
# 10.02.2017 ob 11:05
Se strinjam z marsičem, kar sta povedala. Vendar, večino tistega, kar mi nekako očitata, sploh nisem trdil.
Dočim mi na drugi del mojega "nerazumevanja"... ni odgovoril, ali poskušal obrazložiti nihče od vaju.
sLoVaN
# 09.02.2017 ob 20:30
Ja,
v bistvu bi bil pri tabelih med vojno(ww2),
al kaj hočte zdej povedat ?
ednina
# 08.02.2017 ob 18:50
Prešeren je morda bil veren, morda ne. Toda v vsakem primeru menim, da je imel kritičen odnos do vere, kar je tudi prav.

Tudi Krst pri Savici pokaže zelo kritičen odnos do vere.

Prav tako pa njegova številna dela vsebujejo različne elemente, ki pokazujejo širino njegovih obzorij in razgledanost. Ni bil brez napak, ki mu jih prepogosto očitajo, toda bil je izjemen človek.
grapar
# 08.02.2017 ob 18:03
Ne razumem zakaj tak zapis o Prešernu izpod prstov ideološke zamegljenosti. Vpletanje religije v Prešernovo življenje je milo rečeno nekulturno, zaradi posledičnega opredeljevanja pa še skrajno neokusno.
Jocipros
# 08.02.2017 ob 13:46
OZARE
Spet Vid Stanovnik. Od Konfucija do korana. Ne vemo zakaj spet Vid govori. Pač.
Jernej Kastelec: Ta govori skoraj tako kot bi recitiral kako sodobno in nerazumljivo pesem. Govori čez vse bregove. Kakšna misel naj bi bila v povezavi. Kaj jim je šlo pri Jezusu najbolj v nos? Bi moral reče to, kako je duhovnikom rekel, da so hinavci. Pač taki strici kot je Vid tega ne vejo. Zato govorijo mimo. Govorijo pač nekaj, samo da govorijo pa ne vedo kaj…
OBZORJA DUHA
Dragi dobri ljudje, dober dan! Vošči nekaterim Romana. Kot vedno. Še ni pogruntala nič kaj bolj vernega!
Sreda je Prešernov dan. Potem pove in citira, kar so govorili o Prešernu.
RASTEM
Mirko Mahnič. Govori o Prešernu.
Prešeren se je rodil v globoko verni družini.
Dr. Janko Kos: Krščanstvo je zelo navzoče. Vodnik kot duhovnik je malo govoril krščansko, Prešeren pa veliko. Prešeren je najbolj rabil sveto pismo. Kot živa oseba pa ni bil veren, njegove besede so celo protikrščanske. Obrnil se je zoper krščanstvo. Umrl je na smrtni postelji kot kristjan. Nihal je v krščanstvu. V Krstu pri Savici pa je nizal misli o krščanstvu. Ni se dotikal bistva krščanskih simbolov.
Potem spet Mahnič hoče govoriti, kako naj bi bil Prešeren veren.
Se zdi, da je to oddaja o verniku Prešernu kot kristjanu.
ŽIVIM
Umrl Klemenčič Drago. Ga kažejo, kako je bilo z njim, od rojstva naprej. Je vozil krompir s kombijem za bogoslovce, a to je postransko.
Dr. Tine Debeljak. Umrl pred 28 leti.
Se mi zdi, da sta ta dva temelj oddaje ŽIVIM.
Dr. Marija Stanovnik: S to brezjansko Marijo naši ljudje pod svetu živijo. No, največja laž: z Layerjevim ponaredkom, pa še zaprt je bil zaradi poneverjanja!, nas nategujejo. In Slovenke še posebej! Posebno duhovni kastriranje in ubijanje je v tem!
Ivan Vomberger, vnuk: vedno je molil pred kosilom. Zvest je bil ženi, čeprav sta bila narazen. Kaj ima to s Prtešerniom?
Marij Maver s tržaškega, ne vem kaj ta dela tu med mrtvimi-živimi.
Lučka Peterlin Susič govori o Maverju nekaj besed, potem še Sergej Pahor. Kaj ima to s Prešernom?
SPOZNAVAM
Svetovni dan bolnikov.
Mateja Švajger, seveda slovenska Karitas, govori o prostitutih otrocih. Piše nekje zahteva: Če bi Štuhec ( RKC) vrnil milijarde, karitasa ne bi potrebovali.
Borg
# 08.02.2017 ob 11:23
V vse pore življenja se želi zažreti rimokatoliška ideologija, tudi v našega Prešerna.
krjavelj
# 12.02.2017 ob 12:22
http://www.mladina.si/97307/skromen-gizdalin/
lojze001
# 08.02.2017 ob 13:08
Preseren mora ostati v narodni lasti!

RKC ima svoje svetnike in noben jim jih ne krade. Zivimo skupaj strpno in spostljivo.
Jaz lahko kakega svetnika tudi cenim in spostujem, in ni nujno, da je moja lastnina.
pietetnik
# 08.02.2017 ob 11:23
France Prešeren je bil mož vere. Če bi bil tak nasprotnik RKC, kot ga hočete nekateri narediti, bi preprosto ne pisal tako Svetopisemsko poglobljenih pesmi... Ker mu nebi bilo treba.

Očitam mu samo Krst pri Svici, kjer je zapisal o nasilnem pokristjanjevanju Slovencev. Tega namreč zgodovinsko ni bilo, razren v Prešernovi glavi in pesmi.
Če bi bilo res takšno nasilno pokristjanjevanje, bi imeli kje grobove mučencev, pokopališče poganov..., pa tega zgodovinsko ni.

Lep Prešernov dan želim vsem.
Ostrozor
# 08.02.2017 ob 11:00
A zdaj vam je pa Prešeren dober?
Pa je RKC bila proti njegovemu spomeniku v Ljubljani.
nevem
# 09.02.2017 ob 13:37
Kot agnostik, marsikaj ne razumem. In to priznam. Predvsem ne razumem tega, da se vsaj polovica, v glavnem samozvanih ateistov tu gori, zakadi v vse kar je krščanskega (ne samo v RKC, ki je res "svojega denarja vredna").
Ponavadi isti pa izražajo povsem drugačno "strpnost" do Islama, ki je, predvsem zaradi radikaliziranja, postala "nevarna" ideologija, povsem nasprotna s človekovimi pravicami in demokracijo, ki jo izraža Evropa.
Romana Kocjančič
link
Druga zunaj Italije
2
29. junij 2017 ob 06:49 V teh dneh se spomnimo tudi na mnogo znamenitosti, nad katerimi so še posebej presenečeni tujci: "Tako majhna dežela, pa toliko različnih lepot!"
Več novic ...
Kazalo