Sliko Vleka ladje na peščino, Brighton umetnika Johna Constabla so v galerijo z donacijo prejeli leta 1962. Foto: Tate
Sliko Vleka ladje na peščino, Brighton umetnika Johna Constabla so v galerijo z donacijo prejeli leta 1962. Foto: Tate
Tate, galerija, Constable
Galerija Tate je v izjavi za javnost zapisala, da bodo na srečanju z upravitelji predlagali, da sliko vrnejo upravičencem. Foto: EPA
Pred nedavnim se je za vrnitev Matissovega platna potomcem judovskega trgovca, ki so mu nacisti zaplenili premoženje, brez ugovorov odločila tudi norveška galerija Henie-Onstad Art Centre.
Pred kratkim se je za vrnitev Matissovega platna potomcem judovskega trgovca, ki so mu nacisti zaplenili premoženje, brez ugovorov odločila tudi norveška galerija Henie-Onstad Art Centre.

"Sporna" slika je platno vodilnega predstavnika angleške romantične krajine Johna Constabla in naj bi bila nekoč v lasti madžarskega zbiralca judovskih korenin. Na nepojasnjeno provenienco je opozorilo Svetovalno telo za odtujene slike, ki galeriji očita nezadostno preverjanje izvora in zahteva, da sliko vrne dedičem lastnika.
Kot so zapisali v 22 strani dolgem poročilu, je "galerija Tate dolžna, da preišče možnost neustrezne pridobitve slike med vojno". Po poročanju Independenta namerava londonska galerija sliko, ki jo je v zbirko prejela leta 1962, vrniti, kar bo predlagala tudi na majskem srečanju z upravitelji.
Najprej plenili nacisti, zatem sovjetski vojaki
Slika je uvrščena na uradni madžarski seznam umetnin, ukradenih v štiridesetih letih. The Art Newspaper piše, da je bil njen tedanji lastnik baron Ferenc Hatvany, ki je ob vdoru nacistov na Madžarsko leta 1944 pobegnil na podeželje, sliko (kupil jo je leta 1908 na dražbi v Parizu) pa pod drugim imenom in naslovom shranil v bančni sef. Iz tega pa je izginila leta 1945, ko je na madžarsko vkorakala sovjetska vojska in izpraznila številne bančne sefe. Svetovalno telo za odtujene slike sicer kljub temu meni, da so sef predhodno izpraznili že nacisti, saj bi v nasprotnem primeru delo končalo na sovjetskih tleh, tako pa so jo prodali na Zahodu.
Constablovo platno so pred dvema letoma v Tatu locirali Hatvanyjevi dediči in aprila lani vložili zahtevo za vrnitev. Imena lastnika dela poročilo sicer ne omenja, tudi tožniki želijo ostati anonimni. Opisan je le kot "znan madžarski umetnik in poznavalec, čigar družina je z bančnimi posli in industrijsko dejavnostjo ustvarila zajetno bogastvo".
Na očitke o pomanjkljivem preverjanju provenience je Tate zapisal, da so to spregledali tudi dve prodajni galeriji, katalog Univerze v Yalu in štiri institucije, ki jim je bila slika posojena.