Profesionalna kariera baletnih plesalcev se praviloma začenja že pred dvajsetim letom in se večinoma konča med 35. in 40. letom starosti, odvisno od individualnih zmožnosti. Zaradi psihofizičnih obremenitev povprečno po 40. letu ne morejo več opravljati svojega dela na zahtevani kakovostni ravni. Foto: EPA
Profesionalna kariera baletnih plesalcev se praviloma začenja že pred dvajsetim letom in se večinoma konča med 35. in 40. letom starosti, odvisno od individualnih zmožnosti. Zaradi psihofizičnih obremenitev povprečno po 40. letu ne morejo več opravljati svojega dela na zahtevani kakovostni ravni. Foto: EPA
V Jugoslaviji je obstajala beneficirana delovna doba za baletne plesalce. Sedanje dopolnitve zakona o uresničevanju javnega interesa za kulturo so uveljavile pravilo, da se baletnikom za 12 mesecev dela prizna 18 mesecev delovne dobe, kar je po mnenju baletne plesalke Sonje Kerin Krek temelj, na katerem se lahko začne graditi sistemska rešitev. Glede na nizke plače bo pokojnina verjetno izjemno nizka in nezadostna za dostojno življenje. Foto: EPA.
V praksi se dogaja, da plesalci niso dejavni, a pogojev za upokojitev ne izpolnjujejo in ostajajo v delovnem razmerju za nedoločen čas. To pomeni tudi, da ansambel ne more zaposliti mlajših plesalcev. Foto: EPA
Dopolnitve zakona govorijo samo o baletnih plesalcih, a psihofizični napori poklica so primerljivi tudi pri sodobnih plesalcih, ki večinoma delujejo kot samostojni kulturni delavci. Foto: EPA
Zgolj prekvalifikacija znotraj baleta ni dobra možnost, saj ni mogoče, da bi vsi postali koreografi ali pedagogi. Odločitev za povsem drugačen poklic pa je tudi vprašljiva - kdo bi bil pripravljen vzeti v službo nekoga brez izkušenj, se sprašuje Sonja Kerin Krek. Foto: EPA

Baletni plesalci so zaradi vsakodnevnih hudih telesnih obremenitev ena najranljivejših skupin med poklici v kulturi. Zaradi psihofizičnih obremenitev povprečno po 40. letu ne morejo več opravljati svojega dela na zahtevani kakovostni ravni. V praksi se zato dogaja, da niso dejavni, čeprav imajo delovno razmerje sklenjeno za nedoločen čas.
Potrebujemo tudi instrumente, ki bi omogočali višjo pokojnino
Ker je poklic baletnega plesalca podcenjen in je v plačnem sistemu izredno nizko ovrednoten, se v povezavi s statusom baletnikov pojavlja vprašanje višine starostne pokojnine, ki bo zaradi nizkih plač verjetno izjemno nizka in ne bo zadostna za dostojno življenje.
Zato na ministrstvu zastopajo stališče, da bi se poleg predlagane ureditve glede obdobja, ki se šteje v povišano zavarovalno dobo, morali urediti tudi drugi instrumenti sistemske narave, vezani na plače, sistem prekvalifikacij in dokvalifikacij, ki bi omogočil baletnim plesalcem daljšo aktivno dobo na drugem delovnem mestu, ter možnost, da vplačane prispevke za poklicno pokojnino dvignejo v enkratnem znesku.
Zgolj prekvalifikacija ni dobra možnost
A Sonja Kerin Krek, plesalka iz SNG-ja Opera in balet Ljubljana, je ob tem poudarila, da zgolj prekvalifikacija znotraj baleta ni dobra možnost, saj "ni mogoče, da bi vsi postali koreografi ali pedagogi, ker niso vsi za to".
Ob tem se po njenem mnenju pojavlja vprašanje, kaj bi se zgodilo, če bi se plesalec odločil za povsem drugačen poklic. "Vprašanje je, kdo bi te bil pripravljen vzeti v službo, saj bi bil popolnoma brez izkušenj," je pojasnila.
Ansambel s 50-letno plesalko in brez možnosti zaposlovanja mladih
Poleg tega tako Kerin Krekova kot tudi nekdanji vodja ljubljanskega baleta Janez Mejač menita, da je zgodnejša upokojitev nujna za pomladitev ansamblov. S tem se strinja tudi plesalka Mateja Rebolj: "Po 45. letu gre za težavo staranja telesa, regeneracije. Balet je forma in lepota telesa. V sistemu je ogromno plesalcev, ki bodo stari 50 let in bodo še vedno zaposleni, mlajših pa se ne bo moglo zaposlovati."
Ob tem Kerin Krekova dodaja, da v sedanji situaciji baletniki preprosto nadaljujejo ples: "V baletu imamo plesalko, ki, mislim, bo letos dopolnila 50 let, a še ne bo šla v pokoj." "Seveda bi se jih lahko prekvalificiralo znotraj institucije, v kateri so zaposleni, a to ni to," je še pojasnila.
"V Jugoslaviji smo imeli beneficirano delovno dobo. To je bilo dobrodošlo in prav. Takšno rešitev je treba obnoviti, s tem se bo lahko menjalo plesalce ter pomlajevalo in večalo plesne ansamble," pa je dejal Mejač.
Včasih je bil ta poklic prestižen
Kerin Krekova je dodala, da se sistemsko rešitev išče vse od leta 2000, a so bili napori neuspešni, saj so se "pojavili še vojaki, piloti, rudarji - skratka poklici, ki so tudi fizično naporni, ampak povsem drugačni kot balet". "Mi resen trening začnemo že pri desetih letih, medtem ko rudar na primer ne. Že takrat se odločiš za ta poklic. Včasih je bil ta poklic prestižen, ker je za določene izbrance, ki imajo fizične danosti, da lahko to opravljajo," je pojasnila. Dodala je, da je po 45. letu zelo težko konkurirati 18-letnikom, ki so na vrhuncu svojih moči.
Tudi Mejač je 40. leto izpostavil kot mejo plesalčevih sposobnosti. "Treba bo poskrbeti za nekaj več denarja, da bi lahko zvišali dajatve za pokojnine. Verjetno je to edini način, če želimo imeti balet," je pojasnil.
Ob tem je Mejač izpostavil vse večje število baletnikov: "Gre za peščico plesalcev, ko sem bil direktor, sem imel od 60 do 65 plesalcev, zdaj jih je že 500. Ob tem se vedno manj denarja namenja produkciji - predstave scenografsko in kostumografsko pogosto niso več opremljene tako, kot bi morale biti. Samo zaradi pomanjkanja denarja - premalo se daje za kulturo. Če bomo tako delovali še naprej, potem ne vem ..."
Beneficirana delovna doba tudi za sodobne plesalce
Reboljeva, ki je po številnih solističnih vlogah v klasičnem baletu oblikovala še kariero sodobne plesalke, pa je poudarila, da je beneficirana delovna doba edino, kar je sploh smiselno tako za balet kot tudi za sodobni ples: "Če so pogoji enaki - oboji plešejo profesionalno -, so psihofizični napori popolnoma primerljivi. To bi bilo smiselno urediti."
Slišati je tudi, da baletniki odrivajo sodobne plesalce na obrobje. Kot meni, je nerazumevanje verjetno v tem, da ima institucija baleta 200-letno tradicijo, moderni in sodobni ples pa sta se razvila šele v 20. stoletju in pri nas, kar je škandalozno, v 21. stoletju še vedno ni institucionaliziran ter je v neprimerljivo slabšem položaju. Do neke mere je institucionaliziran le EnKnap, plesna skupina Iztoka Kovača, medtem ko drugi sodobni plesalci večinoma delujejo kot samostojni kulturni delavci. "Morda zato baletni plesalci menijo, da je to, kar se dogaja v sodobnem plesu, polprofesionalno," je poudarila Reboljeva.