Med najbolj znanimi primeri socialistične umetnosti pri nas so freske Slavka Pengova v Vili Bled. Foto:
Med najbolj znanimi primeri socialistične umetnosti pri nas so freske Slavka Pengova v Vili Bled. Foto:
Lidija Merenik bo poglavitne značilnosti socialističnega realizma v jugoslovansko-srbski umetnosti kot totalitarnega modela (politične) umetnosti predstavila na podlagi dveh reprezentativnih del slikarja Boža Ilića: Sondiranje terena v Novem Beogradu (1948, na sliki) in Mladina gradi železnico (1948).
Sloviti spomenik žrtvam druge svetovne vojne v Podgariću je oblikoval Dušan Džamonja, "klasik moderne avantgarde". Foto: Jan Kempenaers
Kakšna je zapuščina socialistične umetnosti?

Strokovnjaki so skušali izrisati okvir tega ideološko obremenjenega polja umetnosti, da bi odprli možnosti za nadaljnje raziskovanje in vzpostavljanje dialoga.

Na enodnevnem srečanju je predavalo devet strokovnjakov iz Slovenije, Hrvaške in Srbije s področij umetnosti, zgodovine in filozofije, med njimi Lev Kreft, Božidar Jezernik, Lidija Merenik, Donovan Pavlinec, Milanka Todić, Tihana Pupovac, Breda Kolar Sluga, Kamila Szejnoch in Miško Šuvaković.

Dogajanje je povezovala kustosinja UGM-ja Simona Vidmar. Po njenih napovedih je beseda tekla o zelo širokem polju socialistične umetnosti. V ospredje postavljajo dva fenomena: prvi je kratko in slabo poznano obdobje socialističnega realizma v povojnem času oziroma ideje totalne estetizacije sveta z umetniki v vlogi inženirjev človeških duš; drugi fenomen je megalomanski projekt spomenikov NOB-ja po celotnem ozemlju Jugoslavije v zavezujočem jeziku visokega modernizma, ki je rušil obstoječe predstave o spomenikih in spreminjal mesta.

Je tesna vez med politiko in umetnostjo res pretrgana?
Obe obdobji zaznamuje umetnost v času ideologije. Na simpoziju so se spraševali, kako lahko politični diktat vstopa v polje umetnosti, kako se skozi prizmo umetnosti lahko oblikuje oziroma preoblikuje narodna identiteta in kaj je s političnostjo v umetnosti danes. "Zaključili bomo s pogledom v prihodnost, oziroma kakšna je povezava med umetnostjo in politiko danes," je napovedala Vidmarjeva.

Socialistična umetnost obsega ustvarjanje v obdobju od ruske revolucije do razpada Sovjetske zveze. Na simpoziju v UGM-ju se bodo osredotočili na Slovenijo in nekdanjo Jugoslavijo, torej na obdobje od konca druge svetovne vojne leta 1945 do 80. let prejšnjega stoletja.

Odziv na očiten interes javnosti
Navdih za organizacijo današnjega simpozija je bila zelo dobro obiskana lanska razstava Nedokončane modernizacije v UGM-ju, na kateri so predstavili arhitekturne projekte v obdobju med letoma 1948 in 1980. Za prihodnje leto načrtujejo večji mednarodni projekt Naši heroji, ki se bo ukvarjal s socialistično umetnostjo v t. i. prostoru Nove Evrope, torej državah, kot so Poljska, Češka, Bolgarija in Albanija.

Kakšna je zapuščina socialistične umetnosti?