Center sonoričnih umetnosti Vodnikova domačija bo, kot je na novinarski konferenci povedala umetniška vodja Hanna Preuss, združil izjemno sodoben, avantgardni pogled na današnjo zvočno, glasbeno in drugo umetnost z našimi koreninami, s preteklostjo. Foto: Siniša Rančov
Center sonoričnih umetnosti Vodnikova domačija bo, kot je na novinarski konferenci povedala umetniška vodja Hanna Preuss, združil izjemno sodoben, avantgardni pogled na današnjo zvočno, glasbeno in drugo umetnost z našimi koreninami, s preteklostjo. Foto: Siniša Rančov
Dogajanje na Vodnikovi domačiji je z udarcem na triangel slovesno odprl predsednik Türk. Foto: BoBo

Verjamem, da je v tem pristopu k umetnosti nekaj zelo pomembnega. Namreč to, da nam kaže, kako je umetnost neskončna in kako nas bo vodila naprej. To pa za nas v Sloveniji ni nepomembno, saj živimo v času, v katerem se kopičijo redukcionistična pojmovanja ne zgolj umetnosti, temveč tudi ekonomije in eksistence.

Danilo Türk
Odprtje centra sonorične umetnosti

Preussova na področju sonoričnih umetnosti deluje že več let, a še vedno opaža nekakšno zadržanost ljudi do sonoričnega gledališča. "Res je, da smo doslej po večini predstave uprizarjali v tujini, zato ker nismo imeli strehe nad glavo. Zdaj pa jo imamo in mislim, da bo na Vodnikovi domačiji vsakdo lahko našel utrinek zase, ki ga bo potolažil," je še povedala.

Predsednik republike Danilo Türk je v svojem nagovoru dejal, da je danes, ob ogledu predpremiere sonorične invokacije Vrnivec Preussove, Jake Šimenca in Luke Umeka, doživel popolnoma novo umetniško izkušnjo. Spomnil se je na pojem "gesamtkunstwerk", na umetniško delo, ki na zanimiv, nov način povezuje raznovrstne tehnike in vsebine, zvok in podobo, tridimenzionalni prostor in uporabo novih tehnologij na načine, ki jih mora uporabnik umetnosti še premisliti, ponotranjiti in nazadnje razumeti.

"Verjamem, da je v tem pristopu k umetnosti nekaj zelo pomembnega. Namreč to, da nam kaže, kako je umetnost neskončna in kako nas bo vodila naprej. To pa za nas v Sloveniji ni nepomembno, saj živimo v času, v katerem se kopičijo redukcionistična pojmovanja ne zgolj umetnosti, temveč tudi ekonomije in eksistence. In zato verjamem, da je izjemno pomembno, da umetnost pokaže alternative in pove vsem nam, da je življenje veliko bogatejše od tistega, kar se nam vsiljuje v vsakdanu in v tem, kar razumemo kot pomanjkanje kraljestva svobode. Umetnost je kraljestvo svobode in nocojšnja prireditev je to tudi pokazala," je dejal.
Vsak ima svojo interpretacijo
Ljubljanski župan Zoran Janković je priznal, da si ob ogledu predpremiere ne zna dobro pojasniti, kaj je videl, a zdelo se mu je, da gre za svetle zvezde: "Tiste zvezde, ki predstavljajo bodočnost Slovenije. Iz teme prihaja svetloba in z njo mnogo novih idej in novih projektov." Dodal je, da je bil današnji dan za Ljubljano poseben, saj ga je zaznamoval poklon kulturi.

Zvok, ki pride pred glasbo
Kaj sploh je sonorično gledališče je zbranim pojasnil literarni zgodovinar, dramaturg in teatrolog Krištof Jacek Kozak. "Glasba kot glasba je na koncertih ali kje drugje strukturirana, v primeru sonoričnega gledališča pa govorimo o zvoku, ki je še pred strukturiranim, celo pred racionalnim. Zbuja asociativne, domišljijske pokrajine, vodi in vabi nas, da vstopamo nekam, kamor doslej še nismo mogli," je poudaril.

Dogajanje na Vodnikovi domačiji je z udarcem na triangel slovesno odprl predsednik Türk. Lesene mojstrovine je na ogled postavil akademski slikar Jože Slak Đoka, večer pa so s svojimi deli med drugimi sooblikovali še francoski videograf Guillaume Cailleau, snovalec zvočnih podob Felix Andriessens, kiparka Lučka Koščak, režiserka in pisateljica Hanna Slak, kipar Stipe Miličić, slikarka Verena Novak, fotografinja Nada Žgank in oblikovalec Jaro Jelovac. Vrhunec pa je bila premiera sonorične invokacije Vrnivec.






Verjamem, da je v tem pristopu k umetnosti nekaj zelo pomembnega. Namreč to, da nam kaže, kako je umetnost neskončna in kako nas bo vodila naprej. To pa za nas v Sloveniji ni nepomembno, saj živimo v času, v katerem se kopičijo redukcionistična pojmovanja ne zgolj umetnosti, temveč tudi ekonomije in eksistence.

Danilo Türk
Odprtje centra sonorične umetnosti