Aj VejVej jemlje arhaične kitajske artefakte in jih obravnava kot
Aj VejVej jemlje arhaične kitajske artefakte in jih obravnava kot "readymade" umetnost. Foto: Reuters

Hotel sem opozoriti na to, da je ogromno umetnikov, kot sem sam, ki smo tukaj že trideset let, pa nikoli nismo bili deležni pozornosti lokalnih muzejev. Vsi smo davkoplačevalci, PAMM pa je porabil 200 milijonov dolarjev javnega denarja za svojo stavbo in za to, da si je naredil reklamo z VejVejevimi deli.

Maximo Caminero
Aj Vejvej dragocene artefakte uporablja zgolj za podlago za svoje slikanje, kapljanje barve in risanje logotipov in jih tako spreminja v moderno umetnost. Do zamenjave ene vrednosti z drugo pride, ko svoje "preobražene" vaze razstavi v muzejskih vitrinah - vrne jim vrednost, a njihv zgodovinski pomen zamenja z novejšim, kulturnim.

51-letni Maximo Caminero je policiji menda priznal, da je umetnino, ki je bila del razstave 16 pisano poslikanih vaz v muzeju umetnosti Perez v Miamiju, namerno spustil na tla in razbil. Protestirati je hotel proti pomanjkanju interesa pred kratkim odprtega muzeja za dela lokalnih umetnikov.

Varnostnik, ki je bil incidentu priča, je povedal, da je Caminero vzdignil eno od vaz in jo nato, ko so mu ukazali, naj jo da iz rok, raztreščil na milijon koščkov. Še isti dan, v nedeljo, je bil obtožen vandalizma. Če bodo odločili, da je kriv, mu grozi do pet let za zapahi (ker je bil uničeni predmet vreden več kot tisoč dolarjev.)

Po krivem spregledana umetnost Miamija
Caminero je za danes sicer napovedal tiskovno konferenco, a je že predtem za Miami New Times povedal: "To sem naredil za vse lokalne umetnike, katerih dela še nikoli niso bila razstavljena v miamijskih muzejih. Toliko milijonov so že zapravili za mednarodne umetnike. 30 let sem že tukaj in nikoli se nič ne spremeni."

Obenem priznava, da se ni zavedal ali premišljeval o tem, koliko je bila Ajeva vaza vredna. "Nisem vedel, da je toliko. Seveda mi je zaradi tega žal. Če bi videli vaze, pobarvane, kakor so, si nihče ne bi mislil, da je umetnik pobarval starodavne artefakte. Mislil sem, da gre za navaden lončen lonec, kakršnega človek kupi v Bauhausu."

A le niso bili navadni lonci
Bistvo je namreč v tem, da je kitajski umetnik za svojo serijo Colored Vases zbral 22 kitajskih keramičnih posod, ki datirajo vse do neolitika (5000-3000 pr. n. š.), in jih prekril s cenenimi barvami v kričečih odtenkih modre, rumene, zelene in rožnate; s tem je izbrisal njihovo kulturno in gospodarsko "vrednost". Verjame namreč, da "s spreminjanjem pomena predmeta spreminjamo tudi lasten obstoj. Pod vprašaj lahko postavimo, kar smo." Ajevo delo nas tako spominja, da keramika iz neolitika danes sicer velja za redek in dragocen artefakt, v svojem času pa je bila samo preprosta posoda za vsakdanjo uporabo, del množične proizvodnje (za tisti čas in proizvodna sredstva, seveda.)

Navdahnil ga je umetnik sam
Za inštalacijo je razobešena serija treh črno-belih fotografij, na katerih Aj Vejvej počne ravno to, kar je pozneje storil Caminero: najprej v rokah drži vazo, potem pa jo spusti na tla in pusti, da se razbije. Caminero zato pravi, da ga je navdahnil prav kitajski oporečnik: "To sem razumel kot Ajevo provokacijo, naj se mu pridružim v gesti performativnega protesta," je še izjavil za omenjeni časopis. "Zelo ga občudujem in sem od nekdaj podpiral njegova dejanja." V muzeju bodo dela Aja VejVejA na ogled vse do sredine marca.

Aj: "Ni čisto isto"
Aj je za BBC Caminerov protest že komentiral, češ da "ne gre za čisto isto stvar" kot ko je on razbijal vaze. "Kosi, s katerimi ustvarjam jaz, ne pripada nobenemu muzeju ali zasebnemu lastniku. Nikoli nisem skušal uničiti kakega muzejskega kosa - tiste vaze so pripadale meni. Lahko razbija, kar mu pade na pamet, ampak ne pa tuje lastnine." Kitajec sicer ni hotel komentirati odločitve miamijskega muzeja, da razstavi njegova dela, zdi pa se mu, da ne opravičuje nasilja nad njimi. "Sam še vedno ne morem razstavljati na Kitajskem," je opozoril. "Niti na pamet mi ne pade, da bi šel v muzej v Pekingu in tam protestiral. Če bi, bi bil kaznovan."

Hotel sem opozoriti na to, da je ogromno umetnikov, kot sem sam, ki smo tukaj že trideset let, pa nikoli nismo bili deležni pozornosti lokalnih muzejev. Vsi smo davkoplačevalci, PAMM pa je porabil 200 milijonov dolarjev javnega denarja za svojo stavbo in za to, da si je naredil reklamo z VejVejevimi deli.

Maximo Caminero