Larissa Sansour si je na temo 'joie de vivre' zamislila podobe sveta v prihodnosti, stolpnice palestinskega ljudstva, ki so se dvignile iz pepela mirovnega prizadevanja. Foto: Larissa Sansour
Larissa Sansour si je na temo 'joie de vivre' zamislila podobe sveta v prihodnosti, stolpnice palestinskega ljudstva, ki so se dvignile iz pepela mirovnega prizadevanja. Foto: Larissa Sansour
Larissa Sansour
V viziji umetnice palestinska država posnema formo nebotičnika - zemljišče naroda. Obdane z betonskim zidom nudijo te stolpnice streho nad glavo celotni palestinski populaciji, ki je končno dobila bivališče. Vsako mesto ima svoje nadstropje - Jeruzalem tretje, Ramala četrto, med posameznimi mesti pa je mogoče potovati z dvigali. Foto: Larissa Sansour
Larissa Sansour
Larissa Sansour, ki je vesela podpore muzeja, je kot palestinska umetnica vajena, da je njeno delo pogosto izpostavljeno politično motiviranemu pritisku. Foto: Larissa Sansour

Švicarsko nagrado za umetnost, ki bi zmagovalcu prinesla 25.000 evrov, so odpovedali zaradi protesta v Jeruzalemu rojene umetnice, ki trdi, da so jo s seznama nominirancev izbrisali, ker je njeno delo preveč propalestinsko usmerjeno. Podeljevalci nagrade, muzej Elysee v Lausanni, krivdo vali na sponzorja, izdelovalca oblačil Lacoste, češ da so oni tisti, ki so se odločili izločiti Sansourjevo. Lacoste take obsodbe zavrača, svoje sponzorstvo nagradi pa je v celoti umaknil.
Začnimo na začetku. Larissa Sansour si je svoje mesto med osmi finalisti v igri za fotografsko nagrado zagotovila s projektom Nation Estate (Posestvo naroda), tremi podobami nebotičnikov, bivališč palestinskega prebivalstva, ki jih je navdihnilo palestinsko prizadevanje za priznanje Združenih narodov.
Žiriji je novembra oddala predhodne skice in od Lacosta prejela 4.000 evrov podpore, zato je bila toliko bolj presenečena, ko je pred nekaj dnevi izvedela, da njenega imena na seznamu finalistov ni več. Da se je zdelo sponzorju delo preveč propalestinsko, so kot razlog za umik navedli v muzeju, v uradni izjavi za javnost pa zapisali, da so projekt označili kot neprimeren za tekmovanje, saj ni ustrezal temi natečaja - joie de vivre.

'Vsak lahko temo interpretira po svoje'
V naknadni izjavi za javnost so v muzeju umetnico podprli in se odtujili od Lacosta: "Musee de l'Elysee je svojo odločitev utemeljil na podlagi zasebnega partnerja, ki je izrazil željo, da se Larisso Sansour izključi s seznama nominirancev," so zapisali in dodali, da je imel vsak od nominirancev odprte možnosti, kako posredno ali neposredno upodobiti temo, z ironijo ali brez nje. "Potrjujemo našo podporo Larissi Sansour za umetniško kakovost njenega dela in njeno predanost."

Očrnjeni smo zaradi lažnih obtožb
Francoska znamka je takoj zanikala očitke z besedami, da je ugled Lacosta očrnjen zaradi napačnih obtožb. "Potem ko smo prejeli dela vseh nominirancev, smo se na Lacostu in v muzeju Musee de l'Elysee odločili, da obravnavano delo ne ustreza temi 'joie de vivre'. Namen Lacosta nikoli ni bil, da bi izključili katero koli delo na podlagi političnih razlogov. V tem primeru že na samem začetku sodelovanja Sansourjeve ne bi dovolili." Zaradi nastalega položaja in da bi se izognili napačnemu razumevanju, so se na Lacostu, kot so pojasnili, odločili v celoti prekiniti svoje sodelovanje v projektu in umaknili podporo nagradi elysee.