Avtoportret Francisa Bacona je bil na dražbi sodobne umetnosti dražbene hiše Sotheby's v New Yorku leta 2007 prodan za 22 milijonov evrov. Foto: EPA
Avtoportret Francisa Bacona je bil na dražbi sodobne umetnosti dražbene hiše Sotheby's v New Yorku leta 2007 prodan za 22 milijonov evrov. Foto: EPA
Francis Bacon
Dela Francisa Bacona (1909-1992) dosegajo visoke vrednosti. Rekordni znesek je dosegel njegov Triptih, ki je bil pred štirimi leti na dražbi dražbene hiše Sotheby's prodan za 66 milijonov evrov. Po vrednosti tej sledi Portret Henriette Moraes, ki ga je dražbena hiša Christie's prodala za 25 milijonov evrov. Na sliki je Baconov triptih Tri študije za portret Luciana Freuda. Z Freudom ju je družil tudi model, Henrietto Moraes sta namreč upodabljala oba slikarja. Foto: EPA

Baconov akt glede na izklicno ceno hiše Christie's velja za enega najbolj cenjenih del povojne sodobne umetnosti, kupna cena pa je pričakovanja dražbene hiše še presegla. Znesek, ki ga je za akt vplačal neznani kupec, je za več kot milijon evrov presegel izklicno ceno. Sliko je za novega lastnika prek telefona kupila Sumiko Roberts iz londonskega oddelka Christie's, za delo pa sta se po telefonu potegovala še dva druga ponudnika. Trgovec z umetninami Offer Waterman meni, da v galeriji slika verjetno ne bi dosegla višje cene, saj gre za eno izmed Baconovih komercialnih podob.
Model, ki je navdihoval več slikarjev
Na sliki, naslovljeni Portret Henriette Moraes, je upodobljena prebivalka londonskega Soha Henrietta Moraes, ki jo je Bacon večkrat upodobil kot model, z njo pa je sodeloval tudi britanski slikar Lucian Freud. Po besedah direktorja za povojno in sodobno umetnost pri Christie's Francisa Outreda to delo predstavlja enega najbolj privlačnih in seksualno nabitih aktov, kar jih je kdaj videl pri Fancisu Baconu.
Kot pravi Outred, je sopostavitev čiste barvne lepote in brutalne telesnosti tista, ki sliko naredi tako dragoceno. Navdušuje surovost barve in teksture, pravi, in "posebni in močni potegi čopiča, ki si prisvajajo pozorno barvno oblikovano razpoloženje ustvarja čutno žensko figuro".
Strastni ženski akti
Bacon je portrete vedno slikal po fotografijah. Za Portret Henriette Moraes je Bacon zaprosil prijatelja, fotografa John Deakina, da bi napravil serijo podob, ki bi jih nato prevedel v slike.
Večinoma se je ukvarjal z moškimi akti, ravno upodobitve Moraesove pa so predstavljale prve slike, pri katerih je prvič resno raziskoval žensko formo. "Baconovo pomanjkanje osebnega erotičnega interesa do golih ženskih teles ni preprečilo strastnosti teh upodobitev. Te slike so strastne prav tako kot slike moških aktov, ki so ga obsedali," meni David Sylvester.
Portret je na Irskem rojen britanski slikar narisal ob koncu leta 1963, leto dni po njegovi prebojni retrospektivi v londonski galeriji Tate in v letu, ko se je Bacon predstavil na prvi večji ameriški razstavi v newyorškem muzeju Guggenheim. Slika je bila več let del Schniewindove zbirke pomembnih povojnih slik, leta 1983 pa jo je odkupil zasebni zbiratelj.
Baconov Triptih najdražji
Prodajno vrednost slike so uslužbenci Christie's pozdravili z aplavzom. "Pričakovali smo ognjemet in dobili smo ga," je povedala umetniška svetovalka Wendy Goldsmith, ki se ob visokih vrednostih umetniških del sprašuje tudi, do kod te še lahko sežejo.
A Baconova dela so bila vedno visoko cenjena. Prodajala so se tudi dela, ki jih je slikar sam uničil. Rekordno vrednost med Baconovimi deli je sicer dosegel njegov Triptih (1976). Na dražbi dražbene hiše Sotheby's v New Yorku leta 2008 je bil prodan za rekordnih 66 milijonov evrov.