Dokumentarec Zoo se je lotil teme zoofilije oziroma bestialnosti, spolnega stika človeka z živaljo. Foto: Sundance
Dokumentarec Zoo se je lotil teme zoofilije oziroma bestialnosti, spolnega stika človeka z živaljo. Foto: Sundance
Robinson Devor
Robinson Devor je skušal pokazati, da nikoli ne moremo vedeti, kakšne skrivnosti ljudje skrivajo za masko malomeščanskega vsakdana.
Pri vsej zgodbi je verjetno še najbolj grozljivo to, da se je v resnici zgodila. Foto: EPA

Režiser Robinson Devor svoj dokumentarec ZOO opisuje kot "raziskovanje poslednjega tabuja, nečesa, kar je na robu razumljivega". Znova je namreč obudil škandal iz leta 2005, ko so neznanci pred bolnišnico v bližini Seattla pustili moškega, ki je nato zaradi poškodb debelega čreva izkrvavel. S pomočjo posnetkov varnostne kamere je policija odkrila ljudi, ki so ga pripeljali, in z njimi tudi bližnjo kmetijo, na kateri so zasegli več videokaset s posnetki spolnih odnosov moških s konji. Izkazalo se je, da je bila tovrstna poškodba tudi razlog za neznančevo smrt. Dobro leto po izbruhu novice v tabloidih so prejšnji konec tedna na Sundanceu predvajali tudi film, za katerega so bili mnogi prepričani, da ne bo nikoli videl belega dne – zgodbo o "spolnem eksperimentiranju nesrečno poročenega moža, ki je počasi zabredel tako globoko, da ni več našel poti nazaj".

Poznamo svojega bližnjega?
Devor je na vseh predstavitvah filma poudaril predvsem to, da njegov izdelek ni ne ekspliciten in ne nasilen. "Vse odvratno sem preprosto zesteticiziral iz filma," temu pravi sam. Večina prizorov je zaigranih oziroma le nakazanih, a s perspektive "mož, ki se že leta na tihem srečujejo pod vznožjem gore Rainier". Film tako tematiko zastavlja širše: koliko perverznosti v soljudeh smo pripravljeni spregledati? Zoofilija se namreč že od nekdaj uvršča med najbolj tabuizirane spolne prakse.

Ni skušal moralizirati
In čeprav se je film rodil predvsem iz želje, zoofile prikazati še kako drugače kot cirkuške spačke, Devor s filmom ne skuša zanetiti polemike. "Ne oporekam zakonu ali borcem proti mučenju živali," opozarja, "pritegnila me je le kombinacija lepote narave in popolnoma nekonvencionalnih ljudi. Načeloma se strinjam s Terencijem, ki je rekel, da mu ni nič človeškega tuje, in se mi zato nobena tematika ne zdi tabu. Zavedati se moramo, da so to še vedno ljudje, in usoda vsakega odvisnika, ki z nečim pretirava do smrti, je tragična."

Prvi odzivi
Seveda se vsi ne strinjajo, da je prav, da kdo na glas spregovori o zoofiliji. Seattleski novinar Ken Schram je Devorja pred nekaj meseci označil za “konjsko rit”, spet drug kolumnist pa ga je obdolžil, da spodbuja "perverzijo judovskokrščanskih etičnih načel." Film je kljub temu že našel distributerja – pa čeprav ga pred festivalom niso predvajali niti testnemu občinstvu.