Film
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 2.9 od 8 glasov Ocenite to novico!
V glavni vlogi blesti argentinski igralec Nahuel Pérez Biscayart. Foto: Liffe
Posebno omembo si zasluži tudi Adele Haenel v vlogi odločne organizatorke akcij Sophie. Foto: Liffe
Film z vsemi podrobnostmi spremlja akcije aktivistične skupine, od tistih bolj radostnih, kot je parada ponosa, do turobnejših procesij ob smrti njihovih članov. Foto: Liffe
Film v višjo prestavo spravi odlična montaža. Foto: Liffe

Liffe: 120 utripov na minuto

Eden bolj dovršenih filmov o aidsu
11. november 2017 ob 10:37
Ljubljana - MMC RTV SLO

120 utripov na minuto je bil takoj po premierni projekciji na letošnjem filmskem festivalu Cannesu uvrščen v ožji krog favoritov - nazadnje je pobral veliko nagrado žirije in nagrado FIPRESCI ter je francoski kandidat za tujejezičnega oskarja. Po videnem lahko rečemo, da zasluženo.

Tema, ki jo obravnava film - epidemija aidsa v zgodnjih 90. letih v Franciji - roko na srce, za širše občinstvo ni najbolj privlačna. Dalo bi se tudi razpravljati o tem, koliko je zares tema še aktualna, pa čeprav je dodobra zaznamovala konec prejšnjega stoletja.

A Robin Campillo, ki je občinstvo na Liffu prepričal že leta 2008 kot scenarist Razreda, tematiko, ki bi bila lahko duhamorna in prežeta z vonjem po naftalinu, dvigne nad povprečje. Že dolgo ni bil film o umiranju tako poln življenjske sle in strasti, film o bolezni pa tako političen, kar pa je logično, glede na to, da je bil Campillo pred 20 leti sam član aktivistične skupine Act Up, na katero se film osredotoča.

Aids - bolezen istospolnih?
Pariški Act Up, podružnica newyorške matične organizacije, je bil ustanovljen leta 1989 kot radikalna skupina za boj proti aidsu, za katerim je takrat v Franciji vsako leto obolelo 6.000 ljudi - dvakrat več kot v Veliki Britaniji ali Nemčiji. Ker so bili številni člani skupine tudi sami HIV-pozitivni, je imel njihov boj še toliko bolj izrazito čustven naboj in so svoje zadnje dni preživeli v obupanih poskusih zdramiti francosko družbo. Skratka, krilatica "gre za življenje ali smrt" pri tej konkretni skupini dobi precej nujnejši pomen.

Oblasti so medtem bolj ali manj nezainteresirano stale križem rok in prepuščale vse rešitve počasnim birokratskim mlinom ter milosti in nemilosti velikih farmacevtskih družb, ki so preračunljivo odmerjale potencialna učinkovita zdravila in zavirale medicinske raziskave. Aids je imel vedno konotacijo bolezni homoseksualcev, zato so bili oboleli postavljeni na stranski tir, njihove stiske delegirane kot drugorazredne in potisnjene nekam na zadnje strani časopisov.

Act Up so skušali zdramiti družbo, izvajati pritiske na farmacevtske družbe in politike z radikalnimi akcijami, kot so bili vandalistični podvigi z umetno krvjo na sedeže podjetij z apartčiki, ki bi raje videli, da oboleli ostajajo nevidni. Ki bi raje videli, da na njihovih srednjih šolah ni avtomatov s kondomi, ker da ti "spodbujajo razvrat".

In ko smo že ravno pri srednjih šolah - spodaj podpisana je imela to smolo, da si je dopoldansko projekcijo ogledala z večjo skupino ljubljanskih srednješolcev, za katere je nekdo menil, da so dorasli ogledu filma z gejevsko tematiko. Glede na neokusna glasna neodobravanja ob vsakem intimnem prizoru, lahko zatrdim, da niso.

Predsodki ostajajo
A nazaj k filmu. 120 utripov na minuto s precej dolgo minutažo (140 minut) resno preizkuša gledalca, zlasti z dolgimi ekspozicijami večernih predavateljskih razprav o deljenju obolelih celic, iskanju udarnih sloganov in pripravah na nove akcije. Na trenutke tako filmu grozi, da bo zdrsnil v didaktičnost s svojo naracijo "vse, kar ste si želeli vedeti o aidsu", a režiserju uspe, tik preden se to zgodi, povišati tempo in z res odlično montažo in zvočno kuliso film spraviti v drugo prestavo.

Tako so počasni posnetki plesa v nočnem klubu, ki se na neki točki zlijejo v erotične prizore prvega ljubljenja osrednjega para, Nathana (Arnaud Valois) in Seana (odlični, presunljivi Nahuel Perez Biscayart), eni najboljših v filmu, ki mu sicer ne manjka vizualno impresivnih kadrov, pa naj si gre za akcije z umetno krvjo, parado ponosa ali pa krvavečo Seno v zadnjem delu filma. Da ne rečem, da ne pomnim, kdaj je Smalltown Boy britanskega synthpop tria iz 80. Bronski Beat v kakem filmu tako prišel do izraza.

Campillu z očitno osebno noto, jekleno trdno strukturo, odlično igralsko zasedbo in dobršno mero pikrega humorja nekako uspe narediti veliki film o epidemiji, ki ima danes, jasno, precej manjše razsežnosti, kot jih je imela v 80. in 90. letih, zato je za mnoge, zlasti za mlajšo generacijo, tema neaktualna, da ne rečem nezanimiva, so pa očitno, kot se je izkazalo tudi z mojo nesrečno srednješolsko matinejo, predsodki do istospolno usmerjenih še prav tako močni, kot so bili pred četrt stoletja.

Ocena: -5; piše: Kaja Sajovic

K. S.
Prijavi napako
Komentarji
Grof_von_Baron
# 11.11.2017 ob 12:32
Eesti
Ni problem v tem ali je 1% ali 30% filmov s homoseksualno vsebino, problem je v tem, ker o vsi ti fimi propagandne narave, v katerih je homoseksualnost upodobljenja kot najvišja moralna vrlina na sodobnem Zahodu, prodajajo se pa kot "osveščanje" oz. kot neke vrste dokazana dejstva. Filmov v katerih so obravnavana zelo zelo sporna obnašanja pripadnikov gej kulture ni, ker se blokirajo preden pride do izdaje. Zadnji na to temo je bil dokumntarec The Gift iz leta 2003.
Grof_von_Baron
# 11.11.2017 ob 12:40
ishgilliath
Ne udeležujem se nobenih gej zabav, samo govorim dejstva. % okuženih z HIV je daaaleč najvišji med homoseksualnimi moškimi (kar je znanstvneo potrjen fakt) in je rezultat daleč največjega promiskuitetnega in riskantenga obnašanja, ne pa neke družbene zarote proti njim. In ali mi lahko odogovriš zakaj je GEJ LOBI (raznorazne gej organizacije) v Kaliforniji dosegel, da se zločin namenrnega prenašanja HIV-a sedaj obravnava kot manjši prestopek. Zaradi dolgčasa?
artoum
# 11.11.2017 ob 10:47
navaden .... od .... pa po videnem trailerju tudi kapiram zakaj je v ožjem krogu favoritov in kao kandidat za oskarja...........
ishgilliath
# 12.11.2017 ob 15:13
Drugo, kar si napisal, je pač tvoje mnenje in ravno tako nisi nič 'pojasnil', zakaj naj bi bil ta festival nekaj tako posebnega?

Saj ni nič posebnega (razen tega da je to pač edini dogodek takih razsežnosti pri nas), to je točno to kar ti jaz poskušam povedat. Pač filmski festival namenjen tistim, ki si hočejo ogledat tovrstne filme. In ne razumem čisto, po tvojem je torej problem, da je glavni obisk festivala omejen na sekcijo Predpremier, ker bi te filme itak lahko gledali kasneje? Če bi torej te filme šli gledat dva meseca kasneje v Kinodvor, potem to ne bi bil več snobizem ali kako?

In ne, ni čisto res da bi lahko večino teh filmov videli kasneje v redni distribuciji. To velja samo za sekcijo Predpremier in še par filmov iz drugih sekcij, medtem ko bi bilo ostale potrebno iskat po raznih torrent straneh. Je pač bolje dat tistih pet evrov pa si it film pogledat na Liffe, pa po možnosti še na kak Q&A z kakim od avtorjev...
Zakaj silno navdušenje? Ne vem, ker gre pač za festival, ko se pač teh deset dni za tiste, ki jih to veseli, vse vrti okoli filma in imajo tudi tisti, ki pač ponavadi težko najdejo čas za spremljat letno filmsko dogajanje možnost dokaj celovitega vpogleda v letno produkcijo. LIFFe je pač priljubljen iz čisto istega razloga kot kakršenkoli drug festival (atmosfera, spremljevalni program, druženje, kaj jaz vem kaj še..), pa dvomim da boš sedaj tu nabijal, kako kvazlielitistično snobovski je recimo Metalcamp, čeprav so tudi tam itak vsi nastopajoči že n-krat nastopali pri nas na solo koncertih. Mislim ja, seveda je klientela čisto drugačna kot na kakem pivu in cvetju, ampak saj te nihče ne sili da se ga udeležuješ...
Pa ne pretiravat s tem hajpanjem, hajpa se samo na MMC portalu ker je pač RTV sponzor. Ampak saj tu se je hajpalo tudi košarkarsko prvenstvo dva meseca nazaj, pa hajpa se vsako leto EMO in evrovizijo ker je to pač delo sponzorja. Ne vem zakaj te je ravno Liffe tako prizadel...
In čeprav bi osebno brez težav preživel brez tele LIFFE sekcije je čisto fino, da javna televizija množično recenzira in reklamira tudi "resno" filmsko produkcijo (ker komercialni mediji je definitivno ne). Pa tudi vzrok za to, da so filmi z LIFFa tukaj dobro ocenjeni - pa ne, da sta Jurc pa Sajovic neki strašni kritičarki - je bolj posledica tega, da so na LIFFu pač ponavadi dejansko kvalitetni filmi (z izjemami ala Suburbicon).

Festival je šel neko svojo pot, za določeno publiko, nima pa to več nobene veze z ljudmi, ki res spremljajo filme.
Lej letos je to moj 13-i LIFFE in nekih blaznih sprememb v programski strukturi roko na srce ni opazit. Zmeraj se je sicer seveda prilagajal trendom (recimo več Azijskih fimov 12 let nazaj, pa več neorealizma ko so bili Romuni aktualni itd) in zadnja dva/tri LIFFE je bilo tudi po mojem malo preveč poudarka na filmih z LGBT tematiko, ampak celostno gledano so pa še zmeraj so vsako leto pokriti enaki tipi filmov.
Pač LIFFe ima malo bolj komercialno prijazen izbor, saj to ni nobena skrivnost in če mu gre kaj očitat je bolj to, da poskuša ugajat preširokemu krogu gledalcev in ne samo tistim najbolj zagretim cinefilom (kot Kinoteka ali pa kino otok recimo) zaradi česar je program malo preveč predvidljiv in "all over the place" . Ampak saj tak je bil zmeraj, to ga je naredilo tako popularnega in kot takega ga tudi predstavljajo... Če nisi eden tistih, ko tako v vsakem ne-blockbuster filmu vidi "umetniški snobizem", potem res ne razumem, zakaj bi bil ravno LIFFE snobovski... In ne, ni ti treba pojasnevat svojih opazk, če tebe ne moti da zgledaš kot nek zafrustriran trol, potem kar.
strugacki
# 12.11.2017 ob 04:34
S tem si samo še enkrat ponovil isto zadevo, ki si jo že prej napisal, ni ti pa uspelo pojasnit kaj točno je vzrok, da si tako triggered zaradi enega filmskega festivala. Kaj je po tvojem "filmski snobizem", to da ljudje gledajo filme, ki tebi ne sedejo?

Gledajo kaj konkretno? Nekaj predpremier, ki jih je vsako leto več? To bi gledali v vsakem primeru. Drugega ne gledajo ravno v trumah.

Kaj naj jaz pojasnjum? Zakaj bi moral karkoli?

Drugo, kar si napisal, je pač tvoje mnenje in ravno tako nisi nič 'pojasnil', zakaj naj bi bil ta festival nekaj tako posebnega?

Ne razumem, od kje in zakaj to silno navdušenje. Večino filmov, ki jih publika gleda na LIFFu, bi videli tudi po drugih distribucijskih poteh. Neko hajpanje 'kar tako', 'samo da nekaj je', je pa malo adijo. ... Publika se s tem strinja: LIFFe je v vedno več mestih, gledalcev pa vedno manj. Festival je šel neko svojo pot, za določeno publiko, nima pa to več nobene veze z ljudmi, ki res spremljajo filme.
ishgilliath
# 11.11.2017 ob 21:45
Cel festival je bolj zganjanje filmskega snobizma, kot da bi res 'promoviral filme, ki jih ne znamo ceniti'.
S tem si samo še enkrat ponovil isto zadevo, ki si jo že prej napisal, ni ti pa uspelo pojasnit kaj točno je vzrok, da si tako triggered zaradi enega filmskega festivala. Kaj je po tvojem "filmski snobizem", to da ljudje gledajo filme, ki tebi ne sedejo? In ja očitno pač ti ne znaš ceniti teh filmov, ker večina jih... Ampak ti si pa ziher nekaj posebnega, najbrž si edini ki res razume umetnost in ti je za razliko od vseh teh ovc, ki derejo na festival jasno, da to niso filmi, ki bi jih moral ceniti, ampak samo snobizem. Nekaj takega, ha? Kot bi poslušal egotriparske blodnje nekega naduvanega hipsterskega najstnika na vrhuncu pubertete, grow up!
strugacki
# 11.11.2017 ob 20:44
Cel festival je bolj zganjanje filmskega snobizma, kot da bi res 'promoviral filme, ki jih ne znamo ceniti'. Te filme bolj promovirajo nekritični mediji a la MMC, ki je celo medijski sponzor festivala, tako da je objektivnost vprašljiva.
ishgilliath
# 11.11.2017 ob 19:17
strugacki
Festival za kvazielito je rekel lol... Kakšne frustracije zaradi filnskega festivala, ki promovira filme, ki jih niti ne znate ceniti, ne razumete in vas v bistvu na sploh ne zanimajo. Newsflash: to da nečesa ne razumeš še ne pomeni avtomatično, da je elitistično!
strugacki
# 11.11.2017 ob 17:48
samo da je film na festivalu za kvazielito in je takoj dobro ocenjen
Eesti
# 11.11.2017 ob 12:09
ne razumem vas, 99% filmov je “heteroseksualno” usmerjenih, pa nobenega geja ne moti, ko pa 1% “homoseksualnih” filmov pa se vsi ostali pritozujete, poleg tega drugi fimi nominirani za to nagradno nimajo iste teme. Poleg tega ce se lahko dela filme o spolnih fetisih, suzenjstvu, kriminalu nevem zakaj se taki ne bi smeli, saj ce gledas film o suzenjstvu se ne pomeni da bo vecja moznost da bos imel suznje, ali pa ce gledas kriminalke se ne pomeni da bos morilec itd. Grozni ste eni res - homofobi in nic drugega, samo priznati si nocete.
Grof_von_Baron
# 11.11.2017 ob 11:16
Še dobro da smo se toliko borili proti AIDS-u, da lahko sedaj gejevski lobi v Kaliforniji (ki bo nedvomno zgled za druge progresivne države) doseže, da se NAMERNO širjenje AIDS-a obravnava kot manjši prestopek. Ker kako bi sicer obstajale masovne gejevske orgijske zabave, na kateri je tabu spraševati o HIV pozitivnosti oz. negativnosti in kamor mnogi hodijo izključno z namenom, da bi širili/se nalezli HIV-a. To je tematika kamor mora širša javnost v bodoče nameniti še več denarja in pozornosti.
ishgilliath
# 11.11.2017 ob 14:42
Nope. Ampak že ta vaša predpostavka, da mora biti človek gay, da ima lahko tak odnos do homoseksualne tematike pove veliko o vašem pomanjkanju stika z realnostjo...
anny22
# 11.11.2017 ob 13:54
Obstaja razlika med aktivističnim in družbeno angažiranim filmom.
Aktivistični ti hoče vcepiti svojo resnico, družbeno angažiran pa pusiti gledalcu, da sam pride do svojih zaključkov.
ishgilliath
# 11.11.2017 ob 13:26
*ART seveda, ne ATR
ishgilliath
# 11.11.2017 ob 12:24
Grof
Ne vem kakšnih homoseksualnih partijev se ti udeležuješ (pa nič ne obsojam, če ti paše...), ampak glede na to da je vsaj tretjina kolegov iz moje družbe istospolno usmerjenih imam kar dober vpogled v zadevo in HIV je zmeraj ena prvih stvari, ki se jih razčisti... Oz drugače rečeno, ozaveščenost in pazljivost sta pri normalnih homoseksualnih parih precej višji, kot pri običajnih heteroseksualnih odnosih. Divje gejevske orgije pa primerjaj z divjimi straight orgijami, pa se vprašaj, koliko ljudi tam sprašuje po negativnih izvidih testiranja...
zml
# 11.11.2017 ob 11:01
Vsak film izpostavlja neko problematiko in nas z njo "nadleguje" - to je namen dobrega filma.
ishgilliath
# 11.11.2017 ob 13:23
Grof
Ah dej no, se pravi da so te tvoji opisi bolj senzacionalizem? A dej no, kdo bi si mislil...
Lej, če je tvoja predstava gejevske scene omejena na "masovne orgije" potem bi bilo morda dobro malo nadgradit svoje poznavanje tematike. Resno. In sploh mi pa ni čisto jasno, zakaj točno se zdaj pritožuješ nad tveganim obnašanjem določene skupine homoseksualcem pod člankom o filmu, ki prikazuje ravno aktiviste, ki so pomagali odpravljat tovrstno obnašanje in širit obveščenost... Očitno je za nekatere že samo beseda "istospolni" dovolj, da se jim odpelje...

In ja, to da je procent okuženih s HIVom neproporcionalno večji med geji, kot med straight pari ampak prav tako so jasni tudi vzroki zanjo. Namreč vzpon gejevske subkulture je potekal v času, ko se je pojavil HiV na zahodu in seveda je "homoseksualna revolucija" s sabo prinesla tudi razmah riskantnih seksualnih praks. Sploh ker je bila večinoma še vedno tako omejena zgolj na ne ravno najbolj "odgovorne" subkulture, ker je večina družbe zaradi svojih moralističnih blodenj ni mogla (oz še vedno ne more) sprejeti kot nekaj normalnega. Drugi razlog je pa seveda pomanjkanje motivacije, ki sili heteroseksualne pare v uporabo zaščite... Pri gejevskih spolnih odnosih pač ni nevarnosti za zanositev in uporaba kondomov pač še vedno ni nekaj tako normalnega kot v heteroseksualnih krogih. Oz. tako je vsaj dolgo bilo, nenazadnje se o spolno prenosljivih boleznih govori precej manj časa in tudi kondom je recimo večino časa veljal bolj kot zaščita proti zanositvi, kot pa proti STD-jem...

Aja, kaar se pa Kalifornije tiče se mi pa osebno odločitev tudi zdi sporna... Sicer je res, da okuženi ki se zdravi z ATR terapijo praktično ne more več prenesti HIV-a na druge, vendar pa zakon (kolikor vem) nikjer ne omenja tega, da bi bilo tako zdravljenje zahtevano oziroma da bi bili osebki, ki bi vedeli za HIV in se namenoma izognili zdravljenju še vedno tudi kazensko odgovorni.
Kazalo