Elenin značaj je opisan kot
Elenin značaj je opisan kot "drzen, skrben, duhovit in premeten" ... "samozavestna in sočutna najstnica v čarobnem pravljičnem kraljestvu, ki so ga navdahnile različne latinskoameriške kulture in folklora". Vladanja kraljestvu se bo Elena učila od svojih starih staršev, Tita in Cicie, ter od svetovalca vojvode, Estebana. Med osrednjimi liki bosta še mlad čarovnik Mateo in leteče bitje Skylar. Foto: Disney
Glas bo Eleni posojala v Dominikanski republiki rojena Aimee Carrero. Foto: IMDb
Elena iz Avalorja
Pri vpeljavi vsakega novega Disneyjevega lika se znova odpre debata o raznolikosti in upodabljanju manjšin v popkulturi. Foto: Disney
Princeske so pogosto predmet najrazličnejših kampanj: leta 2014 je na tisoče podpisnikov peticije navijalo za princesko z downovim sindromom. Letos je po spletu zaokrožila kampanja z idejo, da bi Elzi v naslednjem Ledenem kraljestvu našli dekle, in ne fanta. Foto: Disney
Elena
Animirani velikan je sklenil, da je za Eleno televizija primernejši format kot film. Tako jim ne bo treba nagovarjati staršev, naj otroke peljejo v kino, pač pa bodo Eleno iz Avalorja neposredno prenašali v milijone domov. Že zdaj ima pogodbo za pet sezon in za prevode v 34 različnih jezikov. Tudi po videzu se trudijo, da bi bila serija bolj podobna filmu kot pa TV-nadaljevanki. Foto: Disney

"Nobena skrivnost ni, da je hispanoameriška in latinoskupnost upala in čakala na predstavitev princeske, ki bi odražala njihovo kulturo," je za The New York Times komentirala Nancy Kanter, izvršna producentka animirane serije, v katero so "vgradili" tudi iztočnice za igrače in tematski park. "Hoteli smo zadeti pravi ton."

Vzornice ali škodljiv vpliv?
Vsega skupaj ne gre jemati zlahka: v Disneyjevem vesolju je malo tako polarizirajočih debat, kot so tiste, ki se vnemajo okrog približno ducata junakinj s Pepelko in Sneguljčico na čelu. Disneyjeve princeske namreč niso le ogromni generatorji zaslužka, pač pa imajo svoje goreče privržence, ljubitelje srečnih koncev in pravljičnih porok ter ostre kritike, ki opozarjajo, da princeske utrjujejo stereotipe o vlogah spolov in deklicam privzgajajo nerealistična merila za žensko telo. Obstaja cel kup akademskih študij, ki preučujejo družbeni vpliv in težo teh izmišljenih likov.

Če vsemu temu dodamo še vprašanje rase, kar v zadnjih letih pri Disneyju pospešeno počnejo, postane tema še toliko občutljivejša - spomniti se je namreč treba, da sta ilustracija in animacija do neke mere karikatura značilnih potez. Ko je podjetje leta 2009 predstavilo svojo prvo temnopolto princesko, Tiano, so kritiki in komentatorji film Princeska in žabec preučevali do najmanjših podrobnosti.

Ker se podjetje torej zaveda, da se bo Elena takoj znašla pod drobnogledom, so prvi, 22 minut dolgi del serije Elena of Avalor natrpali z utrinki latinskoameriške kulture in običajev. Arhitektura v Avalorju ima pridih azteških monolitov; glasbena podlaga odraža tradicijo mariačijev, salse in celo čilskega hiphopa. Elena v laseh nosi celo cvet globus sleza, puščavske trajnice, ki je značilna za severno Mehiko in jug Kalifornije.

"Imeli smo cel kup svetovalcev, ki so nam pomagali pri podrobnostih," je za omenjeni časopis komentirala Kanterjeva. "Hoteli smo poskrbeti, da na videz ne bi bila podobna lutki, še bolj pa smo se hoteli izogniti romantičnim zapletom. Seveda ima prijatelje moškega spola, kot jih najstnice pač imajo, ampak nismo hoteli tistega klasičnega tona: 'Ohhhh, zaljubila se bosta!'"

Zakaj (še) ne dobi svojega filma?
Seveda pa se že pred uradno premiero pojavljajo prvi pomisleki. Na primer v povezavi z medijem: zakaj bo Disney Eleno predstavil v kontekstu serije, namenjene otrokom med 2. in 11. letom, ne pa v družinskem celovečercu, kot je to v navadi?

Rebecca C. Hains, avtorica knjige The Princess Problem: Guiding Our Girls Through the Princess-Obsessed Years, najnovejši članici Disneyjevega dvora vseeno podeli točke za junaštvo. Že v prvi epizodi mora dokazati, da je po smrti svojih staršev pripravljena na vlogo kraljice, čeprav ima šele 16 let. "Ni zgolj okrasek. To je princesa z resnično politično močjo, kar priča o vidnem napredku."

Vseeno pa ima tudi Hainsova zadržke. Omeni denimo, da Elenini starejši sorodniki v risanki govorijo s španskim naglasom, protagonistka pa z ameriškim. "Biti moderen in kul očitno pomeni govoriti tako kot vsi Američani." (Pri Disneyju odgovarjajo, da je to v resnici samo odraz generacijskega prepada, ki je viden v številnih latinskih družinah.)

Kakor koli že, Elena je dokaz, da pri Disneyju razmišljajo o svojem klasičnem formatu princeske: že nekaj časa jim dajejo dejavnejše vloge, na embalažah igrač pa poudarjajo njihove specifične značaje. Pochahontas in Mulan sta denimo danes prominentneje izpostavljeni kot pred leti.

Umakni se, Dora
Pri Disneyju vsekakor ne skoparijo s promocijo, še posebej ne na oddelkih igrač - analitiki napovedujejo, da bi lik Elene lahko izrinil celo Doro Raziskovalko, latinskoameriško predšolsko junakinjo, ki jo je Nickelodeon vpeljal že pred 16 leti. Po navadi se igrače na temo posamezne serije v trgovinah pojavijo okoli 18 mesecev po začetku predvajanja - v tem primeru pa lahko v ameriških trgovinah že zdaj kupite nahrbtnike, zvezke, posteljnino in oblačila z Elenino podobo. Z drugimi besedami: prepričani so, da imajo v rokavu asa. "Zavedamo se, da je latinskoameriška skupnost izredno dejavna in artikulirana. Mislim, da bo občinstvo zadovoljno, če bomo ustvarili lik, ki je zanimiv in zastopa nekaj pomembnega," je še povedala Kanterjeva.