Izbor kultura
Pred nami je že tretji film, naslovljen zgolj "Noč čarovnic" (Halloween) - točno tako sta bila naslovljena izvirnik (1978) in nato priredba, ki jo je leta 2007 režiral Rob Zombie. Foto: IMDb
Noč čarovnic je dosegla najdonosnejšo premiero grozljivke z žensko protagonistko, najdonosnejšo premiero filma s protagonistko, ki ima več kot 55 let, in najdonosnejšo premiero v celotni franšizi z istim imenom. Foto: IMDb
V otroški sobi je na svetilki motiv klovna z nožem, kar je referenca na Michaelov prvi umor pred mnogo leti. Foto: IMDb
Seveda neuradno že potekajo dogovori o nadaljevanju, morda celo trilogiji nove Noči čarovnic. Foto: IMDb
Največja sprememba izvirne zgodbe je v tem, da Laurie ne skuša samo preživeti - dejavno se trudi izslediti in pokončati svojega nekdanjega mučitelja. Foto: IMDb
Tema ženske, ki se sooči s svojim mučiteljem, je v sozvočju s trenutnim ozračjem pogovorov okrog dobe #MeToo - in igralke se v promocijskih intervjujih niso izogibale vlečenju teh vzporednic. Foto: IMDb

Filmska recenzija: Noč čarovnic

Plen postane lovka
29. oktober 2018 ob 15:45
Ljubljana - MMC RTV SLO

Noč čarovnic po 40 letih popkulturnega statusa na novo postavlja parametre svojega kanona. Na prvi pogled popolnoma konvencionalen film o morilcu, ki za seboj pušča krvavo gomilo trupel, nepričakovano odpira zanimiva vprašanja o družinski dediščini trpljenja in trpežnosti človeškega duha.

Svežo kri (ha!) in modernejši zorni kot so k franšizi pripeljali režiser David Gordon Green (Ananas ekspres), zvezdniški producent horrorja Jason Blum (Priklicano zlo, Zbeži!, Očiščenje ...) in komik Danny McBride, ki kot koscenarist k sreči ni preveč odjadral v smer (črne) komedije; projekt je s svojim odobravanjem blagoslovil celo veliki John Carpenter.

A najpomembneje je seveda to, da se Jamie Lee Curtis vrača v vlogi Laurie Strode, ki je daljnega leta 1978 začela njeno kariero. Nastal je razmeroma minimalističen slasher, ki se na izročilo in estetiko izvirnika naslanja tako zelo, da je meja med hommageem in remakom včasih zabrisana.

Z mitologijo franšize, pometeno z enim samim vehementnim zamahom: Laurie in Michael Myers nista v sorodu, kot nam je "razkrila" Noč čarovnic II (1981), in Laurie seveda ni mrtva, s čimer se je končalo Vstajenje (2002). Namesto da bi se trudila rekonstruirati in nadaljevati nacefrano, pogosto nelogično zgodbeno linijo vseh nadaljevanj, nova Noč čarovnic od gledalca pričakuje, da bo preprosto pozabil, da je obstajal še kak drug film kot izvirnik iz leta 1978. Kar je, roko na srce, še najboljši pristop.

Štirideset let po morilskem pohodu v Haddonfieldu je Laurie (Jamie Lee Curtis), prototipsko zadnje preživelo dekle morilskega pohoda Michaela Myersa, po lastnih besedah "dvakrat ločena živčna razvalina". Njen odnos z odraslo hčerko Karen (Judy Greer) je v najboljšem primeru nakrhan, živi pa na odročni gozdni parceli, ki jo je spremenila v svojo lastno trdnjavo z nadzornimi kamerami, skrivnim kletnim bunkerjem in temeljito založeno orožarno. Edina, ki ima nekaj razumevanja do Laurie, je vnukinja Allyson (Andi Matichak), ki v njej vidi žrtev posttravmatske stresne motnje, a prav tako ne dojame povsem, zakaj babica ne more "preboleti in pozabiti".

Ker se bliža štiridesetletnica "umorov varušk", se dva vsiljiva podkasterja narišeta na Lauriejinem pragu z vprašanji o globljem pomenu in naukih tistega groznega večera. Protagonistka zanju nima potrpljenja, onadva pa prav tako ne vesta, da sta z obiskom Mika Myersa (James Jude Courtney in Nick Castle, navedena kot "The Shape", Oblika) v psihiatrični ustanovi že sprožila plaz krvavih dogodkov – dogodkov, ki so v enaki meri neizogibni kot tudi nelogični. Myers v panteon najsrhljivejših filmskih morilcev sodi prav zaradi svoje hladne premočrtnosti, proti kateri se ne da boriti s kakršnim koli "preučevanjem" ali "razumevanjem" njegovih vzgibov. Myers je zombi, živi mrtvec, nezaustavljivi stroj, ki ga (morda) lahko onesposobi le odpor zadnjega dekleta.

Najbrž ni težko uganiti, da morilec – podobno kot v prvem filmu – pobegne iz varstva psihiatrične ustanove in se znova poda na klavski pohod proti Haddonfieldu. Čeprav njegove žrtve pred smrtjo spoznamo le za hip, po navadi prek nekaj kratkih replik, dobimo občutek, da so resnične osebnosti, ki si zaslužijo vsaj boj za preživetje. A to ni njihov film. Čeprav se Michaelovi umori pogosto zgodijo zunaj kadra, vsakokrat vidimo vsaj krvave posledice njegovega obiska: truplo, pribito na steno, zvok razčesnjene lobanje, okrvavljeno kladivo.

Vizualno je film razmeroma zadržan, saj se zaveda, da v tem ne more prekositi že videnih ekscesov žanra. Najučinkovitejši prijem je še vedno počasno korakanje Myersove silhuete v ozadju. "Kaj pa v svetu strelskih pohodov in bombnih napadov navsezadnje pomeni en norec z nožem?" kot upravičeno izpostavi blazirani najstnik. V poročilih vsak dan vidimo hujše izpade.

Scenarij na inteligenten, naraven način iz premise izlušči zgodbo o treh generacijah žensk, ki morajo skupaj pokončati zlo brez obraza. David Gordon Green več poudarka kot na Myersa in njegove umore polaga na razmislek o dolgoročnih posledicah travme in žalovanja. Laurie je brezizhodno ujeta pod breme smrti svojih prijateljev pred 40 leti, njena hčerka je travmo podedovala v obliki paranoične, survivalistične vzgoje. Allyson, ki še niti ni polnoletna, mora med njima igrati posrednico in glas razuma. Že zaradi te niansiranosti na ravni zgodbe je Noč čarovnic eno stopničko nad žanrsko sorodnimi sodobniki; zasidrana je v skrajno realistično, življenjsko, človeško izkušnjo, ki sega onkraj zlobca pod plastično masko. Laurie je pogumna kljub svojemu strahu, kar jo dela drugačno od napol nadnaravnih superjunakinj, za katere poraz ni mogoč. Škoda je le, da se stilizirani slasher ne more otresti malikovalskega odnosa do Carpenterjevega izvirnika in samozavestneje stati na lastnih nogah.

Ocena: 4+; piše Ana Jurc

Ana Jurc
Prijavi napako
Komentarji
stari59
# 29.10.2018 ob 16:31
A res?? Si ga že videl? In če si ga, zakaj ,za boga milega, gledaš tovrstne neumnosti?
Funai
# 29.10.2018 ob 16:36
Ni neumen film, je ena boljsih zadev kolikor je tak zanr lahko dober.
V-J
# 30.10.2018 ob 10:51
Ok, film je dobil 4+ za feministično noto, žensko glavno igralko in sozvočje z gibanjem me too.
Zdaj pa prosim, če plačate še kakšnemu filmskemu kritiku, da oceni film kot tak.
Kevi
# 02.11.2018 ob 16:31
Hahaha, Bohemian Rhapsody ocena 2-3, Halloween pa 4+ s strani Ane Jurc. Totalno zavajanje ljudi s temi recenzijami, na podlagi ene "strokovne" ocene. Osebno pogledam 30+ novih filmov na leto v kinu (ostale doma), tko da se bom smatral za podobnega "strokovnjaka" kot gospa ki ocenjuje filme na tem portalu in podal svoje mnenje. Bohemian Rhapsody je za povprečnega gledalca, ki ima rada glasbo od queenov (vsaj top hite) a morda ne pozna vseh detajlov glede osebnih zadev članov odličen film, zagotovo vsaj 8/10. Nobenem ne bo žal karte za kino vstopnico! Kar ne morem rečit za novi Haloween, če bi lahko bi najraje zahteval denar za karto nazaj. Tako da če še niste gledali, ne boste nič zamudili če ne boste drveli v kino na ogled. Kdor je oboževalec kultnega prvega dela bo morda zaslepljen zaradi določenih referenc na original, vse druga je totalna groza od zgodbe, polno lukenj v zgodbi, totalno nesmiselne zadeve, pač klasična slaba grozljivka, katerih smo že vajeni. Pa da ne bo pomote, prvi del je tudi meni večna klasika in je dejansko boljši od tega, čeprav sta po imdn oceni tam tam. Po 40 letih od originala bi kaj več lahko spravili skupaj. Realna ocena je tam nekje 5/10.

Lp
Mihsss
# 29.10.2018 ob 18:18
Prigode z Myersom so vedno zanimive. Všeč mi je ta tip grozljivke.
svyatoslav
# 29.10.2018 ob 17:23
Kulturna dekadenca Zahoda. Kaj nam lahko ponudijo razek trupel, krvi in strahu. In ta "žanr" naj bi spadal pod filmsko umetnost.
Ramus
# 29.10.2018 ob 15:53
Neumen film,...
STRIKE
# 29.10.2018 ob 17:11
Ene pet minut filma sem mižal!

Kul
Deyweed
# 29.10.2018 ob 23:40
Meni pa je film bil super, lik mi je zanimiv, filmi so v tistem stilu, da ko si v kinodvorani kakšnih scen ne moreš gledat a platnu, če nimaš vredu želodca, in to so scene, ki spadajo med grozljivke.. Tisti kateri pišejo, da je krneke, je zaradi tega, ker so nasičeni vseh teh delov, a ta lik bo pač večen.
Je pa res, da se s tem delom 'brišejo vsi deli' ker je na nek način to 'novi' drugi del na pram prvega iz '78, pač 40 let pozneje, ker tisti kateri ste gledali vse dele vam je čudno, kako Curtisova igra, če pa je urmla v enem delu. Ja, na novo so regunstruirali zgodbo, da je od tistih dogokov iz '78 pa vse do zdaj bil Michael v psiheatrični bolnišnici in zdaj pride po 40ih letih spet na sceno, tako, da se film ne povezuje z nobenim prejšnjim delom, zgolj s prvim, kar je kar cool.
kajar
# 29.10.2018 ob 22:22
Komi čakam, da se spet soočim z Michaelom.
sssitrap
# 29.10.2018 ob 18:01
že gledal. brez veze, tako kot vsa ostala nadaljevanja te franšize. največji problem te franšize je da je bil prvi del taka über mojstrovina, da se nadaljevanja ne morejo niti najmanj kosati z njim. in v temu filmu je največji problem ta, da so z izjemno glavne junakinje vsi liki tako dolgočasni in dvodimenzionalni, da ti dol visi kdo bo fasal nož med rebra in kdo ne.
Balaž
# 29.10.2018 ob 17:34
Doba epskih filmskih apokalips je mimo, sedaj teče doba retroutopične hiperprodukcija hipsterskih zombijev.
Zlobni genij
# 29.10.2018 ob 19:32
Edini način da se dogajanje zavleče v novo trilogijo je, da ubijejo njegovo sestro, najbolj tragično junakinjo celotne franšize. Res izvirno.
Sss
# 29.10.2018 ob 18:15
Zanimivo.
Kazalo