Julian Barnes je bil po osvojitvi Bookerjeve nagrade deležen precej več negativnih kritik kot pred njo. Foto: EPA
Julian Barnes je bil po osvojitvi Bookerjeve nagrade deležen precej več negativnih kritik kot pred njo. Foto: EPA
Nominiranci za različne knjige se lahko tolažijo, da jim neosvojitev nagrade ne bo odnesla zadovoljstva bralcev. Foto: Vine
Večini knjig osvojitev nagrad prinese nove bralce, vendar pa ni nujno, da so jim dejansko tudi všeč. Foto: EPA

Akademika Amanda Sharkey in Balazs Kovacs sta primerjala ocene 38.817 bralcev o 64 knjigah, razdeljenih po parih, objavljenih na spletnem portalu GoodReads. Med 32 pari je ena od knjig prejela eno izmed knjižnih nagrad, druga pa je bila v istem letu nominirana za isto nagrado.

Izsledki študije z naslovom Paradoks publicitete: kako lahko nagrade negativno vplivajo na oceno kvalitete, ki bodo objavljeni v marčevski izdaji Administrative Science Quarterly, so pokazali, da gre osvojitev prestižne nagrade z roko v roki z velikim padcem dojemanja kvalitete tega dela. Torej, do literarnega dela so bralci po osvojitvi nagrade bolj kritični.

Ocene pred osvojitvijo nagrade in po njej pokazale dvojen obraz
Da bi preverila teorijo, sta raziskovalca ustvarila predvideno oceno za vsako knjigo na podlagi bralčevih preteklih ocen knjig v istem žanru. Potem sta preučila, kako se je predvidena ocena spremenila po osvojitvi nagrade, in jo primerjala z napovedano oceno. Odkrila sta, da je ocena knjige, ki je potem dejansko osvojila nagrado, pred razglasitvijo nagrade enaka predvideni oceni knjige, ki potem nagrade ni osvojila. Po razglasitvi nagrajenca pa se zgodi preobrat: ocena nagrajene knjige se zniža, medtem ko ostane ocena nenagrajene knjige enaka.

"To je neposreden dokaz, da nagrajena knjiga pritegne nove bralce, ki sicer ne bi posegli po njej, saj ne marajo tovrstnih knjig," piše Sharkeyjeva. Kot primer avtorja navajata Juliana Barnesa, ki je leta 2011 osvojil prestižno Bookerjevo nagrado za svoj roman The Sense of an Ending. O njej so v New York Timesu zapisali, da gre za meditativno knjigo o smrtnosti, frustracijah in obžalovanju. Ko je Barnes osvojil nagrado, je prodaja močno narasla, a hkrati se je zgodilo nekaj presenetljivega. Čeprav se je status knjige z nagrado močno dvignil, pa so se ocene bralcev močno znižale, sta zapisala Sharkeyjeva, ki dela na poslovni šoli Booth na univerzi v Chicagu in Kovacs, ki dela na univerzi v Luganu.

Januarja 2012, nekaj mesec po tem, ko je Barnes osvojil Bookerjevo nagrado, se je med ocenami knjige pojavilo več zelo negativnih kritik. Raziskovalca menita, da se je ta fenomen zgodil zato, ker se je zaradi nagrade povečalo samo število bralcev, ki so posegali po njej, ti bralci pa imajo zelo raznolike okuse. "Nagrajena knjiga pritegne k branju večji vzorec bralcev, vendar ti sežejo po njej ne zaradi tega, ker bi jih osebno pritegnila njena vsebina, temveč je glavni razlog osvojena nagrada," sta zapisala.

Nagrajena knjiga potrebuje le majhno stopnjo vsebinske všečnosti, da bralec že sprejme odločitev, da je knjiga vredna branja, medtem ko se mora knjiga, ki ni bila nagrajena, na različne načine ločiti od drugih in se bralcu "dokazati," da je vredna branja.

Več bralcev, več različnih okusov, bolj različne ocene
Trik je v tem, da bralec predvideva, da je knjiga dobra, ker je osvojila nagrado, vendar pa je za vsakega bralca "dobro" nekaj drugega. In okus bralcev se mogoče ne ujema z okusom kritikov in drugih odločevalcev, ki izbirajo prejemnike nagrad, piše Sharkeyjeva. "Rezultat je ta, da so bralci, ki berejo nagrajene knjige, razočarani - vendar ne zato, ker bi bile te knjige slabe ali ker bi imeli višja pričakovanja - temveč zato, ker nagrajene knjige pritegnejo bralce, ki preprosto nimajo takšnega okusa, da bi jim bil všeč tak tip knjig, ki osvaja nagrade."

In kaj to pomeni za pisatelje? Avtorica raziskave jim svetuje, naj ne bodo panični. "Ne vem, ali bi lahko svetovala avtorjem, da kaj spremenijo. Prepričana sem, da je večina nagrajenih avtorjev presrečna, da so osvojili nagrado, in da so njihovi založniki in agentje zadovoljni s porastom prodaje, ki sledi osvojitvi nagrade," je še zapisala.