Knjige
(5)

Poudarki

  • Ženska pod tušem, ki jo je zabodel v ostarelo žensko oblečeni Anthony Perkins, ni bila Janet Leigh
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.6 od 27 glasov Ocenite to novico!
Psiho
Z mešanico hitre montaže in predirljive glasbe je Hitchcock ustvaril genialno iluzijo krvi, nasilja in golote - pri tem pa pravzaprav pokazal zelo malo.
       Verjela sem, da se je nož zadrl vame. Bilo je tako resnično, tako grozljivo. Lahko sem ga čutila!       
 (Laž) Janet Leigh o snemanju prizora pod tušem
Robert Graysmith: The Girl in Alfred Hitchcock's Shower
V svoji novi knjigi The Girl in Alfred Hitchcock's Shower (Dekle v tušu Alfreda Hitchcocka) Graysmith namiguje, da je bil Kenneth Dean Hunt obsedenec s Psihom, ki je želel umoriti dvojnico Leighove, a je po pomoti naletel na njeno zamenjavo. Foto: Titan
       Janet Leigh je vsem pripovedovala, kako neprijetno ji je bilo snemati prizor pod tušem, Hitchcock pa je stal za tem. Skovala sta laž.       
 Robert Graysmith
Alfred Hitchcock
Alfred Hitchcock je bil pionir na področju psiholoških trilerjev in grozljivk. Velja za enega najvplivnejših filmarjev vseh časov, v svoji karieri je režiral več kot 50 celovečercev. Foto: EPA

Dodaj v

Krvava resnica prizora pod tušem iz Psiha

Obsedenec s filmom umoril (domnevno) dvojnico
30. marec 2010 ob 14:44,
zadnji poseg: 30. marec 2010 ob 20:07
Los Angeles - MMC RTV SLO

Krvavi umor, ki se je v Psihu odvil pod tušem, velja za enega najbolj razvpitih filmskih prizorov vseh časov. A Hitchcock in Janet Leigh o snemanju nista govorila resnice.

Will Hodgkinson v Guardianu razkriva resnično ozadje zgodbe o dvojnici Leighove in o okrutnem umoru, ki jo je doletel (oziroma je po spletu naključij sploh ni). Pred prihodom Psiha v kina leta 1960 je Alfred Hitchcock storil vse, kar je lahko, da je ustvarjal napetost. "Nihče ne bo smel vstopiti v dvorano po začetku predvajanja," je pisalo na plakatu, s katerega je žugal slavni režiser. Hitchcock je pokupil vse izvode romana, po katerem je nastal scenarij, tako da skoraj nihče ni mogel vedeti, kako se zgodba konča. Snemanje filma je bilo zaprto za javnost, igralci in ekipa pa so morali podpisati pogodbo, v kateri so obljubili, da konca ne bodo razkrili nikomur. Predpremiernih prikazovanj ni bilo.

Mešanica hitre montaže in predirljive glasbe
Ko so se pojavile prve ocene Psiha, so se vse osredotočale na en šokanten trenutek: prizor pod tušem, v katerem lik Janet Leigh zabodejo do smrti. Prizor je sestavljalo več kot 70 posnetkov, vsak dolg dve ali tri sekunde, in postal je eden najbolj razvpitih trenutkov v zgodovini filmskih grozljivk. Z mešanico hitre montaže in predirljive glasbe Bernarda Herrmana je Hitchcock ustvaril genialno iluzijo krvi, nasilja in golote - pri tem pa pravzaprav pokazal zelo malo.

A največja iluzija je bila to, da so ustvarjalci namigovali, da je bila ženska pod tušem, ki jo je zabodel v ostarelo žensko oblečeni Anthony Perkins, Leighova. Igralka je v prvem intervjuju po prihodu filma v kina z grozo pripovedovala: "Verjela sem, da se je nož zadrl vame. Bilo je tako resnično, tako grozljivo. Lahko sem ga čutila!" V kasnejših intervjujih sta Hitchcok in Leighova trdila, da je v prizoru posneto njeno telo. Pa ni bilo. Telo je pripadalo manekenki Marli Renfro. In čeprav v posnetkih vidite obraz Leighove, golo telo pod tušem v resnici ni njeno.

Umor kot odmev izmišljenega umora
Renfrova, striptizeta iz Dallasa, ki je delala v Las Vegasu, je bila ena prvih Playboyevih zajčic. Poleg v Psihu je nastopila samo v še enem filmu, pornografskem komičnem vesternu Francisa Forda Coppole Tonight for Sure (1962). Nato pa je utonila v pozabo. Dokler se leta 2001 niso pojavile novice, da je bil 34-letni priložnostni delavec obtožen, da jo je okrutno posilil in zadušil. Zločin se je zgodil že leta 1988, a je ostal nepojasnjen več kot desetletje. Zgodba je fascinirala Roberta Graysmitha, avtorja Zodiaka, pripovedi o serijskem morilcu z območja San Francisca, ki je zaživela tudi na filmskem platnu. Zanimala ga je Renfrova in že dolgo je razmišljal, da bi o njej napisal knjigo - nato pa se je pojavila zgodba o umoru, ki je bil kot nekakšen grozljiv odmev izmišljenega umora, zaradi katerega je zaslovela.

V izvirni novici agencije Associated Press iz leta 2001 je pisalo, da je rokodelec Kenneth Dean Hund obtožen "umora dveh žensk, med njima igralke, ki je bila dvojnica Janet Leigh v Psihu". Igralki naj bi bilo ime Myra Davis, kasneje pa so mediji poročali, da je bilo to pravo ime Renfrove. Graysmith je vrtal dalje, saj se mu je zdelo, da se nekaj ne ujema. Decembra leta 2007 je prebral intervju z vnukinjo Davisove, v katerem je izrazila dvom o povezavi njene babice s prizorom izpod tuša. "Moja babica ne bi nikoli snemala gola," je dejala. Graysmith je naletel na dve odkritji. Prvo je bilo, da Renfrova in Davisova sploh nista ista oseba, drugo pa, da je Renfrova še živa. Zmeda naj bi nastala, ker je bila v času, ko je bila Renfrova dvojnica Leighove na snemanju Psiha, Davisova njena zamenjava, ki je vskočila, ko so pripravljali osvetljavo.

Celo morilec se je zmotil
V svoji novi knjigi The Girl in Alfred Hitchcock's Shower (Dekle v tušu Alfreda Hitchcocka) Graysmith namiguje, da je bil Kenneth Dean Hunt obsedenec s Psihom, ki je želel umoriti dvojnico Leighove, a je po pomoti naletel na njeno zamenjavo. "Vsi so ju zamenjevali, celo morilec. Odkril sem, da je Marli še živa. Izkazalo se je, da je zaposlena z ribarjenjem v Utahu, trekingom na Aljaski, s plavanjem z delfini na Floridi in s polnim življenjem na splošno, da sploh ni vedela, da naj bi bila mrtva." Renfrova, ki sedaj živi v kalifornijski puščavi Mojave, je za svoj domnevni umor izvedela, ko ji je zanj povedal Graysmith. "Ni prevzetna oseba in je njena nekdanja kariera ne zanima. O sebi ni brala člankov in po tem, ko ji je prvi mož iz ljubosumja ukazal zažgati vse fotografije, na katerih je bila gola, ni več shranjevala objav."

Morda tudi zato nikoli ni zahtevala doplačila k 500 dolarjem, ki jih je dobila za - tako rekoč - glavno vlogo v najslavnejšem filmskem prizoru vseh časov, in to v filmu, ki je samo v prvem letu predvajanj prinesel 15 milijonov dolarjev. "Janet Leigh je vsem pripovedovala, kako neprijetno ji je bilo snemati prizor pod tušem, Hitchcock pa je stal za tem. Skovala sta laž," pravi Graysmith.

Tony Curtis, takratni mož Leighove, je v svoji avtobiografiji zapisal, da sta uspeh Psiha in dejstvo, da so se z njo vsi vedno želeli pogovarjati le o prizoru pod tušem, njegovo ženo pahnila v alkoholizem, zaradi česar je nato doživela živčni zlom in sta se ločila. Če bi bila s Hitchcokom bolj odkrita glede snemanja prizora pod tušem, morda ne bi postal predmet takšnih špekulacij in obsedenosti. Morda celo tistih dveh umorov ne bi bilo. 50 let po nastanku Psiha Graysmith upa, da bo njegova knjiga končala vse to.

Sloviti prizor iz Psiha si oglejte spodaj.

Alenka Klun, po Guardianu
Prijavi napako
Komentarji
Sandie
# 30.03.2010 ob 19:00
No, to da je Janet Leigh imela dvojnico za posnetke golega trupla, ni nič novega, js vem to že vrsto let. Res ob izidu filma to ni bilo rečeno. Snemanje tega prizora je trajalo cel teden in marsikdo je Hitchcocku očital sadizem in tudi vsiljevanje svoje volje gledalcem, ker jih po začetku filma v dvorano niso več spuščali. Pač, stari maček je točno vedel, kak učinek želi doseči pri gledalcih. Edino pravilno, tako bi moralo biti tudi danes. Treba je vedeti, da je film leta 1960 šel zelo v nos puritanski Ameriki - to je sploh prvi hollywoodski film, ki pokaže straniščno školjko (!), glavna junakinja ljubimka z poročenim moškim, glavna junakinja ukrade denar, namigovanje na nekrofilijo in incest. Netipično je bilo seveda tudi to, da glavno junakinjo ubijejo še pred polovico filma. Groza je takrat v filmih prihajala predvsem z strani raznih pošasti, vampirjev in volkodlakov ter morilcev, ki so bili že na videz psihopati. V Psihu pa je prvič privzela podobo mladega, celo šarmantnega mladeniča in kar se umora tiče, prvi resnično brutalen umor (z nožem), povrhu še seksualne konotacije. Seveda se danes ta umor skozi oči raznih Žag in Hostlov ne zdi nič posebnega.
Pa še nekaj: Perkinsa na snemanju tega prizora sploh ni bilo, ker se je v NY pripravljal za vlogo v neki predstavi v gledališču, tako da je imel tudi on dvojnika. Kar se samega prizora tiče, je bil večkrat izbran za najbolj slavni filmski prizor v zgodovini, postal je tudi največkrat seciran in citiran tko da kapo dol Hitchu za ta žanrski biser.
Hallenbeck
# 30.03.2010 ob 20:06
Sandie, en plus je premalo za tako dober komentar.
Drncl
# 30.03.2010 ob 17:53
Pri tem prizoru ni kri bistvenega pomena ;)
nixo
# 01.04.2010 ob 11:27
Po smrti igralke in režiserja jima je seveda lahko očitat "kovanje laži", jaz pa pravim; za pet minut slave so ljudje pripravljeni govorit in delat marsikaj.
pd
# 30.03.2010 ob 17:48
Kaj ne bi mogle bit ploščice krvave, če jo je v hrbet štihnla in se pol po ploščicah dol drajsala?

Res ne vem zakaj nisem postal forenzik...
Kazalo