Čarovnica iz Zgornje Davče sooča dva nezdružljiva svetova, tostranski svet slovenske duševne otopelosti, brezobzirnega materializma in nesenzibilnega družbenega konformizma z onstranskim principom
Čarovnica iz Zgornje Davče sooča dva nezdružljiva svetova, tostranski svet slovenske duševne otopelosti, brezobzirnega materializma in nesenzibilnega družbenega konformizma z onstranskim principom "strukturnih prvin podzavesti", seksualno močjo in ognjeno subjektivnostjo. Foto: Damjan Švarc
Čarovnica iz Zgornje Davče
Drama, ki je po besedah umetniške direktorice mariborske Drame Diane Koloini 'najbolj šeligovska drama izmed njegovih dram', je bila premierno izvedena leta 1977 v Slovenskem ljudskem gledališču Celje v režiji Dušana Jovanovića. Foto: Damjan Švarc

Predstava, ki so jo premierno uprizorili v Drami SNG Maribor, je neke vrste nadaljevanje drame Lepa Vida, Šeligo pa jo postavlja v dom srednjeslojne družine, v katero se je omožila Darinka (igra jo Ana Urbanc). Znajde se v trikotniku med hladno, zahtevno in neusmiljeno materjo (Irena Varga), ves čas do absurdnosti tekmovalnim očetom (Aleš Valič) ter nemočnim, zapitim Nikom (Matevž Biber).

"Danes vemo, kako državljanskim pravicam podstaviti nogo"
Ker gre za besedilo o represiji, se Frey sprašuje prav o tej. "Kaj se je v povezavi s tem vprašanjem spremenilo danes, 40 let po tem, ko je Šeligo pisal ta tekst? Kot smo lahko ugotovili med analiziranjem in poglabljanjem v besedilo, se ni spremenilo nič, razen tega da se danes na veliko razpravlja o državljanskih pravicah, o katerih se nekoč ni. No, danes vemo, kako državljanskim pravicam podstaviti nogo," razmišlja.

Spomnil je na žičnato ograjo, s katero se je obdala Slovenija. "Mene je v tem tekstu zanimala pravzaprav ta žica - žica okoli človeka, žica okoli duše in svobode, žica okoli srca, žica okoli vsega, kar nam narava in Bog dasta, in tistega, kar okolica želi, da smo," je še pojasnil.

"Žica, ki ti jo želijo namestiti drugi, te ne more zares omejiti. Lahko pa te omeji tista, ki si jo zategneš sam," je iz svoje vloge potegnila igralka Ana Urbanc. Njen soigralec Matevž Biber vidi v Darinki "veliko Damirja", v uprizorjeni družini na odru pa nauk, da "bistvo družine ni tradicija, temveč ljubezen".

Bistvo družine ni tradicija, pač pa ljubezen
Dramaturginja predstave je Vesna Đikanović, ki pravi, da je Šeligo umestil svoj dramski vzorec v povprečno družino, da bi pokazal, kako vsakdanja in običajna je agresija. "Da bi pokazal, kolikšna je izpraznjenost vsega, v kar bi se lahko verjelo, zaupalo, v zasebnem in kolektivnem. "
Damir Zlatar Frey predstavo uresničuje tudi kot scenograf, kostumograf, koreograf in glasbeni opremljevalec, lektor je Janez Bostič, oblikovalec svetlobe Tomaž Bezjak, asistent režiserja Ivica Knez, asistent scenografije Matic Gselman, asistentka kostumografije pa je Suzana Rengeo.