V glavnih vlogah nastopata Barry Anderson in Janez Lotrič. Foto: Ivan Vinovrški
V glavnih vlogah nastopata Barry Anderson in Janez Lotrič. Foto: Ivan Vinovrški
Petya Ivanova in Barry Anderson
Rigoletto velja za pretresljivo glasbeno dramo. Foto: Ivan Vinovrški
Janez Lotrič
Opera je lahko tudi politično delo. Foto: Ivan Vinovrški
Petya Ivanova in Miro Solman
Pretresljiva drama starega norca. Foto: Ivan Vinovrški

Premiera ene najbolj znanih oper Giuseppa Verdija je zaživela v SNG-ju Maribor, v glavnih vlogah pa so se predstavili Janez Lotrič, Barry Anderson, Petya Ivanova, Valentin Pivovarov, Miro Solman, Irena Petkova in Valentin Enčev. Orkester je vodil Lorenzo Castriota Skanderbeg, scena in kostumi so delo Michaela Scotta, za režijo predstave pa je poskrbel Paul-Emile Fourny.

Peli bodo v italijanščini
Predstavo, koprodukcijo z opero iz Nice, so izvedli v italijanskem jeziku s slovenskimi nadnapisi. Janez Lotrič v alternaciji z Mirom Solmanom nastopa v vlogi vojvode Mantovskega, Barry Anderson ali Valentin Enčev se predstavljata v vlogi Rigoletta, Petya Ivanova se predstavlja kot Gilda, z vlogo Sparafucila se spopadata Valentin Pivovarov in Alfonz Kodrič, Magdalena pa je Irena Petkova.

Opera s političnim pridihom
Rigoletto je ena najuspešnejših in tudi najbolj priljubljenih Verdijevih oper, ki jo je po podatkih skladatelj še več let po praizvedbi pojmoval za svoje najboljše delo. Libreto je nastal na podlagi drame Victorja Hugoja Kralj se zabava, ki je bila gledališko delo z izrazito politično vsebino, saj je njen siže povezan s francosko zgodovino in vladarja Franca I. prikazuje kot lahkomiselneža ter razvratneža. Zato je bil ob krstni izvedbi drame velik škandal, francoska vlada pa je prepovedala nadaljnje ponovitve. Tudi v Rigolettu lahko najdemo politične namige, na katere so vplivale tudi okoliščine nastanka dela, ki je bilo končano tri leta po revoluciji 1848. Libreto tako odraža zagrenjenost nad neuspehom revolucionarnega dogajanja, ki bi lahko privedlo do zedinjenja Italije, ki je posledično povzročila umik buržoazije iz političnega in družbenega življenja.

Kako Rigoletto izgubi hči ...
V operi sledimo zgodbi grbastega norca Rigoletta, ki se v prvem dejanju posmehuje staremu grofu, ki se pritožuje, da mu je lahkoživi vojvoda zavedel hčerko. Monterone prekolne norca, ki ima tudi sam hčerko Gildo, skrbno skrito pred dvorjani. Toda vojvoda se po naključju seznani z Gildo in jo z zvijačo omreži. Dvorjani Gildo ugrabijo, misleč, da je Rigolettova ljubica, zato norec milo prosi, naj mu jo vrnejo, in prekolne dvorjane. Da bi se maščeval nad vojvodo, ki mu je zavedel hčer, najame celo ubijalca, toda nesrečna in zaljubljena Gilda se žrtvuje in umre namesto grofa. Takoj ko Rigoletto najde umirajočo hčerko, ta spozna, da se je grofovo prekletstvo uresničilo ...