Razstava v Tate Britainu, ki bo na ogled od 10. septembra do 25. januarja, bo združila 150 Turnerjevih del. Foto: EPA
Razstava v Tate Britainu, ki bo na ogled od 10. septembra do 25. januarja, bo združila 150 Turnerjevih del. Foto: EPA
Tate, galerija, Constable
John Constable se je šolal na Kraljevi akademiji za umetnost, kjer se je seznanil z deli velikih umetnikov, občudoval pa Lorraina, Thomasa Gainsborougha, Claudeja, Petra Paula Rubensa, Annibala Carraccija in Jacoba van Ruisdaela. Foto: EPA
Ob znamenitem platnu Dež, para in hitrost - velika zahodna železnica, ki jo hranijo v londonski Narodni galeriji, ni težko prepoznati, kakšen navdih je bilo Turnerjevo slikarstvo generaciji impresionistov.
Ob znamenitem platnu Dež, para in hitrost - velika zahodna železnica, ki ga hranijo v londonski Narodni galeriji, ni težko prepoznati, kakšen navdih je bilo Turnerjevo slikarstvo generaciji impresionistov. Foto: Wikipedia
John Constable: Odprtje mostu Waterloo
John Constable: Odprtje mostu Waterloo. Foto: Wikipedia

Čeprav veljata za ključni figuri britanske romantične krajine, bi se njuno slikarstvo težko bolj razlikovalo. Če je prvi slikal idilične poglede na širne poljane, iz katerih se tu in tam dvigujejo ruševine cerkva ali gradu, so platna drugega mnogo nemirnejša, njegova prva muza pa ni bila toliko krajina kot težko ulovljiva svetloba.
V dveh pomembnih londonskih razstaviščih letošnjo jesen posvečajo prav slikarjema, ki ju Britanci uvrščajo na sam vrh seznama svojih največjih umetnikov. Dela Williama Turnerja bodo predstavljali v galeriji Tate Britain, platna Johna Constabla v Muzeju Victoria & Albert. S skoraj sočasno predstavitvijo - tisto v Tatu odpirajo 10., v Victoria & Albert pa 20. septembra - bosta znotraj istega slogovnega obdobja popolnoma različni slikarski govorici znova obudili rivalstvo med tedaj vodilnima mojstroma.
Odmik od zapovedanih smernic
Oba sta se znala rešiti spon slikanja, ki jih je tedanje akademsko okolje določalo za "pravilne", da bi ujela svežino, spremembe in realnost narave. Njun revolucionarni pogled v naravo je bil navdih mlajšim generacijam slikarjev, navduševal je vrsto impresionistov, obema pa zagotovil mesto v osrčju umetnostne zgodovine.

"Constable je tehnik, Turner pa čarovnik"
Verjetno najbolj znana anekdota, ki priča o njuni tekmovalnosti, je tista iz leta 1832, ko sta bili v Kraljevi akademiji njuni sliki razstavljeni druga ob drugi. Constable je razstavljal Odprtje mostu Waterloo, sliko močnih barv, Turner pa morsko pokrajino z nizozemskimi ladjami v vetru. Ko je zadnji videl obe deli, je odkorakal iz akademije, se vrnil s paleto in svoji sliki dodal živo rdečo barvo, ki je sicer umirjeno delo v trenutku spremenila v živahno, eksperimentalno. "Bil je tukaj in sprožil pištolo," je takrat zapisal pretreseni Constable. Anekdota, ki je tudi Mike Leigh v svojem nedavnem filmskem portretu Turnerja ni mogel zaobiti, jasno pokaže, kako različna sta si bila umetnika. "Constable je tehnik, Turner pa čarovnik," je dejal kurator Muzeja Victoria & Albert Mark Evans. Eden izmed kuratorjev razstave v Tatu David Blayney Brown pa je dejal: "Če bi želeli biti nesramni, bi lahko rekli, da se je moral Constable bolj truditi kot Turner."

Kdo izmed njiju je večji, so se spraševali že njuni sodobniki, dilema pa nikoli ni zares zamrla. In razstavi jo znova odpirata. Iskanje največjega britanskega umetnika popelje mimo mojstrov, kot so Thomas Gainsborough, Francis Bacon in Lucian Freud, vendar Constable in Turner prednjačita z izrednim vplivom, ki ga je njuno delo imelo na razvoj modernizma.
Tate Britain, ki tudi sicer v stalni postavitvi precej prostora namenja Turnerju, bo 150 slikarjevih del predstavljal do 25. januarja. V V&A-ju pa bodo ob Constablovovih najbolj znanih umetninah do 11. januarja prvič predstavljali tudi lani odkrito še neznano sliko.