Razstave
V izjavi so pri dražbeni hiši Christie's zapisali, da je bilo to "neverjetno odkrito, zasebno pismo napisano eno leto pred Einsteinovo smrtjo in ostaja najbolj v celoti artikuliran izraz njegovih verskih in filozofskih pogledov". Foto: Reuters
Albert Einstein
Ko so leta 1933 nacisti Nobelovemu nagrajencu odvzeli vse funkcije in zasegli imetje, se je izselil v ZDA in postal profesor na Univerzi Princeton v New Jerseyju. Foto: Reuters
VIDEO
Einsteinovo pismo o bogu...

Dodaj v

Einstein: Beseda Bog ni zame nič drugega kot izraz in produkt človeških slabosti

Leta 1954 ga je fizik napisal nemškemu filozofu Ericu Gutkindu
4. december 2018 ob 19:49
New York - MMC RTV SLO

Pismo, ki predstavlja jasno sliko verskih prepričanj nemškega fizika in matematika judovskega rodu Alberta Einsteina, bodo v četrtek prodali na dražbi v avkcijski hiši Christie's v New Yorku.

Na roke napisano pismo, dolgo stran in pol, ki se ga je prijelo ime Božje pismo (ang. The God Letter), je 3. januarja leta 1954 tedaj 74-letni nobelovec in znanstvenik napisal nemškemu filozofu Ericu Gutkindu kot odgovor na eno njegovih filozofskih del Izberi življenje, poroča BBC.


V dražbeni hiši ugibajo, da ga bodo prodali za milijon in pol dolarjev. Gre namreč za Einsteinovo ključno izjavo znotraj debate o odnosu med vero in znanostjo.

Napisal ga je leto pred smrtjo
V izjavi so pri dražbeni hiši Christie's zapisali, da je bilo to "neverjetno odkrito, zasebno pismo napisano eno leto pred Einsteinovo smrtjo in ostaja najbolj v celoti artikuliran izraz njegovih verskih in filozofskih pogledov".

Nobena razlaga ga ne more prepričati o nasprotnem
Albert Einstein, ki je najbolj znan po tem, da je razvil teorijo relativnosti – steber moderne fizike, je v njem Gutkindu pojasnil svoje stališče o Bogu. "Beseda Bog ni zame nič drugega kot izraz in produkt človeških slabosti," piše. "Biblija je zbirka častitljivih, a še vedno precej primitivnih legend."

Temu dodaja še: "Nobena razlaga, ne glede na to, kako subtilna bi bila, ne more [zame] tega čisto nič spremeniti."

"Inkarnacija primitivnega praznoverja"
Fizik prav tako razmišlja o svoji judovski identiteti in zapiše, da je to "kot vse druge religije inkarnacija primitivnega praznoverja".

"Judje, h katerim z veseljem spadam in v miselnosti katerih sem globoko zasidran, kljub temu zame ne nosijo drugačnega dostojanstva od vseh drugih narodov," še zapiše.

Einsteinova pisma: priljubljena na dražbah
Einsteinova pisma so velika uspešnica dražb. Tudi kadar gre za pisma, ki se tematsko ne dotikajo velikih vprašanj človeštva.

Lani so za 6.100 evrov prodali listek, ki ga je napisal italijanski študentki kemije Elisabeti Piccini, ki se ni želela srečati z njim. Eno bolj odmevnih pisem, ki ga je napisal leta 1928 o tretji stopnji teorije relativnosti, so prodali za dobrih 100.000 evrov. Leta 2002 pa so pismo, ki ga je fizik poslal ameriškemu predsedniku Franklinu Delanu Rooseveltu, prodali za dva milijona dolarjev, so zapisali na Reutersu.

Mirno in skromno življenje
Pismo z njegovimi nasveti o srečnem življenju pa so v Jeruzalemu leta 2017 prodali za 1,56 milijona dolarjev. Na njem je en sam stavek, ki se se glasi: "Mirno in skromno življenje bo prineslo več sreče kot prizadevanje za uspeh in nenehen nemir, ki prihaja s tem."

N. Š.
Prijavi napako
Komentarji
svabo
# 04.12.2018 ob 20:22
V prostem času je bil še filozof. In to z velikim F.
Kakšen gospod in človek. Dandanašnji pa Jordan Peterson razlaga, kako nas samo bolečina pripelje do cilja.......
Kako je že rekel veliki Einstein:
Biblija je zbirka častitljivih, a še vedno precej primitivnih legend." :)
koncert
# 04.12.2018 ob 20:11
"Mirno in skromno življenje bo prineslo več sreče kot prizadevanje za uspeh in nenehen nemir, ki prihaja s tem."
Skromnost daje samozavesti poseben čar.
Mimobeznik
# 04.12.2018 ob 20:12
Moramo bit strpni, do nestrpnih srednjeveških religij.
presenečen
# 04.12.2018 ob 20:09
Beseda Bog ni zame nič drugega kot izraz in produkt človeških slabosti

Naj parafraziram to izjavo z še eno njegovo mislijo:
Nisem prepričan o neskončnosti vesolja težko to rečem za človeško neumnost..

Zanikati obstoj Boga še zdaleč ni majhna stvar.
bori
# 04.12.2018 ob 21:57
Rekel je tudi ... :

... in da bog ne kocka z vesoljem...
... in še marsikaj.. od Spinozinega pogleda..
Vanek
# 04.12.2018 ob 22:01
Rekel je še:

Vera brez znanosti je slepa, znanost brez vere pa pusta.
humwawaxaztur
# 04.12.2018 ob 21:48
Bravo Einstein ,tako se govori
makoshark
# 04.12.2018 ob 23:04
bori

Zanimivo je, kako verniki najbolje veste, kakšen je bil RESNIČNI Einsteinov pogled na boga. Kar tolažite se ... ;)

Einstein je bil dovolj konkreten in mu je tudi šlo na živce, da so ga vseskozi predalčkali v takšnega ali drugačnega vernika.

še vedno pa se znanost trudi dokazati boga..

V bistvu tega znanost ne počne. Dejansko to poskušajo dokazati teisti, recimo kreacionisti.
nuLanuLa
# 04.12.2018 ob 22:02
Če to reče človek na ulici, ni vredno nič. Če to reče nekdo uspešen, se to proda za milijone. Vse je v kontekstu; kdo si, kako si oblečen in kako nekaj poveš. In danes je že vse relativno od relativnega, simulacija simulacije, a ne.

Bog je beseda za ljudi, ki se bojijo Dvoma. Dvom je edina resnica. Dvom o vsem. Ljudje pa hočemo sigurnost. Občutek, da stvari razumemo in jih imamo pod kontrolo. Hočemo instantne odgovore, parole in bogove. Amen :)
lemur
# 04.12.2018 ob 21:32
Judje niso izvoljeno ljudstvo? Ga bo še kdo obtožil antisemitizma :P
slo.venec
# 04.12.2018 ob 22:03
Vsak bog je izmišljen. Ljudje se od vedno sekiramo, kam gremo po smrti. Eni pametni ljudje so si izmislili bogove, da so s tem dobili hvaležnost ljudi in, kar je glavni smisel, denar oz. dobrine. Judi si vsake toliko dodajajo nove zgodbe in osebe v izmišljen roman Biblija. Da so lahko prišli v Evropo, so si izmislili Jezusa, ki je hitro postal popularen v rimskem cesarstvu.
koncert
# 04.12.2018 ob 20:13
Če Bog obstaja, je agnostik.
timeout
# 04.12.2018 ob 21:46
Povsem jasno je, da njegov smisel za filozofijo ni primerljiv z njegovim izjemnim poznavanjem fizike. Tudi njegova izjava: "Biblija je zbirka... precej primitivnih legend", to zelo dobro ponazori.
D_evil
# 04.12.2018 ob 20:15
Če bi ga škof Štumf slišal. Gorje mu Albertu ;)
makoshark
# 04.12.2018 ob 20:29
koncert
Če Bog obstaja, je agnostik.

Agnostik ima stališče, da je obstoj boga neznan oziroma da je to nespoznavno.
copcop
# 04.12.2018 ob 23:14
"Beseda Bog ni zame nič drugega kot izraz in produkt človeških slabosti." "Biblija je zbirka častitljivih, a še vedno precej primitivnih legend."

Se strinjam. Čeprav se sprašujem, kaj je častiltjivega v precej primitivni legendi o rebru iz katerega je nastala ženska?
makoshark
# 04.12.2018 ob 23:00
presenečen
Je izumiti jedrsko tehnologijo tudi človeška slabost? Dokazovanje med znanstveniki kako sem sposoben je lahko nečimrnost, ki je rodila hladno vojno, ta se vsak čas lahko zopet vname pri vseh teh človeških slabostih.

Gre za znanje. Ne za slabost ali nečimrnost, za znanje. Ali je slabo ali dobro, je stvar interpretacije. Vsako stvar verjetno lahko zlorabiš.
copcop
# 05.12.2018 ob 08:31
sinclair
Beseda Bog (GOD Genesis Operator Destroyer) mi vzbuja straho spoštovanje in občutek brezpogojne ljubezni v enem.

Seveda, saj so vas kot otroka sprogramirali tako, ko so se župnik in starši igrali z vašimi čustvi in vam v glavo vbili prepričanje, da morate trzniti na besedo bog, ki v vaših čustvih vzbuja straho spoštovanje.

Če bi vam starši kot otroku pojasnili, da je bog izmišljotina kot Dedek mraz ali Rdeča kapica, trzanja in straho spoštovanja pred pravljičnimi bitji ne bi imeli. Tako pa...
Ramus
# 04.12.2018 ob 23:56
Pač mnenje, lepo da ima človek mnenje, hudo je, ko ti hočejo to pravico vzeti,....
zakrajšek
# 05.12.2018 ob 09:48
Zabavno, kako poznavalsko opletate (teisti in ateisti) s tem Bogom - ne da bi pojasnili, na kaj sploh mislite, ko pravite: Bog. Kaj je tisto, kar naj bi bilo oz. česa naj ne bi bilo. V starca z brado tudi jaz ne verjamem, to pa zato, ker je nesmiselen. Pri vprašanju, kaj je bilo pred Velikim pokom in ali obstaja kakšna višja, univerzalnejša zavest oz. sila, ki poganja tako zvezde kot vinske mušice, pa - priznam - se mi zatakne.
Sicer pa je tudi članek z navedkom površen in tendenciozen. Sam Einstein je večkrat precej natančneje preciziral svoj odnos do Boga. Npr:
I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings.
alah
# 05.12.2018 ob 09:06
Odkar ni minusov, so tovrstni članki izgubili svoj čar...
Polymath
# 04.12.2018 ob 23:43
Tudi jaz sem mnenja, da Bog ne obstaja. To je samo pranje možganov ljudem, da imajo cerkve oz vodilni religij moč nad njihovimi privrženci. Meli so stoletja nazaj, zdaj imajo vedno manj.

Meni je njegova najboljša izjava, ki jo je kdaj izrekel, ta: "Ne vem kako se bodo borili v tretji svetovni vojni, vem pa kako se bodo v četrti - s kamni."

Le kaj na vse to poreče naš verski strokovnjak za Biblijo, Boga, Jezusa in vse omenjene v Bibliji … Ramus?
apneni
# 05.12.2018 ob 10:40
zakrajšek
Bravo. Ko govorimo o bogu, je največji problem, da si predstavljamo, da ima sogovornik pod pojmom bog enako predstavo.

Zame osebno pomeni bog (z malo začetnico) različne predstave in podobe nadnaravnega, ki izvirajo iz ljudi samih in se razlikujejo od posameznika do posameznika, medtem ko je Bog (z veliko začetnico) izven naše predstave in če obstaja, ga lahko odkrivamo tako z razumom kot s čustvi, smo lahko z njim v odnosu, ga lahko tudi doživljamo in se ne prilagaja našim predalčkom, kakšen naj bi bil.

Einsteina predvsem ne smemo predalčkat. Je znanstvenik, ki je na temo Boga dal izjave, ki so v različnih obdobjih in okoliščinah njegovega življenja pač različne. Ne pošteno ga je postavljati na to ali ono stran.
tanj
# 05.12.2018 ob 07:43
Beseda Bog ni zame nič drugega kot izraz in produkt človeških slabosti.

Točno tako. Bog je naredil, bog bo rešil, božja volja... Nisem kriv in nimam moči, itak bog naredi po svoji volji. Uau, zmagovalna miselnost, prav zares...
Mali Marinko
# 05.12.2018 ob 03:44
Bog je nematerialen, torej njegov obstoj je možen če obstaja en sam človek ki v njega verjame. Torej obstaja. Njegova moč je odvisna od števila verujočih in njihove družbene in ekonomske moči ter medsebojne organiziranosti.
Potrebo po bogu kot vsemogočni moralni vertikali rabijo vsi tisti, ki sami ne zmorejo sestaviti osebni etični kodeks in se ga držati.
Naša lokalna, torej Katoliška cerkev in njena doktrina je zelo priročna. Omogoča odpust grehov in to zastonj. Kadarkoli vernik naredi kaj slabega, npr povozi otroka in zbeži (skrajnji primer), dovolj je, da se pokesa pred bogom in lahko gre spat mirne vesti. Zato je Katolikov pri nas tako veliko, na Hrvaškem pa še več. Največ jih je v Vatikanu
lemur
# 05.12.2018 ob 01:28
Težava neverujočih je, da ne vedo, o čem govorijo.

De profundis clamavi. Predvsem zato, ker vera in verjetje nista del istega diskurza. Oziroma: vednost in vera sta v kontradikciji. Slab poizkus enačenja vere in verjetja.

Einstein sam pravi, da je z veseljem jud ;)

Zakaj nisi navedel celotnega citata? Quote mining?

Einstein tudi ni moge biti veren, ker judovstvo pač ni religija, je kultura in etnija.

Verjetno znaš koncizno dokazat, kako judaizem ni religija. Al si tud privat prikrajšan?
bori
# 05.12.2018 ob 01:02
pejtevennazrak, # 04.12.2018 ob 23:27
Einstein sam pravi, da je z veseljem jud ;)

“If my theory of relativity is proven successful, Germany will claim me as a German and France will declare me a citizen of the world. Should my theory prove untrue, France will say that I am a German, and Germany will declare that I am a Jew.” Albert Einstein
Gapa
# 05.12.2018 ob 00:50
Težava neverujočih je, da ne vedo, o čem govorijo.
hehet
# 04.12.2018 ob 23:47
Einstein se je spoznal na fiziko, ni pa imel pojma o teologiji, niti se ni ukvarjal z vprašanjem Boga preko "če nečesa ne vidim, tega potemtakem ni. Z izjemo atomov."

Ko so ljudje opustili vero v Boga, so v imenu "nebes na zemlji" pomorili milijone ljudi. Večina ateistov je celo življenje nesrečnih, zagrenjenih, depresivnih in hkrati napadalnih do vernikov. Za nakladanjem o tem koliko vojn povzroči religija se skriva projekcija lastnih frustracij, do katerih pride v duhovno praznem življenju hedonističnih užitkov.

Einstein tudi ni moge biti veren, ker judovstvo pač ni religija, je kultura in etnija.
foxhunt
# 04.12.2018 ob 22:22
Cakam clanek, da Albi Einstain sploh ni nic odkril, niti ni bil tako pameten, ampak je vse kopiral in prodajaln naprej od svoje zene Mileve Maric, ker takrat zenskam pac niso dovoljevali v javnost. Nekako podobno kot v arabskem svetu.
pejtevennazrak
# 04.12.2018 ob 21:20
@presenečen
Zanikati obstoj Boga še zdaleč ni majhna stvar.

Saj ga ne zanika, le bolj panteističen pogled je imel na celotno zadevo.
maher
# 05.12.2018 ob 15:59
makoshark: Karkoli nadnaravnega.

Sveta preproščina. Gre za razmerje. Nekaj je lahko v takem razmerju do drugega, da v perspektivi tega drugega velja za boga (»nadnaravno«) – pa čeprav se vse skupaj dogaja v sferi »naravnega«.
Ninja007
# 05.12.2018 ob 03:54
Naša lokalna, torej Katoliška cerkev in njena doktrina je zelo priročna. Omogoča odpust grehov in to zastonj. Kadarkoli vernik naredi kaj slabega, npr povozi otroka in zbeži (skrajnji primer), dovolj je, da se pokesa pred bogom in lahko gre spat mirne vesti. Zato je Katolikov pri nas tako veliko, na Hrvaškem pa še več. Največ jih je v Vatikanu

Še bolj mu je odpuščeno če cerkvi primakne še kakšen dinar ali gozd. Zastonj odpuščanje je bistveno manj kvalitetno in se nanj čaka bistveno dlje od tistega plačanega saj stvarnik želi svoj delež od dobička TAKOJ in ne šele ko pride vernik v nebesa.
bori
# 05.12.2018 ob 01:42
lemur
>>Težava neverujočih je, da ne vedo, o čem govorijo.
De profundis clamavi. Predvsem zato, ker vera in verjetje nista del istega diskurza. Oziroma: vednost in vera sta v kontradikciji. Slab poizkus enačenja vere in verjetja.
----
Dobro povedano.Takšni so časi danes, da se skuša stvari enačiti vsepovprek. Nekaj vedeti, znati, narediti.. razumeti.. ni ravno enakovredno 'delo.' Tako je tudi s temi religijami, religioznostmi, verjetjem, prepričanjem..
pace
# 04.12.2018 ob 22:03
"Beseda Bog ni zame nič drugega kot izraz in produkt človeških slabosti"
Zakaj bi pa beseda Bog, on je verjetno napisal po angleško God, imela takšen izraz? Drugo pa so seveda človeške vsebine in predstave, ki jih vnašajo v besedo Bog. Ker recimo, če kdo Boga tolmači kot tistega, ki mu v onostranstvu zagotavlja 72 devic, potem Einsteinova ugotovitev velja, vendar ne glede besede kot besede, temveč tolmačenja njene vsebine.
Ljubinica
# 05.12.2018 ob 10:27
hehet@ Einstein tudi ni moge biti veren, ker judovstvo pač ni religija, je kultura in etnija.
----------------------------------------------------------------------------------

Česa vse človek ne prebere!

Včeraj je bil drugi del dokumentarca o Izraelu. Morda bi bilo dobro, da si ga ogledate, pa bomo potem naprej debatirali, kakšna etnija je judovstvo.
inri
# 05.12.2018 ob 09:36
Ko ravno filozofiramo:
Mirno in skromno življenje
Pismo z njegovimi nasveti o srečnem življenju pa so v Jeruzalemu leta 2017 prodali za 1,56 milijona dolarjev. Na njem je en sam stavek, ki se se glasi: "Mirno in skromno življenje bo prineslo več sreče kot prizadevanje za uspeh in nenehen nemir, ki prihaja s tem".

Kako lahko daš take denarje za stavek v katerega ne verjameš?
sinclair
# 05.12.2018 ob 08:01
Einstein je bil ashkenazi jud. Isto kot hitler, stalin, rothchild...Pravi judi so temnejše polti, izgnanci iz ramovega imperija.
Njegovo znanost relativnostno teorijo mu je napisala žena, ker pa ona ni pripadala ashkenazijem ni imela medijske pozornosti. Vir:
https://www.technologyreview.com/s/42762
1/did-einsteins-first-wife-secretly-coauthor-his-1905-relativity-paper/
Tole z Bogom, je zame čista provokacija. Iz enostavnega razloga. Vse stvarstvo je posledica stvarjenja nekoga, ki ne pripada tej dimenziji, je le odsev vzroka. Kot takšni imamo posledični um, ki ni vzročni, kot taki ne moremo (za enkrat) dojeti vzroka. (Primer brezpogojna ljubezen.)
Tesla je zapisal za enkamen, da je šarlatan. Do sedaj videnem in vedenim se strinjam z njim.
Škoda, da je pravi razvoj, zaradi njega, zastal cca 100let. Mislim, da je on in njegovi (glej vpliv ashkenazijev na svet) glavni krivec, da je postala znanost religija.
Besede so poceni, kar še posebno velja za einsteina. Beseda einstain mi simbolizira zablodo.
Beseda Bog (GOD Genesis Operator Destroyer) mi vzbuja straho spoštovanje in občutek brezpogojne ljubezni v enem.
r4ndom
# 05.12.2018 ob 06:54
Z njegovo izjavo se sicer popolnoma strinjam.

Mi je pa zanimivo to, da se ob tej njegovi izjavi večina spotika zgolj ob katoliško cerkev. V večini muslimanskih držav je celo kar nekaj zakonov vezanih na vero. Torej : Beseda Bog ni zame nič drugega kot izraz in produkt človeških slabosti - ne glede na religijo.
AMFIBIJA
# 05.12.2018 ob 05:57
Da ne bo pomote, on je navaden kamen, ne kdo drug.
Nomen est omen.
AMFIBIJA
# 05.12.2018 ob 05:54
Zame pa je to navaden kamen,
"Stein" je kamen, kakor "ein" je eden,
duh ob tem ni niti najmanj zmeden,
je okrušek skale to in amen.
pejtevennazrak
# 04.12.2018 ob 23:27
@x1ijin
"Judje, h katerim z veseljem spadam in v miselnosti katerih sem globoko zasidran,...

Einstein sam pravi, da je z veseljem jud ;)
makoshark
# 04.12.2018 ob 23:26
copcop
Se strinjam. Čeprav se sprašujem, kaj je častiltjivega v precej primitivni legendi o rebru iz katerega je nastala ženska?

Častitljiva je starost biblijskih legend. Seveda obstajajo še bolj častitljive (= starejše) legende ;)
x1ijn
# 04.12.2018 ob 23:16
Mogoče bi potem bil čas, da se ga neha povezovati z judovsko identiteto. Se mi zdi žaljivo do njega, da se zlorablja dejstvo, da so ga starši slučajno dali krstiti preden se je sploh zavedal, sam pa je pozneje razvil drugačna prepričanja.
pejtevennazrak
# 04.12.2018 ob 22:47
@pace
Original pismo je nemško, gre pa sicer za odgovor na filozofsko knjigo juda Gutkinda, ki je na nek določen način predstavil judovstvo.
presenečen
# 04.12.2018 ob 21:28
Je izumiti jedrsko tehnologijo tudi človeška slabost? Dokazovanje med znanstveniki kako sem sposoben je lahko nečimrnost, ki je rodila hladno vojno, ta se vsak čas lahko zopet vname pri vseh teh človeških slabostih.
sinclair
# 05.12.2018 ob 09:22
@copcop
Poskusi razumeti fiziko, kemijo matematiko, astronomijo, sociologijo.....
Ko boš opazil neverjetno urejenost, ki ni naključna (naključje je lahko le kaos, pa še tu slej ko prej zavlada red ali princip).....Bova verjetno istega mnenja.
Res je, da sem se prvič kot otrok srečal s krščanstvom. To srečanje je zame pomenilo le izziv in spoznati zakone narave. Takrat je bil zame Bog nekaj, kar je tam nekje izven mene in se me ne dotika z ničemer. Ko sem začel globlje spoznavati ustroj, red, zakonitosti na različnih relacijah, je logika teh povezav bil temeljit odgovor le Bog. Vendar, če misliš, da sem ostal le pri krščanstvu se motiš. Svoj zakaj zato sem iskal v vseh možnih religijah. Vrnil sem se k krščanstvu in sicer prvobitnemu Ješuinemu esenskemu nauku, ki vključuje tudi ponovno omesitev reinkarnacijo itd.. To kar je krščanstvo danes je bil nekoč Mitraizem.
Vedno sem "trznil" na fiziko in matematiko.
Tomaz Gorec
# 05.12.2018 ob 06:05
Popolnoma se strinjam z njim!
bori
# 05.12.2018 ob 02:46
Gapa, # 05.12.2018 ob 00:50
Težava neverujočih je, da ne vedo, o čem govorijo.

Ja, ampak o čem verujoči govorijo?
... aja, o resnici, poštenju.. ane ..
bori
# 05.12.2018 ob 01:31
... pa tudi ameriški dolar zaupa bogu.. celo gor piše.. ;)
Kazalo