Razstava bo v Narodnem muzeju Slovenije na ogled do 19. aprila. Foto: MMC/Miloš Ojdanić
Razstava bo v Narodnem muzeju Slovenije na ogled do 19. aprila. Foto: MMC/Miloš Ojdanić
Povsod v naravi prisotna valovita linija je postala glavni motiv art noueauja.
Povsod v naravi prisotna valovita linija je postala glavni motiv art nouveauja. Foto: MMC/Miloš Ojdanić
Ena najbolj priljubljenih tem nove umetnosti je bila ponovno rojstvo narave spomladi.
Ena najbolj priljubljenih tem nove umetnosti je bila ponovno rojstvo narave spomladi. Foto: MMC/Miloš Ojdanić

V Narodnem muzeju Slovenije danes ob 18.00 z odprtjem potujoče razstave Nova umetnost in narava odstirajo pomembno vlogo, ki jo je imela narava ob prelomu 19. v 20. stoletje. Kustosinja Teresa-M. Sala, profesorica umetnostne zgodovine na Univerzi v Barceloni, odstiranje vpliva narave na secesijske umetnike, povezala v tri sklope. Prvi pod naslovom Oko dobe slika, kako so se umetniki navduševali nad novimi znanstvenimi odkritji v botaniki, zoologiji, oceanografiji in naravoslovju. K naravi jih je pomagala usmeriti tudi Japonska, kjer je bila tradicija estetike narave že dolgo zasidrana. V tem času so krožile japonske ilustracije in grafike, ki so vplivale na razvoj novih tipov ornamentike in rojstvo splošno sprejetega formalnega jezika. Po industrijski dobi in stoletju izumov so ti vse bolj prihajali v vsakdanjo uporabo, nad mikroskopom, filmom in fotografijo pa so se navduševali tudi umetniki.
Drugi sklop nosi naslov Umetniški atelje narave in prikazuje nove oblike, strukture, linije, ornamente, vzorce in simbole, ki so jih umetniki snovali za svojimi delovnimi mizami in so temeljili na pristnem umevanju naravnih zakonov. Povsod v naravi prisotna valovita linija je postala glavni motiv art nouveauja. Forme, ki so jih umetniki našli v naravi, so bile vir navdiha za dekorativne načrte. Tudi arhitekturne inovacije so temeljile na opazovanju zgradbe živih organizmov. Vendar umetnike golo posnemanje naravnih struktur ni zanimalo, pač pa so jih v skladu s svojim razumevanjem in logiko interpretirali.
Večna privlačnost štirih letnih časov
Sklop Domišljijske pokrajine se posveča artnouveaujevskim interpretacijam letnih časov in naravnih elementov, kot so svetloba, pomlad, zemlja, voda, zrak in ogenj. Izredno priljubljeno je bilo upodabljanje pomladi kot časa novega rojstva narave.
Razstava, ki bo na ogled do 19. aprila, je nastala v sklopu mednarodnega projekta Art Nouveau & Ecology. Kot slovenski partner pri tem sodeluje Urbanistični inštitut RS. Projekt od leta 2010 izvaja mednarodna mreža Reseau Art Nouveau Network, končal pa se bo letos aprila. Do konca projekta bo razstava obiskala 14 mest. Doslej je gostovala v Barceloni, Terrasi, Bad Nauheimu, Bruslju, Helsinkih, Aveiru, Vareseju, Nancyju, Glasgowu, Alesundu in Rigi. Po Ljubljani bo obiskala Havano.
Mednarodna mreža Reseau Art Nouveau Network, v katero je danes vključenih 20 evropskih mest ter Havana in Melilla, je bila ustanovljena leta 1999 na pobudo bruseljskega Zavoda za varstvo spomenikov in spomeniških območij, z njo pa so želeli povezati strokovnjake, ki se ukvarjajo z dediščino art nouveauja in jih spodbuditi k raziskovanju, promociji, popularizaciji in zaščiti art nouveauja na vseevropski ravni.