Christian Jankowski, video- in medijski umetnik iz Berlina, je prvi umetnik, imenovan za kuratorja evropskega bienala sodobne umetnosti Manifesta. Manifesto 11, ki bo od 11. junija do 18. septembra 2016 v Zürichu, je zasnoval v interdisciplinarnem povezovanju z različnimi profili iz lokalnega okolja pod geslom Kaj ljudje delajo za denar: Nekaj skupnih podvigov. Foto: EPA
Christian Jankowski, video- in medijski umetnik iz Berlina, je prvi umetnik, imenovan za kuratorja evropskega bienala sodobne umetnosti Manifesta. Manifesto 11, ki bo od 11. junija do 18. septembra 2016 v Zürichu, je zasnoval v interdisciplinarnem povezovanju z različnimi profili iz lokalnega okolja pod geslom Kaj ljudje delajo za denar: Nekaj skupnih podvigov. Foto: EPA
false
Skica Paviljona odsevov, osrednjega prizorišča bienala, plavajoče platforme na züriškem jezeru, ki bo ves čas bienala javna družabna točka, kopališče in prostor za refleksijo umetniških del. Paviljon so zasnovali študenti ETH pod vodstvom Studia Emerson. Foto: Christian Jankowski
false
Manifesta, edini nomadski evropski bienale sodobne umetnosti, velja za tretjo največjo umetniško razstavo v Evropi – takoj za Beneškim bienalom in Kasselsko Documento. Leta 2018 bo potekal v Palermu. Foto: EPA

11. Manifesta, edini nomadski evropski bienale sodobne umetnosti, bo od 11. junija do 18. septembra 2016 potekala v Zürichu, prvič pa je bil za kuratorja festivala imenovan umetnik, Christian Jankowski, sicer video- in medijski konceptualni umetnik iz Berlina.

Na bienalu, ki velja za tretjo največjo umetniško razstavo v Evropi – takoj za Beneškim bienalom in Kasselsko Documento – bo umetniško produkcijo in predstavitev zastavil v povezavi z lokalnim kontekstom Züricha kot poslovnega centra financ in storitev.

Kuratorski koncept pod geslom Kaj ljudje delajo za denar: Nekaj skupnih podvigov je utemeljil na treh principih, ki so tudi osrednji v njegovem umetniškem raziskovanju: sodelovanje, vključevanje občinstva zunaj običajnih umetniških krogov in refleksija formatov množičnih medijev.

Do zdaj povabljeni umetniki bodo za Manifesto 11 ustvarili nova dela, pri katerih se bodo navdihovali pri lokalnih trgovcih, že obstoječe posle, procese in protagoniste poslovnega mestnega okolja pa uporabili kot umetniški material. Pri tem jim bodo kot gostitelji pomagali tudi policisti, meteorologi, zdravniki in drugi poklicni profili, ki delujejo v mestu.

Paviljon odsevov sredi züriškega jezera
Novim umetniškim produkcijam bo namenjeno osrednje prizorišče bienala Paviljon odsevov, lebdeči umetni otok, začasno postavljen na züriškem jezeru. Podnevi bo leseni paviljon z bazenom, barom in kinom na prostem z ogromnim LCD-ekranom deloval kot javno kopališče in prostor srečevanja, ob večerih bodo v ospredju predstavljena umetniška dela. Proces nastanka teh bodo prikazovali z dokumentarnimi filmi in pogovori, predvajali bodo tudi posnetke tistih razstav, ki bodo v okviru bienala postavljene zunaj umetniških prizorišč, kot so policijska postaja in pekarna.

Otok je zasnovalo 30 študentov Švicarske državne tehniške visoke šole Zürich pod vodstvom profesorja Toma Emersona, januarja ga bodo sami tudi postavili v hangarju blizu mesta in ga spomladi prenesli na jezero.

Z urbano multifunkcionalno platformo je Jankowski želel ustvariti novo prizorišče, ki še ni obremenjeno z umetniškimi institucijami. Naravna okolica jezera ustvari distanco in očiten kontrast tudi do delovnih področij mesta, ki so v vsebinskem fokusu umetniških del. Poleg tega se bo javno kopališče navezalo na bogato tradicijo mesta, v katerem še danes obstaja veliko kopališč na jezerih in rekah ter javnih bazenov, ki ostajajo priljubljeni družabni in prostočasni prostori.

Manifesta 12 bo v Palermu
Te dni so napovedali tudi že kraj Manifeste 12, ki bo leta 2018 potekala v Palermu v Italiji. Kot so napovedali, si bodo tudi pri tej izvedbi prizadevali za interdisciplinarno povezovanje bienala z lokalnimi skupnostmi in premišljevanje osnovnih arhitekturnih, urbanih, ekonomskih, socialnih in kulturnih struktur mesta. "Manifesta 12 v Palermu je fantastična priložnost, da mesto okrepi svojo lokalno in mednarodno identiteto" ter poveže Evropo in sredozemsko identiteto Palerma, je ob tem zapisal palermski župan Leoluca Orlando.