Richard Rorty iz serije Filozofi II. Foto: Steve Pyke
Richard Rorty iz serije Filozofi II. Foto: Steve Pyke
Steve Pyke
Arthur Danto iz serije Filozofi II. Pogled je usmerjen navzdol. Pykove fotografije so se v drugi seriji omehčale, portreti prikazujejo bolj sproščene ali bolj refleksivne obraze. Foto: Steve Pyke
Steve Pyke
Svoja sinova, Jacka in Duncana, je fotografiral od njune dvajsete minute dalje in tako mapiral razvoj njunega obraza. Foto: Steve Pyke
Steve Pyke
Fotoportret v različnih trenutkih in obdobjih - številne variacije obrazne ekspresivnosti. Foto: Steve Pyke

Znane obraze Steve Pyke fotografira že več kot 30 let, svojo serijo filozofov pa je začel pred 23 leti, po naključju. Naročilo za časopis mu je narekovalo fotografiranje enega vodilnih britanskih mislecev 20. stoletja, Alfreda Julesa Ayerja. Kljub dodeljenim desetim minutam - Ayer je bil takrat zelo bolan - se je njun pogovor nadaljeval in razširil fotografsko seanso še za nekaj ur. In tako se je začela še ena Pykova fotoobsesija: serija filozofov.
Knjiga s preprostim naslovom Filozofi, ki vsebuje 78 portretov, je bila prvič natisnjena na začetku 90. in ponatisnjena čez dve leti. Oba natisa, zdaj razprodana, sta vroče blago pri zbirateljih fotografskih knjig. Ta teden je izšel drugi zvezek knjige Filozofi, izdajo pa spremlja tudi razstava del v londonski galeriji Flowers.
Neizprosne in stroge ekspresivne podobe
Do zdaj je Pyke fotografiral več kot 200 filozofov. Prva serija vključuje filozofe, kot so Karl Popper, CLR James, Isaiah Berlin, Iris Murdoch, Jacques Derrida in Jean Baudrillard, Noam Chomsky in Daniel Dennett. Knjiga predstavlja portrete izjemnih mislecev in številni imajo z bližine Pykovega fotoaparata - v neizprosni črno-beli podobi - tudi izjemno razbrazdan obraz.
Njegovi portreti so bili strogi, resni in predirljivi. O njegovem pristopu do portretne fotografije govori tudi fotografiranje lastnih sinov, teden za tednom, od otroštva do adolescence. Natančna sled odraščanja izraža nekaj obsesivnega v Pykovem fotografiranju, kot da bi poskušal narediti isto fotografijo oz. fotoportret znova in znova in tako preverjal, kako neskončno ekspresiven je lahko človeški obraz. Kot materializacija opisa portreta, ki ga je podal Henri Cartier-Bresson: "Najtežji zame je portret. Svojo kamero moraš položiti med kožo osebe in njegovo majico."
Pykov mehkejši pogled
Videz portretov novega zvezka serije je ustvarjen v drugačnem tonu in kompoziciji. Nekateri filozofi, na primer Anthony Appiah, Arthur Danto ali Rae Langton gledajo stran od kamere, navzdol ali v stran, portret pa je tako manj oster in osebe bolj refleksivne, kot da bi bile ujete sredi misli. Številni filozofi so mladi in delujejo prej sproščeno kot pa ostro in strogo.
Moč človeškega obraza pred sporočilom filozofije
Portrete v prvi seriji je Pyke opremil s citati posameznega filozofa o njegovi disciplini in vlogi filozofije. Portreti druge serije stojijo sami zase, brez tekstov. Morda nam zato ne govorijo toliko o filozofiji ali filozofih, govorijo pa o neskončnih variacijah človeškega obraza in Pykovem načinu prikazovanja tega. Med portrete filozofov bi se zlahka pomešal portret režiserja, znanstvenika ali koga drugega in prav tako reprezentiral Pykov fotografski podpis.

Fotografija: življenje in smrt

A zakaj bi morali povedati kar koli specifičnega o filozofiji? Človeški obraz je zgovoren s svojo lastno podobo in ekspresijo, ne glede na stroko, iz katere prihaja oseba. "Fotografija je zame raziskovanje narave bivanja," pravi Pyke.
Serija Filozofi, kot vsi portreti, nam govori o smrtnosti, tako njihovi kot naši. "Ko čas mineva in gledaš portrete, fotografirane osebe prihajajo nazaj k tebi kot nem odmev. Fotografija je sled obraza, obraza v prehodu. Fotografija ima opraviti s smrtjo. Je sled," pravi Cartier-Bresson. Morda tudi zato posamezniki zmorejo razkriti ranljivi del sebe fotografskemu objektivu. V portretu je obraz fiksiran za vedno v njegovi mirni zagonetnosti, gleda nas in nas izziva, da ga beremo. In v primeru filozofov - radovednega opazovalca napoti tudi k svojemu delu, svojim besedam.