Za Mojo posteljo, instalacijo britanske umetnice Tracey Emin, so v dražbeni hiši Christie's iztržili dvakrat več, kot so si sprva obetali. Foto: Reuters
Za Mojo posteljo, instalacijo britanske umetnice Tracey Emin, so v dražbeni hiši Christie's iztržili dvakrat več, kot so si sprva obetali. Foto: Reuters
Tracey Emin
Instalacija je nastala leta 1998 v umetničinem občinskem stanovanju v Waterlooju in bila tri leta pozneje razstavljena v galeriji Tate Modern. Foto: EPA
Tracey Emin
Po umetničinih besedah priča postelja o burnem obdobju njenega življenja, ko je imela zlomljeno srce. Foto: Reuters
Eno od sodelovanj Tracey Emin z galerijo Jayja Joplinga. Leta 2005 je v njegovi White Cube predstavljala postavitev z naslovom Ko razmišljam o seksu.
Eno izmed sodelovanj Tracey Emin z galerijo Jaya Joplinga. Leta 2005 je v njegovem White Cubu predstavljala postavitev z naslovom Ko razmišljam o seksu. Foto: EPA

Posteljo, na kateri je Tracey Emin leta 1998 preživela teden dni po hudem razhodu s fantom, so na dražbi hiše Christie's v Londonu prodali za 2,5 milijona funtov (približno 3,1 milijona evrov), kar je dvakrat več, kot so sprva upali. Do zamenjave lastnika je bila instalacija last milijonarja in galerista v Saatchiju, ki je leta 2000 zanjo odštel 150.000 funtov (186.000 evrov).
Na nedavni londonski dražbi se je trlo ljudi, ki so vključno z umetnico prisostvovali dražbi, ki jo Guardian opisuje kot "zgodovinsko". Ob prvotni oceni Christie'sa, da bi instalacijo lahko prodali za 1,2 milijona funtov, so dražbo odprli pri 650.000 funtih (806.450 evrih). Boj za delo je naglo višal ceno, dokler se ni ustavila pri 2,54 milijona, s katerimi je posteljo svoji zbirki dodal zbiralec in ustanovitelj galerije White Cube Jay Jopling.
Težko slovo od postelje
S tako visokim zneskom je instalacija Moja postelja (My Bed) najdražje na dražbi prodano delo umetnice, ki instalacijo razume kot spomin na burno obdobje svojega življenja. Obenem jo razume tudi kot komentar odnosa med svojim ustvarjanjem in zasebnim življenjem.
Osebna izpoved, ki jo je Tracey Emin ujela v umetniško instalacijo, je preveč intenzivna, da bi prodajo spremljala z lahkim srcem. Prizna, da je ob udarcu kladiva začutila žalost, čeprav je to prekrila z nasmeškom in aplavzom. "Ne vem, kam jo bodo odpeljali zdaj. Je precej strašljivo, je popolnoma zunaj mojega nadzora. Sicer nisem taka, da bi želela imeti vse pod nadzorom. Mi je pa veliko do te postelje, res jo imam rada," je povedala po dražbi.
Kje bo domovalo Traceyjino "zgodovinsko delo"?
Pred začetkom dražbe je prodajo postelje opisala kot konec neke dobe. "Saatchi je instalacijo iz devetdesetih let v svojem domu hranil kot časovno kapsulo. Postala je zgodovinsko delo", je dejala in izrazila upanje, da bi jo kupec podaril muzeju, kjer bi bila dostopna javnosti. Kakšne načrte ima z novo pridobitvijo Jay Jopling, trenutno eno vodilnih imen umetniškega sveta, ni znano. Kot eden glavnih zbiralcev in prodajalcev del članov skupine Mladih britanskih umetnikov (poleg Tracey Emin so sem sodili še Damien Hirst ter Jake in Dinos Chapman) si je ustvaril v devetdesetih letih. Emonovi je pripadla tudi čast prve samostojne razstave v njegovih novih prostorih v Sao Paulu, ki jih je odprl leta 2012.
Ko je bila instalacija tri leta po nastanku razstavljena v londonskem Tate Modernu, je galerija imela rekordno število obiskovalcev, leta 1999 pa je bilo delo nominirano tudi za Turnerjevo nagrado.

Traceyjina postelja je eno od 50 sodobnih umetniških del, ki jih je Saatchi letos prodal, da bi "prevetril" svojo zbirko. Leta 2010 je instalacijo Moja postelja skupaj z 200 drugimi umetninami državi ponudil brezplačno, v zameno, da bi njegovi galeriji v četrti Chelsea odobrili status muzeja, a je naletel na gluha ušesa.