Ljubiša Samardžić in Mladomir Puriša Đorđević na snemanju filma Podne burnega leta 1968. Foto: Slovenska kinoteka
Ljubiša Samardžić in Mladomir Puriša Đorđević na snemanju filma Podne burnega leta 1968. Foto: Slovenska kinoteka

"Ko sem šel skozi življenje, sem nenadoma v groznem montažnem rezu vstopil v vojno; s svojimi očmi gledam vojno, čeprav v njej zares ne sodelujem, nisem pripadnik stranke, ne odzivam se z vstajo. A vojna se pogosto obrača k meni in jaz se do nje obnašam kot režiser. Kaj je bila moja ideja? Želel sem izpovedati usodo svoje dežele. Začel sem z ljubezensko zgodbo, ki se zaključi s Snom, ki se ne zaključi z Jutrom, ki je vojna in mir v vojni."

To so besede Mladomirja Puriše Đorđevića (1924), še zmeraj dejavnega filmarja in enega izmed protagonistov jugoslovanskega črnega vala, ki je ustvaril številne dokumentarne in igrane filme, med katerimi je kar nekaj nizkoproračunskih. Skozi čas pa je napisal tudi deset knjig in več kot sto zgodb.

Đorđević je otroštvo in mladostništvo preživel v rodnem Čačku, kjer je poleg prebiranja Čehova

Filmarjevo poetično
Filmarjevo poetično "tetralogijo" svojstveno zaznamujeta tudi veliki zvezdi jugoslovanskega (novega) filma – prelestna Milena Dravić (na posnetku) in Ljubiša Samardžić. Z Dravićevo, ki je v film vstopila leta 1959, v avtorjevo življenje pa kot muza, sta se leta 1960 poročila. V tem obdobju ga je navdihovala in zvesto spremljala iz filma v film, ko pa je ugotovil, da ji je "nekoliko v napoto" in "da v marsičem ni pravi človek zanjo", sta se prijateljsko razšla. Na posnetku je scena iz filma Dekle iz leta 1965. Foto: Slovenska kinoteka

in treniranja nogometa kot dijak realke redno obiskoval kino, v katerega so filmi prihajali z zgolj enomesečno zamudo od svetovnih premier.

Vojno obdobje in povojni ustvarjalni razcvet
Med vojno se je pridružil partizanski četi brez orožja, ki je nadzirala vlake, vendar je njenemu zajetju sledilo premeščanje iz zapora v zapor vse do konca vojne vihre, po kateri se je vrnil v rodni kraj. Tam se je zaposlil kot novinar in že kmalu je snemal novinarske reportaže. Leto 1947 pa je prineslo začetek posvečanja filmu - prebirati je začel filmsko literaturo in raziskovati montažne postopke, pri katerih glasba narekuje ritem filma, je za publikacijo Kinotečnik zapisala filmska strokovnjakinja Maja Krajnc.

Mladomir Puriša Đorđević (1924) je še zmeraj dejaven filmar, v Slovenski kinoteki pa se mu maja in junija poklanjajo z retrospektivo. Foto: Slovenska kinoteka
Mladomir Puriša Đorđević (1924) je še zmeraj dejaven filmar, v Slovenski kinoteki pa se mu maja in junija poklanjajo z retrospektivo. Foto: Slovenska kinoteka

Podpisal je več kratkometražnih dokumentarnih filmov, med njimi na primer Dekle z naslovnice (Devojka sa naslovne strane, 1958), On (1961), Mati, sin, vnuk, vnukinja (Majka, sin, unuk, unuka, 1965). Te stvaritve so že izkazovale zametke njegovega avtorskega sloga, h kateremu

Izvor estetike, ki jo je vzpostavil novi film, gre na eni strani iskati v
Izvor estetike, ki jo je vzpostavil novi film, gre na eni strani iskati v "amaterskem" oziroma eksperimentalnem delovanju novovalovcev pod okriljem kinoklubov. Na drugi strani pa se je velik del novovalovskih avtorjev, tudi Đorđević, začel ukvarjati z ustvarjanjem dokumentarcev oziroma z dokumentarno dejavnostjo za državna filmska produkcijska podjetja – z neposredno realnostjo so se srečevali skozi dokumentarni dispozitiv, so zapisali v Slovenski kinoteki. Foto: Slovenska kinoteka

sodi lirično intonirana obravnava vojne tematike z osredotočenostjo na mladostno zavzetost, soočeno s smrtjo.

Nastop črnega vala jugoslovanske kinematografije
Njegov opus v zgodovini jugoslovanskega filma spada v poglavje novega filma, ki je prineslo eksplozijo subjekta na mnogoterih ravneh in pomenilo začetek daljnosežnih sprememb. Dušan Stojanović, eden najvidnejših teoretikov tistega časa, trdi, da je novi film prinesel "mozaik" estetik in poetik, nerazdružljivo povezanih s socialnopolitičnim kontekstom v šestdesetih letih v socialistični Jugoslaviji.

Razpored projekcij v Slovenski kinoteki:

- Otroka z meje, Deklica: 11. 5. ob 19.00
- Odlomek iz dokumentarca o snemanju filma Manjka mi Sonja Henie, Manjka mi Sonja Henie, Bojim se, da se vse razume, Sen: 12. 5. ob 21.00
- Grob v žitu, Jutro: 13. 5. ob 20.00
- Poldne: 17. 5. ob 19.00
- Kolesarji: 20. 5. ob 19.00
- Pavle Pavlović: 23. 5. ob 19.00
- Prvi meščan majhnega mesta: 3. 6. ob 19.00
- Občinsko dete: 12. 6. ob 21.00
- On, Mama, sin, vnuk, vnukinja, Tramvaj dvojka, Mala moja iz Bosanske krupe, Bunker 93: 15. 6. ob 19.00

Med pomembne tematske poudarke v obdobju jugoslovanskega novega vala sodi kritika kolektivne mitologizacije dosežkov vojne in revolucije, se pravi demitologizacija partizanstva. V razmišljanju avtorjev novega filma se je zgodil miselni obrat - pozneje slabšalno označen s krilatico "črni film" – v njihovih idejah in pristopu k ideologiji, tako da se lahko v tem smislu govori o etičnem preobratu, še piše Maja Krajnc.

Đorđevićeva poetična "tetralogija"
Tako se tudi Đorđević od siceršnje "partijske narative" oddalji že s svojimi zgodnjimi stvaritvami, vojno tematiko skozi subtilno prizmo pa preiskuje tudi v svojih štirih igranih filmih – Dekle (Devojka, 1965), Sanje (San, 1966), Jutro (1967) in Poldan (Podne, 1968). Vse tri povezuje Đorđevićev edinstven avtorski izraz, temelječ predvsem na dramaturgiji montažno povezanih fragmentov.

Po avtorjevih besedah so ti štirje igrani filmi "iz njega kar izleteli". Scenarij za Dekle je namesto ljubezenskega pisma sicer spisal v eni sami noči že leta 1958, medtem ko je Jutro na primer posnel v enem tednu. Tako po Dekletu, v katerem se skozi zgodbo dekleta, vojaka, fotografa in nemškega oficirja izriše subjektivno doživljanje vojne, nastopi Jutro, modernistično razdrobljena zgodba posameznikov partizanskega odreda, ki se zgodi na zadnji dan vojne in prvi dan miru v avtorjevem rodnem Čačku, beremo v besedilu Kinotečnika.

Temne sence vojne in vitalizem mladosti
Film Jutro, ki govori o temnih sencah vojne, je hkrati oda vitalizmu mladosti, saj ga prežemajo ludistično-poetični metatekstualni, intertekstualni in intermedijski elementi. Nato s filmom Sen Đorđević spet nadaljuje ljubezensko zgodbo,

Film Prvi meščan majhnega mesta bo v Slovenski kinoteki na ogled 3. junija. Foto: Slovenska kinoteka
Film Prvi meščan majhnega mesta bo v Slovenski kinoteki na ogled 3. junija. Foto: Slovenska kinoteka

v kateri je želel prikazati, o čem so sanjali v vojni in tako gre za ironičen prikaz teh sanj. Poldan prinese prevpraševanje boja med Jugoslavijo in Sovjetsko zvezo, med Titom in Stalinom, so še zapisali v Slovenski kinoteki.

Retrospektiva Mladomirja Puriše Đorđevića, ki je za svoje delo prejel nagrade med drugim v Pulju, v Benetkah in Moskvi, se v Slovenski kinoteki začne drevi ob 19. uri.